Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3315
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg dyrker noen auto-strains og de begynner å få litt størrelse (til auto-strains å være), men noen av bladene er gule og det er litt gule flekker her og der. Jeg gir de næring, men tror ikke de får for mye. Kanskje for lite? Kan det være at jeg vanner de for mye?

Noen som vet hva dette kan komme av og hva jeg kan gjøre med det?
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ikke mye vi kan hjelpe uten bilder
Kanskje du har for liten potte. Ellers kan de fort bli litt gule mot slutten uten at det gjør så mye. Er det lenge før den er ferdig?
Sist endret av Fiskesaus; 20. juni 2020 kl. 20:22.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du skal være veldig forsiktig med næring til autoer.
Jeg har 3stk som nettopp har gått i blomst (ca 5 uker siden de var frø), ca 9 liter jord og jeg har ikke gitt noe næring enda.
Plantene mine er rundt 70cm nå (litt vanskelig å måle da de er bundet ned).

Dette er northern lights forresten.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har to northern lights selv. De er ikke så store som 70 cm da. Kanskje 50 cm. Jeg får potte de om i morgen.

Du mener altså at de ikke trenger næring?

Jeg er også klar over at for mye vann ikke er bra. Prøver å begrense det, men det er jo så j*** varmt...

Skal kutte ut næringa, gi de litt mindre vann og potte om og se om det hjelper seg ����

Jeg tok frøa i jord i april, noen av plantene har gått i blomst, noen har ikke gått i blomst.
Det er ikke snakk om mye gult på plantene, de ser ellers friske og fine ut
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det der så ikke bra ut
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det der så ikke bra ut
Vis hele sitatet...
Kan du utdype mer?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan du utdype mer?
Vis hele sitatet...
Ikke meg du spurte, men det ser ut som for mye næring av et slag, pluss mulig brå overgang fra svakt til sterkt lys, følg planen din, kjøp noen billige 10 liters bøtter og kvalitetsjord, altså ikke de billigste sekkene du finner. Bland inn perlite i jorda om du får tak i og drill noen hull i bunnen av bøttene så overskuddsvann kan renne ut på et fat eller noe.

Etter omplanting ikke gi plantene noe næring før det har gått minimum 2 uker, ting går tregt i jord, så ikke forvent at plantene forbedrer seg den første uka. De vil ikke dø om du gjør dette så snart du får tid
Kan være for mye næring, det er jo klassisk nybegynnertabbe å ha i næring hver eneste vanning. Ofte er det nok næring i jorda til å holde i ukesvis før du faktisk må begynne å tilsette når du vanner... Og det er typisk å overvanne, fordi man vil jo så gjerne at planta skal ha det bra
Hvis du vil være safe med å ikke overvanne, så kan du vente til du ser bladene har begynt å henge litt nedover. Men det vanligste er å løfte litt på pottene og kjenne vekten uten vann / med vann og kjenne på vekta når det er tørt.

Videre vil jeg si at jo større potter du har, jo større og bedre vil rotsystemet bli (og bedre/større plante/mer avkastning).
Jeg ville potta om til så store potter som mulig asap. Det hadde heller ikke overrasket meg om disse brune flekkene kommer fra rotproblemer, muligens rot-råte pga for mye vann/lite drenering, eller bare at røttene ikke har mer plass til å gro ut, som kan føre til stress for planta.

Pass også på å ikke ha for kraftig lys, for mye kan faktisk kverke en plante, selv om lampa henger langt unna osv.
Jeg tror du kan ha en kombinasjon av disse problemene. Ikke gjør for mye for fort, husk at jorda funker som en buffer hvor næring og vann blir liggende en stund før det blir brukt opp.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det minner lite om mangel på næring, ved mangel så vil du se at gulfargen starter ytterst (akkurat som om planten suger næringen ut av bladene).

Men, jeg har nøyaktig samme symptom på én av mine northern lights.
Mine tre får nøyaktig lik behandling, helt lik jord osv og det er bare én av de som viser dette symptomet.
Den begynte å vise symptomer allerede etter første uken, men den som har symptomer er også den største av de 3 så det har ikke påvirket veksten, men den er høyere og ikke like mye blader som de andre.

Jeg har også hatt dette symptomet på tidligere planter uten at det har gjort noe særlig på avkastningen.

Mine egne Google undersøkelser sier mulig kalsium problemer/for mye næring i jorden eller dårlig genetikk på selve planten.
Mine er fra northern seeds, jeg har alltid kjøpt fra dem og merker at strains-ene dems er litt upålitelige, de varierer ofte i størrelse og yield.

Du kan forsøke å flushe planten når du potter om det pleier som regel å hjelpe mot det meste.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
mest trolig nuteburn av noe slag. flush med ph water.
har du bilde av hele planten?
Synes du er sparsom med info. Kan du fortelle litt mer om hva slags næring du gir dem?

Hvor ofte vanner du dem? Hvorfor tror du at du vanner for mye? Å unngå overvanning er kjempeenkelt. Etter du har vannet, så løfter du bare opp potta og kjenner at den er veldig tung. Så venter du til potta er lett som en fjær før du vanner igjen. De første par gangene er du sikkert usikker på om potta er lett nok. Da bare venter du bare en dag til, så fremt planta ikke begynner å henge veldig. Du ser fort om den er tørst.

Synes ikke det ser ut som nute burn. Ved nute burn er det først og fremst tuppene på bladene som får det. Det kan være flere ting. Mest sannsynlig PH-relatert. Nå venter du til potta er helt lett, og så gir du den bare PH-nøytralt vann. Flekkene på bladene kommer ikke til å forsvinne uansett, så nå handler det bare om å se hvordan det utvikler seg. Om det ikke blir verre så er du på rett spor.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for mye bra info og tips, jeg har en plan for hva jeg skal gjøre videre. Har vært hos en kompis og drukket så blir lite info fra meg før i morgen men skal prøve å gi et klarere bilde da.
Takk for innspill folkens
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har litt av det samme selv. Jeg tror det er fluer som driter og det "etser" og dreper litt av bladet.
Jeg er ikke bekymret for mine, for den så fin ut ellers. Potta er litt i minste laget men er jo auto så
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Synes du er sparsom med info. Kan du fortelle litt mer om hva slags næring du gir dem?

Hvor ofte vanner du dem? Hvorfor tror du at du vanner for mye? Å unngå overvanning er kjempeenkelt. Etter du har vannet, så løfter du bare opp potta og kjenner at den er veldig tung. Så venter du til potta er lett som en fjær før du vanner igjen. De første par gangene er du sikkert usikker på om potta er lett nok. Da bare venter du bare en dag til, så fremt planta ikke begynner å henge veldig. Du ser fort om den er tørst.

Synes ikke det ser ut som nute burn. Ved nute burn er det først og fremst tuppene på bladene som får det. Det kan være flere ting. Mest sannsynlig PH-relatert. Nå venter du til potta er helt lett, og så gir du den bare PH-nøytralt vann. Flekkene på bladene kommer ikke til å forsvinne uansett, så nå handler det bare om å se hvordan det utvikler seg. Om det ikke blir verre så er du på rett spor.
Vis hele sitatet...
På min som har akkurat samme symptom så er det hvertfall ikke ph relatert.
Men disse flekkene holder seg på de store bladene som henger under hver gren og sprer seg ikke til bladene rundt toppskuddene på min hvertfall.

Det som er viktig å huske på med autoer (spesielt om strainen ikke er stabil) er at disse er programert til å dø. Så enkelte av denne type problemer kan ofte være genbasert og ikke nødvendigvis noe man gjør feil.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og som nevnt av flere her, potta er ekstremt liten som gjør det veldig vanskelig å holde stabile verdier i jorden.
Tror du burde bytte til en større potte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
På min som har akkurat samme symptom så er det hvertfall ikke ph relatert.
Men disse flekkene holder seg på de store bladene som henger under hver gren og sprer seg ikke til bladene rundt toppskuddene på min hvertfall.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at dere ikke har ph-probelemer?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og som nevnt av flere her, potta er ekstremt liten som gjør det veldig vanskelig å holde stabile verdier i jorden.
Vis hele sitatet...
Hvor stor er potta da? Problemer med røttene kan arte seg på veldig mange måter, så det er litt vanskelig å diagnostisere. Spesielt med nesten info.
Sist endret av TrippyKing; 21. juni 2020 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hvordan vet du at dere ikke har ph-probelemer?



Hvor stor er potta da? Problemer med røttene kan arte seg på veldig mange måter, så det er litt vanskelig å diagnostisere. Spesielt med nesten info.
Vis hele sitatet...
Testet både vannet jeg vanner med og det som renner ut.

Hvor stor potta til TS er vet jeg ikke men på bilde så ser du tydelig at den er ganske liten.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ts her

Den jeg tok bilde av har foe liten potte, men planen er å sette den ut i skogen. Har et par andre som er i større potte. Tok bilde av den i den minste potta for den er det mest gult på.

Men jeg potter om, slutter å gi næring og ser om det hjelper.
For et par uker siden fikk jeg meg en svær pære til dyrking og har hatt plantene på badet med lys om nettene, og hatt de ute i sola på dagtid. Kan de få for mye lys selvom det er auto-strains?
Hei igjen TS!

Ja, sounds like a plan. Oppdater tråden senere da så vi får høre hvordan det går.

Angående det siste du spurte om. Mener du om de kan få for sterkt lys eller mener du for mange timer lys per døgn? Jeg er kan ikke noe særlig mye om auto strains. Men regner med de har godt av noen timer mørketid i blomstring.

Google strainen du har så finner du sikkert ut hvor mange timer lys som er optimalt.

De kan i teorien få for sterkt lys, ja, om det var det du mente. Men det er vanskelig å få til i praksis fordi varmen fra pæra blir et problem lenge før den tid.
Sist endret av TrippyKing; 21. juni 2020 kl. 14:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ts her

Den jeg tok bilde av har foe liten potte, men planen er å sette den ut i skogen. Har et par andre som er i større potte. Tok bilde av den i den minste potta for den er det mest gult på.

Men jeg potter om, slutter å gi næring og ser om det hjelper.
For et par uker siden fikk jeg meg en svær pære til dyrking og har hatt plantene på badet med lys om nettene, og hatt de ute i sola på dagtid. Kan de få for mye lys selvom det er auto-strains?
Vis hele sitatet...
Når de er såpass langt i løpet som dine så får de ikke for mye lys fra solen hvertfall, det er dog mulig å sette lampene for nærme. Men da får du andre tegn enn det du har, nemlig at de øverste bladene begynner å peke oppover mot lyskilden "praying leaves" kalles det og de øverste bladene stikker rett opp. De får også gulfarge på de øverste bladspissene.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for info ����

Jeg har fire planter som har gått i blomst, og de to andre nærmer seg. Noen som vet blomstringstiden? Jeg har lest en del i dyrkehpndboka som ligger ute på nett og vet litt åssen «trikomene» eller hva det heter skal se ut, men husker ikke helt hvor lenge autoer skal blomstre før man kan begynne tørkeprosessen.

Jeg skal potte om de med for liten skål i dag og holde dere oppdatert.

Takk for hjelpen folkens :-)
Hva heter strainen da?

Kjøp deg et billig lommemikroskop for å se på trikomene.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har forstørrelsesglass med lys så jeg kan følge med på trikomene :-) men vet noen ca hvor lang tid det tar fra de begynner å gå i blomst til de er klare?

Jeg har lsd-auto, northern light-auto, blueberry-auto og white widow- auto.

Vet noen hvor mye/lite lys de burde ha nå som de har kommet i blomstring?
De kan direkte sollys ca 8 timer i døgnet, ellers har jeg som sagt ei sterk pære på badet de kan få lys fra ellers. Jeg bor slik til at det er skygge på utsiden hele formiddagen. Fra ca kl 12 og utover får de direkte sollys.

Den jeg tok bilde av begynte å henge veldig med «hodet» i dag, men etter jeg potta om i større potte og ga litt mer vann kom den seg i løpet av en time

Skal slutte å gi næring heretter og se om de gule flekkene forsvinner. De er plantet i den beste jorda fra Felleskjøpet
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har forstørrelsesglass med lys så jeg kan følge med på trikomene :-) men vet noen ca hvor lang tid det tar fra de begynner å gå i blomst til de er klare?

Jeg har lsd-auto, northern light-auto, blueberry-auto og white widow- auto.

Vet noen hvor mye/lite lys de burde ha nå som de har kommet i blomstring?
De kan direkte sollys ca 8 timer i døgnet, ellers har jeg som sagt ei sterk pære på badet de kan få lys fra ellers. Jeg bor slik til at det er skygge på utsiden hele formiddagen. Fra ca kl 12 og utover får de direkte sollys.

Den jeg tok bilde av begynte å henge veldig med «hodet» i dag, men etter jeg potta om i større potte og ga litt mer vann kom den seg i løpet av en time

Skal slutte å gi næring heretter og se om de gule flekkene forsvinner. De er plantet i den beste jorda fra Felleskjøpet
Vis hele sitatet...
Alle mine northern lights auto (både "ren" strain og krysninger) har tatt mellom 3 og 4 mnd fra frøet gikk i jorden til hele planten er høstet.
Men jeg merker at genetikken ikke er stabil på de jeg kjøper så forholdet mellom "veg" og blomstring har vært ulikt, det varierer veldig og dermed vanskelig å si noe eksakt. Men jeg vil tippe de står i blomst mellom 4 og 8 uker.

Jeg har jo 3stk stående nå og der er én nettopp startet å blomstre mens de to andre allerede har blomstret i ~2 uker. Alle er samme strain og får lik behandling, så selv planter som skal ha tilnærmet like gener (selv om alle planter har individuelle forskjeller) har variasjoner og når vi snakker om et såpass lite tidsvindu som livsløpet til en auto så blir det veldig ca. tall.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De gule flekkene kommer nok ikke til å forsvinne, du må heller sjekke at det ikke kommer flere.
18 timer per døgn.

De gule flekkene forsvinner som sagt mest trolig ikke. Kanskje det som er aller minst skadet, men ikke resten. Hvis det ikke sprer seg og blir verre, så er problemet fikset.

Usikkert hvorfor planta di begynte å henge. De kan henge litt uten at det er noe galt også. For eksempel før lyset slås av hver dag, så forbereder plantene seg på natt, og da henger de litt gjennom nesten hele natten frem til like før lyset skrus på igjen og de begynner å strutte.

Hvor mange liter var den gamle potta og hvor mange liter er den nye? Jeg blomstret dem i alt fra 3,5l til 20l avhengig av hvor store jeg vil ha dem. 10-12 liter er fint. 3.5 mener jeg er for lite, da skal man isåfall vite hva man gjør.
Sist endret av TrippyKing; 22. juni 2020 kl. 00:12.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når de er såpass langt i løpet som dine så får de ikke for mye lys fra solen hvertfall, det er dog mulig å sette lampene for nærme. Men da får du andre tegn enn det du har, nemlig at de øverste bladene begynner å peke oppover mot lyskilden "praying leaves" kalles det og de øverste bladene stikker rett opp. De får også gulfarge på de øverste bladspissene.
Vis hele sitatet...
Nuvel, om plantene har tilpasset seg typisk 200watt hps og plutselig blir satt ut i solen, uansett størrelse, så kan jeg love deg at de kan bli trist. Det er en grunn til at når jeg holdt på satt jeg stikkingene under det lyset de skulle leve i så tidlig som mulig etter de hadde fått røtter, startet alltid med lampene helt øverst i groteltet og senket de gradvis ned mot plantene over tid.

Uansett, til TS, plant om til større potter med drenering i bunn, og la de få komme seg noen uker, om du ikke kjiper på jord, vil de garantert komme seg, bladene med nekrose vil ikke bli frisk igjen, men nekrosen vil ikke spre seg.
Sist endret av Kloakk; 22. juni 2020 kl. 01:06.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alle mine northern lights auto (både "ren" strain og krysninger) har tatt mellom 3 og 4 mnd fra frøet gikk i jorden til hele planten er høstet.
Men jeg merker at genetikken ikke er stabil på de jeg kjøper så forholdet mellom "veg" og blomstring har vært ulikt, det varierer veldig og dermed vanskelig å si noe eksakt. Men jeg vil tippe de står i blomst mellom 4 og 8 uker.

Jeg har jo 3stk stående nå og der er én nettopp startet å blomstre mens de to andre allerede har blomstret i ~2 uker. Alle er samme strain og får lik behandling, så selv planter som skal ha tilnærmet like gener (selv om alle planter har individuelle forskjeller) har variasjoner og når vi snakker om et såpass lite tidsvindu som livsløpet til en auto så blir det veldig ca. tall.
Vis hele sitatet...

Det du ser er forskjellige fenotyper.

Du får kjøpt frø som er homogene. Varierer fra produsent til produent og strain til strain. De må ha vært avlet på en del for at det skal skje, eller rettere sagt innavlet. De kan da ha blitt tilbakekrysset(krysset med forelder) eller krysset med seg selv eller begge deler. Det er mye rart som foregår i denne bransjen, og det er vanlig at de kjøper frø av hverandre og avler videre på noe som ofte fører til redusert kvalitet på genetikken og ustabilitet.

Skal du ha en frøpakke som er mest mulig homogen kan du lete etter noe det står IBL (inbred line) på. Men det er jo bare å ta kloner dersom du vil ha planter som er kliss like hverandre. Når man skal jakte på de mest spennende fenotypene så begynner virkelig moroa. Derfor styrer jeg for min del unna både autos og feminiserte frø og sånt.

Det er mye spennende å utforske når man har kommet seg over den der startgropa med autoflower strains og feminiserte frø og sånne noobgreier
Sist endret av TrippyKing; 22. juni 2020 kl. 02:26.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for innspill !

Barer lurer på... sola om sommeren må vel slå hvilken som helst pære samme hvor mange watt den er på? Jeg har en dual-pære på 250 watt. En som skal ha spekteret av lys man trenger både i vekst og blomstringsfasen. Jeg bruker den om natta, men når sola står på her så burde vel det være bedre enn ei lyspære? Eller tar jeg feil?
Sollyset er mye sterkere. Regner med at du har en sånn CFL pære? Det er omtrent som en kjempestor sparepære. Eller er det HPS? Uansett er sola forsåvidt sterkere men spør mest ut av nysgjerrighet.

Gir du planta noen timer mørketid nå da eller kjører du fremdeles 24 timer lys?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for innspill !

Barer lurer på... sola om sommeren må vel slå hvilken som helst pære samme hvor mange watt den er på? Jeg har en dual-pære på 250 watt. En som skal ha spekteret av lys man trenger både i vekst og blomstringsfasen. Jeg bruker den om natta, men når sola står på her så burde vel det være bedre enn ei lyspære? Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Altså sola er klart bedre, men da må den få det hele tiden, det stresser planten å flyttes frem og tilbake mellom lyskilder med så stor forskjell så jeg hadde ikke tatt meg bryet med det, når/om de skal settet ut ville jeg gitt de det lyset du har inne frem til da.
Sist endret av Kloakk; 22. juni 2020 kl. 16:37.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Altså sola er klart bedre, men da må den få det hele tiden, det stresser planten å flyttes frem og tilbake mellom lyskilder med så stor forskjell så jeg hadde ikke tatt meg bryet med det, når/om de skal settet ut ville jeg gitt de det lyset du har inne frem til da.
Vis hele sitatet...
De blir da ikke stresset av forskjellige lyskilder.
Da ville de jo dødd ute i naturen når det skifter mellom natt og dag.
Der varierer intensiteten veldig og det gjør fargespekteret også.

En liten avsporing og Funfact: planter som står steder hvor der er litt skyer som dekker sola i korte perioder kan bli større og bedre enn de som står i direkte lys hele tiden.
Det er funnet et protein(?) i planten som reagerer på brått skifte i lysintensitet og når lyset da kommer tilbake vil dette proteinet sørge for at prosessen som omdanner lys til energi går mye fortere slik at planten tar til seg mest mulig energi fra sola.

Jeg postet link til artikkelen her på freak for en stund siden, skal se om jeg finner den igjen.

Det gjøres også en del forsøk for tiden hvor planter utsettes for mye større intensitet enn hva de egentlig tåler i korte perioder.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nå får de ikke lys 24 timer i døgnet. Jeg lar de få noen timer mørke på formiddagen, men veksler mellom å ha de ute i sola og inne under lampa som er en CFL-pære 250 W dual
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her,

en annen ting jeg lurer på som noen her kanksje vet: kommer plantene til å vokse noe i blomstringsfasen? Alle har gått o blomst, og alle står i "passe" store potter i forhold til størrelsen. Jeg har ikke all verdens plass til å potte om i noe særlig større potter nå, men nå er et par av dem snart ferdig i blomst, mens de andre nettopp har gått i blomst. Om de uansett ikke vokser noe særlig i blomstringsfasen lar jeg de stå som de gjør, hvis de kan vokse mer så potter jeg om de andre når jeg har tatt de to som snart er klare. Har 6 autoer til sammen.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
TS her,

en annen ting jeg lurer på som noen her kanksje vet: kommer plantene til å vokse noe i blomstringsfasen? Alle har gått o blomst, og alle står i "passe" store potter i forhold til størrelsen. Jeg har ikke all verdens plass til å potte om i noe særlig større potter nå, men nå er et par av dem snart ferdig i blomst, mens de andre nettopp har gått i blomst. Om de uansett ikke vokser noe særlig i blomstringsfasen lar jeg de stå som de gjør, hvis de kan vokse mer så potter jeg om de andre når jeg har tatt de to som snart er klare. Har 6 autoer til sammen.
Vis hele sitatet...
Over jorda vokser de lite under blomstring, hva som skjer under jorda vet jeg ikke.

Men det er mer enn bare vekst, det er også enklere å holde vann/fuktighet og næringsverdier stabilt med større potter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Står denne i et sterilt avlukka ommeråde feks et dyrketelt eller står det på et større ommerådet feks et loft eller et bad eller lignende? Ville tenkt tanken "spider mites" søk litt om det rundt på google