Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 10550
Hei som tittelen sier så skal jeg i fengsel for første gang har fått 2 år og 3 måneder for vold

Jeg vet ikke hvor jeg skal sitte om jeg skal sitte i lukket eller åpent . Men tenkte å lage en tråd her som folk som har erfaring med å sitte i fengsel kan gi meg noen råd om hva som lønner seg å hva som kanskje ikke lønner seg og gjøre . Hvordan er miljøet ? hvordan få tiden til og gå ?

Noen sier å sitte på lukket er best og at du har tv så tida går rimelig fort inne .



Kan også legge til at jeg har enn hel del angst problematikk i tilleg til at jeg er svært deprimert

Hvordan er det med narkotika der ? hva er konsekvensen for at du eventuelt ruser deg . Får du lengere straff blir man satt på isolasjon etc etc

Er det virkelig så lett å cruise gjennom soning som enkelte skal ha det til er det best å sitte på lukket ? Vet at om du siter på lukket så er man på cella 23/7
Fengsel er ikke så ille som det høres ut.

Jeg satt på åpen soning, syns miljøet var godt (ingen VIL Være der så alle Gjør det beste ut av det) på fritiden så gikk det i bordtennis, trening, tv og poker. Maten var også meget bra, frokost buffer, varm lunsj, relativt grei middag (men fisk 2dager i uka) og rester etter frokosten til kvelds

Ang angst og deprisjoner, så forklar dette til legen i fengselet så kan du få valium, det gjorde i allefall 2 av de jeg satt med

Men jeg personlig ville holdt meg unna drugs, se på det som en ferie der du kommer hjem i bedre form enn du har Vært på lenge. Du spiser deg opp, trener deg opp og får rødda litt i skallen

Bare en sånn liten tileggs info, iløpet av den tiden jeg satt inne så møtte jeg 5 bekjente utenfra som også måtte få en liten ferie. Det har skjedd med de fleste jeg kjenner som soner i lokalområdet
Sist endret av gotta_love_dmt; 12. desember 2015 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingen erfaring selv....enda, men denne tråden kan kanskje være til hjelp

http://freak.no/forum/showthread.php?t=117455
Når du har en slik dom, så er det normalt å starte på lukket for så å søke seg over til åpen soning etter en stund (Ofte siste året-halvåret av dommen).

Lukket har sine fordeler, med at du har celle alene og at det generelt er ganske så chill. Men mangel på sosialisering og "fritid" kan være et problem for mange.
På åpen har du det stikk motsatte. Der sover du med minst 1 til på cella, tuller med noe man kaller for jobb noen timer om dagen for så å være sosial med guttan resten av dagen til man må inn på rommet igjen.

Er du riktig utspekulert, så nevner du alle dine problemer når du går inn, slik at du kan få gratis timer hos psykolog og slikt og kanskje bli kvitt noe av det i løpet av årene?
Gjelder jo å utnytte systemet mest mulig når man førsta er inne =)
Er du villig til å nevne hva som skjedde i og med at dommen er såpass lang? Aldri hørt slåssing på byen gi 2 år f.eks.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av flexx Vis innlegg
Er du villig til å nevne hva som skjedde i og med at dommen er såpass lang? Aldri hørt slåssing på byen gi 2 år f.eks.
Vis hele sitatet...
Skal inn 90 dager pga vold, så ble nysgjerrig selv.

Tips fra en soning fra før. Skriv ned Nr til folk du vil ringe på utsiden, litt kjipt når du vil ringe noen også kommer du på at du ikke husker noen tlf nummer Jeg ble plutselig veldig tørr på leppene når jeg kom inn, også var det en uke til kiosken åpnet å jeg kunne kjøpe meg en. En bagatell ja, men var plagsomt å gå en uke med tørre lepper. Så sånne ting som man vanligvis ikke tenker over er greit å pakke med seg.

Åpen soning er veldig greit som folk over har sagt, stemningen var som regel god, maten var god, men etter 1000 runder med amerikaner er det klart man blir lei. Men jeg tror det å sitte alene på en celle 23\7 er mye verre.
Sist endret av Lima; 13. desember 2015 kl. 18:48.
Sitat av flexx Vis innlegg
Er du villig til å nevne hva som skjedde i og med at dommen er såpass lang? Aldri hørt slåssing på byen gi 2 år f.eks.
Vis hele sitatet...
Hva det gjelder står vell ganske klart i posten min ? I tilfelde du ikke så det så kan jeg skrive det igjen . Vold
Slåssing på byen har jeg vell heller aldri skrevet her . Og ikke for og være frekk men om du kan 2+2 så skjønner du vell også helt sikkert at det er av typen grov vold. Å beskrive nøyaktig hendelse forløp eller gå nermere inn på hva som skjedde det må du vell selv skjønne jeg ikke gidder da dette ikke er relevant for hva tråden min handler om . Jeg er ikke ute etter å skulle høre med dere på forumet hva dere syns om mine handlinger tvert imot . Jeg lurer på hvordan et fengsels opphold over lengre tid er
Åssen det blir, kommer ann på den mentale innstillinga de, om du har sosiale antenner osv.

Fengsel er absolutt ikke ille, men det er jo ufattelig sløsing med tid da. 2år og 3mnd du kunne brukt på andre ting, men hvis du er snill gutt så er du ute etter 18mnd istedenfor 27mnd
Unngå å bli kompis med den verste bermen. Prøv å tenk konstruktivt. Ha et prosjekt, les deg opp på et emne, lær et språk. Blir du giddalaus zombie går tiden mye langsommere, og veien til depresjon kortere. Ligg unna dop, det er bare krisemaksimering. Målet for deg er å komme ut på plussiden. Systemet driter i deg, det er bare du som kan gjøre det beste ut av situasjonen.
Ta alt dette med en klype salt, jeg har bare jobba et halvt år og er ikke utdanna.

For å komme med noen kommentarer fra den andre siden (deltids betjent), så vil jeg anbefale åpen avdeling. Hvis du ikke er yrkeskriminell, er det ofte bedre stemning og færre tøffe typer på åpen. Også sjeldnere med folk som har problemer som går ut over andre.
Åpen er foresten ikke garantert dobbelcelle, det kommer an på fengselet. Arbeid kan også variere. Hos oss er både åpen og lukka på arbeid/skole om dagen med mindre de er i isolasjon eller utelukket fra felleskapet.
Apropos utelukkelse, det er smart å holde seg til rutinene (f.eks. cellevask/skifte sengtøy osv.) slik at man ikke må tilbringe hele dagen på cella. Å snu døgnet kan være fristende hvis du er typen som liker å holde deg i eget selskap, men oppholdet blir bedre hvis du faktisk er våken og deltar i fellesarbeidet. Både med tanke på vakter og andre innsatte.

Som Lima sier, ha telefonnummer med deg for å sette på godkjentlisten din.
Hvis du vil ha besøk, ta med adressene til folka du vil sende besøkssøknader til.
Spør om kartleggingssamtale så fort som mulig. Ta opp alle mulig problemer da og be om samtale med lege/NAV/psykiater om nødvendig.
Få risikovurderingen gjort tidlig, slik at du kan få utearbeid hvis du vil/får lov til å ha det.
Sjekk med fengselet hva du kan ta med deg inn på cella. Ingen vits i å ha ting stående på lager som du ikke får lov til å ta med inn.
Ikke klag til eller begynn å krangle med vilkårlige vakter, ta det opp med kontaktbetjent eller førstebetjent.

Lykke til.
Sist endret av Morden78; 18. desember 2015 kl. 11:52.
Se denne: Hvordan overleve i fengsel – N&Ds informerte guide til et kort fengselsopphold

http://www.nattogdag.no/2015/12/en-i...ngselsopphold/
Takk for mange svar . har fått litt innblikk . Noen flere her som kanskje kan dele sine personlige erfaringer med fengsel ? Må da være flere her som har sitti inne ,

Noen som kanskje har sittet på dom av lengre periode som par år eller noe å erfaring fra lukket . sitte for vold osv
De fleste som har en så lang dom som deg skal i utgangspunktet begynne soningen i lukket avd.(ca.1/3) av soningen,og om dem ser at det er progressjon i soningen,så kan man bli overført til åpen avd... Veit ikke hvor gammel du er,men personlig syns jeg år åpen fengsel er for drittunger mellom 18-20 år som bare skryter av hvor ført dem har kjørt,og hvor mye dem har drukket osv....og mest sannsynlig må du nok dele celle med andre også om du havner på lukket avd..(kjenne andres propmelukt og tåfis syns ikke jeg er kult!!!noe å bemerke seg)......hadde jeg vært deg hadde jeg søkt om å komme på et lukket fengsel,med eget rom og TV....Og det viktigste..:Tiden går faktisk mye fortere når du r på lukket avd.når du har kommet deg inn i systemet i fengsel og blitt vant med det etter ca. 1 - 2 mnd....Dem plikter å gi deg jobb,så du er ikke i cella 23/7........les på kriminalomsorgens hjemmesider.....
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Har bare sitti en gang og det var Hof-fengsel, så tells egentlig ikke. (Ungdomsskole med veldig gamle elever)

Men har en del kompiser som har hatt lengre opphold. En kompis satt akkurat 2,5 år for vold, han satt mesteparten på Ringerike.

Fengsel er ikke som på film, det er egentlig mest kjedelig om jeg skal sette d på spissen.

Beste tipset mitt, ta med slippers!

Edit: om du røyker rev, ta med deg noen gram i fua, blir ikke merket og du får goood bruk for litt ryk på sene kvelder.
Sist endret av Carmex; 24. desember 2015 kl. 03:24.