Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1316
Har en dom på 1,5 år som jeg må inn å sone om ikke sålenge.
I den forbindelse lurer på hva slags studier man kan ta i fengsel. Det jeg finner på nett er dette: http://www.kriminalomsorgen.no/utdan...237883.no.html

Utifra det jeg har lest og sett, så virker det som at de fleste fengsler har verksted og at man dermed kan utdanne seg i forskjellige yrker rundt det. For eksempel bli sveiser eller lignende.

Jeg har lyst å bli Grafisk Designer som håndterer dataprogram som InDesign, Photoshop og Illustrator.

Jeg har allerede VG1 og VG2 bestått innen byggfag som jeg ble ferdig med for 6 år siden. Ser at opptakskravene hos Noroff og Norges Kreative Høyskole er at man har fullført og bestått treårig videregående opplæring for å komme inn på Grafisk Design, noe som vil si at jeg må ta 3. året Påbygning til generell studiekompetanse før jeg kan søke på studiet Grafisk Design.

Er det mulig for meg å ta 3. året påbygning til generell studiekompetanse mens jeg sitter inne? Og hvordan fungerer det i praksis? Blir jeg sendt til en eller annen videregående skole med en frist om å være tilbake i fengslet kl. 16:00 f.eks.? Eller får jeg en egen lærer i fengselet? Kroppsøvning er jo også obligatorisk tror jeg, så hvordan blir det å fungere i fengsel?


Håper det er noen som har erfaring fra fengsel og hvordan utdanning der fungerer
For 6 år siden? Hvis du har hatt jobb sammenhengende i 5(?) år og er over 25 år gammel kan du komme inn på realkometanse. Offentlige høyskoler og universiteter virker som om de er litt strengere på dette området, men jeg kom fint inn på Noroff fagskole med realkompetanse. Jeg søkte når jeg var 23 år, og har 2 år VGS + 3 år i full jobb. Dette ble da ifølge Sonans gyldig til realkompetanse. Noroff hadde ingen problemer med å slippe meg inn, selv om jeg har sett i ettertid at jeg egentlig ikke fylte alle kravene. Jeg går for øvrig på Grafisk Design på Noroff jeg også.

Jeg ville ihvertfall hørt med Sonans eller annen privatist utdanning om hva du faktisk har og trenger før du begynner å ta opp noe som helst. Jeg ville også ringt til Noroff eller NKH for å høre hva de faktisk trenger fra deg. Lykke til =)
Trådstarter
8 0
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
For 6 år siden? Hvis du har hatt jobb sammenhengende i 5(?) år og er over 25 år gammel kan du komme inn på realkometanse. Offentlige høyskoler og universiteter virker som om de er litt strengere på dette området, men jeg kom fint inn på Noroff fagskole med realkompetanse. Jeg søkte når jeg var 23 år, og har 2 år VGS + 3 år i full jobb. Dette ble da ifølge Sonans gyldig til realkompetanse. Noroff hadde ingen problemer med å slippe meg inn, selv om jeg har sett i ettertid at jeg egentlig ikke fylte alle kravene. Jeg går for øvrig på Grafisk Design på Noroff jeg også.

Jeg ville ihvertfall hørt med Sonans eller annen privatist utdanning om hva du faktisk har og trenger før du begynner å ta opp noe som helst. Jeg ville også ringt til Noroff eller NKH for å høre hva de faktisk trenger fra deg. Lykke til =)
Vis hele sitatet...
Ja 6 år siden. Jeg blir 24 dette året. Var vikar fra 2010 til 2013 i en jobb og har vært arbeidsledig helt siden 2013.. Så tror ikke jeg oppfyller til å komme inn på realkompetanse.


Skal prøve å undersøke litt med Sonans.

Forresten, trives du på Grafisk Design? Har du forhørt deg om jobbmuligheter etter endt utdanning?
Sist endret av Vikrix; 13. april 2015 kl. 13:31.
Sitat av Vikrix Vis innlegg
Forresten, trives du på Grafisk Design? Har du forhørt deg om jobbmuligheter etter endt utdanning?
Vis hele sitatet...
Inntrykket så langt er egentlig at det er veldig vanskelig å få jobb i et grafisk design byrå her i Norge. Jeg har snakket med en del som har tatt ferdig utdanning og de fleste jobber freelance, og kanskje har en deltidsjobb vedsiden til de får bygget opp en portfolio. Dette er ikke et yrke det er lett å bli rik på - ikke i Norge ihvertfall.

MEN, det er også de som har tatt bachelor i f.eks. England som har fikset seg internship i byråer der nede - gjennom skolen altså. Så hvis du er villig til å dra ut av landet har du mange flere muligheter. ^^