Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2024
På etterspørsel fra et annet forummedlem, deler jeg min oppskrift på gourmètmarsipan til jul. Så slipper man å spise Nidar.

Julemarsipan Deluxe

Du trenger:

200g mandler
100g valnøtter (kan sløyfes)
100g melis
1-2 eggehviter (avhengig av konsistens)
4ss god sprit, f.eks cognac eller whiskey
2-3ss revet appelsinskall
5-10g god hasjisj, kan sløyfes
100-200g sjokolade
2ss smør

Slik gjøres det:

Fyll opp en middels stor kasserolle med vann, og kok opp. Skru av plata og tilsett mandlene, rør godt slik at du samtidig vasker av evnt. skitt. Etter 5 minutter på 90-100c* heller du av vannet, og det skal være svært enkelt å fjerne skallet på mandlene. Pass på så du ikke brenner deg!

Finn deretter frem en nøttekvern eller god foodprocessor, og kvern opp de skinnløse mandlene samt 50g valnøtter. Ha blandingen i en bolle, bland godt først med melis og evnt. sprit, deretter appelsinskall og eggehviter.

Hvis du ønsker å ha hasjisj i konfekten, så varmer du 2ss smør på lav varme, og tilsetter ønsket mengde godsaker. Rør til alt er en jevn saus, denne tilsettes marsipanblandingen.

Kna så marsipanen til den har en fast og jevn konsistens, men ikke for lenge da dette kan gjøre den grå og tørr. Lag så "pølser" som du legger i kjøleskapet mens du smelter sjokoladen.

Dette gjøres i vannbad, dvs. at du har en bolle e.l stående oppi en kasserolle med dampende vann. Smelt sjokoladen, men pass på at det ikke kommer vann i den. Lag så små kuler av marsipanen som du dypper i sjokolade, gjerne med en blomsterpinne som verktøy. Sett den på bakepapir, pynt med en halv valnøtt mens sjokoladen enda er klebrig.

Sett i kjøleskapet og nyt til jul!

-E=Fb

Ekstra godt blir det hvis man marinerer appelsinskallet i spriten man skal bruke, i et par dager. Da blir det en rundere smak
Knall! Den skal testes. Takk for oppskrift og God Jul.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Skal gi denne et forsøk (uten hasjis, riktignok). Høres spesielt godt ut med whiskeymarinert appelsinskall!
Trådstarter
edit: For all del, så kan man gå totalt bananas med hva man vil ha oppi.

Til jul i år tenker jeg å eksperimentere med å rulle marsipanen rundt ferdigkjøpt nougat, og rulle sjokoladekulene i knuste hasselnøtter.. ripoff ferrero rocher .

Ellers kan man ha f.eks sitruslikør og limeskall og dyppe i hvit sjokolade.. har aldri prøvd dette men tenker det kan være digg. Tenk deg marsipan med Amaretto- mandeloverdose!

Hvis du bor hjemme og\eller har venner som ikke liker cannabis, lag gjerne dobbel porsjon eller del opp den ene. Slik kan mor også nyte julegodtet mens du sitter stein som ei nepe!
Sist endret av E=Fb; 30. oktober 2011 kl. 23:31.
Takker Virka som om den andre tråden var sletta, så var redd jeg aldri skulle finne ut oppskriften :P KP og god jul
fikk lit lyst til å lage dette så ikke for vanskelig ut heller
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Bumper denne tråden, til alle som fik lyst til og lage marsipan i tilleg til den hjemmelagde skjokkoladen
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hva med hjemmelaga sjokkis rundt hjemmelaga marsipan

Synd at jeg avskyr marsipan
Sist endret av Freddy_fred5; 1. mai 2012 kl. 23:13.
Sjokoladetrekt marsipan er ikke langt unna smaksløksorgasme.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hva med hjemmelaga sjokkis rundt hjemmelaga marsipan

Synd at jeg avskyr marsipan
Vis hele sitatet...
Var det jeg hadde i tankene da jeg bumpet. Skal nemmlig lage det i morgen

Synd du ikke liker marsipan da :/
Sist endret av Frufsa; 1. mai 2012 kl. 23:15.