Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1062
Går på videregående skule, og her er en dataansvarlig som blokkerer skolelever som laster med over 200 mb om dagen.

Dette har jeg over lengre tid ungått ved å endre mac-adresse og datamaskinnavn hver gang jeg har blitt blokkert. Ble nå sperret fra nettet "på grunn av falsk mac-adresse".

Hvordan kan han sjekke om min mac-adresse er ekte eller falsk? Kan han se alle mac-adressene og datanavnene jeg har hatt? Vil da kunne få endel merknader.

Fikk tilbake nettet ved å gjenta prosedyren, men trodde en stund at han hadde vunnet. Kan hende han var rimelig provosert pga datanavn som "navnet på dataansvarlig"-PC, 2cool4merknad, dukanikketameg, lolpådeg osv, og ganske stor overskridelse av nettets regelement mtp nedlasting.

Har han lov å sjekke om jeg har byttet mac-adresse? Må han ikke da inn på min PC?
Hvis du har installert skolens programvare på maskinen, har han sikkert et serfikat som gjenkjenner maskinen din, unikt.
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Går på videregående skule, og her er en dataansvarlig som blokkerer skolelever som laster med over 200 mb om dagen.

Dette har jeg over lengre tid ungått ved å endre mac-adresse og datamaskinnavn hver gang jeg har blitt blokkert. Ble nå sperret fra nettet "på grunn av falsk mac-adresse".

Hvordan kan han sjekke om min mac-adresse er ekte eller falsk? Kan han se alle mac-adressene og datanavnene jeg har hatt? Vil da kunne få endel merknader.

Fikk tilbake nettet ved å gjenta prosedyren, men trodde en stund at han hadde vunnet. Kan hende han var rimelig provosert pga datanavn som "navnet på dataansvarlig"-PC, 2cool4merknad, dukanikketameg, lolpådeg osv, og ganske stor overskridelse av nettets regelement mtp nedlasting.

Har han lov å sjekke om jeg har byttet mac-adresse? Må han ikke da inn på min PC?
Vis hele sitatet...
Dersom PCene på din avdeling på skolen er satt til å ha en fast IP-adresse, eller du er koblet til en spesiell port. Kan han se om du har byttet MAC-adresse eller ikke bare ved å sjekke dette fra serverloggen.

I serverloggen får man oversikt over mer enn du tror

- Men det han samtidig ikke kan vite, er om du har koblet til en annen datamaskin med nettverkskabelen som står i din PC (om det er stasjonær).
Men hvordan kan han vite at det er meg? Hvilken annen infor en mac-adresse og navn kan han kjenne meg igjen på? Og hvordan endrer jeg dette?
Han er avansert om han bruker andre metoder enn denne:
Jeg tør anta at det ikke er mange som skifter mac adresse i ny og ne på skolen din. Når det plutselig dukker en ny adresse opp som laster som faen, skal det ikke mye brains til for å forstå at du leker deg..

Om du har installert software derfra kan jo det være årsaken.

Er pc'en din satt opp til å bruke statisk ipadresse vil han jo se mac adressa som er bak denne adressa, og lekke merke til at denne er endret, men liksom, finner det tvilsomt at dere bruker statisk ip satt opp fra maskinenes side, da dette ville blitt mye styr.
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Men hvordan kan han vite at det er meg? Hvilken annen infor en mac-adresse og navn kan han kjenne meg igjen på? Og hvordan endrer jeg dette?
Vis hele sitatet...
Di får opp hvilken bruker som gjør endringene også
- Som jeg sa, di får opp mer i serverloggen enn du tror ^^,
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
De tre første delene av macadressen angir produsenten av nettverkskortet eller maskinen. Hvis alle maskinene er av samme merke vil det være lett å se når en adresse plutselig skiller seg ut.
http://standards.ieee.org/regauth/oui/oui.txt
Gjør det enkelt å bare gå å spør IT-ansvarlig? x)
Sitat av bragilicious Vis innlegg
Gjør det enkelt å bare gå å spør IT-ansvarlig? x)
Vis hele sitatet...
Om han er villig til å avsløre rett ut om hvordan han fersker deg så du kan finne en annen utvei, JA!
Har nett nå da, så tror det bare var han som hadde sperret den ene mac-adressen med datanavn 2cool4merknad og som lasta 10x mer enn "lovlig" :P

Har ikke instalert programvare fra skolen, så tror ikke han kan se noe der. Er et par elever som har byttet mac-adresse. Er nok 600 elever på skolen, og 1000 mac-adresser