Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1222021
Sitat av Sabesto Vis innlegg
Som tips til de som leter etter en bra router som erstatning til Altibox sin kan jeg på det varmeste anbefale merket Routerboard/MikroTik.

Har *ALT* av støtte, masse kraft og lav pris. Bruker forskjellige routerboards rundt omkring i huset til AP's og GW.

For å få en demo av operativsystemet (RouterOS), gå inn her: link last ned winbox og koble til demo.mt.lv med bruker "demo", intet passord.

Enkleste måte å få tak i routerboards er Ebay. Om noen trenger hjelp til oppsett er det bare å sende en PM
Vis hele sitatet...
Hvilken hardware du sitter med i bunn er egentlig det samme, så lenge den har nok ytelse til hva boksen skal serve. Selv har jeg modifisert en SonicWall SRA boks hvor jeg har satt opp ett FreeBSD image på Et CF kort som står for Routing og Firewall her i huset. (40/40Mbsfra Lyse Fiber)

Det er egentlig det samme hva du bruker Av PFsense,Monowall, Smoothwall, ClearOS eller IPCop. Kan anbefale alle varmt da de alle har de samme grunnleggene funksjonalitetene. Kan nevnes at jeg har mer erfaring med PFsense i Enterprise verdenen.

Også ganske interessant:


Superbredbånd til Rogalandskommune
Sitat av malurt Vis innlegg
Hei,
Noen som vet hvordan appen til altibox Chill/tv overalt virker?
Atlså, ettersom man kan få se tv på mobil/nettbrett osv så må det kunne la seg gjøre å få se dette på pc også?

-er det routeren til altibox,dekoderen eller eksternt utstyr denne appen kommuniserer med?
-ville det kanskje være mulig å se en addon til xbmc med tid og stund nå?
-går det ann å sette opp en vpn tunnell å få tilgang til alle kanalene selv om man ikke er på det lokale nettet?
Vis hele sitatet...
Gå inn på http://chill.altibox.no/ for å se på PC

Sitat av HwT Vis innlegg
Hvilken hardware du sitter med i bunn er egentlig det samme, så lenge den har nok ytelse til hva boksen skal serve. Selv har jeg modifisert en SonicWall SRA boks hvor jeg har satt opp ett FreeBSD image på Et CF kort som står for Routing og Firewall her i huset. (40/40Mbsfra Lyse Fiber)

Det er egentlig det samme hva du bruker Av PFsense,Monowall, Smoothwall, ClearOS eller IPCop. Kan anbefale alle varmt da de alle har de samme grunnleggene funksjonalitetene. Kan nevnes at jeg har mer erfaring med PFsense i Enterprise verdenen.
...
Vis hele sitatet...
Vil si meg noe uenig der, med mindre man finner en router man kan modifisere må man bruke en PC som vil bruke ganske mye mer strøm enn en integrert løsning. Da må man i tillegg ha en switch om man trenger mange porter.

Så på muligheten for å bruke pfsense før jeg gikk for routerboard, men den manglet flere funksjoner som jeg har måttet modifisere for å få til å fungere. GUI vil da heller ikke vise til disse innstillingene. Ett eksempel er L2TP/IPSec, som er den eneste VPN typen android godtar som "Alltid på VPN" Har ikke sjekket de andre da jeg syns løsningen med en egen PC kun for gateway/firewall blir for kronglete.
DrD.O.C, det som Nudu lurer på (og som denne tråden i stor grad handler om) er å bytte ut Zyxel routeren som Altibox kaller hjemmesentral med noe annet. Ikke sette den i bridge mode og beholde den.

Success!

Da er Zyxel P2812 trygt plassert som bokstøtte.

Jeg har beholdt Fiberkonverteren (HET3012). Denne er plugget i en Cisco SG200-26 switch (også kalt SLM2024T). Tre av portene er satt til VLAN101 og koplet til 3 TV "dekodere". En port er satt til VLAN102 og koplet til en Cisco RV320 Router. Fra LAN siden på routeren går en port til leieboer på eget VLAN (slik at han ikke har tilgang til mitt LAN) og en port tilbake til nevnte switch (VLAN1) for å fordele rundt i huset.

Jeg oppdaget denne tråden og dro igang dette prosjektet fordi min Phonzo tilknyttede IP telefon sluttet å virke samme dag som Lyse skiftet ut min døde hjemmesentral i grått metall med en Zyxel P2812. Nå viste det seg at ..kremt... å oppdatere DNS server på IP-telefonen måtte til før den kom opp igjen. Men det har vært svært lærerikt og jeg har jo merket at Zyxel boksen må resettes mye oftere en den gamle metallboksen.

Så lenge jeg har beholdt fiberkonverteren kunne jeg ha koplet denne rett til routeren slik at TV-VLAN også hadde blitt routet. Dette hadde vært litt mer ryddig, En mindre HOP og flere ledige porter på switchen. Noen synspunkt? Det hadde kanskje ikke fungert så bra da TV boksene hadde vært bak NAT?

Neste step blir å sette opp VPN slik at jeg kan se TV-overalt ute av huset.

Og hvis det virkelig er slik at HET3012 er ustabil bør jeg kanskje skaffe en fiber modul til switchen. Men er ikke dette litt hardcore? fiberen går jo rett inn i HET3012, det er ikke noen plugg lenger. Er det lett å terminere fiberen?

--------

Cisco SG200-8 (SLM2008T) har ikke samme firmware som de større SG200 switchene så menyene er ikke helt like og step by step fremgangsmåte som er beskrevet tidligere i denne tråden kan ikke følges.

Hvis du lurer på RV320 se også på RV325 som snart kommer. Den har 14 LAN porter i stedet for 4.
Jeg vil tippe at det fremdeles er en plugg på fiberen, bare at den er inni boksen. Har du tatt av lokket og sett inni?
Det ville jo vert idiotisk viss man måtte sveise fast fiberet på nytt hver gang man skulle koble til noe annet...

Nudu:
Det ser ut til at det er litt avhengig av hvor i landet du er, noen ganger må man klone MAC, andre ganger ikke.
Jeg måtte klone mac'en på min for å få det til å virke, men legg merke til at MAC-adressen som står på Zyxelen ikke er skrevet helt riktig. Ikke missforstå, adressen som står der ER riktig den er bare ikke skrevet på rette viset da den mangler alle kolon'ene.
Den er skrevet som f.eks aabbccdd1122 men det skal egentlig være aa:bb:cc:dd:11:22
Jeg skrev den først inn slik som den stod skrevet på zyxel-boksen og da skjedde det ingen ting.
Så la jeg till et kolon for hver to tegn, og da virka det etter få sekunder.
Sitat av greddost Vis innlegg
Til alle som vil bli kvitt hjemmesentralen og har separat mediaconverter (F.eks Zyxel hjemmesentral).

Vil bare informere om at man ikke trenger å kjøpe en dyr managed switch, hvis formålet kun er å bli kvitt hjemmesentralen.

En meget god router, som du kan koble direkte til mediaconverteren, er enten Asus RT-AC66U eller den aller nyeste Asus RT-AC68U, begge disse støtter VLAN tagging på WAN/Internet, TV og telefon på WAN, PORT3 og PORT4

Selvfølgelig ikke så mange muligheter for spesielle config, men det fungerer knirkefritt og raskt hos meg, til mitt bruk.

Du mister to av LAN-portene på routeren (3 og 4), da disse blir dedikert til IPTV og telefoni.

LAN port 1 og 2 virker som normalt til LAN/PC.

Se bilder for oppsett, ved å trykke på linken under:
Fungerende oppsett Altibox


greddost
Vis hele sitatet...

Hei
Internett virker men ikke tlf. noen forslag?
Sitat av HwT Vis innlegg

Også ganske interessant:


Superbredbånd til Rogalandskommune
Vis hele sitatet...
http://www.lysekonsern.no/getfile.ph...%20oppslag.pdf
Prosjekt vespa virker ganske gøy.. Cisco hardware
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av ontheroad Vis innlegg
En ofte feil er at router ikke klarte ikke trafikk'en, vil kjøpt en switch som her under, og en eks e4200 fra cisco.

Guide hvordan bytte ut zyxel(hjemme sentralen) uten bruke pfsense.

Det trengs en cisco switch av type: "SLM2008T" (www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638869) ca 1000kr med frakt.
Switch'en har 8 porter og 10/100/1000 på alle porter, eller annen switch med "Web Managed" (liste finnes her: http://www.komplett.no/k/search.aspx...sco%20Managed& )
og en random router som klarer trafikken, eks zyxel e4200

1. Når du får switche'en, koble den til en pc i port nr 1 (Det MÅ være port nr1!), sett statisk ip til 192.168.1.200 , start http://192.168.1.254 , den spør etter brukernavn: cisco (små bokstaver) og password: cisco
2. Sett så brukernavn og password.
3. På hoved siden velg: "Create VLAN"
4. Trykk "add"
5. VLAN ID: 102 ,vlan name: 102-inet , trykk "apply"
6. Trykk på: "VLAN Management" (meny på venstre side)
7. Trykk på: "Port To VLAN"
8. Sjekk at : Filter: VLAN ID equals to : 1
9. Ta vekk krysset for "Member" på g2,g3,g4,g5,g6,g7,g8 (IKKE G1 siden den er du koblet til)
10.Trykk på: Filter: VLAN ID equals to : 102
11.Kryss av på "member" på g7 og g8.
12.g8 velg "Tagged"
13.g7 velg "Untagged"
14.Trykk "apply"
15.Trykk "save"(øverst ca midt på, ellers blir det IKKE lagret)

Koblings skjerma er som følger:

HET-3012W2A(fiber til cat6) -->(cat6 cabel)-> port 8(i SLM2008T) , port 7(i SLM2008T) ->(cat6 cabel)-> router av ditt egent valg, bare velg dhcp.

Fordelen er at da er zyxel box'en helt borte, og alle problemer den har.

Hvis noen trenger ferdig config fil til switch så send pm.
Vis hele sitatet...
Kjøpte den boksen på komplett.no
Gorde slik du beskriver. Fungerer utmerket!

For å konfigurere TV, slik som eg har gjort, følg oppskrifta til "ontheroad"
VLAN for tv er 101, har konfiguret tv på Portene 2-4.

Kode

5. VLAN ID: 101 ,vlan name: 101-TV , trykk "apply"

10. Trykk på: Filter: VLAN ID equals to : 101
11. Kryss av på "member" på g2,g3,g4 og g8.
12. g8 velg "Tagged" 
13. g2,g3,g4 velg "Untagged"
14.Trykk "apply"
15.Trykk "save"(øverst ca midt på, ellers blir det IKKE lagret)
Tv Fungerer


Cisco Boksen


Fantastisk og bli kvitt xZyzel boksens tyrrani
Hei!
Så jeg slipper å tyde alle mulige hw muligheter her, konkret på nettbiten.

Alle vlan inn tagged er greit.

Spørsmålet er da.
Er tv vlan flatt og med def gw hos isp eller rutes den også i linksys. Da med dhcp i linksys, eller dhcp relay, og isåfall til hvilken adresse.
Tvportene taged/untaged?

PS skal bruke en l2/l3 switch.

Tusen takk for svar i forkant.
Kan sikker lagen en visiotegning av det i etterkant å legge ut her.

A_snowman

Edit "nettverkstabbe"
Sorry, når jeg testa dette i mørket drev jeg og plugga meg inn i feil port på switch.

Tv ut untagged, dhcp lever til tvboks kommer fra isp.

"Solved by sunlight on switchports and rested mind" :-)
Sist endret av A_snowman; 8. mars 2014 kl. 10:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bilde fra port
Geek facts om ip-tv fra Altibox
1 stk valig tv kanal ca 8 mbit
1 stk HD kanal ca 10-15 mbit
3 paralelle hd kanaler 30-32 mbit

Så har du et hus med 3 stk hd-pvr bokser,
alle ser på en hd kanal, samt tar opp 2 samtidige hd kanaler pr boks.
Da ender man opp på 90 mbit samlet i båndbredde.
ADSL = død teknologi
Er tv vlan flatt og med def gw hos isp eller rutes den også i linksys. Da med dhcp i linksys, eller dhcp relay, og isåfall til hvilken adresse. Tvportene taged/untaged?
Vis hele sitatet...
Tv vlan er helt egent nett(vlan 101), som får ip rett fra en dhcp server hoss altibox, det er ikke noe relay server i bruk.
tv porten skal være taged INN på porten til fiber, og untaged ut på porten som tv box'en din er koblet til.
PS skal bruke en l2/l3 switch.
Vis hele sitatet...
Svaret er at switchen må bare ha vlan støtte, layer 3 med routing er ikke i bruk.

takk for info som du kom med om bånd bredde , er grunn til at altibox vil at flere skal få gbit link inn til seg.
siden pr i dag er det så mye som 95% som er bare har 100mbit link til seg, altibox bytter derfor ut alle gammle telsey sentral hvis kunden klager og dermed klar for gbit link på kunde siden.
Skal til å sette opp noe linkagregering mot iscsi i heimen, derav dette altibox prosjektet på si. Vurderte en stund å teste ut virtuell ruter i switchen for internettdelen, men ser at NAT og sikkerhet (brannmur) bare blir herk av det. Men når jeg har fått inn l2/l3 switch for kjernen så tenkte jeg at det kunne være greit å lage en designskisse "Viso" som viser hvordan det kan løses for de fleste, har foreløpig bare en 8 porters som jeg tester ut litt på.

Utrolig nyttig tråd du starta her ontheroad. (keep ut the spirit)
Sparte mye wireshark og lignende

A_Snowman
For de som har kjøpt egen media converter. Hvilken har dere kjøpt? Anbefalinger?


Har en eldre model av Altibox (CPL7) som bare har en sft modul i seg. Hadde litt lyst å få den bort fra nettverket å sette inn en media converter istede.
Sitat av zleppy Vis innlegg
For de som har kjøpt egen media converter. Hvilken har dere kjøpt? Anbefalinger?


Har en eldre model av Altibox (CPL7) som bare har en sft modul i seg. Hadde litt lyst å få den bort fra nettverket å sette inn en media converter istede.
Vis hele sitatet...
Har mediaconverter separat selv, men sjekk ut denne siden.
Det kan hende de har fått henvendelser lik din fra før av.

http://www.cableworld.no/nettverkska...rkonverter.asp

Med mindre du allerede har en switch/ruter med sfp modul da.
Da kan du jo benytte denne.

A_Snowman
Først av alt det er noen fall gruver ved å kjøpe den media convertern.
Dem fleste media converter er enten 100mbit eller 1000mbit, så du må finne ut det(finner du ikke det ut så sende meg en pm)
kjøper du en switch så kan den normalt være 100mbit eller 1000mbit port.
https://www.komplett.no/cisco-sb-300...t-2-sfp/628853 <- den vil funke.
og gbit når altibox skal oppgradere alt til 1000mbit slipper du kjøpe ny switch.

har ikke testa men noen ganger kan du bare flytte sfp'en rett over i switchen så funker det, andre ganger ikke, spørs hva produsenten har satt sperre for.
Noen som vet hva jeg gjør feil? Burde ikke disse instillingene fungere hvis jeg vil ha port 25565 åpen?

http://puu.sh/7v3cF.png
Sitat av jugax Vis innlegg
Noen som vet hva jeg gjør feil? Burde ikke disse instillingene fungere hvis jeg vil ha port 25565 åpen?
http://puu.sh/7v3cF.png
Vis hele sitatet...
1. har du åpnet i brann murern på pc'en din ? windows brann mur ?
2. kjører en tjeneste på porten på pc'en din ?
3. har du tatt strømen på hjemme sentralen og satt den inn i gjen ?
4. gå på http://www.canyouseeme.org/ , skriv inn porten og trykk sjekk.


NB: ikke stol på kompiser som skal teste port'en, dem kan selv ha problemer med brann murer og ikke betsandig like sikre for test.
Prøver å få Sabesto i tale, men så langt er alt tyst. Er det noen andre som har erfaring med MikroTik? Jeg har kjøpt et par bokser, men sliter med å forstå VLAN-konfig, som er helt forskjellig fra ting jeg har vært borti før (Cisco/Linksys/ProCurve).
hvis du bruker GUI, så ser det veldig lett ut.
https://www.youtube.com/watch?v=n-ql2EbCIEg
Vlan-id 102 og wan interface, så velg dhcp på ip.
Sitat av SirReal42 Vis innlegg
Prøver å få Sabesto i tale, men så langt er alt tyst. Er det noen andre som har erfaring med MikroTik? Jeg har kjøpt et par bokser, men sliter med å forstå VLAN-konfig, som er helt forskjellig fra ting jeg har vært borti før (Cisco/Linksys/ProCurve).
Vis hele sitatet...
Jeg kjører Mikrotik på tre lyselinjer, RB750G + RB 951G.
Hva er det du eksakt har problemer med? Prøver du å lage VLAN vha. bridge eller vha switch?
Takk for raske tilbakemeldinger. Jeg skal gi en eksakt beskrivelse av hva jeg forsøker å gjøre i ettermiddag.

Sitat av Neonlight Vis innlegg
Jeg kjører Mikrotik på tre lyselinjer, RB750G + RB 951G.
Hva er det du eksakt har problemer med? Prøver du å lage VLAN vha. bridge eller vha switch?
Vis hele sitatet...
Dette er det jeg ønsker å gjøre:

http://i59.tinypic.com/mlj98g.jpg

Jeg trenger egentlig så detaljert oppskrift som mulig, og kan by på hjemmebrygget øl som belønning
Sist endret av SirReal42; 18. mars 2014 kl. 11:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke noe routeros mann men tenker et par tanker. Keep it simple. Dra inn alle tre vlan tagged på port 1. Få ut tv untagged hjemme på port 2 og spre det med en vanlig switch. Få ut internett Untagged på port3 og sett opp vpn der. Tror det blir mer ryddig og enkelt å forholde seg til å bare drive internett og vp på denne ene boksen.
PS går sikkert fint å trunke taggede vlan til boks nr 2. Men why complicate? kvitte seg med TV config på boks nr1 må forenkle en del fremfor å trunke det innover. Boks nr 2 blir da en helt standard internett ruter å forholde seg til.

My two cents.

A_Snowman

Min konfigurasjon i grove trekk. (PS har langt flere komponenter men dette gir basis for hvordan det funker i tabellformat)

Switch L2 med VLAN støtte

Port nr 1 = Vlan 100, vlan 101, vlan 102 Alle tagged
port nr 2 = Vlan 101 untagged -> TV port rett til PVR bokser
port nr 3 = Vlan 101 untagged -> TV port rett til PVR bokser
port nr 4 = Vlan 101 untagged -> TV port rett til PVR bokser
Port nr 5 = Vlan 102 untagged -> Kabel rett til ruter for internett

Ruter med wan koblet mot port nr 5 på switch
WAN = dhcp
port nr 1-4 = Standard klienter som rutes via denne ruteren
Wireless Standard klienter som rutes via denne ruteren

Antall porter du tildeler på switch for tv avgjøres av antall tv bokser og porter.
Vlan 100 kan også slippes ut på en port på switch untagged om du har telefoni

A_Snowman
Sist endret av A_snowman; 21. mars 2014 kl. 10:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Heisann!

Ser det er flere med en rimelig grei teknisk innsikt her, så tenkte jeg skulle forsøke meg med ett lite problem jeg sitter med!

Jeg skal bytte ut altibox modemet jeg har per i dag, det skal bort! Jeg har fått tak i to VLAN switcher, og sitter også på en Asus RT-AC66U router. Jeg har forsøkt meg grønn i dag med denne routeren, og klarer ikke å få den til å gjøre det jeg vil!

Fordeling av nett osv i heimen i dag er sånn:
1 etg: Hjemmesentral osv, 1 tv, 1 router
2 etc: 1tv, RPI mediacenter, NAS og ekstra AP

Problemet ligger i at jeg har kun ett rør, og derav kun en kabel, som går opp til andre etg. Trekke en kabel langs med vegg e.l er uaktuelt iflg fruen, så jeg ser derfor på noen mer tekniske løsninger. Foreløpig har jeg kommet frem til at dette er den beste løsningen:

Cisco1 = Hjemmesentral. Port 1 tagget m/ vlan 100, 101, 102. Port 2 untagged vlan 102 til router. Port 3 untagged vlan 101 til tv nede. I routeren ønsker jeg å lage ett nytt vlan (internt lan, kall dette vlan 99). Port 2 fra router kobles tilbake til Cisco1, og sender opp en trunk fra port 4 m/ vlan 101+99. I andre etg bruker jeg en ny cisco switch som fordeler vlan 101 til tv, og 99 til eventuelle nettverksenheter.

Problemet jeg støter på er i routeren. Jeg forsøkte å legge inn DD-WRT uten stort hell, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Jeg fikk ikke koblet meg til internett (null kontakt, hverken med automatisk oppsett eller manuelt, statisk oppsett) når jeg er koblet i hjemmesentralen til lyse, så tenkte jeg hey! Jeg setter opp vlan på port 1, og tagger de forskjellige nettverkene! Men så får jeg av en eller annen grunn ikke satt vlan id manuelt - får kun bruke forhåndsdefinerte vlan nr, som er linket til vlan iden. Altså er maksimal vid 15, noe som jo ikke duger. Regner med det er en måte å jobbe rundt dette på via telnet/ssh, men er det i såfall noen smarte hoder som vet bedre enn meg hvordan? Alternativt noen som har forslag til hvordan jeg kan løse dette problemet mitt? Kan fint kjøpe en ny router om dette er nødvendig, da 66Uen alltids kan brukes til trådløst AP oppe.

På forhånd, takk.

Mvh
Ronnie
Sitat av yusi Vis innlegg
Heisann!


Problemet jeg støter på er i routeren. Jeg forsøkte å legge inn DD-WRT uten stort hell, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Jeg fikk ikke koblet meg til internett (null kontakt, hverken med automatisk oppsett eller manuelt, statisk oppsett) når jeg er koblet i hjemmesentralen til lyse, så tenkte jeg hey! Jeg setter opp vlan på port 1, og tagger de forskjellige nettverkene! Men så får jeg av en eller annen grunn ikke satt vlan id manuelt - får kun bruke forhåndsdefinerte vlan nr, som er linket til vlan iden. Altså er maksimal vid 15, noe som jo ikke duger. Regner med det er en måte å jobbe rundt dette på via telnet/ssh, men er det i såfall noen smarte hoder som vet bedre enn meg hvordan? Alternativt noen som har forslag til hvordan jeg kan løse dette problemet mitt? Kan fint kjøpe en ny router om dette er nødvendig, da 66Uen alltids kan brukes til trådløst AP oppe.

På forhånd, takk.

Mvh
Ronnie
Vis hele sitatet...
Du er inne på problemet ja.
DD-WRT støtter ikke fleksible valg av vlan.
Kjøp en cisco2 og løs dette med en trunk av vlan mellom etg som du nevner.
Ruterfunksjon ved første inntak og putt internett til andre etasjer i eget valgt vlan som du nevner.

Gjør du det slik kan du ta ut untaged tv i begge etasjer, samt spre internett bak ruter til trådløse rutere hvor du vil.

A_Snowman
Har du en link til Cisco2? Går utfra det er en router du mener her?
Sitat av yusi Vis innlegg
Har du en link til Cisco2? Går utfra det er en router du mener her?
Vis hele sitatet...
Sorry, var uklar. en lik den du har fra før av som du kaller cisco1
Antar at det er en cisco switch som støtter vlan. 2 slike som fører dine vlan tagged og untagged mellom etasjene på den ene kabelen du har.
Jeg forstod det som at du har en slik Cisco boks?
A_Snowman

Sitat av A_snowman Vis innlegg
Du er inne på problemet ja.
DD-WRT støtter ikke fleksible valg av vlan.
Kjøp en cisco2 og løs dette med en trunk av vlan mellom etg som du nevner.
Ruterfunksjon ved første inntak og putt internett til andre etasjer i eget valgt vlan som du nevner.

Gjør du det slik kan du ta ut untaged tv i begge etasjer, samt spre internett bak ruter til trådløse rutere hvor du vil.

A_Snowman
Vis hele sitatet...
Siste ting, om du skal ha mulighet til alle de tingene i begge etg må du minst ha 5 porter på cisco1 som er nærmest inntaket. 1 for inn, 1 for tv ut, 1 for internett ut, en for internett tilbake i nettet, og til sist, en for trunk til andre etg.
Sist endret av A_snowman; 27. mars 2014 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ah, glemte visst å nevne det,men jeg har to identiske, nærmere bestemt denne:
https://www.komplett.no/cisco-sb-200...-switch/638869

Når jeg skal trunke internette tilbake, kan jeg lage dette vlanet på switchen da, uten noen videre konfigurasjon på routeren? At jeg merker data inn på (f.eks) port 4 som vlan 99, og trunker dette sammen med vlan 101? Har jeg forstått rett da, eller er jeg på.vidda?

Edit: til køys nå, men ser svar i morgen! Takk for hjelp :-)
Sist endret av yusi; 27. mars 2014 kl. 22:14.
Sitat av yusi Vis innlegg
Ah, glemte visst å nevne det,men jeg har to identiske, nærmere bestemt denne:
https://www.komplett.no/cisco-sb-200...-switch/638869

Når jeg skal trunke internette tilbake, kan jeg lage dette vlanet på switchen da, uten noen videre konfigurasjon på routeren? At jeg merker data inn på (f.eks) port 4 som vlan 99, og trunker dette sammen med vlan 101? Har jeg forstått rett da, eller er jeg på.vidda?

Edit: til køys nå, men ser svar i morgen! Takk for hjelp :-)
Vis hele sitatet...
Switch nr1
port1 inn fra fiberconvertet
Vlan 100,101, 102 tagged
Port2 101 untaged = til tv boks i den etasjen
Port3 102 untaged til wan/internett på din dd-wrt
port4 vlan 10 untaged fra din dd-vrt som du mekker på den.
port5 en trunk som inneholder vlan 101 og 10 til switch nr2 port1

Switch nr2
Port1 trunk inn fra switch1 vlan 101 og 10
Port2 101 untaget for tv i den etasjen
port3 vlan 10 untaged til dit trådløse punkt i denne etasjen.

PS valg av vlan 10 var fordi det støttes av dd-vrt.
Du kan sikkert få kjørt såkalt default vlan over trunken og ikke forholde deg til vlan innover i nettet.
Men så godt kjenner jeg ikke cisco boksen dine.

A_Snowman
Sist endret av A_snowman; 27. mars 2014 kl. 22:41.
Sitat av SirReal42 Vis innlegg
Takk for raske tilbakemeldinger. Jeg skal gi en eksakt beskrivelse av hva jeg forsøker å gjøre i ettermiddag.



Dette er det jeg ønsker å gjøre:

http://i59.tinypic.com/mlj98g.jpg

Jeg trenger egentlig så detaljert oppskrift som mulig, og kan by på hjemmebrygget øl som belønning
Vis hele sitatet...

Dette går an å løse, har et veldig likt oppsett selv. Vil du ha konfigfila med beskrivelse?
Skal du bruke TV-dekoder eller altibox chill?
Sitat av yusi Vis innlegg
Ah, glemte visst å nevne det,men jeg har to identiske, nærmere bestemt denne:
https://www.komplett.no/cisco-sb-200...-switch/638869

Når jeg skal trunke internette tilbake, kan jeg lage dette vlanet på switchen da, uten noen videre konfigurasjon på routeren? At jeg merker data inn på (f.eks) port 4 som vlan 99, og trunker dette sammen med vlan 101? Har jeg forstått rett da, eller er jeg på.vidda?

Edit: til køys nå, men ser svar i morgen! Takk for hjelp :-)
Vis hele sitatet...
Sitat av A_snowman Vis innlegg
Switch nr1
port1 inn fra fiberconvertet
Vlan 100,101, 102 tagged
Port2 101 untaged = til tv boks i den etasjen
Port3 102 untaged til wan/internett på din dd-wrt
port4 vlan 10 untaged fra din dd-vrt som du mekker på den.
port5 en trunk som inneholder vlan 101 og 10 til switch nr2 port1

Switch nr2
Port1 trunk inn fra switch1 vlan 101 og 10
Port2 101 untaget for tv i den etasjen
port3 vlan 10 untaged til dit trådløse punkt i denne etasjen.

PS valg av vlan 10 var fordi det støttes av dd-vrt.
Du kan sikkert få kjørt såkalt default vlan over trunken og ikke forholde deg til vlan innover i nettet.
Men så godt kjenner jeg ikke cisco boksen dine.

A_Snowman
Vis hele sitatet...
Da tror jeg at jeg skjønner! Gir det ett forsøk i dag når switchene kommer, og håper routeren er noe mer samarbeidsvillig i dag!

Mange takk for hjelp!

Jeg skjønner pokker meg ikke hvorfor routeren min er så rævva. Jeg har koblet den i hjemmesentralen for å bruke den som en ordinær router med DD-WRT, frem til jeg får switchene i dag, sånn at jeg er klar med routeren. Problemet er, jeg får jo faen ikke nett.

Se bilder av oppsettet her:
http://imgur.com/a/ZcmRX

Skjønner noen av dere hva jeg gjør feil? Begynner å kjenne meg litt oppgitt over hele dd-wrt

Ende-fucking-ly fikk jeg det til! Måtte legge inn gammal firmware fra ASUS, for why not?

Fulgte posten av asriznet her, og dette gav meg wan IP. Er noen problemer som henger med fra ASUS firmware i minnet e.l som skaper krøll for dd-wrt.

Funker iallefall nå, så da er jeg klar for at switchene kommer om en time eller to!

/o/
\o\
\o/
Sist endret av yusi; 28. mars 2014 kl. 10:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Neonlight Vis innlegg
Dette går an å løse, har et veldig likt oppsett selv. Vil du ha konfigfila med beskrivelse?
Skal du bruke TV-dekoder eller altibox chill?
Vis hele sitatet...
Jeg tar mer enn gjerne imot en konfigfil

Her hjemme skal jeg bruke dekoder, på remote site er tanken å bruke TV overalt på iPad og airplaye til en Apple TV. På sikt, dvs når det blir fiber på remote site er tanken å bruke dekoder der også.
Sitat av SirReal42 Vis innlegg
Jeg tar mer enn gjerne imot en konfigfil

Her hjemme skal jeg bruke dekoder, på remote site er tanken å bruke TV overalt på iPad og airplaye til en Apple TV. På sikt, dvs når det blir fiber på remote site er tanken å bruke dekoder der også.
Vis hele sitatet...
For å kjøre dekoder på andre siden må du strekke lag 2 over fra hjemmet ditt og til hytta. Jeg har gjort dette fra en kompis som har Lyse og hjem til meg. Vi har begge fiber og det virker sånn passe. Det vil si at det virker, men tidvis kan lyden hakke og bildet henge. Jeg strekker lag 2 over ved hjelp av MPLSoGreoIPSEC.

Litt avansert og gjort mest bare for å "få det til".
Sitat av Neonlight Vis innlegg
For å kjøre dekoder på andre siden må du strekke lag 2 over fra hjemmet ditt og til hytta. Jeg har gjort dette fra en kompis som har Lyse og hjem til meg. Vi har begge fiber og det virker sånn passe. Det vil si at det virker, men tidvis kan lyden hakke og bildet henge. Jeg strekker lag 2 over ved hjelp av MPLSoGreoIPSEC.

Litt avansert og gjort mest bare for å "få det til".
Vis hele sitatet...
Det virker som det du har gjort er nøyaktig det jeg er ute etter. Om jeg kan være så frekk å foreslå, kan du jo bare ta en backup av config og poste/pm, gitt at det er samme modeller, såklart
Hei!

Har ikke lest gjennom absolutt hele tråden, ser også at den er flere år gammel så tenkte å fokusere på de nyeste løsningene.

Det jeg ønsker, er å bruke 4 tv-bokser (2 med pvr og to uten, siden en bare får bestilt to med pvr..) og dele internetten på to vlan med qos. Vi er med andre ord to leiligheter som skal dele internettbiten, og ønsker da å ha adskildte nettverk (ved hjelp av vlan/blokkering av trafikk mellom lan-portene) og qos på hver port, slik at vi får 100mbit på hver port (skal dele en 200 mbit-linje). Er dette mulig med ASUS RT-AC68U, og takler den 200 mbit linje med 4 tvbokser uten problem?
Heisann!

Jeg fikk altibox tilbake i november. Litt blandede følelser, første jeg fant ut var at zyxel HS er søppel til trådløstnettverk. Gikk til innkjøp av 20 meter kabel og ASUS RT-AC66U.

Oppsettet i dag:
Zyxel HS-> 20m kabel -> AC66U -> PC via kabel.

På kveldstid så er der akkurat som om det spiker i nettet, leieboerne bruker både Wifi fra zyxel og ac66U. Nettet stopper aldri opp, jeg har 90/90 på speedtest (100/100 linje). Men mange kommandoer i spill går rett og slett ikke gjennom. Jeg streamer en del og folk klager over at det hakker en del, selv om alt ser ok ut hos meg.

Er det noen som har tips? Er det bare å koble AC66U før zyxelen og gjøre som beskrevet i denne tråden?
Sitat av yusi Vis innlegg
*snipped*
Vis hele sitatet...
Endte til slutt opp med en løsning som ser ca sånn ut:
http://www.rl-web.no/network.png

Er meget fornøyd med denne løsningen, intern hastighet på nett har økt mange ganger, og alt i alt funker alt -mye- bedre! Takk til A_Snowman for hjelp!

Er veldig glad jeg gjorde det på denne måten, selv om jeg vet det er flere enklere måter å gjøre dette på! Gav meg svært mange erfaringer som vil være svært nyttige for meg i jobbsammenheng (jobber som it konsulent, men har til nå ikke hatt mye med nettverk å gjøre. Ett av bonusmålene mine i år er derimot å dokumentere hele nettverket på jobb, så fint å lære litt også hjemmefront før dette går i gang!)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av twarr Vis innlegg
Hei!

Har ikke lest gjennom absolutt hele tråden, ser også at den er flere år gammel så tenkte å fokusere på de nyeste løsningene.
Vis hele sitatet...
Hm... Her roter du sammen mye som ikke lar seg løse med ruteren du snakker om.
Løsningene er ikke mer moderne nå heller, altibox/din fiber leverandør leverer sine tjenester på tre vlan, intet nytt der.

Du ender nok opp med en større switch og to rutere som minimum på budsjett.

Ideelt kan det nok løses med en diger switch og en ganske avansert ruter/brannmur. Dropp splitt og qos på Internett så blir nok ting billigere.

Siste gjentagelse, ikke noe har endret seg siden trådstart.

A_snowman
Sitat av A_snowman Vis innlegg
Hm... Her roter du sammen mye som ikke lar seg løse med ruteren du snakker om.
Løsningene er ikke mer moderne nå heller, altibox/din fiber leverandør leverer sine tjenester på tre vlan, intet nytt der.

Du ender nok opp med en større switch og to rutere som minimum på budsjett.

Ideelt kan det nok løses med en diger switch og en ganske avansert ruter/brannmur. Dropp splitt og qos på Internett så blir nok ting billigere.

Siste gjentagelse, ikke noe har endret seg siden trådstart.

A_snowman
Vis hele sitatet...
Hei!

Takk for svar. Har lest gjennom hele tråden nå, så er litt mer opplyst

Om jeg bruker asus'en og en slik: https://www.komplett.no/cisco-sb-200...-switch/638869 og i tillegg en vanlig gigabitswitch til tv-delen, burde ikke det fungere? Tenker da på å bruke cisco-switchen til å lage to nye vlan, et til hver leilghet. Den støtter både vlan og QoS, så det burde vel fungere, eller?
Sitat av twarr Vis innlegg
Hei!

Takk for svar. Har lest gjennom hele tråden nå, så er litt mer opplyst

Om jeg bruker asus'en og en slik: https://www.komplett.no/cisco-sb-200...-switch/638869 og i tillegg en vanlig gigabitswitch til tv-delen, burde ikke det fungere? Tenker da på å bruke cisco-switchen til å lage to nye vlan, et til hver leilghet. Den støtter både vlan og QoS, så det burde vel fungere, eller?
Vis hele sitatet...
Nå snakker du Cisco SB 200 8 x Gigabit Switch støtter også 10/100/1000 på den måten kan du låse to porter ut fra internett med 100 mbit.
Det vil løse ditt behov for 100 mbit pr leilighet.
Ikke for å være gledesdreper rundt qos/trafic shaping osv, men det er ofte ikke så rett frem som det høres ut. Har brukt mer en et par timer på å trøbbelshoote på problemer rundt qos og forsøk på å dele båndbredde.
Så litt REMA 1000 og begrense portene ned til 100 mbit vil være en stor hjelp.

Videre så skal det sies at tv signalene ikke går utover båndbredden til internett.

Om du tar inn alt på port nr 1, internett inn til ruter på port 2, internett ut i ditt nett fra ruter på port 3, dele ut internett til dine leiligheter på port 4 og 5 med låst 100 mbit. Da står du igjen med port 6-7-8 til å ta ut tv signaler.

Det finnes en god del forskjellige veier til mål, men denne er enkel og grei.

A_Snowman

Og når du ønsker å begrense til 100 mbit, så husk at det nok bare er "bittorrent" og lignende som vil kunne trekke så mye data ut av nettet, om du ser en skikkelig HD kanal på nettet vil du max trekke 8-12 mbit uansett. Får du problemer med at naboen eller du tar ut opp mot 100 mbit over internett så bør du kanskje ta en liten realitetssjekk på hva du benytter internett til

Selv en full nedlastning av en linux iso vil gå "utrolig kjapt" på potensielt 100 mbit.

Sitat av A_snowman Vis innlegg
Nå snakker du Cisco SB 200 8 x Gigabit Switch støtter også 10/100/1000 på den måten kan du låse to porter ut fra internett med 100 mbit.
Det vil løse ditt behov for 100 mbit pr leilighet.
Ikke for å være gledesdreper rundt qos/trafic shaping osv, men det er ofte ikke så rett frem som det høres ut. Har brukt mer en et par timer på å trøbbelshoote på problemer rundt qos og forsøk på å dele båndbredde.
Så litt REMA 1000 og begrense portene ned til 100 mbit vil være en stor hjelp.

Videre så skal det sies at tv signalene ikke går utover båndbredden til internett.

Om du tar inn alt på port nr 1, internett inn til ruter på port 2, internett ut i ditt nett fra ruter på port 3, dele ut internett til dine leiligheter på port 4 og 5 med låst 100 mbit. Da står du igjen med port 6-7-8 til å ta ut tv signaler.

Det finnes en god del forskjellige veier til mål, men denne er enkel og grei.

A_Snowman

Og når du ønsker å begrense til 100 mbit, så husk at det nok bare er "bittorrent" og lignende som vil kunne trekke så mye data ut av nettet, om du ser en skikkelig HD kanal på nettet vil du max trekke 8-12 mbit uansett. Får du problemer med at naboen eller du tar ut opp mot 100 mbit over internett så bør du kanskje ta en liten realitetssjekk på hva du benytter internett til

Selv en full nedlastning av en linux iso vil gå "utrolig kjapt" på potensielt 100 mbit.
Vis hele sitatet...
Hvis hver av dere benytter denne ruteren som internettutdeling, og kobler på switcher på baksiden, samt hver dere trådløse ruter (ikke bruk wan porten på disse, slå av DHCP, koble internett inn i en av lan portene og la hovedruter ta seg av DHCP) da slipper dere dobbelt set med NAT, og de utfordringene det gir
Sist endret av A_snowman; 17. april 2014 kl. 08:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Heisann.

Veldig mye god info i denne tråden altså.

Jeg har hatt store problemer med min Zyxel router som mister tilkobling/henger seg hele tiden.
Nå kjører jeg mediaconverter rett til en Cisco SG200-26 og splitter VLAN der isteden.

Det ser da slik ut.

Port 1-6 + 13-18 (12 porter til venstre på på switchen) LAN (Ikke noe VLAN her)
Port 7-8 + 19-20 (Neste 4 porter) VLAN 101 TV Untagged
Port 9-10 + 21-22 (Neste 4 porter) VLAN 100 TLF/Admin Untagged
Port 11 + 23 (Neste 2 porter) LAN (Ikke noe VLAN. 23 kommer fra LAN på en Smoothwall)
Port 12 VLAN 102 Untagged (Går til WAN på en Smoothwall)
Port 24 Uplink Mediaconverter (VLAN 100, 101, 102 Tagged)
Port 25-26 LAG 1 til Server (Del av LAN)

Alt fungerer som det skal, og internett er endelig stabilt.
Jeg har i dag bare en dekoder tilkoblet, men det kommer nok snart flere.
Jeg sliter med å få satt opp multicast på TV delen. Er dette nødvendig for å ha flere dekodere?
Jeg har også tenkt å få ip-telefon fra Altibox senere. Hvordan fungerer det når jeg ikke har hjemmesentralen lengre?
Trenger jeg noe mer utstyr?
Jeg regner med at jeg ikke bare kan koble en analog telefon til i switchen
Sitat av zephyr22 Vis innlegg
Heisann.

Veldig mye god info i denne tråden altså.

Jeg har hatt store problemer med min Zyxel router som mister tilkobling/henger seg hele tiden.
Nå kjører jeg mediaconverter rett til en Cisco SG200-26 og splitter VLAN der isteden.

Det ser da slik ut.

Port 1-6 + 13-18 (12 porter til venstre på på switchen) LAN (Ikke noe VLAN her)
Port 7-8 + 19-20 (Neste 4 porter) VLAN 101 TV Untagged
Port 9-10 + 21-22 (Neste 4 porter) VLAN 100 TLF/Admin Untagged
Port 11 + 23 (Neste 2 porter) LAN (Ikke noe VLAN. 23 kommer fra LAN på en Smoothwall)
Port 12 VLAN 102 Untagged (Går til WAN på en Smoothwall)
Port 24 Uplink Mediaconverter (VLAN 100, 101, 102 Tagged)
Port 25-26 LAG 1 til Server (Del av LAN)

Alt fungerer som det skal, og internett er endelig stabilt.
Jeg har i dag bare en dekoder tilkoblet, men det kommer nok snart flere.
Jeg sliter med å få satt opp multicast på TV delen. Er dette nødvendig for å ha flere dekodere?
Jeg har også tenkt å få ip-telefon fra Altibox senere. Hvordan fungerer det når jeg ikke har hjemmesentralen lengre?
Trenger jeg noe mer utstyr?
Jeg regner med at jeg ikke bare kan koble en analog telefon til i switchen
Vis hele sitatet...
Lurer på å gjøre noe liknende selv, da med en
https://www.komplett.no/cisco-sb-300...t-2-sfp/612523 (Cisco Sb-300) - kan ikke jeg koble fiberkabelen rett i den, så slipper jeg mediaconverteren (som kan være en potensiell feilkilde) ? :-)

Må en i tilfellet kjøpe en slik? https://www.komplett.no/cisco-sb-sfp...base-sx/604211
Sist endret av twarr; 23. april 2014 kl. 13:26.
Har en nabo som har bygd seg hus og glemt å bestille tv og internett. Leveringstid hos NTE er 6-8 uker, har derfor strekt TP kabel over til naboen. Jeg har slitt litt med å få TV delen til å fungere.

Hjemmesentral er av typen CPL7, integrert mediakonverter . Sentral er satt i bridgemode via nte.no. Bak denne har jeg en Cisco 881W:

(CPL7)[inet] <=> (fa4)[881w](fa0) <=> (SLM2008)
(CPL7)[tv3] <=> (fa3)[881w](fa1) <trunk (nabo)> [fa0/1](c2950)[fa0/24] <=> altibox

Ser i første post at tv skal være vlan 101, forsøker da:

Kode

interface FastEthernet1
 switchport access vlan 101
Resultat:

Kode

May  6 16:18:44 192.168.10.1 1658: *May  6 16:19:41: %SPANTREE-7-RECV_1Q_NON_TRUNK: Received 802.1Q BPDU on non trunk FastEthernet3 VLAN101.
May  6 16:18:44 192.168.10.1 1659: *May  6 16:19:41: %SPANTREE-7-BLOCK_PORT_TYPE: Blocking FastEthernet3 on VLAN101. Inconsistent port type.
(port blokkeres)


Her har man 2 alternativer:
  1. Endrer fa1 til trunk:

    Kode

     conf t
     interface FastEthernet1
     no switchport access vlan 101
     switchport trunk native vlan 101
     switchport mode trunk
    Om man ikke setter native vlan, får man denne:

    Kode

    May  6 17:17:45 192.168.10.1 1852: *May  6 17:18:41: %SPANTREE-2-RECV_PVID_ERR: Received BPDU with inconsistent peer vlan id 101 on FastEthernet3 VLAN1.
    May  6 17:17:45 192.168.10.1 1853: *May  6 17:18:41: %SPANTREE-2-BLOCK_PVID_PEER: Blocking FastEthernet3 on VLAN101. Inconsistent peer vlan.
    May  6 17:17:45 192.168.10.1 1854: *May  6 17:18:41: %SPANTREE-2-BLOCK_PVID_LOCAL: Blocking FastEthernet3 on VLAN1. Inconsistent local vlan.
  2. [COLOR="Red"]ELLER [/COLOR]disable STP for VLAN101 (i mine øyner et dårlige alternativ):

Kode

(config)# no spanning-tree vlan 101
Heretter kom det sporadisk med tvbilde. Noen ganger må man resette interface på router for at det skal fungere igjen. Kommer ingen "alarmer" i sysloggen, som forklarer hva som er feil. Viser seg at det er noe IGMP greier som lager krøll.

Man kan finne en forklaring ved å benytte:

Kode

# debug ip igmp snooping

Kode

May  6 12:44:34 192.168.10.1 716: *May  6 10:45:33.195: IGMPSN: group: Sending Leave for group 224.2.1.117, source 0.0.0.0 on Vlan 101
May  6 12:44:34 192.168.10.1 718: *May  6 10:45:33.199: IGMPSN: mgt: Reverting flood mode to only multicast router ports for Vlan 101.
May  6 12:44:34 192.168.10.1 719: *May  6 10:45:33.199: IGMPSN: mgt: deleted rport Fa3 on Vlan 101
May  6 12:44:34 192.168.10.1 720: *May  6 10:45:33.199: IGMPSN: Deleting router port Fa3 to all GCEs in Vlan 101
May  6 12:44:34 192.168.10.1 724: *May  6 10:45:33.219: IGMPSN: mgt: Setting flood mode to all ports in Vlan 101
May  6 12:44:34 192.168.10.1 725: *May  6 10:45:33.219: IGMPSN: router: Deleting router port on Vlan 101, port Fa3
May  6 12:44:34 192.168.10.1 726: *May  6 10:45:33.219: IGMPSN: mgt: Vlan 101, port Fa3 port_id 3 in non-fwd mode
Ser at jeg finner ipen til tv-altiboxen inn i IGMP debug alarmene, men forstår ikke helt hvordan dette bør løses. Disabler man snooping på VLAN101, så blir det værtfall "helt" bra, i mitt tilfelle:

Kode

(config)#no ip igmp snooping vlan 101
Punktet hvor man henter ut TV, kan man fritt velge mellom trunk eller vanlig access punkt:

Kode

 interface X
 switchport trunk native vlan 101
 switchport mode trunk
eller

Kode

 interface X
 switchport access vlan 101
Sitat av Sabesto Vis innlegg
Som tips til de som leter etter en bra router som erstatning til Altibox sin kan jeg på det varmeste anbefale merket Routerboard/MikroTik.

Har *ALT* av støtte, masse kraft og lav pris. Bruker forskjellige routerboards rundt omkring i huset til AP's og GW.

...
Vis hele sitatet...
Hei,

Tok med meg 2 stk RouterBoard RB951G-2HnD hjem fra jobb i dag for å bruke som AP'er hjemme/teste. Kom tilfeldigvis over denne flotte tråden som fikk meg inn på tanken på å bytte ut hjemmesentralen helt.

I ditt oppsett bruker du et mer dedikert oppsett, men tror du at jeg kan erstatte Zyxel boksen med kun en RB951G-2HnD? (Det viste seg at denne "lille tassen" hadde mye bedre sende styrke enn den ASUS RT-N66U jeg har i dag.) Jeg har kun internett fra NTE/Altibox, men vurderer TV på sikt.
Hei! Har satt opp Mediakonverter > Asus router > PC/Switch osv og alt funker flott unntatt telefon. Har satt opp mac adresse og Internett (LAN1/2 + Wifi) til VLAN 102, og LAN 3 til 100, og satt på RJ45 plugg på RJ11 ledningen, men telefonen funker forsatt ikke. Noen som kan være behjelpelige?
Hei folkens. Jeg har fulgt nøye med på denne tråden. kjempe bra folkens. dette er toppers. så jeg tenkte jeg skulle gi litt mere "detaljert" info om HET mediaconverter og fiber og hvordan dette henger i hop, mekanisk sett. Jeg var så heldig å få låv til å ta bilder av en montør som installerte denne media converteren så her slenger jeg ut noen bilder. Jeg hadde "laget" et lite bord for denne montørn så han fikk satt utstyret sitt der han ville ha det.


http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_182217_zps0e4f1015.jpg

Her er hvis det som skal til av utstyr for å skjøte fiber og måle fiber.


Her har vi denne HET dingsen :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_183946_zpsf3e9d70a.jpg


Fikk glo litt inni denna og her var det ikke rare greiene gitt :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_183953_zps19c584b9.jpg



Her har vi den ene enden på SC pigtalen :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_182303_zps14c3e60c.jpg

Med krympehylse :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_182319_zpscdb89c01.jpg


Her har montøren avmantla fiberen, Fy flate å tynne saker :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_182425_zps56b7e64e.jpg


Så inn i en slags fiber kutter :


http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_182446_zps84fb4eee.jpg

Og der var den ferdig kuttet i riktig lengde :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_182502_zps25c28844.jpg

Så så ble den lagt inn i maskina på den ene siden :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_182719_zps483feddd.jpg

Så var det tilførselen, Her var det mange fine farger å velge imellom :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_183007_zps87bef10d.jpg

Fortsettelse følger
Morroa ferdig montert på vegg, klar te å sette i strøm ledningen som kommer fra min Ups :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_184210_zps7e9e631b.jpg

Jaggu lyser det power gett :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_184216_zpsa84bdcf4.jpg

Her lyser oxo Link lampa på fiberen for et lite øyeblikk. som dere ser har jeg ikke koblet i noen ting på rj45 uttaket enda, så link lampa slukker :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_184224_zps873e6527.jpg

Her fikk jeg se forskjelden på en cpl3 som ikke har wifi innebygget

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_184356_zps0b0fa3aa.jpg

Og her en Cpl4 med wifi :

http://i1175.photobucket.com/albums/r632/parrafin231/20140512_184507_zps1122376c.jpg

Zyxellen er ikke værdt strømbruken mobilen bruker til å ta bilder med, så den exkluderer jeg elegant her nå.

Takk til montøren for at du tok deg tid til å vise meg dette. (Hvis du følger med her da)


Så da er det på tide å pakke opp Asusen og sette opp denne som hjemme sentral. jeg har bare internett, så dette blir grei skuring, bare man følger guiden her..

Go Kveld!
Hvor mye måtte du betale? Jeg har CPL3, jeg tenker å få meg 300/300 pakken som gir meg 500/500 da jeg har 3 produkter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, jeg er fullstendig nybegynner og forstår ikke mye av innholdet i denne tråden. Jeg har søkt i tråden, men det virker som om mange har et litt annet problem enn det jeg har. Altibox sier at det jeg ønsker er umulig, men jeg vil gjerne ha innspill fra noen andre.

Jeg har i dag følgende oppsett:

Sentralen er en Altibox CPL7 i bridge-mode.
Fra sentralen har jeg en vanlig Ethernet-kabel gjennom et spredenett (ELKOLink) til en Asus AC66 router. Internett fungerer helt glimrende trådløst, og på de portene som er direkte koblet på spredenettet i huset.

Fra sentralen går det også 3 kabler fra de dedikerte TV-portene gjennom spredenettet til 3 rom med Altibox dekoder. TV fungerer glimrende.

Problemet er at i det ene TV-rommet trenger jeg kablet Internett-aksess for min alarmsentral fra Verisure. Det er kun 1 RJ45-kontakt her, og den er i dag direkte koblet til TV-port på CPL7.

Jeg trodde det var mulig å sette en switsj (jeg har en D-Link 5P) i RJ-45 porten, og dele signalet mellom TV og alarmsentral. I min dumhet trodde jeg at et TV-signal var IP-trafikk akkurat som vanlig datatrafikk.

Men dette går ikke. Altibox sier at hver TV-dekoder må være direkte koblet til TV-porten på CPL7, og denne linjen kan ikke deles med annet utstyr. Man kan splitte linjen som kommer fra Internett-porten på sentralen, men da får man ikke TV.

Stemmer dette? Er det ingen andre løsninger enn å bryte opp veggen og strekke ny kabel til Internett-forbindelse?