Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4844
Hey freaks!

Etter litt grundig research rundt Elektronisk Fotlenke som jeg i nermeste fremtid høyst sannsynlig vil bli påsatt, så er det ett lite konkret spørsmål jeg gjerne vil ha svar på. Dette angående rus før soningen.


Har lest igjennom begge trådene her og fått stort sett all info jeg trenger.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=152902

http://freak.no/forum/showthread.php...light=fotlenke

I sistnevnte linken, skrev "Iaf" dette; "glemte også å nevne at du kan ha rusa deg så mye du vil i forkant av soningen, med hva som helst, så lenge du er edru vet oppstart og fortsetter å være det igjennom hele soningen."

Kan man da bli straffet for å f.eks ha THC i urinen ved det første møtet med Kriminalomsorgen? At de kontakter politiet? Dvs at jeg får narko på rullebladet og bot..

Lurer på det samme når det gjelder fengsel. Blir man straffet for å ha drugs i blodet/pisset når man blir testet i det man skal inn?


Håper noen med erfaring rundt dette kan gi et konkret svar. Takker på forhånd!
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Du skal ha testet rent før du får fotlenka. Deretter må du teste rent under hele soninga.

Edit: Har to kamerater som har hatt fotlenke. Den ene venter nå.
Sist endret av Carmex; 28. mai 2015 kl. 11:13.
Trådstarter
5 0
Så du MÅ teste rent for å få lenka? At man skal holde seg clean under soning er jo en grei sak siden man soner en straff. Men er det et krav at man skal være helt clean? Og vil de gå videre med det om de finner noe i urinen?

Edit: Altså, er det et krav om å være clean når de tester deg rett før lenken settes på? Samme gjelder når du er på tur inn i fengselet? Eller er det bare for å ha noe å gå etter med tanke på de neste prøvene siden man skal være clean i soningen?

Blir man bøtelagt uansett hvis man har noe i kroppen? Dvs spor, ingen pågående rus.
Sist endret av Mollybolly; 28. mai 2015 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mollybolly Vis innlegg
Men er det et krav at man skal være helt clean? Og vil de gå videre med det om de finner noe i urinen?
Vis hele sitatet...
Sitat av Mollybolly Vis innlegg
Blir man bøtelagt uansett hvis man har noe i kroppen? Dvs spor, ingen pågående rus.
Vis hele sitatet...
Det går ikke an å være ''litt'' clean. Enten er du clean, eller ikke. Narkotiske stoffer er ikke lovt å ha i blodet uansett tidspunkt. Om det er 1 dag før eller 4 år etter soningen din spiller ingen rolle. Det er ingen som ''lar deg gå'' fordi du får lenke om en uke.

I særskilte tilfeller kan du få påtaleunnlatelse for straffbare handlinger. Dette innebærer i stor grad ved narkotika saker en urinprøve avtale på ca 1-3år.
Trådstarter
5 0
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Det går ikke an å være ''litt'' clean. Enten er du clean, eller ikke. Narkotiske stoffer er ikke lovt å ha i blodet uansett tidspunkt. Om det er 1 dag før eller 4 år etter soningen din spiller ingen rolle. Det er ingen som ''lar deg gå'' fordi du får lenke om en uke.
Vis hele sitatet...
Feil. Du har en maksgrense på et bestemt antall nanogram av THC du kan ha i urinen.

Jeg snakker ikke om å "la meg gå". Jeg lurer bare på om fengselsbetjenerne og/eventuelt Kriminalomsorgen har en avtale om å rapportere funnende spor av narkotiske stoffer hos folk som skal inn i enten fengsel eller fotlenke. Greit nok med testing under soning for å sjekke om folk ruser seg, naturligvis. Men om de straffer deg for noe du har gjort tidligere?

Jeg får flere forskjellige svar fra alle kanter, derfor spør jeg her siden det er en reell sjanse for at noen her har opplevd nettopp dette, da jeg er interessert i utfallet.

Sitat av random12345677 Vis innlegg
I særskilte tilfeller kan du få påtaleunnlatelse for straffbare handlinger. Dette innebærer i stor grad ved narkotika saker en urinprøve avtale på ca 1-3år.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, vet om flere som har fått avtale på seks måneder.
Sist endret av Mollybolly; 29. mai 2015 kl. 15:54.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Altså du må være clean på forhånd, men det stemmer at du kan teste positivt på THC, dvs de tar en utvidet prøve og sammenligner nivåene senere for å se om de stiger eller synker.

Men i utgangspunktet; clean på forhånd, clean gjennom soninga.
Sitat av Mollybolly Vis innlegg
Feil. Du har en maksgrense på et bestemt antall nanogram av THC du kan ha i urinen.
Vis hele sitatet...
Den maksgrensen du snakker om gjelder vel kun for de som kjører bil og f.eks bruker Sativex medisinsk? Man har jo strengt tatt gjort noe ulovlig om man har inntatt THC uten å ha en medisinsk grunn til det, og da spiller det liten rolle hvor mange ng som er i systemet ditt. Du kan jo også straffes for bruk uten å ha noen spor av det i kroppen din. Det holder at du tilstår bruk.
Sist endret av caperno; 29. mai 2015 kl. 17:28.
Trådstarter
5 0
Sitat av Carmex Vis innlegg
Altså du må være clean på forhånd, men det stemmer at du kan teste positivt på THC, dvs de tar en utvidet prøve og sammenligner nivåene senere for å se om de stiger eller synker.

Men i utgangspunktet; clean på forhånd, clean gjennom soninga.
Vis hele sitatet...
Men har noen av kompisene dine testet positivt? Hva skjedde? Ble han/hun/dem bøtelagt? Narko på rullebladet?

Hele greia er sykt ironisk. Jeg skal sone en voldsdom som skjedde i forbindelse med alkohol. Det å skifte ut alkoholgiften med en grønn snill plante og kose seg med venner av og til gir meg mye mer (untatt voldsdommer og andre unødvendige konsekvenser). Synd at man skal bli stemplet som narkoman, bøtelegges og svartmales av samfunnet.
Sist endret av Mollybolly; 29. mai 2015 kl. 19:08.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noe eldre tråd, men legger inn svar om noe skulle lure i fremtiden.

Fikk igår satt på fotlenka mi og fikk da spurt noen spørsmål rundt dette.

Du kan røyke, vape, knaske og gommle i deg det du selv måtte ønske opp til selve sonings-starten. Jeg røyket selv igår samme dag som lenken ble satt på noe kriminalomsorgen ble informert om og det var ingen problem Så lenge en ikke har økende mengde i urin senere i soningen(altså ikke røyker med lenka på)

Kriminalomsorgen er så lett og ha med og gjøre i forhold til politiet eller andre statsledd.
Meget hyggelige folk som forstår og bryr seg.