Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2824
Hei, begynner å fundere litt, hovedstrøm bryteren går helt random første gang i går kveld.

Når jeg tar hovedstrøm bryteren opp igjen går sikringen til rommet mitt.
Når jeg tar opp igjen sikringen til rommet mitt går alt fint.
Rett før jeg stakk på skolen røk strømmen igjen, samme skjedde.
No nettopp røk strømmen igjen, akkurat det samme skjedde.

Alt utstyret jeg har på har jeg ikke hatt noe problem med, utstyret er:
1 bærbar pc.
5 eksterne harddisker
1 16ports switch
1 trådløs ruter
1 Stasjoner pc som blir brukt som server
1 Stasjoner pc som blir brukt som firewall
1 MacBook Pro

Noen som vet hva som forårsaket dette?
Prøvd å koble noe på en annen kurs? Virker som om det går med ganske mye strøm på en kurs.
xShadyx's Avatar
Trådstarter
13A skal være mer en nokk til dette.
13A = 2990W

Så regner vi ut ca forbruk:
Hardisk = 30w * 5
1 bærebar pc = 80w
16 ports switch = 50w
trådløs ruter = 20w
stasjonær pc = 300w * 2
MacBook Pro = 90w

=

990w

2990 - 990w = 2kw igjen på kursen!
*Problemet' ditt er at start-strømmen / innkoblingsstrømmen på alt utstyret blir altfor stor! Du har kanskje lagt merke til at det gnistrer ganske friskt når du setter støpselet til pc / laptop i kontakten av og til?
Grunnen til at dette kan virke variabelt er også naturlig.. Vi har vekselstrøm i kontaktene.. Hvis du kobler inn sikringen når spenningen er 0v eller i nærheten blir startstrømmen mye mindre.. En annen grunn kan også være at startstrømmen reduseres litt når kondensatorer i de forskjellige strømforsyningene fortsatt har litt lading fra forrige innkobling..
Lurt å koble fra pc og lap før du kobler inn sikringene....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
At sikringen ryker kan fint forklarast med inrush current på strømforsyninger. På mange switchmode PSUer er den ganske stor, gjerne ti ganger nominell strøm. Når du da har mange strømforsyninger kan den straumtoppen føre til at sikringen slår ut. Det er ikkje urimelig å anta at det er problemet.

Forøvrig - er det inntakssikring eller jordfeilbryter som slår ut? Eg tviler litt på at det er inntakssikring / skillebryter som slår ut...
Er det bare ditt rom som går på denne kursen? mest sannsynlig ikke...

Dessuten er det nok startstrømmen på komponentene dine som gjør at sikringen går. Andre gang du prøver, har kondensatorene (i pcer o.l) fått lada seg opp litt, og sikringen holder. Ganske vanlig fenomen.

Og hvis hovedbryteren din spretter ned, så er det ikke en bryter men en sikring. Og totalforbruket i leiligheten/huset er sannsynligvis for høyt.

EDIT: var visst flere som svarte samtidig gitt
Sist endret av Bercedes-Menz; 11. juni 2010 kl. 17:47.
xShadyx's Avatar
Trådstarter
Hmmm... dumt av meg og ikke tenke på det, får prøve det neste gang strømmen går.

Men jo det er jordfeilbryteren som går aka den som resten av alle sikringene er koblet til.
Vet ikke om det er det riktige navnet men vet at det er den som er hovedsikringen pga størrelse. (63A)
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Men jo det er jordfeilbryteren som går aka den som resten av alle sikringene er koblet til.
Vet ikke om det er det riktige navnet men vet at det er den som er hovedsikringen pga størrelse. (63A)
Vis hele sitatet...
Her motsier du deg selv litt. Er det jordfeilbryter eller hovedsikring som går?
Bilde?

Det kan være jordfeilbryteren selv om det står 63a, jordfeilbrytere er nemlig merket med den høyeste strømmen de kan tåle, selv om de ikke inneholder sikring. I tillegg er de merket med utløsestrømmen, enten i milliAmpere(30,100,300) eller Ampere(0.03,0.1, 0.3)
xShadyx's Avatar
Trådstarter
Det står jordfeilbryter... på skjemaet som installatøren har hengt i sikringsskapet.
ring trikker du. evt minske lasten på hver kurs, kursene kan også her ha fått mer motstand pga dårlig koblinger(og hvis du fortsett å presser opp sikringer så kan det begynne å brenne, som nevnt så er startstrøm inni bildet.

mulig det er innebygget jordfeilbrytet i hovedsikringen
xShadyx's Avatar
Trådstarter
Hm hvis det var dårlige koblinger burde det ve ha gitt utslag før pga har trukket mye mer strøm en det jeg gjør nå.
Det burde vel ikke begynne og brenne så lenge jeg ikke teiper sikringen sånn at den er på hele tiden.
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Hm hvis det var dårlige koblinger burde det ve ha gitt utslag før pga har trukket mye mer strøm en det jeg gjør nå.
Det burde vel ikke begynne og brenne så lenge jeg ikke teiper sikringen sånn at den er på hele tiden.
Vis hele sitatet...
Dårlige koblinger kan være så mangt og det er ikke sikkert det er relevant i ditt tilfelle, men jeg sier bare at det kan skje.

og nei det bør ikke begyne å brenne men mindre du kjører polakk stil. jeg vill hvis jeg var deg, ringt trikker.
xShadyx's Avatar
Trådstarter
Jada takke for alle svar. Får se om dette fortsetter eller gir seg over helgen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
er nok startstrømen som gjorde at kursen slo ut når du skrudde på hovedsikringa. prøv å napp ut endel utstyr før du legger inn kursen.

grunnen til at hovedsikringa røk er nok mest sansynlig overbelastning. hvor stor sikring er det på denne ? er den trefase eller? (jeg vil tippe tofase...)

å teipe opp sikringa vil ikke fungere uansett, har den løst ut så hjeler det ikke å holde igjen "bryteren"

du kan også se på jordfeilbryteren om det er den som har løst ut, er som oftest en indikator på dette. hvilken produsent på sikringene?
Problemet ble funnet...
Var ovnen som var fucket... kjøpt ny no