Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1297
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Jeg holder på å transkribere hundrevis av episoder fra programmet Radiorespesjonen, fra perioden 2006-2012. Det er på langt nær alle episodene som er laget, men de jeg tilfeldigvis hadde på disken min da jeg fant ut at dette var noe jeg ville gjøre.

Jeg satte i gang batch-jobben på fredag, og til nå er ca 70 timer allerede transkribert på min gamle Macbook Pro M1.

Til jobben bruker jeg AI-modellen NB-Whisper Large, som er Nasjonalbibliotekets største språkmodell. Den er intet mindre enn imponerende.

Et tilfeldig utdrag:

I hovedrollen som den nakne mannen møter vi Bjarte Tjøstheim.
Jeg er ikke naken, altså. Jeg bare spiller en naken mann, da, kan du si.
Jo, jeg er naken. Nei da.
Regi: Bjarte Tjøstheim. Manus: òg ved Bjarte Tjøstheim.
Lyddesign: Bjarte Tjøstheim.
Klipp: Bjarte Tjøstheim. Lys: Tore Sagen.
Nei da, det er jo ingen som har ansvar for lys, for dette er jo et sånn ...
Et sånt radiohørespill, og der blir jo alt spilt inn i et radiostudio.
Det er jo lys i studioet, selv om det er et radiostudio, men det blir bare skrudd på ved hjelp av en sånn ...
Ved hjelp av en sånn vanlig lysbryter. Det er bare å trykke på en lysbryter.
Og det var det jeg som gjorde, så ... Så, ja ... Casting, Bjarte Tjøstheim.
OK, vi bryter av den radio... påskekrimmen.
Men det er jo ... det tar jo 100 år! Det begynner å skje noe nå.
Vi har jo ikke tid til å sitte og surre! Kan du ikke bare starte resten?
Kan du ikke bare starte rett på med en gang, da? OK, hør på påskekrimmen, da. Greit.
Vis hele sitatet...
Da er 2006 unnagjort. Det ble 984.620 sagte ord, fordelt på 106 timer sendetid.

Navnet Bjarte ble sagt 3.156 ganger, Tore 2.821 ganger, og Steinar kun 1.484 ganger.

Det nest lengste ordet var hasjplantegjødselprodusenten, men det lengste - med god margin - var postpostpostpostpostpostpostpostpostpostpostpostkasse.
Sist endret av Barte-Sam; 2 uker siden kl. 07:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva går prosjektet ut på egentlig? Antar at transkriberingen av et såpass stort datasett bare er første skritt? Håper du ikke skal transkribere alt bare for å telle ord?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cheese Vis innlegg
Hva går prosjektet ut på egentlig? Antar at transkriberingen av et såpass stort datasett bare er første skritt? Håper du ikke skal transkribere alt bare for å telle ord?
Vis hele sitatet...
Jeg har jo noen ideer. Som for eksempel et web-basert søkegrensesnitt for å finne tilbake til noe man husker fra programmet, men ikke husker når ble sendt.

Ser for meg et grensesnitt der man kan angi stikkord, og deretter får opp setninger fra programmet der ordene ble funnet.

Så tenker jeg at det også kunne vært en fin funksjon å kunne spille av setningene som ble returnert.
Kunne vært kult om du lærte opp en AI-modell med dataen, så du kunne generere egne radioresepsjonen-episoder.
Sist endret av Ipeds; 2 uker siden kl. 10:44.
Lyst til å fortelle litt om det tekniske?

Regner med du har lydfiler lokalt, hvordan mater du dette inn i modellen?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Trådstarter
Jeg har aldri drevet med disse tingene før, men kom over denne guiden, som forteller deg alt du trenger å vite.

Guiden over bruker en engelsk språkmodell. Å bruke Nasjonalbiblioteket sin store språkmodell er ganske enkelt.

Jeg lasta ned filen https://huggingface.co/NbAiLab/nb-wh...ggml-model.bin og renama den til
nb-large-ggml-model.bin, som jeg puttet i models-katalogen til Whisper.cpp, og så endre kommandoen for å kjøre
Whisper, til å bruke denne modellen.

Resultatet av transkriberingen er VTT-filer, som er tekstbaserte filer og enkle å parse.
Hvor mye må du inn og rette i ettertid?
Sist endret av ketoDaddy; 2 uker siden kl. 22:27.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Trådstarter
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er snakk om nærmere en million ord bare for 2006-sesongen, så noen retting i etterkant tror jeg ikke jeg gidder å starte på.

Tekstkvaliteten er overraskende bra. Det er en del forenkling av enkelte rotete setninger, så det er ikke alltid 1-1 transkribering. Så her er det ikke bare speech recognition, men noe annen "magi" i tillegg.

Nå er kanskje ikke Radioresepsjonen det mest ideelle program å kjøre gjennom en slik språkmodell, fordi det er til tider et ganske høyt snakketempo latter, fnising, og roping, for å nevne noe.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis mye, om han hadde gjort det. Whisper blir kjørt andre steder også.
https://arstechnica.com/ai/2024/10/h...pite-warnings/

Whisper is based on technology that is designed to predict the next most likely token (chunk of data) that should appear after a sequence of tokens provided by a user. In the case of ChatGPT, the input tokens come in the form of a text prompt. In the case of Whisper, the input is tokenized audio data.

The transcription output from Whisper is a prediction of what is most likely, not what is most accurate.
Vis hele sitatet...
Så for å lage tekst/data til en søkefunksjon skulle gå greit.
Jan Skrotnes er episk.

Det jeg savner er Kaptein Rødksjegg og hans besetning. Det var et radiohørespill fra ca år 2000
Sist endret av ketoDaddy; 2 uker siden kl. 18:12.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Trådstarter
Jan Skrotnes er episk.
Vis hele sitatet...
Skrotnes er Tores beste karakter. Bjartes beste etter min mening er kontroversielle Konrad Kroppsnes som bor på hemmeleg adresse utanfor Ålesund ein stad.

Vi må ikke glemme Tjukkasarane.
Eksisteres opptak av: "Kaptein Rødksjegg og hans besetning?" Angrer for at jeg ikke tok opp dette da det gikk.

"Vi piratas!"

Ja, og "Jimmy Henriksen og korttidsminneforeningen kort."
Sist endret av ketoDaddy; 2 uker siden kl. 10:15.
Takk for at du delte guide. Dette høres ut som et morsomt prosjekt.

Det er jo mange muligheter her, men det har jeg ikke kompetanse nok til å si noe mer om.

Det er vel tilnærmet lik fremgangsmåte for å sette det opp på Windows?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Trådstarter
Sitat av Asket Vis innlegg
Det er vel tilnærmet lik fremgangsmåte for å sette det opp på Windows?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Jeg aner ikke hvor lett/vanskelig det er. Jeg fant denne tråden på GitHub som kanskje kan være til hjelp: https://github.com/ggerganov/whisper.cpp/discussions/85