Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 43749
Hei!!

Finnes det et program eller side der man kan dytte inn et ord/bokstaver som automaitisk generarer alle mulige kombinasjoner av ordet?
Du tenkte på Anagram?

Her er en generator: http://www.arrak.fi/en/ag
Trådstarter
Tenkte ikke anagram, for da feks hvis jeg dytter inn abc, så kommer bare CAB opp.

vil gjenre taste inn flere bokstaver som skal generere alle mulige kombinasjoner av bokstavene med kun 3 bokstaver.
Om jeg forklarte meg rikitg.

Hei, tenkte ikke på anagram.
Jeg skal feks, dytte inn 8 bokstaver så skal det komme ut alle mulige kombinasjoner med kun 3 bokstaver.

anagram blir jo feks hvis jeg dytter inn abc, så kommer ordet CAB ut.
Sist endret av KEEG4RD; 9. mars 2009 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
skal alle være unike? I så fall blir det 6 mulige, 3! = 6

uansett, søk på "shuffle + word" på Google. har du tilgang til PHP, e.l. kan du gjøre slikt: (ikke testet)

Kode

<?php

function shuffle_word ($input) {
	
	$bits = str_split ( $input );
	$size = sizeof ( $bits );
	
	$combinations = array_product ( range ( 1, $size ) );
	
	$out = array ();
	for ($Run = 0; $Run < $combinations; ++$Run) {
		$word = '';
		
		shuffle ($bits);
		
		for ($x = 0; $x < $size; ++$x) {
			$word .= $bits[$x];
		}
		
		$out[] = $word;
	}
	
	return array_unique ($out);
}

print_r ( shuffle_word ('Hallo' ));
?>
Edit: så nå du ønsker kun tre bokstaver. Kan du PHP er det jo fort unnagjort, but, but.

Testet koden, denne fungerer mye bedre:

Kode

<?php

function shuffle_word ($input) {
	$size = strlen ( $input );
	
	$combinations = array_product ( range ( 1, $size ) );
	
	$out = array ();
	for ($Run = 0; $Run < $combinations; ++$Run) {
	
		$word = str_shuffle ($input);
		// Duplicate found. This mean it did not shuffle good enough, we "try again" by pretending the shuffle did not count thus subtracting the try from Run
		if (in_array ($word, $out)) {
			--$Run;
			continue;
		}
		
		$out[] = $word;
	}
	
	return $out;
}

echo '<pre>', print_r ( shuffle_word ('abc'), true), '</pre>';
?>
Sist endret av davste; 9. mars 2009 kl. 20:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Hvor skal jeg da dytte inn den koden?
I frontpage eller noe html redigerings program?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
frontpage :P:P
Trådstarter
Fant brått ut at det var ikke noe frongpage her, veldig rart siden jeg har instalert office.
Men kan jeg ikke bare slenge den inn i notepag og lagre som .html etterpå?
Eller hvordan gjør man det?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du må parse koden i PHP med en vevtjener som støtter PHP, typisk Apache.

Det høres ut som anagram, ja. Det kan virke som om du bare tror anagram er alle varianter av et ord som finnes i en ordbok, sånn at du ville fått ut bare CAB fra ABC, og ikke ACB eller CBA osv. Yeah?
Anagram gjelder bare dersom det nye ordet faktisk er et ord. Noe CBA, ACB etc. ikke er. de facto.
Trådstarter
Åssen du setter den inn i en vevtjener og hele det greiene der skjønner jeg ingenting av!

Helt riktig, feks hvis jeg putter inn abc, så skal det komme ut alle kombinasjoneene
abc, acb, bac, bca, cab, cba ..

Og feks at jeg putter inn abcdefg
Så kmr abc, acb.....adc...abf... blablabla
Men burde det da ikke være mulig å bruke samme bokstav flere ganger?
Altså: aaa, aab, aac, baa, aba, caa, aca
Nei. Det kalles tilbakelegging, eller repetisjon; ikke det som han er ute etter. Da får du 6! måter å gjøre det på, istedenfor 3!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av davste Vis innlegg
Anagram gjelder bare dersom det nye ordet faktisk er et ord. Noe CBA, ACB etc. ikke er. de facto.
Vis hele sitatet...
Beklager, du har rett. My bad :-)
Det heter permutasjon. Hvis du er dreven i excel, kan du prøve der. Definisjon og formel på snl.no