Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1794
Hallo! jeg har lest en tråd om hvordan man lager absint og jeg trenger å vite hvor jeg kan få tak i diverse urter. kan noen fortelle meg hvor jeg kan få tak i følgende urter?

Malurt
Isop
Calamis
Anis
Fennikel
Stjerne anis


fint om jeg kunne fått svar asap ^^
De tre siste finner du nok blant krydder (kanskje grønnsaker) på en butikk med brukbart utvalg.
Malurt kan sannsynligvis bestilles fra danmark.
De siste to aner jeg ikke.

Det er malurt som er viktigst for at du skal kunne kalle det absint. Tipper det finnes flere oppskrifter enn den du følger.
Sist endret av bread; 17. september 2006 kl. 22:44.
Kan du fortelle meg hva de forskjellige urtene er på engelsk?
trenger spesiellt malurt. =)
Malurt er wormwood.
de andre finner du ved hjelp av teh intarweb.
Dvs. du søker på det norske navnet (bruk gjerne en norsk søkeside), får opp det latinske navnet, mater dette inn i f.eks. google, voila..
Eller du kan prøve sider som oversetter fra norsk til engelsk, men de er generellt elendige på flora og fauna.
Hør med ditt lokale apotek og din lokale helsekostbutikk, så får du tak i det aller aller meste.

Malurt (eller wormwood) får du kjøpt over nettet, hos butikker som har vært nevnt i flere tråder her allerede.

Lykke til!
Jeg har kjøpt malurt på apoteket, men det koster SPENN
80 kroner for 30g.... uhørt
1 oz (28 gram) med wormwood koster 2.49 US $ pluss frakt fra iamshaman. Så 80 kroner for 30 gram er litt dyrt, men ikke så fryktelig dyrt heller da.

Man får iallefall greit tak i malurt dersom man vil, det er det viktigste.
Anis, er ikke det de bruker i lakris?
Tror nok at lakris lages kunstig, men er ikke sikker. Anis smaker ihvertfall litt lakris, så det kan jo hende...
Sist endret av Frenor; 18. september 2006 kl. 15:57. Grunn: Leif
Sitat av ZyPreXa
Anis, er ikke det de bruker i lakris?
Vis hele sitatet...
I lakris bruker de vel gjerne lakris? :P

Sitat av kiwi-kun
Malurt
Vis hele sitatet...
Fåes kjøpt på apoteket, som folk sier. Du kan også dyrke selv. Planten er relativt lettdyrket og flerårig. Du får mye malurt, år etter år, for lite arbeid og kostnader.
Sitat av kiwi-kun
Isop
Vis hele sitatet...
Fåes kjøpt på noen helsekostbutikker.
Sitat av kiwi-kun
Calamis
Vis hele sitatet...
Heter egentlig CalamUs og fåes kjøpt i noen helsekostbutikker i Sverige, men selges så vidt jeg vet ikke i Norge. Jeg har lest noe om at den er kreftfremmkallende, men je gskal ikke banne på at dettte er grunnen til at den ikke finnes på markedet i Norge. Kan bestilles på nettet, men det kan hende tollen vil ha resept.
Sitat av kiwi-kun
Anis
Vis hele sitatet...
Fåes kjøpt på helsekostbutikker, eller som krydder.
Sitat av kiwi-kun
Fennikel
Vis hele sitatet...
Samme som med anis.
Sitat av kiwi-kun
Stjerne anis
Vis hele sitatet...
Som de to overnevnte.
skal du ikke være forsiktig ved og lage denne "lovlige" alkoholen da?. ehhe
Sitat av polyfibe
skal du ikke være forsiktig ved og lage denne "lovlige" alkoholen da?. ehhe
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du mener med dette, å blande noen urter i litt sprit er fullstendig lovlig.
Om han brenner spriten selv er det en annen sak. Noe han kanskje burde, siden 60% er absolutt minimum for å få noe særlig trukket ut av urtene.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Sitat av ZyPreXa
Anis, er ikke det de bruker i lakris?
Vis hele sitatet...

Det kan jeg bekrefte!
Liquorice flavor is found in a wide variety of liquorice candies. The most popular in the United Kingdom are very sweet Liquorice Allsorts. In continental Europe, however, far stronger, saltier, candies are preferred. It should be noted, though, that in most of these candies the taste is reinforced by aniseed oil, and the actual content of liquorice is quite low.

Stjålet fra Wikipedia.
Sitat av bread
Skjønner ikke helt hva du mener med dette, å blande noen urter i litt sprit er fullstendig lovlig.
Om han brenner spriten selv er det en annen sak. Noe han kanskje burde, siden 60% er absolutt minimum for å få noe særlig trukket ut av urtene.
Vis hele sitatet...
Da kan han vel bare kjøpe 60% på polet da. Det gjorde jeg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet ikke om du har fått tak i urtene dine jeg, men gir deg denne linken uansett.

http://rolv.no/urtekildens_butikk.htm

Du får ikke tak i alt her, men noe av det ihvertfall! Uansett en veldig fin side for de som er på jakt etter diverse urter.
Sist endret av vinter; 1. oktober 2006 kl. 16:37.
Man bør redestillere spriten etter å ha silt urtene ut, hvis man ikke gjør det blir smaken uutholdelig i tillegg til at det er mye mer giftstoffer i udestillert "absinth".
Sitat av Frenor
Tror nok at lakris lages kunstig, men er ikke sikker. Anis smaker ihvertfall litt lakris, så det kan jo hende...
Vis hele sitatet...
All absinth jeg har smakt, hadde en sterk lakris-smak.
Den jeg fikk i Tsjekkia smakte og så ut som munnskyllevann. Blå med menthol smak, eller var den grønn hehe husker ikke så veldig med detaljer fra den turen
Sist endret av Rakkern; 1. oktober 2006 kl. 21:34.
Sitat av Rakkern
Den jeg fikk i Tsjekkia smakte og så ut som munnskyllevann. Blå med menthol smak, eller var den grønn hehe husker ikke så veldig med detaljer fra den turen
Vis hele sitatet...
Mye av absinten man får kjøpt i dag, er tilsatt kunstige fargestoffer. Ofte en intens grønnfarge (enda mer intens enn den "ekte" absint kan ha), eller sterk blåfarge.
Sitat av Rakkern
Den jeg fikk i Tsjekkia smakte og så ut som munnskyllevann. Blå med menthol smak, eller var den grønn hehe husker ikke så veldig med detaljer fra den turen
Vis hele sitatet...
Ja, det er utrolig hva man kan servere folk når de er litt påseilet. En liten dasj med vodka i litt munnskyllevann, og turistene tror de får servert noe seriøst spennende