Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 7686
Kan man søke om sosialhjelp i karantenetiden om man sier opp jobben selv?

Har en drittjobb alt for langt unna hjemme, ca 14mil hver vei og lengter etter å få sagt opp, og opplever kun problemer med å få ny jobb nå mtp oppsigelsestid, og lurer derfor på om det er økonomisk ansvarlig av meg å si opp nå før jeg har fått ny jobb
Ja, det kan man.
Men sosialhjelp er ikke særlig å skryte av, du vil tjene mer og ha større økonomisk sikkerhet ved å beholde jobben.
Ja, det kan man.

Men man blir ikke akkurat feit av sosialstønad. Har du ikke så si nada I regninger utenom husleie/bolig.
Trådstarter
51 9
Er jo bare snakk om i overgansperioden til eventuelt dagpenger, men aller helst ny jobb før de 8ukene
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Er jo bare snakk om i overgansperioden til eventuelt dagpenger, men aller helst ny jobb før de 8ukene
Vis hele sitatet...
Du må også huske på at Nav fort kan bruke lang tid på å godkjenne søknad, normal tid er vel 2mnd om jeg ikke husker feil og har du egne midler så må du bruke de før du i det hele tatt ser snurten av noe ifra Nav.
R.i.p 23.04.2021
I disse tider kan du regne med 1mnd ekstra i ventetid minst pga korona situasjonen. Vis du er avhengig av stabil inntekt lønner det seg ikke akkurat nå.
Hvis man er helt blakk blir sosialstønad behandlet iløpet av et par dager. Men som sagt må man bruke opp det man har oppspart først.
Trådstarter
51 9
Tanken er jo såklart å leve av det man har først, har ikke mye ekstra stående og heller ikke andre lån eller annet som må betales, så sånn sett klarer jeg meg "greit" på livsoppholdsatsene.

De kan jo ikke bruke 3mnd på å behandle saken, da blir jo folk hjemløse.

Skulle gjerne beholdt jobben fremfor å slutte, men med totalt 28mil kjøring hver dag, noe jeg forøvrig har gjort de siste 3 årene etter jeg flyttet og minsten som begynner i barnehage til høsten er ikke det en holdbar situasjon. Reiser hjemmefra 05:15 og er hjemme 17:30 - 18:00
Og når barnehagen da åpner klokken 07:00 og stenger kl 17 er jo dette fysisk umulig.
Da lurer jeg på hvorfor du tok den jobben i første omgang. Du visste vel hvor jobben var før du søkte?
Trådstarter
51 9
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da lurer jeg på hvorfor du tok den jobben i første omgang. Du visste vel hvor jobben var før du søkte?
Vis hele sitatet...
Hadde jobben før jeg flyttet

Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Hadde jobben før jeg flyttet
Vis hele sitatet...
Er ikke av typen som ønsker å snylte på systemet, ellers hadde jeg jo sagt opp for lenge siden. Eneste grunnen nå er som sagt reiseveien og behovet for å være tilgjengelig her hjemme mtp henting og levering i barnehage, eller så måtte det jo bare fungert frem til ny jobb var i boks
Sist endret av Erchar9699; 14. juni 2020 kl. 18:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Artic Vis innlegg
Hvis man er helt blakk blir sosialstønad behandlet iløpet av et par dager. Men som sagt må man bruke opp det man har oppspart først.
Vis hele sitatet...
Nødhjelp blir behandlet iløpet av ett par dager, helst innen 48 timer.
Sosialhjelp blir ikke det, det har vært fall aldri skjedd meg i mine 10 år på Nav uansett hvor blakk jeg har vært.

Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Tanken er jo såklart å leve av det man har først, har ikke mye ekstra stående og heller ikke andre lån eller annet som må betales, så sånn sett klarer jeg meg "greit" på livsoppholdsatsene.
Vis hele sitatet...
Vel, det spørs helt hvor mye satsen er på i din kommune.
Satsene som står oppført på Nav.no er ikke fasit på hva man får da det er kommunen som bestemmer hvor mye som er nødvendig.
Har vært borte i alt fra 3k til 8k i mnd pga forskjeller ifra kommune til kommune.

Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
De kan jo ikke bruke 3mnd på å behandle saken, da blir jo folk hjemløse.
Vis hele sitatet...
3mnd vet jeg ikke, men har selv opplevd mellom 1 og 2 ved mindre jeg allerede har vært i systemet i den kommunen, da kan det ta litt kortere tid.
Nav driter i om du blir hjemløs, da tilbyr de deg midlertidig botilbud som gjerne er plass på hospits eller lignende.
Skjedd flere ganger opp igjennom årene og det kommer til å skje igjen.
Det er mye lettere om du greier å få fastlegen din til å sykemelde deg. Da tjener du det samme som gjennomsnittet av de siste tre lønningene dine. Men du må finne ut hva du skal si til legen da. Noe psykisk kanskje.
Sitat av Artic Vis innlegg
Hvis man er helt blakk blir sosialstønad behandlet iløpet av et par dager. Men som sagt må man bruke opp det man har oppspart først.
Vis hele sitatet...
Reglene om nødhjelp sier vel 24 el 48 timer behandlingstid, husker ikke sikkert men en av de to. Men nødhjelp er ikke det samme som sosialhjelp. Nødhjelp er i helt akutte kriser, og da gir nav ca en femtilapp per dag. Og da er det rett og slett penger til kneip og mat.

For å få ordinær sosialhjelp, evt. hjelp til å dekke husleie, strøm etc så må nok ts belage seg på at det er lang behandlingstid akkurat nå pga corona og det at det alle straks er i feriemodus. Sier ts opp nå, er det ikke sikkert det blir noen sosialhjelp før i august eller september. Det er lenge å klare seg på femtilappen om dagen.

Det blir heller ikke gitt sosialhjelp om ts har egne midler, sparepenger, bil/motorsykkel etc. Da vil nav si at ts skal selge det først.
Sist endret av _abc_; 14. juni 2020 kl. 21:25.
Trådstarter
51 9
Går husleie inn under nødhjelp? Finner lite om det på nettet. Nav kan jo ikke forlange at jeg, samboer og unge skal flytte inn på hospits? Samboers inntekt er ikke stor nok til å dekke alt alene, så vi er 100% avhengig av at begge har inntekt
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Går husleie inn under nødhjelp? Finner lite om det på nettet. Nav kan jo ikke forlange at jeg, samboer og unge skal flytte inn på hospits? Samboers inntekt er ikke stor nok til å dekke alt alene, så vi er 100% avhengig av at begge har inntekt
Vis hele sitatet...
Jo, det kan de faktisk.
Har erfaring med dette da min mor fikk tilbud om hospits plass i Oslo med meg og min søster. De driter i hvor du bor så lenge du har tak over hodet.
Etter hva nav skriver på sine sider så er nødhjelp kun til det mest nødvendige.

Hjelp i en nødssituasjon skal dekke helt nødvendige utgifter for en kort periode. Eksempler er stønad til mat, hygieneartikler og reiseutgifter. Regninger som må betales for å hindre at nødvendige tjenester som strøm eller lignende blir stengt, kan også bli dekket i en nødssituasjon.


Hvorfor du har kommet i denne situasjonen er uten betydning.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
51 9
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Jo, det kan de faktisk.
Har erfaring med dette da min mor fikk tilbud om hospits plass i Oslo med meg og min søster. De driter i hvor du bor så lenge du har tak over hodet.
Etter hva nav skriver på sine sider så er nødhjelp kun til det mest nødvendige.
Vis hele sitatet...
Skulle kasta ut de som ikke hører hjemme her så vi kunne hjulpet våre egne på en bedre måte. Er så lei av at mine skattepenger ikke skal kunne hjelpe meg på lik linje med alle de som ikke hører hjemme her. ( ikke rasistisk ment, men fakta)

Da blir jo i utgangspunktet eneste løsning å finne en ny jobb, for så å si opp gamle jobben på dagen, noe som heller ikke er riktig
Du kan faktisk bli tvunget til å bo i telt.
Trådstarter
51 9
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du kan faktisk bli tvunget til å bo i telt.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan jeg ikke
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Skulle kasta ut de som ikke hører hjemme her så vi kunne hjulpet våre egne på en bedre måte. Er så lei av at mine skattepenger ikke skal kunne hjelpe meg på lik linje med alle de som ikke hører hjemme her. ( ikke rasistisk ment, men fakta)

Da blir jo i utgangspunktet eneste løsning å finne en ny jobb, for så å si opp gamle jobben på dagen, noe som heller ikke er riktig
Vis hele sitatet...
Vel, det er ingenting feil med å søke jobber samtidig som man har jobb.
Det er faktisk bedre å gjøre det på den måten enn å si opp før du har noe annen jobb.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Skulle kasta ut de som ikke hører hjemme her så vi kunne hjulpet våre egne på en bedre måte. Er så lei av at mine skattepenger ikke skal kunne hjelpe meg på lik linje med alle de som ikke hører hjemme her. ( ikke rasistisk ment, men fakta)

Da blir jo i utgangspunktet eneste løsning å finne en ny jobb, for så å si opp gamle jobben på dagen, noe som heller ikke er riktig
Vis hele sitatet...
For å sei det slik så er ikkje det innvandringa som er grunnen til at det er karensdager på dagpengane. Det er villa politikk, som vert hevda at skal redusere folk som spekulerer i det.

Forøvrig slår det meg at det neppe er situasjon som har oppstått plutseleg. Du har behelde jobben etter at du flytta og fekk deg ungar; kvifor er det brått no så kritisk at du må gå på dagen...?

Det slår meg som ein situasjon der du har hatt tid til å planleggje. Når du ikkje har gjort det må du i stor grad ta skulda for det sjølv...
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Nei, det kan jeg ikke
Vis hele sitatet...
https://www.firda.no/bolig/ba-om-hje...s/1-51-7540534

Joda, de kan finne på å gjøre slike ting også.
Trådstarter
51 9
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Vel, det er ingenting feil med å søke jobber samtidig som man har jobb.
Det er faktisk bedre å gjøre det på den måten enn å si opp før du har noe annen jobb.
Vis hele sitatet...
Joa, men jeg har flere ganger blitt tilbydd jobb, der oppsigelsestiden har kommet i veien

Sitat av vidarlo Vis innlegg
For å sei det slik så er ikkje det innvandringa som er grunnen til at det er karensdager på dagpengane. Det er villa politikk, som vert hevda at skal redusere folk som spekulerer i det.

Forøvrig slår det meg at det neppe er situasjon som har oppstått plutseleg. Du har behelde jobben etter at du flytta og fekk deg ungar; kvifor er det brått no så kritisk at du må gå på dagen...?

Det slår meg som ein situasjon der du har hatt tid til å planleggje. Når du ikkje har gjort det må du i stor grad ta skulda for det sjølv...
Vis hele sitatet...
Sa aldri at innvandring har med karantenetid å gjøre, men innvandring har jo såklart med behandlingstider osv å gjøre.
At jeg har hatt god tid til å planlegge? Ja såklart. Men jeg kan ikke bestemme selv at jeg skal få en ny jobb, og som nevnt flere ganger har oppsigelsestid kommet i veien.

Grunnen til at det brenner nå, har som sagt med tilstedeværelse i forhold til barnehagen å gjøre, henting og levering osv.

Er ikke situasjonen jeg i utgangspunktet spør om, men hvordan og hva og når jeg kan forvente hjelp fra nav. Nav er heller ikke ett mål, men fint å vite hva man kan forvente om man må.
Sist endret av Erchar9699; 14. juni 2020 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg går ut ifra at enten du eller samboer har penger på konto. Har dere sparepenger får du ikke sosialhjelp. Det skal svært mye til at du får sosialhjelp i karenstiden hvis samboeren din har jobb.
Trådstarter
51 9
Selvfølgelig har vi penger på konto. Men nei, vi har ikke flere tusen stående på sparekonto, vi leier leilighet og har barn, og kun en full inntekt, da blir det ikke mye rom for å spare

Samboer sine penger har heller ikke noe med min økonomi å gjøre. Samboer har tidligere fått sosial hjelp, selv om jeg var i 100% jobb

Men da har jeg kommet frem til en konklusjon.

Bare å finne en ny jobb og si jeg kan starte når som helst, og heller bare gå på dagen fra nåværende jobb. Så får man satse på at de ikke stiller meg økonomisk ansvarlig for det tapet det måtte føre til
Sist endret av Erchar9699; 14. juni 2020 kl. 23:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men kan ikke samboer hente og levere barn i barnehagen da?
Siden det virker som det er det største problemet....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du er i ein bransje der arbeidsgjevar ikkje tek høgde for oppseingstid når dei tilset folk, ville eg generelt bytta bransje...
Økonomisk er det ingenting å hente på det , i værste fall blir utfallet katastrofalt negativt om dette skulle dra ut, noe det så alt for ofte gjør.

NAV tar overhodet ikke hensyn til gjeld, dine/deres tidsfrister på regninger, egne svarfrister, muntlige avtaler, de kan i ytterste konsekvens kreve at du skal ta arbeid selv om det fører til værre økonomi enn ved stønad m.m.

Angående tid så , kan det å havne i en nav-situasjon koste enormt mange timer arbeid. Dette er ikke særlig givende arbeid på noen som helst måte da det som regel innebærer å føle på å tigge penger av staten, blottlegging av private forhold som kontobevegelser, muligens klage. Hver og ett trinn med sin behandlingstid og plutselig er du 'balls deep' i det.

Dette er mye worst case, men ikke dumt å forvente heller.
Trådstarter
51 9
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Men kan ikke samboer hente og levere barn i barnehagen da?
Siden det virker som det er det største problemet....
Vis hele sitatet...
Det er ikke det eneste nei, men også at jeg er borte 13 timer i døgnet. Altså ikke tilstede for minsten eller samboer. Jeg har ikke nevnt noe om samboers arbeid, så nei, samboer kan ikke hente eller levere hver eneste dag.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du er i ein bransje der arbeidsgjevar ikkje tek høgde for oppseingstid når dei tilset folk, ville eg generelt bytta bransje...
Vis hele sitatet...
Er ikke i noen spesiell bransje, lite utdanning, ikke fagbrev eller lignende. Så jeg må "ta det jeg får"
Da blir det ofte slik at det eneste som er mulig er å søke på steder som helst skulle hatt folk i går

Men jeg tenker vi avslutter denne nå. Var ikke ment for å diskutere min situasjon, men jeg lurte på hva jeg kunne forvente fra nav. Takk for svar folkens!
Sist endret av Erchar9699; 14. juni 2020 kl. 23:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Går husleie inn under nødhjelp? Finner lite om det på nettet. Nav kan jo ikke forlange at jeg, samboer og unge skal flytte inn på hospits? Samboers inntekt er ikke stor nok til å dekke alt alene, så vi er 100% avhengig av at begge har inntekt
Vis hele sitatet...

Nei husleie går ikke inn under nødhjelp. Det går inn under ordinær sosialhjelp. Det betyr at det er noe behandlingstid. Corona, fortsatt folk som ikke har fått corona penger fra nav så det er nok masse etterslep hos nav for tiden. Også er det jo fellesferie. Så du skal ha max flaks for å hurtig behandling.

Så ikke at du har familie. Sosialhjelp vil kanskje bli ennå mer komplisert da. For da vil deres samlede inntekt telle når de behandler søknaden om sosialhjelp. Men det er vel i det minste noen kroner ekstra i nødhjelp utover femtilappen når du har barn.

Skal du si opp jobb og søke sosialhjelp må du sørge for at søknad og vedlegg er 100% komplette slik at du ikke taper tid på at de sender avslag pga mangelfull søknad, eller at de ber om utfyllende informasjon. Tror du trenger kopi av leiekontrakt, kontoutskrift for 3 siste måneder. Også skal de vel ha lingningen for et år eller tre. Usikker på om du også må levere det samme fra kona men antar det. Du kan jo forsøke å ringe nav å høre.

Du må ikke på hospits, så du vil nok få hjelp til husleie. Men vær forberedt på at det kan tid - kanskje en måned kanskje to eller mer?

Slutter du i jobben får du vel også feriepenger for dette året når du får siste lønnen utbetalt, så det kan også påvirke hvorvidt du vil få innvilget sosialstøtte. Men for å svare både ts og en annen i tråden, så vil du ikke bli kastet ut på gaten selv om du ikke skulle klare å betale husleien frem til nav har behandlet søknaden. Du får bare stå med hatten i hånden og forklare huseier at du ikke har penger men at du har søkt nav pga av du ikke har jobb lenger og du vil betale leien straks du får penger.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du kan faktisk bli tvunget til å bo i telt.
Vis hele sitatet...

Det har vel skjedd et par ganger og det finnes dokumentert noen tilfeller av slikt i noen lokalaviser. Det er vel ikke akkurat fast praksis?

Ts har jo alt tak over hodet, så ts er ikke i akutt bolignød. Det er bare penger det evt. står på. Om ts får innvilget sosialhjelp så hjelper de nok med husleien også fordi ts har barn.
Sist endret av _abc_; 15. juni 2020 kl. 00:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
51 9
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei husleie går ikke inn under nødhjelp. Det går inn under ordinær sosialhjelp. Det betyr at det er noe behandlingstid. Corona, fortsatt folk som ikke har fått corona penger fra nav så det er nok masse etterslep hos nav for tiden. Også er det jo fellesferie. Så du skal ha max flaks for å hurtig behandling.

Så ikke at du har familie. Sosialhjelp vil kanskje bli ennå mer komplisert da. For da vil deres samlede inntekt telle når de behandler søknaden om sosialhjelp. Men det er vel i det minste noen kroner ekstra i nødhjelp utover femtilappen når du har barn.

Skal du si opp jobb og søke sosialhjelp må du sørge for at søknad og vedlegg er 100% komplette slik at du ikke taper tid på at de sender avslag pga mangelfull søknad, eller at de ber om utfyllende informasjon. Tror du trenger kopi av leiekontrakt, kontoutskrift for 3 siste måneder. Også skal de vel ha lingningen for et år eller tre. Usikker på om du også må levere det samme fra kona men antar det. Du kan jo forsøke å ringe nav å høre.

Du må ikke på hospits, så du vil nok få hjelp til husleie. Men vær forberedt på at det kan tid - kanskje en måned kanskje to eller mer?

Slutter du i jobben får du vel også feriepenger for dette året når du får siste lønnen utbetalt, så det kan også påvirke hvorvidt du vil få innvilget sosialstøtte. Men for å svare både ts og en annen i tråden, så vil du ikke bli kastet ut på gaten selv om du ikke skulle klare å betale husleien frem til nav har behandlet søknaden. Du får bare stå med hatten i hånden og forklare huseier at du ikke har penger men at du har søkt nav pga av du ikke har jobb lenger og du vil betale leien straks du får penger.
Vis hele sitatet...
Feriepengene hadde jeg helt glemt, siste lønn + feriepenger klarer jeg meg jo fint med 2-3mnd, så da trenger jeg jo egentlig ikke tenke sosialhjelp i det hele tatt, men søke dagpenger så fort arbeidsforholdet eventuelt avsluttes. Da er det vel heller ingen krav om at kontoen skal være tom, og at bil og kone og alt skal være solgt på forhånd
Og når jeg leste lengre ned å tråden så ser jeg du blander inn innvandring og nærmest gir dem skylden for saksbehandlingstid. Ikke særlig sjarmerende av deg. Det er jo uansett ikke pga innvandring det er kaos på nav. Det ble nær 400 000 arbeidsledige pga coronaen over natten i mars. Det sier seg selv at ingen organisasjon ville vært rustet til å håndtere en slik økning i søknadsmasse uten å få etterslep.

Ellers har jo vidar_lo noen gode poenger. Du setter deg faktisk i denne situasjonen helt selv. Du er heldig og har faktisk fast jobb og sikker inntekt. I en tid der mange ikke er like heldig. Du kunne klart å tenkt ut en bedre løsning. Jaja det hjelper jo ikke på situasjonen din akkurat nå. Men en mer praktisk tilnærming er vel å ta ferie og bruke ferien til å hente å bringe barn, samt å søke jobber? Evt. så kan dere kanskje få organisert slikt med en nabo eller klassekompis at deres barn får sitte på mot et lite vederlag?
Trådstarter
51 9
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og når jeg leste lengre ned å tråden så ser jeg du blander inn innvandring og nærmest gir dem skylden for saksbehandlingstid. Ikke særlig sjarmerende av deg. Det er jo uansett ikke pga innvandring det er kaos på nav. Det ble nær 400 000 arbeidsledige pga coronaen over natten i mars. Det sier seg selv at ingen organisasjon ville vært rustet til å håndtere en slik økning i søknadsmasse uten å få etterslep.

Ellers har jo vidar_lo noen gode poenger. Du setter deg faktisk i denne situasjonen helt selv. Du er heldig og har faktisk fast jobb og sikker inntekt. I en tid der mange ikke er like heldig. Du kunne klart å tenkt ut en bedre løsning. Jaja det hjelper jo ikke på situasjonen din akkurat nå. Men en mer praktisk tilnærming er vel å ta ferie og bruke ferien til å hente å bringe barn, samt å søke jobber? Evt. så kan dere kanskje få organisert slikt med en nabo eller klassekompis at deres barn får sitte på mot et lite vederlag?
Vis hele sitatet...
Om du leser alt så er ikke målet mitt å havne på nav, snarere tvert i mot. Jeg spør om hva jeg kan forvente å få hjelp til dersom det skulle blitt ett problem. Jeg sier ikke opp jobben for Morro skyld
Ja skjønner det nå at du ikke ønsker nav, bildet blir litt klarere når jeg fikk lest hele tråden. Baklager det. Det hjelper jo uansett ikke å tenke for hardt på alt den en skulle ha gjort. Akkurat det har jeg prøvd flere ganger uten hell.
Man kan også søke bostøtte hos Husbanken. Hvis samboer har god inntekt så spørs det om du kvalifiserer, men du kan teste denne kalkulatoren her og se hvordan regnestykket blir.

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/
Kunne jo og snakket med arbeidsgiver om å jobbe 2 timer mer fire dager for så og ta en fridag.

Her jeg bor er det litt likt, men ikke fullt så langt. Mange som jobber 9,5t for så og ha fri hve fredag for eksempel..

Og spør jobben om mindre oppsigelsestid, det kan du jo gjøre nå mens du har jobb, minimum etter loven er en måned fra neste første. Kontraktsmesssig da, men vanlig er tre. Mindre enn en måned kan forhandles frem ved jobb bytte.
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Feriepengene hadde jeg helt glemt, siste lønn + feriepenger klarer jeg meg jo fint med 2-3mnd, så da trenger jeg jo egentlig ikke tenke sosialhjelp i det hele tatt, men søke dagpenger så fort arbeidsforholdet eventuelt avsluttes. Da er det vel heller ingen krav om at kontoen skal være tom, og at bil og kone og alt skal være solgt på forhånd
Vis hele sitatet...
Du er nok desidert best tjent med å bruke ressursene dine på å tenke på alle mulige andre løsninger enn sosialhjelp. Sosialhjelp er behovsprøvd og du kommer til å måtte dra med deg dama's økonomi i dette. Dvs hele familien må stå på tur til å bo på gata skal du i det hele tatt kvalifisere til å søke. Sosialhjelp er nok på ingen måte tenkt å skulle bidra med å toppe pengesekken mens man er mellom 2 jobber. Det høres mer for meg ut som at du må vurdere å ta noe risiko her, kortsiktig lån whatever. den største risikoen er vel hvordan korona gir deg jobbmuligheter nå.

At du har hatt jobbtilbud er jo ikke nødvendigvis representativt for sommer/høst 2020.
Sist endret av Dough; 15. juni 2020 kl. 09:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du er nok desidert best tjent med å bruke ressursene dine på å tenke på alle mulige andre løsninger enn sosialhjelp. Sosialhjelp er behovsprøvd og du kommer til å måtte dra med deg dama's økonomi i dette. Dvs hele familien må stå på tur til å bo på gata skal du i det hele tatt kvalifisere til å søke. Sosialhjelp er nok på ingen måte tenkt å skulle bidra med å toppe pengesekken mens man er mellom 2 jobber. Det høres mer for meg ut som at du må vurdere å ta noe risiko her, kortsiktig lån whatever. den største risikoen er vel hvordan korona gir deg jobbmuligheter nå.

At du har hatt jobbtilbud er jo ikke nødvendigvis representativt for sommer/høst 2020.
Vis hele sitatet...

Det er kun gifte som har forsørgningsplikt for hverandre, er man "kun" samboere har man krav på å få dekket halv husleie, halv strøm og livsopphold til seg selv.

Så at hele familien på stå i fare for å ende på gaten for å i det hele tatt søke stemmer ikke i det hele tatt.
Det er ikke nødvendigvis snakk om å ha forsørgningsplikt men her er det også snakk om barn.

https://www.nav.no/sosialhjelp/hvis-du-har-samboer

Poenget mitt står nok ganske sterkt at dette er omfattende og lite realistisk for å dekke litt tap i forbindelse med bytte av jobb/karentene for dagpenger. Det er jo heller ikke sånn at du blir blakk på siste arbeidsdag. Du skal få utnetalt lønn., feriepenger til gode osv.
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Det er kun gifte som har forsørgningsplikt for hverandre, er man "kun" samboere har man krav på å få dekket halv husleie, halv strøm og livsopphold til seg selv.

Så at hele familien på stå i fare for å ende på gaten for å i det hele tatt søke stemmer ikke i det hele tatt.
Vis hele sitatet...

Lovene og reglene på akkurat dette er jeg usikker på, men praksis fra nav vet jeg endel om. Om en som søker sosialhjelp har samboer så blir samboers inntekt vektlagt når søknaden behandles. Dette vet jeg fra flere konkrete saker.

Det er dermed ingen automatikk i at noen har krav på livsopphold, halv husleie og halv strøm. Det blir en vurdering Nav gjør i hver enkelt sak, basert på alle opplysninger. Inntekt på begge parter, evt. formue, registrerte verdigjenstander som kjøretøy, campingvogn etc.
Trådstarter
51 9
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Lovene og reglene på akkurat dette er jeg usikker på, men praksis fra nav vet jeg endel om. Om en som søker sosialhjelp har samboer så blir samboers inntekt vektlagt når søknaden behandles. Dette vet jeg fra flere konkrete saker.

Det er dermed ingen automatikk i at noen har krav på livsopphold, halv husleie og halv strøm. Det blir en vurdering Nav gjør i hver enkelt sak, basert på alle opplysninger. Inntekt på begge parter, evt. formue, registrerte verdigjenstander som kjøretøy, campingvogn etc.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull, min samboer har tidligere mottatt sosialhjelp mens jeg hadde 100% jobb
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Dette er bare tull, min samboer har tidligere mottatt sosialhjelp mens jeg hadde 100% jobb
Vis hele sitatet...
Det er ikke tull nei.
Nav behandler ikke alle saker likt, så selv om din samboer ved 1 anledning mottok dette mens du jobbet 100% så er det ikke sikkert det skjer igjen.
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Dette er bare tull, min samboer har tidligere mottatt sosialhjelp mens jeg hadde 100% jobb
Vis hele sitatet...
Er det lenge siden, kan reglene ha endret på seg.
Her er hva rundskriv til lov om sosiale tjenester sier:

"4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap
Tjenestemottakere som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år."

Her fremkommer det tydelig det jeg skrev over.

Dersom et NAV kontor aviser søknad på bakgrunn av samboers inntekt har de brutt loven
Samboere med felles barn er noe langt mer enn et random bofellesskap. Hvorvidt Nav har brutt loven når de sier samlet inntekt skal legges til grunn har jeg ikke noe faglig bakgrunn til å bedømme. Jeg kan kun bekrefte at det har skjedd flere ganger, og på bakgrunn av det så tror nok det vil bli resultatet også fremover i tid. Kanskje er det noen som enten har jobbet på nav som leser tråden eller noen som har studert juss som kan si mer. Det er jo også slik at det ofte følger diverse rundskriv med retningslinjer som saksbehandlere skal forholde seg til, så tenker kanskje må også evt. slike rundskriv leses før det er mulig å være veldig konkret på hva er praksis, og hva som juridisk korrekt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Samboere med felles barn er noe langt mer enn et random bofellesskap. Hvorvidt Nav har brutt loven når de sier samlet inntekt skal legges til grunn har jeg ikke noe faglig bakgrunn til å bedømme. Jeg kan kun bekrefte at det har skjedd flere ganger, og på bakgrunn av det så tror nok det vil bli resultatet også fremover i tid. Kanskje er det noen som enten har jobbet på nav som leser tråden eller noen som har studert juss som kan si mer. Det er jo også slik at det ofte følger diverse rundskriv med retningslinjer som saksbehandlere skal forholde seg til, så tenker kanskje må også evt. slike rundskriv leses før det er mulig å være veldig konkret på hva er praksis, og hva som juridisk korrekt.
Vis hele sitatet...
Det er jo tatt fra et rundskriv, les nå teksten. Det er dette rundskrivet som man som sosialkurator må forholde seg til.Man regnes som rettslig enslig dersom man er a) samboer b) bor i bofelleskap c) bor hos foreldre som ikke lengre har forsørgningsplikt. Det er det som står i teksten.

Jeg har vært i praksis på NAV sosial ifb med studier (sosionom) og har også vært på to dagers kurs om tolkning av regelverk i lov om sosiale tjenester i NAV så jeg Vet hva jeg snakker om
Sist endret av Junkhead; 15. juni 2020 kl. 18:43.
Ja da er det virkelig synd at praksis ikke alltid er i henhold til regelverket. Og akkurat når det gjelder sosialstønad så er det kanskje ekstra kritisk at ikke reglene følges nøye, for det er jo ofte folk som står i svært krevende situasjoner som må søke sosialhjelp. Når noen er helt på bunn på alle måter så skal det jommen ta meg både et våkent hode og enormt med krefter og pågangsmot for å faktisk forstå reglene korrekt og dermed få på plass en anke. For et evt. feilaktig avslag vil komme på en tid i livet der det meste kanskje har raknet. Og det er så mange andre ting og andre kamper som må taes, så det blir kanskje ikke til at mange nok anker da?

Kan det være at enkelte kommuner kan ha spekulert i at få vil anke? Eller er det mer forståelsen av regelverket som ikke er på godt nok sementert hos alle nav kontor?
Sist endret av _abc_; 15. juni 2020 kl. 19:08.
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Dersom et NAV kontor aviser søknad på bakgrunn av samboers inntekt har de brutt loven
Vis hele sitatet...
Nav bryter loven rett som det er, visste du feks at de bryter personvernloven og eget regelverk ved å kreve 3mnd bankutskrifter ved søknad om økonomisk sosialhjelp?
Ei heller kan de kreve å få den rutinemessig, men de skal ha den hver eneste gang man søker likevel.

http://www.ulfnorge.no/tjenester/nav...kutskrift.html

https://radikalportal.no/2016/09/25/...lstonadssaker/

https://www.regjeringen.no/no/dokume...a-kr/id423352/
Ja det er desverre MYE rom for det som kalles skjønn i tolkning av sosial loven. Det meste kan godkjennes og dekkes viss du har en kul sosialkurator. Desverre kan også mye avvises. Men på dette punktet er loven ganske tydelig. Men det kan godt være at enkelte kontorer har en veldig dårlig kultur innad og at det går sport i og avvise mest mulig søknader og dermed spekulerer i at folk ikke kan rettighetene sine. På den andre siden kan det være du abc ikke vet alle faktorene som spilte inn i avslaget til den/de du tenker på.

Flaffersen: Man kan streke ut alt som står i kontoutskriften, bortsett fra inntekt. Men ja, de har faktisk ikke krav på å se innholdet i kontoutskriften. Forøvrig kan jeg påpeke at jeg selv ikke er tilhenger av NAV, så du trenger ikke å overbevise meg om at mye av systemet er korrupt
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Forøvrig kan jeg påpeke at jeg selv ikke er tilhenger av NAV, så du trenger ikke å overbevise meg om at mye av systemet er korrupt
Vis hele sitatet...
Korrupt på hvilken måte, hva slags bestikkelser er det snakk om her?
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Flaffersen: Man kan streke ut alt som står i kontoutskriften, bortsett fra inntekt. Men ja, de har faktisk ikke krav på å se innholdet i kontoutskriften. Forøvrig kan jeg påpeke at jeg selv ikke er tilhenger av NAV, så du trenger ikke å overbevise meg om at mye av systemet er korrupt
Vis hele sitatet...
Poenget mitt med det er at nav ikke bryr seg særlig om at de bryter lover og regler, de kan og de vil gjøre det fordi folk ikke vet bedre.
Folk flest har ikke satt seg inn i regelverket, så de godtar bare alt nav sier.
Har selv streket ut ting på kontoutskrifter, men det var ikke Nav som fortalte meg at jeg kunne gjøre det, de gangene jeg har gjort det så har jeg også fått beskjed om å levere nye som ikke er streket over, ellers vil ikke søknad gå igjennom.