Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1074
Jeg har en kobber kolonne som er 90cm lang og 2", men jeg syns det tar veldig lang tid å koke ut en sats, laget 20 liter sats og på 6 timer fikk jeg ut 1 liter 90% sprit, det drypper ca hvert 5-6 sekund og om jeg skrur på mer varme synker %. Noen som har ett bra tips?
Hvordan type kolonne er det? Og har du bra kjøling?
Tipper det er snakk om en eller annen form for CM.

Litt begrenset med hva du kan gjøre for å få den mer effektiv. Mitt beste tips er å bytte til SPP som kolonnefyll. Gitt at du har god nok reflux så burde det være mulig å øke både prosent og uttakshastighet.
Jeg hadde cm og på 6-8t hadde jeg en god del mer enn 1l. Mener jeg brukte 6-8t på en 20l sats.
Enten kjører han ekstremt svake satser, tar ikke ut alt eller har spritdamp som ikke blir kondensert.
Har cm kolonne og kjører med minst mulig varme og kjølig, men syns det går tregt, men byttet ut kollefyllet med reicherkuler og da ble det bedre, men skulle tro det gikk ann å få det til bedre, men får vell kanskje bare være fornøyd med det man får ��
Spørs hva du ønsker å oppnå. Streber du etter renest mulig etanol, samt en raskere prosess er det bare å drite i og bruke apparatet du har i dag.

Det egner seg til stripping og whiskey. Utover det hadde i alle fall ikke jeg orket å bruke det.

Som sagt bytter du til SPP vil du kunne øke hastigheten uten at prosenten går særlig ned. Mest trolig vil det smake skit av produktet og er ikke litt drikkbart før det har fått seg en god runde gjennom kullfilteret. Regner med det er det du gjør i dag og?
https://imma.gr/89722xc4e7f her er bilde av kolonnen

Ja bruker 2meter langt kullfilter til rensing og syns både smak og lukt er veldig bra
Sist endret av Oskars vrede; 16. april 2020 kl. 19:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.