Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2102
Tenkte jeg skulle prøve meg på å lage en tesla coil.

Da trenger jeg en spenningstransformator 6-50kv.

Jeg har googla, men finner faen ikke noe sted å kjøpe det.
Hvor får jeg kjøpt det?

Det skal være sagt at jeg ikke er elektriker, så det er mulig at det er et dumt spørsmål, at det for eksempel er på fleste husholdige elektro produkt.

Jeg skal forsterke, ikke redusere.
Sist endret av TylerDurden; 4. august 2010 kl. 13:52.
Det kalles en NST (Neon Sign Transformer), også kalt blant annet neontransformator eller neontrafo. Det er ikke noe du får tak i over alt, men det ser ut som disse har det: http://www.oppogned.no/produkter.shtml

Og det finnes 100 måter å skade seg alvorlig på med en slik transformator, og 100 til med en Tesla-coil, og du er sannsynligvis ikke klar over de fleste av de. Pass fingra, vit fryktelig godt hva du driver med, og bruk sveisebriller/mørke UV-sikre solbriller eller se en annen veg når du skrur den på.

For å være helt ærlig er dette et prosjekt du ikke burde begi deg inn på før du har mer erfaring med, og kunnskap om, høyspenning, HF og elektro generelt. Det er ikke snakk om at du risikerer å få deg en smell over fingertuppene, men at du er i overhengende fare for å bli alvorlig skadet, i beste fall, selv om alt tilsynelatende fungerer som det skal. Vit i det minste hvordan alle elektromessige detaljer (og da mener jeg detaljer) i Tesla-coilen fungerer før du begynner byggingen av den.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Hmm på en del youtube videoer tar dem nesten på de.
Det som interesserte meg mest var at lyspærer lyser i nærheten av den.

Kansje jeg bør lage ion ray gun isteden.
Ser den sender direkte energi.

Jeg kjøpte en tegning av EMP gun, men skjønner ikke bæret av navnen på komponentene jeg trenger.
Som om ikke norske komponentnavn er innviklet nok, så er er det forskjellige fra engelsk til norsk også.
Tesla coil hadde i hvertfall ikke så mange forskjellig el-lomponenter så tenkte det var en grei start, men om den er veldig skadelig så drøyer jeg det.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Hmm på en del youtube videoer tar dem nesten på de.
Vis hele sitatet...
De tar på strålen fra Tesla-coilen, vel og merke, ikke på NST-en. Grunnen til at det går bra, er fordi strømmen i den ioniserte lufta er ganske lav, og frekvensen er så høy at nervene i kroppen ikke aktiveres (de raske vibrasjonene gjør at svært få ioner passer nervemembranene før strømmen snur). Mange påstår at dette i stedet skyldes et fenomen kalt skinneffekten, men det stemmer ikke. Det er likevel mulighet for å få HF-brannsår, og noen mener de opplever forbigående smerter i ledd og liknende etterpå. Større Tesla-coiler leverer mer strøm og strålene kan være farlig å komme i kontakt med, selv om du ikke merker smerten.

Den virkelige risikoen, selv med relativt små Tesla-coiler, oppstår hvis strålen går, for eksempel, via hodet ditt og tilbake til selve trafoen, noe som danner en lavohmig strømbane fra trafoen til jord via hodet ditt, og du kan få kraftig elektrosjokk med påfølgende store skader eller død.

En annen risiko er selvsagt direkte støt fra trafoen på mer "konvensjonelt" vis, samt skader på øynene som følge av UV-stråling fra høyspent-gnister fra trafoen ved feil.

Sitat av TylerDurden
Det som interesserte meg mest var at lyspærer lyser i nærheten av den.
Vis hele sitatet...
Ikke vanlige lyspærer, men lysrør og sparepærer med tilsvarende teknologi, kan lyse opp, ja. Enkelt og greit fordi det høyfrekvente elektriske feltet driver små mengder med elektroner hurtig frem og tilbake i røret (hvor energien absorberes av gassen, som slipper energien ut igjen i form av fotoner, som igjen absorberes av det fluoriserende laget på glasset, som igjen slipper energien ut igjen som fotoner vi kan se) — egentlig akkurat det samme som skjer når du kobler det til en egnet lysrør-driver.

Sitat av TylerDurden
Kansje jeg bør lage ion ray gun isteden.
Ser den sender direkte energi.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener. Ray guns er velkjent i sci-fi, men finnes ikke på ordentlig. Med mindre det er en spesiell type du tenker på som kanskje også går under et annet navn?

Ellers så kan jo en rail-gun eller coil-gun være noe? En jacobs ladder kan også være morsomt, og er en tryggere innføring til høyspenninger enn det Tesla-coiler er.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Jeg lette etter oppskrift på Jacob Ladder i går, men fant ingen guide

Ion Ray Gun oppskrift kan kjøpes her.

http://www.youtube.com/watch?v=X-LpaErMQes
http://www.youtube.com/watch?v=4RwUp...eature=related
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg lette etter oppskrift på Jacob Ladder i går, men fant ingen guide
Vis hele sitatet...
Det er rimelig enkelt. Luft brytes ned ved ca 30 kV/cm, så du kobler da en spenning mellom to metallstenger som er høy nok til å bryte ned luften nederst. Stengene står i en \ /-form, slik at når den varme ioniserte luften stiger og tar med seg gnisten så øker også avstanden mellom stengene svakt. Da vil gnisten starte nederst og reise oppover stengene til den når toppen og den ioniserte luften stiger for høyt (eller avstanden blir for stor) til at gnisten kan opprettholdes. For mye bevegelse i luften rundt vil begrense eller ødelegge effekten.

Det eneste du trenger å passe på er strømbegrensning, slik at du ikke overbelaster spenningskilden. En NST har så vidt jeg vet innebygd strømbegrensning, men det finnes andre alternativer uten strømbegrensning (flyback trafoer fra gamle TV-er, for eksempel). Og selvsagt må du være uhyre forsiktig, som med all annen høyspenning. Vær også oppmerksom på at ozon og nitrogenmonoksid vil bli produsert, og ettersom dette kan være skadelig bør du passe på å lufte ut i mellom bruk og ikke henge hodet over apparatet mens det er i gang.

Sitat av TylerDurden
Ion Ray Gun oppskrift kan kjøpes her.
Vis hele sitatet...
Vel, de kan å bruke mange flotte ord som ikke nødvendigvis gir så mye mening og/eller er smør på flesk. Effekten er nok heller ikke voldsomt imponerende, men det er fullt mulig å lage noe slik, så tegningen fungerer sikkert. Prisen på kittet virker vel og merke hårreisende dyr.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Problemet for min del er å finne alt utstyret.

Tror kansje jeg konsentrerer meg om EMP gun, plasmakule har jeg:P

Når jeg først er her:
Jeg ville hatt noe å måle EMP maskina med, da trenger jeg Radiation Detector, men hvor finner jeg det i Norge, og hva heter det på norsk? Direkte oversetninger funka ikke for meg....

Det er vel ikke Magnetometer/Gaussmeter?