Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 10824
Er det flere som har lagt merke til at det er veldig mange kirsebærtrær med modne bær på om dagen? Vanligvis blir disse massakrert av fuglene lenge før de blir modne, men nå er det stappfulle trær i Oslo.

Det får meg til å undres om det kanskje er langt mindre fugler enn det vanligvis pleier å være. Det kan selvsagt være helt urelatert, men det slår meg som lite sannsynlig at fuglene bare skulle la bærene henge i fred.

Kanskje det er en og annen fugletitter som kan belyse saken litt? Det slår meg litt som en ting som kan ha druknet i alt som har skjedd om dagen.
Kanskje flere har begynt å bruke noe sprøytemidler som holder fuglene vekk? Vet også flere steder så henger de opp en falsk fugl formgitt etter en rovfugls dimensjoner som veiver i vinden.
Det har vel vært spesiellt varmt der ei lang stund? Det er ikke bra hverken for folk eller dyr.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Trådstarter
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Kanskje flere har begynt å bruke noe sprøytemidler som holder fuglene vekk? Vet også flere steder så henger de opp en falsk fugl formgitt etter en rovfugls dimensjoner som veiver i vinden.
Vis hele sitatet...
Dette er trær plantet ut av kommunen, så kan ikke helt se for meg at noen vil bruke penger på sprøytemidler.
Hm interessant observasjon.
Det kan tenkes at fuglene benytter seg av andre dyr og mattyper i økosystemet mer nå enn før på grunn av korona lockdown som det er kommet frem skaper bedre klima og bedre miljø for dyr og planter, pluss godt vær har gjort at det er flere matalternativer for herr og fru pippip. Jeg vet ikke jeg, det var bare en tanke.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Trådstarter


Tok det bildet på veien ned til kontoret i dag. Det er sånn på alle trærne. Jeg sjekket også insektshotellet mitt, og det virker å være helt dødt, uten at jeg helt vet hva jeg skal se etter. Det er ingen bier eller humler å se noen steder. Jeg hører fuglene rundt soloppgang, men ser veldig lite til dem.
Det er moreller, ikke kirsebær.
Jeg elsker fugler og anser meg selv som en fugletitter på mange måter - Ikke en crazy gammel mann (enda) men har noen runder og spotter jeg tar med kikkerten til noen ganger i løpet av året.
I løpet av de 8 årene jeg mediterte tilnærmet hver dag hadde jeg alltid fuglekvitter som fokus-point og meditasjonsobjekt når jeg mediterte ute på sommerhalvåret.
Så jeg vil si jeg har viet mer oppmerksomhet og observert fuglelivet mer enn mannen i gata og kan med sikkerhet fortelle at det er noe rart på gang i år.
Jeg har aldri sett så lite fugl som i år - kanskje med unntak av måker.
Jeg har aldri hørt så lite fuglekvitter som i år - det er visse lyder, rytmer, "sanger" om du vil som går igjen hos enkelte arter og på enkelte årstider som plutselig i år har uteblitt.
For meg har dette vært ganske mind-fuck og jeg er glad for at det er noen andre som har lagt merke til og tenkt det samme.

Hva det evt kommer av kan jo være et interessant samtaletema / spekulasjon.
Uten å utdype nevneverdig sier min intuisjon som igjen er basert på at jeg er ganske tuned-in med fuglene og selvfølgelig at jeg er en jævla weirdo at det først og fremst er et veldig dårlig tegn.

Må legge til:
En kompis jeg nevnte dette for i sent vinter-tidlig våres har også lagt merke til en ting i det siste - at fuglene virker veldig desorienterte og er utpreget dårlige til å flytte seg fra veibanen når man kommer kjørende.
Når han sa det gikk det opp for meg at jeg har opplevd det samme et par-tre ganger de siste ukene.
De virker trege til å reagere og nesten tiltaksløse.

På en særdeles vakker plass jeg bodde i mange mange år, langs kysten men fortsatt høyt over havet og rett på grensen til en fantastisk skog bodde det en gjeng med kråker jeg ble ganske god kompis med.
Kalte dem bare for "kråkemafiaen" - Faen å de kjefta på turgåere, patruljerte og hadde turf-wars med andre fugler på denne fine åpne plassen som ledet inn i skogen på toppen av denne åsen.
Mange misforstod dem nok, for de var egentlig en veldig ålreit gjeng.
De sluttet å kjefte på meg etter å ha oppført meg pent og trasket fredelig gjennom territoriet deres med vel viten om at jeg er gjest i deres hage - og jeg så på dem som venner og naboer siden, og vet de gjorde det samme.

Vel, dette ble nå litt vel romantisk - men jeg savner dem.
I 8 år så jeg dem nesten daglig, for alt jeg vet kan det ha vært flere generasjoner også. De var alltid der, på plassen sin og i hjemmet sitt i tide og utide without fail. Kråkemafiaen.
Jeg er ofte på den samme plassen da jeg bare har flyttet noen usle kilometer vekk, men har dessverre ikke sett dem i år..
Får lulle meg i søvne om nettene med tanken om at de kanskje flyttet da jeg flyttet...
Sist endret av SpiritLion; 2. juli 2020 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De siste tredve år har en halv milliard fugler forsvunnet fra Europa og man har observert en sterk tilbakegang hos de fleste arter her i Norge. Særlig arter med kraftige bestander har gått sterkt tilbake, for en bestand kan godt være solid selv om den reduseres med en 70% - 80%. Arten er kanskje ikke trua, og således er det ikke så mye bråk om det, men det blir jo merkbart mindre fugleliv under slike betingelser. Dette gjelder selvsagt ikke bare fugler, og det gjelder ikke bare her i Norge - det omfatter hele økosystemet og det skjer globalt. Hvis man sorterer pattedyr etter biomasse, så er 36% mennesker, 60% er maten vår (hovedsaklig kveg) og 4% er å regne som ville dyr. Det er ingen grunn til å tro at den totale biomassen av pattedyr har blitt større, bare at mesteparten nå kan fordeles på arter som Homo sapiens, Bos taurus og Sus scrofa. Vi står dessverre midt oppi en utryddelseshendelse, så det er ikke så rart at man kan se en del slike konsekvenser. Den holocenske masseutryddelsen er den sjette som jorda har vært igjennom og er foreløpig den med raskest endringer. Et biodiversitetstap på 75% i løpet av et århundre eller så er dessverre ikke et helt uaktuelt scenario. Jeg vil ikke spekulere for mye i personlige observasjoner, men har ingen store problemer med å tro at folk begynner å merke hva som skjer på kroppen.

Noen kilder, for de som har interesse av det:
https://science.sciencemag.org/content/345/6195/401
https://www.theguardian.com/environm...-mammals-study
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6016768/
https://www.nrk.no/nordland/nof-slar...-ar-1.13206560
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Trådstarter
En liten oppdatering.

Kan melde at det har vært mye mer insekter i det siste. Og plutselig var alle bærene borte, så noen fugler har åpenbart oppdaget det. Det har også kommet opp et skilt om at kommunen måler mengden insekter i området, så det er tydeligvis på noens radar at det skjer ting om dagen.
Jeg har sett typ 3% mer fugl de siste ukene enn jeg har gjort tidligere i år. Ikke mye å skryte av.
Synes hele opplegget fortsatt føles sabla rart. Hva jeg har merket meg er at det først og fremst er de aller minste fugletypene som mangler, typ sangfugler.
Neste i rekka må være skjæra, etterfulgt av kråka - som nevnt tidligere ser jeg minst forandring i antall måker, men vil si at en 20% mindre enn i fjor ikke er noe lite tall, men er klar over at 20% til eller fra - fra år til år, sted til sted selvfølgelig kan være helt naturlig.
Kan godt hende 100% mindre sangfugl fra tid til annen er naturlig og for så vidt. Tviholder også på påstanden om at fugler generelt oppfører seg ute av karakter for tiden.

Skulle kjøpe lokal honning av en birøkter som jeg har handlet hos en stund, og reagerte på at honningen var kjempelys, nesten hvit, til sterk kontrast fra den mørke, gylne fargen de samme biene har produsert tidligere.
Birøkteren sa at biene har oppført seg merkelig i det siste og at fargen som han tidligere ikke har sett kom av at biene har hatt tilgang på planter og bær som tidligere har røsket bort av fugl, spesielt bringebær.
Honningen er veldig god da.