Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 53421
Sitat av P-freak Vis innlegg
Lite spørsmål: Kan jeg bruke tjukke kvister fra feks Or til BP? Og må jeg fjerne barken? Sistenevnt er kansje ett litt dumt spørsmål, men jeg må bare få det klart allikevel.
Vis hele sitatet...
Skal gå helt greit det,
jeg selv pleier å fjerne barken for å få bort mose å annet dritt som har festet seg til treet
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Bowman Vis innlegg
Skal gå helt greit det,
jeg selv pleier å fjerne barken for å få bort mose å annet dritt som har festet seg til treet
Vis hele sitatet...
Flott, takk.
▼ ... over et år senere ... ▼
kan eik være bra til stars ? eller blir det for trægt ?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av baadpyro Vis innlegg
kan eik være bra til stars ? eller blir det for trægt ?
Vis hele sitatet...
Siterer pyroguide:
"Charcoal made from willow or grapevine is considered great for black powder, while hardwood charcoals e.g. pine charcoal are commonly used for spark effects"

Eik er jo et meget hardt treslag, så jeg hadde absolutt gitt det et forsøk. Jeg vil dog tro at furu gir minst like bra resultater (og lettere å få tak i) hvis det er langvarige gnister du er ute etter.

Siterer igjen pryoguide:
"There are various types of wood that can be used in black powder, and all perform differently. Willow, Alder, Birch, Fir, Oak, Beech, Ash, Pine, Balsa are just some of the woods that can be used to manufacture charcoal and if charred properly it will produce excellent quality black powder. "

Virker tilsynelatende som at eik er egnet også til BP.. Da er det definitivt ikke for treigt til bruk i stjerner. Det forundrer meg da det som regel gjelder at treslag av lav densitet er det optimale for svartkrutt . Hadde iallefall tatt det med en klype salt, evt. teste.

Kilde:
http://www.pyroguide.com/index.php?title=Charcoal
Ok. Var på rema også så jeg de selgte eik kull. Den var vist høy kvalitet.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det gjelder forsåvidt hassel også. Relativt hardt, men likevel fint til krutt. Furu er vel ikke noe veldig hardt treslag her i Norge, jeg vil anta at mye av de gode gnistene kan tilskrives det høye kvaeinnholdet/feit ved. Norske trær er ikke nødvendigvis de samme som omtales i utlandet, selv om de har samme navn. Sjekk latinnavn dersom du er usikker på treslag over landegrenser.
Et godt tips hvis du har vedovn, og ikke trenger så store batcher er :
Ta en sånn, slike du får kaker i o.l og fyll den med ved. Deretter lager du noen hull i lokket, tenner i ovnen, setter den inn, og venter til det har slukket. Har ikke prøvd metoden selv, men har en pålitelige "kilde".
har testet med furu, vanlig material man bruker til reisverk, og det funker fint.
Om man skal lage mye som bør man skaffe seg noe mer solid å 'koke' i enn tynne metallbokser/bøtter.
De holder sjelden mer enn noen få batcher.
Ser etter en gammel varmtvannstank eller noe på 60-80 liter jeg kan lage til og bruke til å ha veden i, og så fyrer jeg i et 200l oljefat rundt den.