Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3757
Hei!
Jeg trenger noen tips og litt råd. Jeg har aldri hatt kontakt med faren min siden jeg ble født, vet hvem han er og alt men han ønsker ingen kontakt. Nå har det seg slik at min mor har en del fysiske problemer som gjør det vanskelig og jobbe og hun har veldig liten stilling så vi sliter med penger, og jeg får heller ikke stipend fordi han har veldig mye med penger og dem regner jo med begge foreldre.
Han betaler heller ikke farsbidrag, og han har nå ikke betalt farsbidrag på 7 måneder. Han har fått et eller annet som har gjort at han har blitt tvunget av myndighetene til å betale farsbidrag, det fikk han for en god stund siden.
Til sammen i løpet av alle år som har gått har han skyldt moren min 60 000 i farsbidrag, men nå skylder han bare 25 000.
Men problemet er nå at han ikke har jobb, han er arbeidsledig og han har rett og slett 0 kroner på alle kontoer han har og det har han hatt lenge. Han har også annen gjeld på nærmere 40 000 kroner.
I sin forrige jobb som han sluttet med i sommer, hadde han over 700 000 i året og han har hatt mer. Nå har saken gått til Namsmannen fordi NAV ikke har funnet ut noe.
Jeg vet at han har hvertfall 1-2 mill et sted. Han har nettopp kjøpt hus til 2 mill, men det kjøpte han i faren sitt navn og han kjøpte bil til 500 000 men via faren sitt firma (firmaet er et enkelpersonforetak).
Han er veldig lur med penger så han har ikke noe i sitt navn for da vet han at det blir tatt av namsmannen.
Men HVOR kan han ha gjemt pengene sine? Kan det være så enkelt at han har overført dem til en konto til noen han kjenner? Gjemt i utlandet? Er det ulovlig det han driver med? Trenger litt innspill på hvor han kan ha gjemt pengene og om det kan være mulig for namsmannen eller lignende og få tak i pengene hans?
Sist endret av Dodecha; 13. januar 2016 kl. 17:54.
Pengene kan vel være på konto i hans fars navn, virker som om han også jobber i sin fars navn.
Synes dog du viste mye om en person du aldri har hatt kontakt med, kanskje mye av det er rykter og ikke stemmer ?
Høres ut som faren min, bortsett fra at han aldri betalte bidrag. Har bare ett råd til deg du sikkert ikke vil høre. La dette ligge, det angår ikke deg på noen som helst måte. Vil du bidra, få deg en jobb å tjen egne penger om du ikke allerede gjør det.

Får ikke kemneren tak i pengene gjør ikke du det.
Sist endret av Yalla; 13. januar 2016 kl. 19:55.
Trådstarter
3 0
Har ikke hatt kontakt med han, men vet en del om han fordi har hatt litt kontakt med faren hans og han ble mistenkt for svindel for noen år siden og vet han er en luring med penger
Du lurer ikke en luring, er ett kjent uttrykk.

Faren din er desverre ganske lur og har fått gjemt alt på en måte som er safe for han. Trur du kommer til og slite med og få tak i noen av pengene hans
Sist endret av gotta_love_dmt; 14. januar 2016 kl. 01:50.
Han har på ingen måte lurt namsmannen, det tar bare litt lengre tid å nøste opp i det hele. Det er ikke sånn at du kan kjøpe et hus eller en bil i noen andres navn, slik mange gjør med en TV for å unngå NRK-lisens.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Deezire Vis innlegg
Han har på ingen måte lurt namsmannen, det tar bare litt lengre tid å nøste opp i det hele. Det er ikke sånn at du kan kjøpe et hus eller en bil i noen andres navn, slik mange gjør med en TV for å unngå NRK-lisens.
Vis hele sitatet...
Klart du kan det? Er mange som disponerer hus og bil som står i en annens navn, avgiftene skal nå betales per hus og bil uansett, i motsetning til med en TV...
Dersom faren din ikke betaler barnebidraget kan dere søke om bidragsforskudd via NAV. Dette kan inkludere inntil 3 måneder før dere søkte, og vil kunne avhjelpe på situasjonen.

Du sier at du ikke får stipend fordi Lånekassen regner med begge foreldrene dine. Da antar jeg at du snakker om stipend til videregående, da stipend til høyere utdanning kun tar utgangspunkt i din egen økonomi. I følge Lånekassens sider er det ikke begge foreldrenes inntekt som legges til grunn, men forsørgernes. Faren din har i utgangspunktet forsørgerplikt, men siden den ikke oppfylles vil jeg råde deg til å kontakte Lånekassen. Det vil også ha betydning at faren din nå er arbeidsledig.

Når det gjelder at han muligens forsøker å lure unna penger fra Namsmannen er det lite du kan gjøre om du ikke har konkrete opplysninger, men "triks" som å kjøpe hus i andres navn er ikke noe namsmannen er ukjent med. Namsmannen vil ettergå faren din sin inntekt de siste årene, og undersøke de disposisjoner som er gjort. Jeg har selv vært borti en sak hvor en person skyldte foreldrene mine penger og forsøkte å komme seg unna tvangstrekk ved å overføre formuesobjekter til sin kone. Disse overføringene ble overprøvd av Namsmannen da de ikke ble ansett som reelle. Det samme vil namsmannen kunne gjøre i denne saken, dersom de anser at huset reelt sett tilhører faren din og ikke farfaren din.

Sitat av tr80r Vis innlegg
Klart du kan det? Er mange som disponerer hus og bil som står i en annens navn, avgiftene skal nå betales per hus og bil uansett, i motsetning til med en TV...
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt det samme.
Dersom du setter bilen i en annens navn for å unndra deg skatter, tvangstrekk eller inndragelse vil namsmannen eller retten kunne overstyre disse disposisjonene. Typisk gjelder dette om man blir slått personlig konkurs eller forsøker å unndra seg gjeld.
Sist endret av doseren; 14. januar 2016 kl. 08:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Høres ut som faren min, bortsett fra at han aldri betalte bidrag. Har bare ett råd til deg du sikkert ikke vil høre. La dette ligge, det angår ikke deg på noen som helst måte. Vil du bidra, få deg en jobb å tjen egne penger om du ikke allerede gjør det.

Får ikke kemneren tak i pengene gjør ikke du det.
Vis hele sitatet...
Det angår TS i aller høyeste grad, da personen ser ut til å leve i beste velgående og er i gjeld til TS. TS er ikke bare en kreditor i slike saker, men i tillegg en prioritert kreditor
Sitat av tr80r Vis innlegg
Klart du kan det? Er mange som disponerer hus og bil som står i en annens navn, avgiftene skal nå betales per hus og bil uansett, i motsetning til med en TV...
Vis hele sitatet...
Å disponere en bil eller et hus er noe helt annet. Da har personen du disponerer dette av kjøpt det.
Jeg fikk da stipend selv om gamlingene tjener godt over 2mill i året, borteboer
Sitat av Confused13 Vis innlegg
Han er veldig lur med penger så han har ikke noe i sitt navn for da vet han at det blir tatt av namsmannen.
Men HVOR kan han ha gjemt pengene sine? Kan det være så enkelt at han har overført dem til en konto til noen han kjenner? Gjemt i utlandet? Er det ulovlig det han driver med? Trenger litt innspill på hvor han kan ha gjemt pengene og om det kan være mulig for namsmannen eller lignende og få tak i pengene hans?
Vis hele sitatet...
Det høres ut som du beskriver et mobbe eller gjeldsoffer. Det at bestefaren din har penger betyr ikke at faren din har det. Det at man har et hus til 2 mill i Norge i dag betyr ikke at man har penger disponibelt. Det kan være alt fra 0 til 2 mill med gjeld som ligger bak.
Sist endret av nudo; 14. januar 2016 kl. 16:17.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Det angår TS i aller høyeste grad, da personen ser ut til å leve i beste velgående og er i gjeld til TS. TS er ikke bare en kreditor i slike saker, men i tillegg en prioritert kreditor
Vis hele sitatet...
Nei det er han ikke, faren er i gjeld til mora.

Men for all del, er jo bare å kjøre på.


Sitat av Confused13 Vis innlegg
Til sammen i løpet av alle år som har gått har han skyldt moren min 60 000 i farsbidrag, men nå skylder han bare 25 000.
Vis hele sitatet...