Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1531
Hei jeg vurderer og bytte ut min gamle Lg tv som er på 32", er svert fornøyd med denne, men blir litt for liten
Valget står mellom prosjektør eller tv, har funnet en prosjektør som virket bra
det er en Optoma hd600x, har også sett etter en tv, der jeg fant denne som virket veldig inntre-sang!
Kom gjerne med andre forslag

Link til prosjektør: http://www.optomaeurope.com/projecto...ment&PC=HD600X
Link til tv:http://www.elkjop.no/product/lyd-bil...N/lg-47-lcd-tv
Litt vanskelig å svare på egentlig.
Det spørs litt på hvordan stuen din er oppdelt.

En projektor trenger jo et lerret, ramme eller nedfallbart. Så er det kablingen til projektoren, osv. Ikke alltid det passer inn i stua.
Det er også mye som må klaffe med en projektor i stua. Det bør være en ganske lys-sterk projektor. (ansi-lumen)
Hvis du kunne legge litt mere om hvordan din stue er så kan jeg gi et mere presist svar.
Hva er ditt budsjett?

Men egentlig synes jeg du bør gå for tv. Projektor hører hjemme på et kino-rom
Sist endret av Tothep; 7. august 2010 kl. 20:04.
om du skal velge mellom projektor eller tv, så synes jeg det kommer ann på hva du skal bruke den til.

hvis det bare er film og spill så er projektor mye kulere, synes jeg.
hvis du også skal se mye tv på den, er nok en vanlig tv lurest.

på projektor må du bytte pærer (som koster litt) og det funker dårlig i lys.
Sitat av birrho Vis innlegg
om du skal velge mellom projektor eller tv, så synes jeg det kommer ann på hva du skal bruke den til.

hvis det bare er film og spill så er projektor mye kulere, synes jeg.
hvis du også skal se mye tv på den, er nok en vanlig tv lurest.

på projektor må du bytte pærer (som koster litt) og det funker dårlig i lys.
Vis hele sitatet...
En projektor med nok ansi-lumen vil kunne gi perfekt bilde i en fult opplyst stue.
Men det går utover kontrasten igjen.

Selvfølgelig er projektor "kulere" til film. Men man må jo se an hvordan løsningen i stuen er.
Samsungs litt eldre 40" LCD 100Hz 1080p TVene går for under 9 laken flere steder nå. bare let etter månedens TV tilbud hver gang du får Lefdal/Elkjøp/Expert avisa TV er tryggest, da det er så mange faktorer som må passe inn for å få optimalt bilde med prosjektor, intet lys og plassering av ditt og datt etc.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Samsungs litt eldre 40" LCD 100Hz 1080p TVene går for under 9 laken flere steder nå. bare let etter månedens TV tilbud hver gang du får Lefdal/Elkjøp/Expert avisa TV er tryggest, da det er så mange faktorer som må passe inn for å få optimalt bilde med prosjektor, intet lys og plassering av ditt og datt etc.
Vis hele sitatet...
Enig der.
Skal du ha projektor, bygg et kino-rom.
Skal du kjøpe TV, så kjøp en med LED bakrunnsbelysning. Mye bedre enn vanlig LCD.
Sitat av Outier Vis innlegg
Skal du kjøpe TV, så kjøp en med LED bakrunnsbelysning. Mye bedre enn vanlig LCD.
Vis hele sitatet...
Tror det blir en liten led tv på hans budsjett.
Hvordan er det med drift av pærene i prosjektører? Er de dyre? Varer de vesentlig mindre enn man kan forvente en vanlig LCD-skjerm f.eks. varer, og isåfall kan man ikke få større utgifter på sikt også?
Sitat av Tothep Vis innlegg
Tror det blir en liten led tv på hans budsjett.
Vis hele sitatet...
Vet ikke budsjettet hans så kan ikke uttale meg om det..
hva er forskjellen på vanlig LCD og Led bakrunnsbelysning?
Sitat av Outier Vis innlegg
Vet ikke budsjettet hans så kan ikke uttale meg om det..
Vis hele sitatet...
Jeg går ut fra de varene han linker til. Og det er 10-13k
Det er akkurat det dere prater om som er greia. De fleste kan unne seg en TV 7-8 laken hvis de får et godt tilbud og er i handlehumøret. Men priser over det er det få som har råd til, og priser under der, vel da blir det en drittskjerm. Og da frister en god 40/37" 100Hz 1080p LCD mer enn en 30" 50Hz 720p LED. Samsung er THE SHIT bare så det er sagt. De forsvant noen år, bygde seg opp, og i dag har de produkter som er kjempegode. Samsung TVer blir nesten som apple med Mac i TV industrien

Sitat av Twistz Vis innlegg
hva er forskjellen på vanlig LCD og Led bakrunnsbelysning?
Vis hele sitatet...
Forskjellen du merker er at kontrasten er mye bedre. Og TVn er tynn som faen, og blir ikke så varm. Freak svar:

Lysdiode (eller LED, Light Emitting Diode) er en halvleder-diode som lyser med et inkohorent monokromatisk lys når en likerettet spenning påføres. Fargen avhenger av hvilket halvledermateriale som brukes og kan være av typen ultrafiolett, synlig eller infrarødt.

Prinsippet bygger på at elektronhullparene rekombineres over P-N-overgangen og avgir lys. Lysdioden utnytter at det dannes fotoner om man bruker spesielle krystallmaterialer i P-N-overgangen.
Prosjektoren med lerret får jeg til 5700
Tvn, er jeg ikke helt sikker på, men koster 10000på nett, men får den kansje litt billigere i butikken

Ser my film/tv-serier og er kansje litt spille gal :P men har mulighet for kabel tv også noe som jeg ikke bruker nå, men heller ikke får til hvis jeg skal bruke porsjektor

samsung er bra det, men du må også huske at de hadde 37% feil på tv'ene sine 2009