Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 38245
Sitat av bennnern Vis innlegg
Uansett er det nok greit å ta ett skritt tilbake for å se på hva det faktisk er vi diskuterer. Jeg mistenker at det har oppstått en misforståelse på vegen.
Vis hele sitatet...
Enig, jeg hoppet inn litt sent her og var mer opptatt av vitenskapsteoretiske påstander heller enn den konkrete problemstillingen.

Den første diskusjonen er om rasisme kan forklare variasjonen i kriminalitet, den andre er om biologi potensielt kan være en forklaring i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det er allerede her man må holde tunga beint i munnen. Biologi er alltid sentralt i aggressivitet (som er det vi diskuterer her, ikke all kriminalitet?) og i all adferd. Ingen adferd uten biologi. For å ha det klart med en gang: Vi snakker ikke om adferden men variasjon i adferdstendens. Altså ikke hvorfor var den personen aggressiv nå, men hvorfor opptrer utlendinger oftere aggressivt enn innfødte nordmenn (gitt at det er tilfelle).

Du anser altså ett anektodisk bevis på at ett fenomen forekommer som ett overbevisende argument for at ett fenomet fører til et annet, (...)
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, jeg har ikke kommentert hvorvidt rasisme fører til aggressivitet. Det er et hav av relevante kulturelle faktorer her som ikke involverer rasisme.

(...)men ikke randomiserte eksperimentelle studier.
Vis hele sitatet...
Det finnes masse eksperimentelle studier på adferd, både på dyr og mennesker. For eksempel på hvordan de samme genene, nevrotransmitterne og hormonene gir ulikt utslag i adferd når det er enav "oss" eller en av "dem" adferden rettes mot. Selv "kjærlighetshormonet" oksytocin (like banalt navngitt som "krigergenet") kan føre til det motsatte av tilknytning, tillit og omsorg i møte med medlemmer av en annen gruppering enn den man identifiserer seg med i den gitte sammenhengen. Disse studiene er veldig nyttige, men har fortsatt begrensningen at de sier noe om en veldig spesifikk og smal situasjon.

Noe som skiller mennesker fra dyr, er at vi identifiserer oss med mange ulike grupper samtidig. Jeg identifiserer meg for eksempel som menneske, kvinne, nordmann, akademiker, bonde, litteraturinteressert, vitenskapsinteressert, humanist, friluftsliventusiast, venstreorientert, naturverner, en rekke grupper basert på utdanning og karriere, geografisk bakgrunn, klesstil, musikksmak etc. Å prime forsøkspersoner til å fokusere på en identitetsmarkør foran en annen, påvirker adferden. Det er åpenbart at hvilke grupperinger vi velger å fokusere på, hvor vi velger å lage de viktige skillelinjene, har noe å si for hvordan følelsene og adferden blir mellom mennesker vi omgås. Altså: Integrering. Å lage et felles "oss".

I den andre diskusjonen, som handler om at genetikk kan føre til forskjeller i kriminalitet mellom grupper eller ikke, har jeg aldri nevnt eksperimentelle studier med ett ord. Jeg ser med andre ord IKKE for meg at ett eksperiment som ser på Islamgener eller lignende vil kunne bevise at muhamedanere alltid begår kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Her roter du det til. Muhammedanere er en religiøs, altså kulturell, gruppe, ikke en genetisk gruppe. For øvrig ser jeg ikke hvorfor du ikke kunne laget en eksperimentell studie der du undersøkte om forekomsten av en genvariant økte en vuss adferdstendens. Det har da også blitt gjort, og svaret er ofte ja, dette genet øker denne adferdstendensen. Så kommer en annen studie som viser det motsatte, og man ser at javisst, dette genet øker denne adferdstendensen, hvis følgende miljøfaktor er tilstede. I et annet miljø kan samme genvariant ha ingen effekt eller til og med motsatt effekt. Igjen, eksperimentelle studier er snevre mtp kontekst, ellers mister du kontroll på variablene.

Jeg argumenter simpelthen for at gjennomsnittsforskjeller i frekvensen av ulike gener har en teoretisk mulighet for å kunne påvirke kriminaliteten til en gruppe i en gitt situasjon.
Vis hele sitatet...
Teoretisk mulig, men jeg har tilgode å se det. Har du noe å komme med? Jeg føler gjennomgående du har et for simplistisk syn på hvordan genetisk påvirkning funker. Det handler ikke om % gener + % miljø, det er gener i samspill med miljø. Og det er miljøet vi kan gjøre noe med. Det er spennende at vi kan endre en miljøfaktor, og så kan et problemgen plutselig bli et samarbeidsgen. Tenk hvis vi sluttet å belønne aggressiv adferd, og så ble høyt testosteronnivå en årsak til mindre aggresjon og mer prososial adferd? Fint?

Kanskje du hadde latt deg overbevise om jeg skrev at Vidarlo så noen utlendinger med utenlandske gener på bussen en gang?
Vis hele sitatet...
Hæ?
Sist endret av *pi; 19. april 2020 kl. 20:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel ikke til å skyve under en stol at integreringsprosessen har sviktet hardt, og derfor bør vi ha full stopp i innvandring.
Da snakker jeg ikke om arbeidsinnvandring av mennesker med kvalifiseringer vi trenger, men av lykkejegere som har forlatt kvinner og barn i krigsområder/kriseområder for å komme hit og melke nav systemet og bedrive kriminalitet mot barn.
Sitat av ÆGIR Vis innlegg
Det er vel ikke til å skyve under en stol at integreringsprosessen har sviktet hardt, og derfor bør vi ha full stopp i innvandring.
Da snakker jeg ikke om arbeidsinnvandring av mennesker med kvalifiseringer vi trenger, men av lykkejegere som har forlatt kvinner og barn i krigsområder/kriseområder for å komme hit og melke nav systemet og bedrive kriminalitet mot barn.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Se på syria foreksempel.

Mange dro fra landet sitt helt til europa, når det fortsatt var fred i mange områder og byer i eget land. Dette er personene som skulle vært igjen på et nærmere sted slik at du nå skulle ha bygd opp de byene som enda er ruiner. Det går ekstremt sakte nå.

Jeg liker dårlig hvordan ordet flykning blir brukt, fordi jeg mener at dersom man flykter fra umiddelbar fare, så flytter man seg til nærmeste sted man er i sikkerhet.

Er du et et brennende hus, så løper du ut av huset og til andre siden av gata kanskje. Du løper ikke til flyplassen og forså dra til et land med masse penger.
Sist endret av DrPerception; 20. april 2020 kl. 00:35.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det hadde jeg likt svært dårlig. Tar du branntrekanten fra ett gjennomsnittsmenneske tar du fra ham lykken med det samme Jeg ser ikke helt hvordan du skal fjerne ett element i branntrekant med den definisjonen av brann som jeg forestiller meg, men du kan jo prøve!
Vis hele sitatet...
De site årene har man gått over til brannfirkanten der den nye siden er "katalysator"

Kan også anbefale å følge denne svenske journaliste., Legges daglig ut filmer av hvordan tilstandene vil bli i Norge om noen år.
https://twitter.com/samnyttsimon Skroll deg litt nedover og du vil kjapt se at vi er meget heldige som bor i Norge, kontra Sverige.
Sist endret av newuser; 20. april 2020 kl. 03:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av newuser Vis innlegg
De site årene har man gått over til brannfirkanten der den nye siden er "katalysator"

Kan også anbefale å følge denne svenske journaliste., Legges daglig ut filmer av hvordan tilstandene vil bli i Norge om noen år.
https://twitter.com/samnyttsimon Skroll deg litt nedover og du vil kjapt se at vi er meget heldige som bor i Norge, kontra Sverige.
Vis hele sitatet...
Ikke noe av dette er veldig nytt for meg og så ut som en hverdag i min oppvekst. Forskjellen mellom Norge og Sverige er omfanget. I Norge er et flere steder som ikke er sånn.
Redpilled alfahann
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er allerede her man må holde tunga beint i munnen. Biologi er alltid sentralt i aggressivitet (som er det vi diskuterer her, ikke all kriminalitet?) og i all adferd. Ingen adferd uten biologi. For å ha det klart med en gang: Vi snakker ikke om adferden men variasjon i adferdstendens. Altså ikke hvorfor var den personen aggressiv nå, men hvorfor opptrer utlendinger oftere aggressivt enn innfødte nordmenn (gitt at det er tilfelle).
Vis hele sitatet...
Lol, troller du meg nå? Det er jo akkurat dette jeg har prøvd å forklare gjennom hele denne branntrekant avsporingen. Les det du har skrevet en gang til:
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er allerede her man må holde tunga beint i munnen. Biologi er alltid sentralt i aggressivitet (som er det vi diskuterer her, ikke all kriminalitet?) og i all adferd. Ingen adferd uten biologi. For å ha det klart med en gang: Vi snakker ikke om adferden men variasjon i adferdstendens. Altså ikke hvorfor var den personen aggressiv nå, men hvorfor opptrer utlendinger oftere aggressivt enn innfødte nordmenn (gitt at det er tilfelle).
Vis hele sitatet...
Så kan du lese det jeg skrev som var utgangspunktet for diskusjonen:
Sitat av bennnern Vis innlegg
Du snakker om epigenetikk, miljøfaktorer og gener på en måte som gjør at jeg mistenker at du ikke forstår at alle faktorene alltid spiller inn og at det ikke gir mening å snakke om betydningen av hver av dem om man ikke ser på forskjeller mellom individer og grupper i en gitt kontekst. .
Vis hele sitatet...
Når du har gjort det kan du lese din egen respons på det jeg skrev:
Sitat av *pi Vis innlegg
Det blir for dumt. Du ma ha gener for å opptre aggressivt ja, ellers er du ikke et levende individ. Du må også eksistere i et miljø, fordi... jeg vet ikke, ifølge Kant er det litt vanskelig å se for seg at en hendelse skal utspille seg utenfor kategoriene tid og rom. Er vi på det nivået nå?
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Egentlig ikke, jeg har ikke kommentert hvorvidt rasisme fører til aggressivitet. Det er et hav av relevante kulturelle faktorer her som ikke involverer rasisme.
Vis hele sitatet...
Mente å huske at du skrev ett støttende innlegg til vidarlos post, men det er mulig jeg husker feil eller at innlegget har blitt slettet. Da ser det ut som vi har en ganske lik oppfatning om dette da.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det finnes masse eksperimentelle studier på adferd, både på dyr og mennesker.
Vis hele sitatet...
Ja, men det var ikke generelle studier på adferd jeg var ute etter men studier som sannsynliggjør at kriminalitet skyldes rasisme, trangboddhet, lav sosial mobilitet, fattigdom eller lignende. Det har jeg forklart noen ganger nå:
Sitat av bennnern Vis innlegg
Kan du vise til ett naturlig eksperiment som tilsier at noen av faktorene du ramser opp har en avgjørende effekt på kriminalitet? Jeg vet at det korrelerer, men det er ikke dermed sagt at det ene fører til det andre. Det kan jo potensielt finnes faktorer som fører til både kriminalitet og lave inntekter.
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg har etterspurt eksempler på naturlige eksperimenter som skulle tilsi at noen av faktorene du ramser opp fører til kriminalitet tidligere. Jeg venter enda.
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jo, takk. Nå skal det sies at det ikke var korrelasjonsstudier jeg etterspurte. Jeg etterspurte eksperimentelle studier som sier noe om kausalitet. Det finnes flere genetiske og kulturelle forklaringer som ikke sliter med å forklare hvorfor skandinaver begikk flere drap i 2016 enn på slutten av syttenhundretallet, når majoriteten levde på under to dollar om dagen.
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
2)Jeg spør tilhengere av forklaringsmodell B om å underbygge
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
Nei, jeg har aldri etterspurt en genetisk betinget forklaringsmodell
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg etterspør naturlige eksperimenter som sannsynliggjør en hypotese om at rasisme, fattigdom, økonomiske forskjeller forklarer den kriminaliteten vi ser i innvandrertette områder i Skandinavia i dag og ikke i fattige byer med sult og ekstrem fattigdom på syttenhundretallet.
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg etterspør altså ikke en kausalitetsforklaring, men en bedre begrunnelse for den kausalitetsforklaringen du allerede har kommet med.
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
Når jeg etterspør randomiserte eksperimentelle studier har du derimot sterke innvendinger mot konklusjonene man kan trekke på bakgrunn av disse.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg identifiserer meg for eksempel som menneske, kvinne, nordmann, akademiker, bonde, litteraturinteressert, vitenskapsinteressert, humanist, friluftsliventusiast, venstreorientert, naturverner, en rekke grupper basert på utdanning og karriere, geografisk bakgrunn, klesstil, musikksmak etc.
Vis hele sitatet...
Følern. Personlig identifiserer jeg meg som level 60, paladin, dark elf, horde, medlem av guildet stormkillerz og fotfetisjist.

Sitat av *pi Vis innlegg
Å prime forsøkspersoner til å fokusere på en identitetsmarkør foran en annen, påvirker adferden. Det er åpenbart at hvilke grupperinger vi velger å fokusere på, hvor vi velger å lage de viktige skillelinjene, har noe å si for hvordan følelsene og adferden blir mellom mennesker vi omgås. Altså: Integrering. Å lage et felles "oss".
Vis hele sitatet...
Det har kanskje en viss betydning om grupper har vært genetisk, kulturelt, historisk og religiøst adskilt i opp mot 100 000 år for om medlemmene av ulike grupper velger å se på hverandre som del av samme fellesskap? Eller om innvandringstempoet er så høyt at grupper i det hele tatt har mulighet til å omgås?

Personlig kommer jeg ikke til å se på meg selv som ett del av ett felleskap med folk som urinerer i munnen på barn mens de roper nedlatende ting om barnets etnisitet før de tyr til vold og raner vedkommende. Ikke med det første.

Sitat av *pi Vis innlegg
Her roter du det til. Muhammedanere er en religiøs, altså kulturell, gruppe, ikke en genetisk gruppe.
Vis hele sitatet...
Jeg karikerte hva meningsmotstanderne mine måtte tro at jeg mente om genetikk. Det visste seg å ikke være en karikatur.

Sitat av *pi Vis innlegg
For øvrig ser jeg ikke hvorfor du ikke kunne laget en eksperimentell studie der du undersøkte om forekomsten av en genvariant økte en vuss adferdstendens. Det har da også blitt gjort, og svaret er ofte ja, dette genet øker denne adferdstendensen. Så kommer en annen studie som viser det motsatte, og man ser at javisst, dette genet øker denne adferdstendensen, hvis følgende miljøfaktor er tilstede. I et annet miljø kan samme genvariant ha ingen effekt eller til og med motsatt effekt. Igjen, eksperimentelle studier er snevre mtp kontekst, ellers mister du kontroll på variablene.
Vis hele sitatet...
Det er mulig, men det er ikke mulig å konstruere en studie som viser at et gen alltid vil føre til en bestemt adferd i alle miljøer.

Sitat av *pi Vis innlegg
Teoretisk mulig, men jeg har tilgode å se det. Har du noe å komme med? Jeg føler gjennomgående du har et for simplistisk syn på hvordan genetisk påvirkning funker. Det handler ikke om % gener + % miljø, det er gener i samspill med miljø. Og det er miljøet vi kan gjøre noe med. Det er spennende at vi kan endre en miljøfaktor, og så kan et problemgen plutselig bli et samarbeidsgen.
Vis hele sitatet...
Forskjeller i gjennomsnitts IQ:
https://sci-hub.tw/https://www.mdpi.com/2624-8611/1/1/5

Betydningen av gjennomsnitts IQ for nasjonal utvikling:

http://sci-hub.tw/10.1016/j.intell.2018.05.001
https://link.springer.com/content/pd...017-9152-0.pdf
http://philipperushton.net/wp-conten...ces-7-2013.pdf

Forskjeller i predisposisjon for å innta ulike politiske standpunkt:
http://www.scn.ucla.edu/pdf/Way(2010)SCAN.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2842692/

Forskjeller i reproduktive strategier:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6667178/

Forskjeller i predisposisjoner for psykopati og kriminell adferd:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24326626


Sitat av *pi Vis innlegg
Tenk hvis vi sluttet å belønne aggressiv adferd, og så ble høyt testosteronnivå en årsak til mindre aggresjon og mer prososial adferd? Fint?
Vis hele sitatet...
Ja, kvinner og seksualiteten deres ass...Belønner alltid badboysa for agression, og ikke min prososiale trang til å kjøpe blomster og skrive kjærlighetsdikt...

For å være seriøs tror jeg ikke samfunnet bør gamble på at vi bare tenker og snakker oss fram til at det er kult å være grei.
Sist endret av bennnern; 21. april 2020 kl. 15:14. Grunn: feil i sitering
Sitat av bennnern Vis innlegg
Lol, troller du meg nå?
Vis hele sitatet...
Nei, det pleier jeg ikke å gjøre. Hvis jeg ikke forstår sammenhengen i det du skriver så kan det være at jeg er litt treig, ellers så kan det hende at du forklarer litt rotete. Ofte er det vel en kombinasjon. Jeg prøver å skrive strukturert og holde meg saklig.

Mente å huske at du skrev ett støttende innlegg til vidarlos post, men det er mulig jeg husker feil eller at innlegget har blitt slettet.
Vis hele sitatet...
Det gjorde jeg ikke, nei. Jeg mener manglende integrering er en del av forklaringen, men jeg mener ikke det fordi vidarlo så noen utlendinger som ble dårlig behandlet på bussen.

Ja, men det var ikke generelle studier på adferd jeg var ute etter men studier som sannsynliggjør at kriminalitet skyldes rasisme, trangboddhet, lav sosial mobilitet, fattigdom eller lignende.
Vis hele sitatet...
Og der er kjernen i det jeg prøver å si. Det virker på meg (jeg kan ta feil) som at du ønsker et naturlig eksperiment som underbygger at rasisme fører til aggressivitet. Det er ikke nok med korrelasjon, du vil ha kausalitet. Er det riktig? Eller du vil ha en eksperimentell studie som ikke bare gjelder i en snever situasjon. Du sier litt begge deler, og det virker som du vil ha en studie som oppfyller kravene i pose og sekk.

Haken er at i et naturlig eksperiment er det veldig vanskelig å si noe sikkert om kausalitet, fordi du har ikke kontroll på variablene.

I et kontrollert eksperiment har du god kontroll på variablene, og kan vise kausalitet. Ulempen ved dem er at de gjelder i snevre situasjoner, nettopp fordi situasjonen må være så kontrollert. Jeg gav noen eksempler på hvordan "oss" og "dem" -tenkning påvirker adferd i kontrollerte studier. Det var ikke denne typen studier du var ute etter.

Du er altså ute etter studier som kan si noe sikkert om kausalitet, men du vil at studiene skal være av en form som ikke kan si noe sikkert om kausalitet.

Følern. Personlig identifiserer jeg meg som level 60, paladin, dark elf, horde, medlem av guildet stormkillerz og fotfetisjist.
Vis hele sitatet...
Her er det enten du som troller, eller så forstod du ikke poenget i det hele tatt. Det kan være min feil. Jeg prøver igjen: Mennesker identifiserer seg typisk som tilhørende mange ulike grupper. Hvilke skillelinjer kan velger å dyrke som viktigst, har noe å si for om du oppfatter en annen person som en " oss" eller en "dem". Det igjen, har noe å si for hvor lett du vil opptre aggressivt eller prososialt mot vedkommende. Vist i kontrollerte studier, altså.

Det har kanskje en viss betydning om grupper har vært genetisk, kulturelt, historisk og religiøst adskilt i opp mot 100 000 år for om medlemmene av ulike grupper velger å se på hverandre som del av samme fellesskap?
Vis hele sitatet...
Det er altså ikke nødvendig å se på alle som helt like for å få denne effekten. Det kan være ganske subtile ting, som at hvorvidt det henger et flagg på veggen på vei inn i en rettssal påvirker hvordan du dømmer. Hvilke ord vi bruker, hva vi vektlegger når vi snakker sammen, det har en betydning for hva vi føler og hvordan vi handler. Vi er mye mindre rasjonelle enn vi liker å tro.

Eller om innvandringstempoet er så høyt at grupper i det hele tatt har mulighet til å omgås?
Vis hele sitatet...
Der har du en annen faktor som har vist seg å være veldig viktig: individuation, altså motvirke essensialisme. Kontakt mellom grupper er vesentlig, men ikke hvilken som helst kontakt. Man kan også kognitivt trene på, og venne og til, å se individer og ikke en gruppe med felles essens når man ser "de andre".

Personlig kommer jeg ikke til å se på meg selv som ett del av ett felleskap med folk som urinerer i munnen på barn mens de roper nedlatende ting om barnets etnisitet før de tyr til vold og raner vedkommende. Ikke med det første.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår virkelig ikke hva du prøver å oppnå med sånne avsnitt. Beklager. Jeg håper det er en eller annen form for humor, og at du ikke tror det finnes en etnisk eller kulturell gruppe som har dette som kjennetegn, og som jeg vil at du skal identifisere deg med.

Det er mulig, men det er ikke mulig å konstruere en studie som viser at et gen alltid vil føre til en bestemt adferd i alle miljøer.
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke mulig å konstruere en studie som viser at en kulturell faktor alltid vil føre til en bestent type adferd i alle miljøer. Fordiiiii...?Riktig! Skal du si noe sikkert om kausalitet så må du ha kontroll på variablene, og da vil alltid konteksten bli veldig begrenset.
Sist endret av *pi; 21. april 2020 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Redpilled alfahann
Sitat av *pi Vis innlegg
Og der er kjernen i det jeg prøver å si. Det virker på meg (jeg kan ta feil) som at du ønsker et naturlig eksperiment som underbygger at rasisme fører til aggressivitet. Det er ikke nok med korrelasjon, du vil ha kausalitet. Er det riktig? Eller du vil ha en eksperimentell studie som ikke bare gjelder i en snever situasjon. Du sier litt begge deler, og det virker som du vil ha en studie som oppfyller kravene i pose og sekk.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Jeg vil ha en eksperimentell studie det er grunnlag for å tro at lar seg generalisere til å gjelde norske forhold.

Sitat av *pi Vis innlegg
Haken er at i et naturlig eksperiment er det veldig vanskelig å si noe sikkert om kausalitet, fordi du har ikke kontroll på variablene.
Vis hele sitatet...
Det er det, men en eksperimentell studie vil allikevel si mer om kausalitet enn ren gjetning på bakgrunn av korrelasjoner mellom ulike variabler ville gjort.


Sitat av *pi Vis innlegg
Her er det enten du som troller, eller så forstod du ikke poenget i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det var ment som en spøk, ja.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det kan være min feil. Jeg prøver igjen: Mennesker identifiserer seg typisk som tilhørende mange ulike grupper. Hvilke skillelinjer kan velger å dyrke som viktigst, har noe å si for om du oppfatter en annen person som en " oss" eller en "dem". Det igjen, har noe å si for hvor lett du vil opptre aggressivt eller prososialt mot vedkommende. Vist i kontrollerte studier, altså.


Det er altså ikke nødvendig å se på alle som helt like for å få denne effekten. Det kan være ganske subtile ting, som at hvorvidt det henger et flagg på veggen på vei inn i en rettssal påvirker hvordan du dømmer. Hvilke ord vi bruker, hva vi vektlegger når vi snakker sammen, det har en betydning for hva vi føler og hvordan vi handler. Vi er mye mindre rasjonelle enn vi liker å tro.


Der har du en annen faktor som har vist seg å være veldig viktig: individuation, altså motvirke essensialisme. Kontakt mellom grupper er vesentlig, men ikke hvilken som helst kontakt. Man kan også kognitivt trene på, og venne og til, å se individer og ikke en gruppe med felles essens når man ser "de andre".
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte hva du ville fram til, men jeg vil som sagt ikke gamble på at alle plutselig skal begynne å se på hverandre som en eneste stor menneskelig familie i fremtiden. Det er ikke tilfellet nå.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg forstår virkelig ikke hva du prøver å oppnå med sånne avsnitt. Beklager. Jeg håper det er en eller annen form for humor, og at du ikke tror det finnes en etnisk eller kulturell gruppe som har dette som kjennetegn, og som jeg vil at du skal identifisere deg med.
Vis hele sitatet...
Jeg ville påpeke at økningen av fornedrelsesran er en konsekvens av hyppig innvandring og at det neppe senker terskelen for at mennesker ser på hverandre som en del av samme gruppe.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er heller ikke mulig å konstruere en studie som viser at en kulturell faktor alltid vil føre til en bestent type adferd i alle miljøer. Fordiiiii...?Riktig! Skal du si noe sikkert om kausalitet så må du ha kontroll på variablene, og da vil alltid konteksten bli veldig begrenset.
Vis hele sitatet...
Ja, men selv om konteksten er begrenset kan man argumentere logisk for at resultatene lar seg generalisere til andre forhold. Det er det du gjør når du viser til effekten av oss-dem retorikk i eksperimentelle studier og samtidig argumenterer for at oss-dem retorikk er veldig veldig viktig på samfunnsnivå i Norge i dag. Har ikke oss-dem retorikk bare noe å si i laboratorier da?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Vi ser allerede en krets rundt oss som familie, men det vil kreve mer voksenhet av oss som borgere å innse at hvis alle fulgte et system der alle anses for å være i familie, gjensidig avhengig av hverandre gjennom den gylne regels makt (do unto others..) så ville veldig mye ordne seg. På sikt vil menneskeheten vokse seg ut av dagens ulikhet og føydale "tribe tenking", enten gjennom mektige individers gjerninger, eller at vi faktisk samler oss, vi som har liten makt individuelt, men tilhører en gruppe som ville hatt massiv, dominerende makt, hvis vi samlet oss. Men vi gjør det ikke. Og særlig ikke her i Norge.

Fordi politikk i Norge på pratenivå på forum handler ikke om liv og død for oss - samtalene er en del vårt ego og vår chit chat og small talk mer enn den handler om å komme frem til effektive gjerninger, eller påkalle andre til å joine sine effektive gjerninger. Det er cafépreik, salongsnakk, u name it, mesteparten av tiden. Gjenspeiler resten av samfunnet også, så ikke nødvendigvis et nett- eller forum fenomen.

Gjenspeiles i mange forhold: lav deltagelse i den "kjedeligste politikken" - kommunevalg. Hvordan vi tolererer politikere og byråkraters lovbrudd og korrupsjon på en måte vanligie mennesker aldri slipper unna med ovenfor politi, helsevesen, tollere, skattefut og NAV. Den store middelklassen har det så godt, og så mange av oss har det godt nok, at det å skulle endre oss - si fra oss tiden - komforten det er jo helt utenkelig at skal skje.

Kun stor og grusom konflikt og ødeleggelse kan bevege oss, og selv da går det over fort. Det ble aldri noen særlig beredskapsløfting eller utøya, det kommer ikke til å bli reformer på medisinpriser eller andre nærliggende dårlige forhold å endre på, knyttet til behandling av pasienter i akutte og mer "fredelige" perioder..etter corona.

Og fordi vi ikke gidder å samle oss, og slik være sterke på en fredelig måte, så vil det etterhvert bli mer og mer populært for "sterke enkeltpersoner" (kapable) å angripe samfunnet , politikere, skoler, alt som kan bidra til stor oppmerksomhet og ødeleggelse - litt á la linjene i "V for Vendetta" og "Joker". Små celler av terrorister, eller enkeltpersoner. Fordi den lille mann ikke blir hørt.
Fordi frustrasjon med å tape konkurranse vokser til vilje til vold.

Norge har allerede fått moskéskyteren, utøya. Hva når folk på venstresiden, eller vanlige fattigfolk med evne til å planlegge et angrep på samfunnet, begynner å tenke etter samme linje? At det er bedre å knuse noen egg enn å tillate at feil utvikling får feste seg?
At et liv som nederste underklasse, er mindre verdt enn å stå opp mot det man mener er galt?

Man tar ufattelig lett på sosiale problemer og nød i Norge i dag.
Sist endret av meaculpaUIO; 21. april 2020 kl. 17:44.
Sitat av bennnern Vis innlegg
men en eksperimentell studie vil allikevel si mer om kausalitet enn ren gjetning på bakgrunn av korrelasjoner mellom ulike variabler ville gjort.
Vis hele sitatet...
Det et jo nettopp det jeg sier, ser du ikke det? En eksperimentell studie sier mye om kausalitet, det er styrken til denne metoden. Ulempen er at den tester bare en enkel, løsrevet variabel og ikke et stort kompleks av variabler, som virkeligheten gjerne er.

Ja, det stemmer. Jeg vil ha en eksperimentell studie det er grunnlag for å tro at lar seg generalisere til å gjelde norske forhold.
Vis hele sitatet...
I og med at det er vist eksperimentelt (i ulike studier) at vi reagerer ulikt (både med følelser og adferd) på "oss"-grupper og "dem"-grupper, så synes jeg det er grunnlag for å tro at det gjelder i det norske samfunnet også. Men vi kan ikke si at aha, så det er grunnen! Det kan intet eksperiment gi deg. Fordi det er uhorvelig mange faktorer som også spiller inn, og det kan finnes andre miljøfaktorer som nøytraliserer denne kausale sammenhengen, og til og med reverserer den. Det er sannsynlig at det spiller inn, men det ikke spille inn i alle sammenhenger.

Jeg skjønte hva du ville fram til, men jeg vil som sagt ikke gamble på at alle plutselig skal begynne å se på hverandre som en eneste stor menneskelig familie i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er fordummende å formulere det sånn. Jeg har ikke tatt til orde for at det er mulig, ei heller at det er nødvendig.

Jeg ville påpeke at økningen av fornedrelsesran er en konsekvens av hyppig innvandring
Vis hele sitatet...
Det er sannsynlig at det er en konsekvens av hyppig innvandring. Men det er ikke gitt at det være konsekvensen av hyppig innvandring. Innvandring må ikke enten gi økt kriminalitet eller senket kriminalitet, det kan gi begge resultater avhengig av en annen variabel. A fører til b betyr ikke at a flre til b. Løsningen trenger da ikke å være å slutte med a, men kanskje å bytte ut c med d, og så fører kanskje a ikke til b likevel.

Klart du kan unngå rasisme ved å sørge for at det ikke er innvandrere i byen, men det må jo vurderes mot andre konsekvenser.

og at det neppe senker terskelen for at mennesker ser på hverandre som en del av samme gruppe.
Vis hele sitatet...
Åpenbart ikke, og det individuelle ansvaret ligger selvsagt på dem som utfører handlingen. Så kan vi snakke om hva vi som samfunn kan gjøre for å legge tilrette for mindre av den typen kriminalitet, og da er mindre oss/dem tenking noe eksperimenter har vist at kan hindre uønsket adferd. Det viser også at det er mulig å påvirke denne tenkningen. Denne kunnskapen om hjernen kan vi bruke når vi utformer realpolitiske løsninger. Men du får ikke servert et eksperiment som viser at dersom du gjør nøyaktig sånn og sånn så kommer kriminaliteten til å gå ned.

Ja, men selv om konteksten er begrenset kan man argumentere logisk for at resultatene lar seg generalisere til andre forhold. Det er det du gjør når du viser til effekten av oss-dem retorikk i eksperimentelle studier og samtidig argumenterer for at oss-dem retorikk er veldig veldig viktig på samfunnsnivå i Norge i dag. Har ikke oss-dem retorikk bare noe å si i laboratorier da?
Vis hele sitatet...
Joda, jeg mener man kan argumentere for at det er relevant, og det gjør jeg. Men jeg fikk inntrykk av at du ønsket et mer naturlig eksperiment, med livet i all sin mangfoldighet representert, samtidig som du ville ha tydelig kausalitet. Det får du ikke. Hverken for gener eller miljø.
Hvis man ser en utvikling man ikke liker så er det enkleste å melde seg ut. Liker man ikke den økende ransbølgen i Oslo? Ikke bo eller besøk Oslo da. Alle som har blitt ranet er osloborgere eller dumme nok til å dra ditt og har fått som fortjent. Blir litt som om de som bor i Malmø og klager på bråk.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Hvis man ser en utvikling man ikke liker så er det enkleste å melde seg ut. Liker man ikke den økende ransbølgen i Oslo? Ikke bo eller besøk Oslo da. Alle som har blitt ranet er osloborgere eller dumme nok til å dra ditt og har fått som fortjent. Blir litt som om de som bor i Malmø og klager på bråk.
Vis hele sitatet...
PseudoPisspreik. Å skulle forlate hjembyen sin fordi den har blitt belastet/utrygg er ingen selvfølgelighet, og aldri første alternativ til å løse problemet, det er heller et av de siste. Dersom huset blir angrepet av muggsopp/maur/etc så flytter du for faen ikke ut uten videre.

Eksempelet er forøvrig noe uheldig, da jeg ikke mener Oslo er "angrepet av eksterne faktorer". Oslo-problemet fremstår for meg som et internt problem, da ingen andre byer i Norge har problemer med sånn type krim(f.eks bilbranner). Langvarig segregering har skapt en ukultur som har fått altfor godt feste, og det var kun et fåtall som så problemet komme tidlig nok. Dette var dog gjerne kritikere som gjorde problemet til en etnisk sak, og det tror jeg har lite- om noe som helst med saken å gjøre. De Oslo-områdene som nå er hardest belastet fremstår for meg som utfordrende å vokse opp i, uten å søke tilhørighet i belastede miljøer, spesielt for sårbare individer som det muligens også er flere i disse områdene, men det blir bare spekulering.
Tror selv det ligger mer i at folk har en gjeng mentalitet, det er "oss" mot "dem". Det er sånn man blir rekruttert, når man føler seg alene og forlatt. Jeg så det gang på gang når jeg var i feil miljø. Å kunne tilby en arena for mestring og aksept er ekstremt viktig, men det er ikke noe politikerne har prioritert. Hadde jeg ikke fått det tilbudet som jeg fikk hadde nok jeg vært ute og ranet folk selv den dag idag, eller vært i fengsel. Når man kan tilby noe som er interessant, noe som gir folk en mulighet til å se at vi faktisk ikke er så forskjellige som gjenglederne skal ha det til, det er da man tar tak i rota til problemet. De fleste andre jeg kjenner som har kommet seg ut av sånne miljøer er enig i det jeg har skrevet her, det er faktisk noe vi tar opp ganske ofte da det var en stor del av livet.
Redpilled alfahann
*pi:

Da ser det egentlig ut til at vi er ganske enige! Neste gang noen etterspør en form for bevisførsel kan det sikkert være greit å ikke automatisk konkludere med at vedkommende har en så dårlig forståelse for hva bevisførselen kan brukes til at forespørselen kunne vært foruten
Sitat av bennnern Vis innlegg
*pi:

Da ser det egentlig ut til at vi er ganske enige! Neste gang noen etterspør en form for bevisførsel kan det sikkert være greit å ikke automatisk konkludere med at vedkommende har en så dårlig forståelse for hva bevisførselen kan brukes til at forespørselen kunne vært foruten
Vis hele sitatet...
Jeg synes fortsatt du har blandet mye begreper, noe som ikke helt harmonererer med at du beskylder andre for å mangle grunnleggende faglig kompetanse. Jeg synes også du er den som har tillagt andre holdninger her.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Tror selv det ligger mer i at folk har en gjeng mentalitet, det er "oss" mot "dem". Det er sånn man blir rekruttert, når man føler seg alene og forlatt. Jeg så det gang på gang når jeg var i feil miljø. Å kunne tilby en arena for mestring og aksept er ekstremt viktig, men det er ikke noe politikerne har prioritert. Hadde jeg ikke fått det tilbudet som jeg fikk hadde nok jeg vært ute og ranet folk selv den dag idag, eller vært i fengsel. Når man kan tilby noe som er interessant, noe som gir folk en mulighet til å se at vi faktisk ikke er så forskjellige som gjenglederne skal ha det til, det er da man tar tak i rota til problemet. De fleste andre jeg kjenner som har kommet seg ut av sånne miljøer er enig i det jeg har skrevet her, det er faktisk noe vi tar opp ganske ofte da det var en stor del av livet.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er veldig riktig, og det gir også god mening utfra forskningen jeg snakket om tidligere. Kontakt på tvers av grupper funker, forutsatt at det er over tid, meningsfullt, at man jobber mot felles mål og at man får delta på likestilte vilkår. Feil kontakt kan være verre enn ingen kontakt.

Her er en interessant artikkel som oppsummerer mye forskning på oss/dem -psykologi: http://m.nautil.us/issue/55/trust/wh...ther-people-rp
Sist endret av *pi; 22. april 2020 kl. 11:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Redpilled alfahann
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes fortsatt du har blandet mye begreper, noe som ikke helt harmonererer med at du beskylder andre for å mangle grunnleggende faglig kompetanse. Jeg synes også du er den som har tillagt andre holdninger her.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med eksempler.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja hva skal man si? Det er vel nesten som forventet? Regjeringen øker forskjellene blandt folk. De som har får ennå mer og de som ikke har mister også deler av det slik at det blir ennå trangere og vanskeligere. Når det gjøres politiske vedtak og tiltak for å stramme inn og gjøre livet hardere og vanskeligere for deler av befolkningen så får det på sikt negative konsekvenser. Tilfeldige ran kan skyldes feks at det blir stadig større endel barnefattigdom.
Vis hele sitatet...
Mm ja det har uten tvil blitt større forskjeller i landet med sittende regjering. Noe av det aller første regjeringen gjorde etter at de vant valget var å kutte til de som har aller minst i samfunnet. Veldig mange mistet feks bostøtte og gikk ned et par tusen kroner i nettop-penger per måned. Regjeringen endret vel også skatten til uføre? Alle de som var på AAP som ikke var avklart mistet plutselig AAP - også en veldig svak gruppe som ble rammet knallhardt. De fleste var jo helt uten skyld i at NAV ikke hadde kommet i mål med utredning. Da ble alternativet sosialstøtte. Livsopphold rett og slett. Med mindre de feks hadde samboer eller ektefelle. Der ble masse uheldige utslag der folk mistet AAP og IKKE fikk annen støtte og ble helt uten inntekt. Samtidig var de dokumentert ute av stand til å stå i inntektsgivende arbeid. Trasig gjeng vi har hatt i regjering i alt for lang tid nå.

Sitat av Påfugl Vis innlegg
Hvorfor oppholde seg i det området i det hele tatt?

Hvorfor oppholde seg i Oslo i det hele tatt?

Personlig har jeg flyktet fra det sentrale østland. Byllen vokser og vokser.
Vis hele sitatet...

Ja hvorfor tror du? Det handler vel først og fremst om økonomi, inntekt og muligheter, eller kanskje mangel på muligheter? Klart det er roligere på vestkanten men det er svært mange som aldri vil få råd til bolig på vestkanten. Og livet skal jo leves uansett adresse. Det er klart en som bor på grønland/tøyen/løkka el grorud også må gjøre aktiviteter utenfor sin ringe bolig, selv etter klokken 16 eller solens nedgang.

Hvorfor bo i Oslo? Jobb, tilhørighet, muligheter og mange er jo bare født der og kjenner ikke til annet. Vi er jo ikke der som svenskene var der mange som hadde råd rømte fra indre by i Malmø pga kriminaliteten. Og mange som ikke hadde råd eller mulighet til flytte nærmest følte de burde isolere seg mest mulig hjemme for å risikere å bli utsatt.

Men vi kan også få det utrivelig - ikke bare i Oslo men også andre byer om vi fortsetter å skape store forskjeller i samfunnet.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke få unger viss du er fattig er svaret på denne gåten, sosialismen er det som dreper dette landet.
Jeg er selv lutfattig men går ikke å raner randoms for det.
bålet
Vis hele sitatet...

Jaha? Så det er sosialistisk fordelingspolitikk som er årsaken til fattigdomsveksten i Norge? Det er helt feil. Og vi ser jo på ssb hvordan det har blitt flere fattige i norge med høyreregjering. Vi vet jo også at fattigdom og trange kår er med på å øke kriminalitet. Så da bør det være et overordnet politisk mål å utjevne forskjellene blandt folk. Det er langsiktig og bærekraftig politikk. Og da slumper også til å være en del av sosialismens grunnbjelker. Kanskje overforenkler du eller at du ikke ser nyansene? Kommunisme virket dårlig. Det er prøvd og i stor grad forkastet. Ett sosialistisk eller sosial demokratisk tankesett virker. Da får du blant annet utjevning som bidrar til at færre mennesker faller utenfor og må leve i fattigdom. Og selv om majoriteten av landets befolkning sitter rett greit i det - så er det en økende andel som er lutfattige. Og mange av disse har sykdommer og plager som gjør at de ikke kan stå i arbeidslivet. Vi må ta vare på disse også.

Fattigfolket skal ikke pule mener du? For selv de beste prevensjoner er jo ikke helt sikre. Du basher fordelingspolitikk så da tenker jeg du står til høyre politisk. Da blir det dårlig harmoni å mene at fattige skal ha et dårlig liv også seksuelt. Det er å trampe veldig inn i den private sfære.

Eller skal vi tvangssterilisere basert på inntekt eller formue da tenker du? Hvor mange G i inntekt bør en ha for å unngå tvangsterilisering? Og hva med formue? Barn kun for de som eier egen bolig og har mindre enn 50% av verditakst i gjeld? Eller kanskje kunne vi sett på akademisk avvik og luket bort "verdiløse" straks de ble kjønnsmodne? Nei dette tror jeg ikke du har tenkt særlig godt gjennom før du postet.


Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det var en periode for et par år siden hvor det var knivstikking her nærmest daglig i lang lang tid.
For en utenforstående må det ha sett ut som Oslo var et livsfarlig sted. Det er det ikke. Det er en ekstremt trygg by å bo i.

Hvis man kikka litt "under" de små notisen i avisen ville man ha sett at 80% prosent av dette dreide seg om en vis type folk
som solgte det samme produktet på det samme stedet og var i konflikt med hverandre.
Resten besto som regel av fylle rør, type to menn rider igjen.

Sjansen for at du som kommer hit som turist og raver dritings rundt på Karl Johan skal få deg en på tryne er ca. 100 ganger
større en muligheten min for å havne i bråk på Grønland mitt på natta.
Vis hele sitatet...
Ekstremt trygg? I forhold til hva da? I forhold til Biri? Eller Tau? Jeg skjønner du ikke ønsker å svartmale og det er jeg helt for. Men det er en økning i ran og det må man slå ned på.


Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Starte med å inndra statsborgerskapet å sende de hjem er en god idé.. da vil resten begynne å skjerpe seg
Vis hele sitatet...
Hm. Hva om ranerne er andre generasjon? Er disse ranerne tatt og dømt. Vet vi hvem de er? Er vi sikre på at det er en mulighet å sende de ut av landet? Hørte en som sa at det ikke er en menneskerett å være norsk statsborger men et privilegium. Og isolert sett så kan det jo ha noe for seg. Men kriminalitet har vi jo på kryss av etnisitet, tilhørighet etc. Kanskje heller enn å jobbe med fin-juss for å finne ut av evt. muligheter for utsending av kriminelle med utenlandsk bakgrunn så burde vi kanskje heller forsøke å bygge et ennå bedre samfunn? Et samfunn med mindre forskjeller og der også de som faller utenfor kan leve et anstendig liv?

Så er det selvsagt mye som kan gjøres både i form av økt ekspedieringshastighet i systemet slik at en kriminell som blir tatt raskere blir dømt og kan starte soning. Vi kan nok hente ennå mer under soning. Ennå enklere og mer bistand til feks utdanning. Eller hva med ettervern? Få flere av de som er ferdig sonet i arbeid og forberede dem på det under soning? Med kurs, kunnskap og kanskje praksis i det feltet de skal ut i etter soning?
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Her er de "menneskene" i gang igjen, byrden for samfunnet som de er.
"Mann knivstukket i Oslo - kritisk skadet.
Politiet sier de avbrøt et gjengoppgjør i Oslo. En mann er kritisk skadet."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...kritisk-skadet

Person ranet med pistol i Oslo
"En person er ranet med pistol, og truet til å gi fra seg sin mobiltelefon på Vålerenga i Oslo. Det melder operasjonssentralen på Twitter.
Det skal ha vært flere gjerningspersoner og de forlot åstedet i en mørk/svart Skoda Octavia. Fornærmede er ikke skadet. Væpnede styrker søker etter gjerningspersonene, skriver politiet."

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/195852
Sist endret av UrbanFreak86; 23. april 2020 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av newuser Vis innlegg
Dette er definitivt ikke noe nytt fenomen. Ungdom som drar til Oslo vest for å rane enkle offer med penger og fin mobil. Men godt mulig det har blitt enda verre. Det som overasker meg er at man nå ser at folk over 16, gjerne 18-20 åringer raner barn.

Var faktisk med på mange personran selv når jeg var 14-15 år her i Oslo(15 år siden). Dette er selvsagt noe jeg skammer meg over å ha tatt del i, men jeg var kun en del av gruppen, ikke utøvende part eller den som foreslo/oppmuntret til det. Vi var fra 3-10 personer hvorav majoriteten hadde utenlandsk opprinnelse, men født og oppvokst i Norge. De som var pådriveren/lederne for disse ranene var rett og slett onde folk som likte å slå folk uten grunn. Tok de på vår egen alder eller litt eldre. Brukte aldri våpen, kun trusler. Ranet vel folk ved 20 forskjellige anledninger. Ble selv ranet 2 ganger i samme periode.

En av grunnene var jo økonomisk, men vil si at hovedårsaken var at vi ikke hadde noe annet vettugt å finne på når vi ikke satt og røyket hasj. Definitivt en dårlig unnskyldning, men det var slik det var. Kom meg heldigvis ut av miljøet og flere av de som var pådriverne soner i dag lange dommer for bl.a. skyting, knivstikking, ran og narko.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor er det kun gutter/menn som blir ranet? Man hører liksom aldri om at kvinner blir ranet. Er jo helt sikkert mange rike kvinner i oslo vest som går rundt med like svindyre vesker og smykker som gutter går med mobil og merketreningstøy.
Sitat av Entrappopp Vis innlegg
Men hvorfor er det kun gutter/menn som blir ranet? Man hører liksom aldri om at kvinner blir ranet. Er jo helt sikkert mange rike kvinner i oslo vest som går rundt med like svindyre vesker og smykker som gutter går med mobil og merketreningstøy.
Vis hele sitatet...
min teori er at damer er mer forsiktig pga mer utsatt for overfallsvoldtekt når de går og velger helst opplyste, folksomt veier, selv om det er lang omvei. Og de går ofte med noen som venninne, familie eller kjæreste. Hvis de går alene, så har dem kanskje med overfallsalarm og peppersray. Menn går ofte alene og går gjerne snarveier som få folk går og dermed mer utsatt for ran siden det er oftest ingen vitner.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
"Slik vil politiet stoppe voldsxspiralen i Oslo.
Den brutale volden i de kriminelle ungdomsmiljøene fortsetter. Nå har politiet fått nok."


"Dagbladet forsøker å snakke med en gruppe ungdommer som henger i en bakgård, men ingen ønsker å stille til intervju.
Når Dagbladet spør om hva som skjer i miljøet er svaret: - Øye for øye, tann for tann.
"
https://www.dagbladet.no/nyheter/sli...454.1539012230
En av vennene mine ble nettopp ranet veldig sentralt Oslo med gætter på dagtid..
Artikkel og dokumentarfilm for de som har tilgang om pågående gjengkrigene og den økte kriminaliteten i hovedstaden vi nå er vitne til.


https://www.nettavisen.no/nyheter/sl...423959789.html
Sist endret av DrPerception; 29. april 2020 kl. 00:07.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
"Dette utløste ny voldsspiral
Politiet etterforsker nå minst to alvorlige konfliktlinjer og en rekke personer for drapsforsøk i forbindelse med de voldelige ungdomsgjengene på Grønland og Tøyen
"

"Etter grove machete-angrep, knivkamper og flere drapsforsøk i kriminelle ungdomsmiljøer i bydel Gamle Oslo, gjør politiet nå alt de kan for å hindre at liv går tapt i det som beskrives som en brutal gatekrig."

"Dagen etter møttes ungdomsgjengene på Tøyen torg der et masseslagsmål fant sted. Flere hadde bevæpnet seg med kniv og nødetatene måtte behandle flere personer med lettere stikkskade"

" Flere politifolk Dagbladet har snakket med forteller at det er et under at ingen ble drept i de brutale slåsskampene i måneden som fulgte."

" Kilder forteller til Dagbladet at den unge gutten ble hogd flere ganger med en machete."

" 20 mars ble to personer knivstukket og sendt i all hast til Ullevål sykehus. Hendelsen endte i at en ung mann nesten måtte bøte med livet."

" . Å tyste blir slått hardt ned på. Dagbladet erfarer at selv miljøarbeidere fra kommunen er forsiktige når de nærmer seg ungdommene."

" Flere beboere på Tøyen har uttrykt frykt for å bevege seg i området etter mørkets frambrudd på grunn av maskerte ungdommene som beveger seg rundt i grupper"

https://www.dagbladet.no/nyheter/det...454.1539012230

Ikke særlig berikende adferd for samfunnet vårt, vil jeg si.
Sikkert en del som mener at dette er helt normalt når en bor i Oslo, men jeg er ikke en av de.
Merkelig at dårlig integrering skal forsvare ran, voldtekt og drap. Og at disse fra en annen kultur enn oss skal enten synes så jævlig synd i seg selv eller se på oss som undermennesker, at det er greit å gjøre hva de gjør. Kjennes kvalmen vokser når norske skal rasjonalisere dette også.
Sist endret av vephoria; 3. mai 2020 kl. 14:32.
Hvor lenge skal vi skylde på at de ikke har en "fritidsklubb" før vi innser at dette er et større problem enn bare fritidssysler. Disse "kidsa" (How old is 15 really?) er tapt. Disse ser opp til eldre dealere og vil bli som dem. Vi må slå hardt ned på dem. Er så lei av å høre om integrering og hvor "synd" det er på dem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HenrikByremo2 Vis innlegg
Hvor lenge skal vi skylde på at de ikke har en "fritidsklubb" før vi innser at dette er et større problem enn bare fritidssysler. Disse "kidsa" (How old is 15 really?) er tapt. Disse ser opp til eldre dealere og vil bli som dem. Vi må slå hardt ned på dem. Er så lei av å høre om integrering og hvor "synd" det er på dem.
Vis hele sitatet...
Det du argumenterer for er straff. Det er forsåvidt greit nok på individnivå, men kva gjer det for å forhindre at det kjem ein generasjon til av samme slaget? Og kva godt vil straff gjere? Sørge for å utvide det kriminelle nettverket, og gjere det vanskelegare å skaffe seg jobb og utdanning?

Betra integrering er ikkje ei løysing for dei individa som begår kriminalitet i dag. Det er ei løysing for å hindre at det kjem ein ny generasjon med samme bakgrunn. Det er ofte meir lønnsomt å førebygge eit problem, enn å bøte på det i etterkant.
Født og oppvokst på østkanten. Aldri blitt forsøkt rana. Hang med folk som ikke var mors beste barn selv, så det var kanskje en av grunnene.

Gått pære dritings på Grønland aleine utallige ganger, aldri opplevd noe problem.

Snakka dritt tilbake og blitt slått ned, men så lenge jeg passa mine egne saker så gikk det greit.

Her jeg bor nå, står det alltid en femten-tjue ungdommer og snakker dritt til de som går forbi. Dette er tre striper Adidas ungdom, som ikke har noe å gjøre. Tapere hele gjengen, dog skjønner jeg at de driver dank. Er jo NULL tilbud rundt omkring.

Fritidsklubber var stort på 90-tallet. Husker jeg vanka en del på Bølerklubben. Der dro konserter hundrevis og det var en naturlig ting å møtes der.

Har jobbet på fritidsklubb for fire-fem år sia og der var vi heldige hvis vi fikk inn ti stykker utløper av kvelden.

Det er rett og slett ikke noe kultur lenger.

Husker hvor ålreit det var å vokse opp på østkanten, den samme opplevelsen vil neppe de kommende ungdommene få oppleve. Synd.

heartslava
Sitat av vephoria Vis innlegg
Merkelig at dårlig integrering skal forsvare ran, voldtekt og drap. Og at disse fra en annen kultur enn oss skal enten synes så jævlig synd i seg selv eller se på oss som undermennesker, at det er greit å gjøre hva de gjør. Kjennes kvalmen vokser når norske skal rasjonalisere dette også.
Vis hele sitatet...
Gode poeng. Dårlig integrering forsvarer ikke noe av dette. Voldtekt, ran og drap er nemlig forbudt i alle de fremmede kulturene også.

En dårlig integrert pakistaner regner jeg med at lever omtrent som om han bodde i Pakistan. Det skulle ikke føre til voldtekt/ran/drap, som er like galt i pakistansk kultur også. Språkproblemer, ja. Problemer med en del lover og reguleringer som er forskjellige - ja. Men ikke noe så ille som tyveri. De som unnskylder ran, voldtekt eller drap med "kulturforskjeller" gjør seg skyldige i "de lave forventningers rasisme". Som i "vi kan ikke vente oss mer av dem", som om alle fremmedkulturelle er skikkelig dårlige mennesker.
Sitat av Gubbenzonker Vis innlegg
Gode poeng. Dårlig integrering forsvarer ikke noe av dette. Voldtekt, ran og drap er nemlig forbudt i alle de fremmede kulturene også.

En dårlig integrert pakistaner regner jeg med at lever omtrent som om han bodde i Pakistan. Det skulle ikke føre til voldtekt/ran/drap, som er like galt i pakistansk kultur også. Språkproblemer, ja. Problemer med en del lover og reguleringer som er forskjellige - ja. Men ikke noe så ille som tyveri. De som unnskylder ran, voldtekt eller drap med "kulturforskjeller" gjør seg skyldige i "de lave forventningers rasisme". Som i "vi kan ikke vente oss mer av dem", som om alle fremmedkulturelle er skikkelig dårlige mennesker.
Vis hele sitatet...
Nå må du holde tunga rett i munnen her!

La oss begynne med slutten:
Sitat av Gubbenzonker Vis innlegg
De som unnskylder ran, voldtekt eller drap med "kulturforskjeller" gjør seg skyldige i "de lave forventningers rasisme". Som i "vi kan ikke vente oss mer av dem", som om alle fremmedkulturelle er skikkelig dårlige mennesker.
Vis hele sitatet...
Dette er det ingen som har påstått i denne tråden, så vidt jeg kan se. Skjønt, en del innvandringskritikere sier på en måte akkurat dette når de hevder at folk som kommer fra "visse andre kulturer" generelt er ufyselige kriminelle fordi kulturen de har "der nede" er preget av islam. Eller noe. Det er tidvis litt vanskelig å følge resonnementet, hvis det overhode er der. Hvorpå en del andre, undertegnede inklusive, pleier å svare at siden hverken kulturen her eller der tillater drap, voldtekt og tyveri, så må forklaringa kanskje ligge i noe annet enn kulturforskjeller.

Men hva kan så dettte "noe annet" være? Kan det kanskje muligens rent hypotetisk tenkes å kunne ha noe å gjøre med... utenforskap? Du vet, den følelsen du får når du ikke passer inn noe sted? Når foreldrene dine er er fremmede for deg på en måte, alle de andre du møter er fremmede på en annen, og du innser at uansett hva du gjør vil du alltid stille dårligere enn de som brude være dine likemenn? Kan det kanskje være at nettopp integrering er problemet?
Sist endret av Myoxocephalus; 5. mai 2020 kl. 10:09.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
...en del andre, undertegnede inklusive, pleier å svare at siden hverken kulturen her eller der tillater drap, voldtekt og tyveri, så må forklaringa kanskje ligge i noe annet enn kulturforskjeller.

Men hva kan så dettte "noe annet" være? Kan det kanskje muligens rent hypotetyisk tenkes å kunne ha noe å gjøre med... utenforskap? Du vet, den følelsen du får når du ikke passer inn noe sted? Når foreldrene dine er er fremmede for deg på en måte, alle de andre du møter er fremmede på en annen, og du innser at uansett hva du gjør vil du alltid stille dårligere enn de som brude være dine likemenn? Kan det kanskje være at nettopp integrering er problemet?
Vis hele sitatet...
At lovgivningen i respektive land ikke tillater drap, voldtekt og tyveri - greit nok.

At kulturen landene i mellom er så lik at den kan utelukkes som forklaringsmodell er jeg derimot ikke helt med på.

Et eksempel som dette viser en afghansk kvinne som steines. For utroskap; en synd med ganske bred definisjon i midtøsten. En hel gruppe mennesker, tilsynelatende en hel landsby, roper entusiastisk "Allahu akbar" og "slå henne".

Her er et annet tilfelle. Pakistan. En ung kvinne har nektet å gifte seg med mannen familien har valgt for henne, og skal til å gifte seg med mannen hun faktisk ønsker å gifte seg med. Hun fikk aldri gjennomført noen av ekteskapene da hun ble angrepet med murstein utenfor rettslokalet hun skulle vigsles i. Angrepet skal være gjennomført av hennes egen familie.

Mener du virkelig at gapende kulturelle forskjeller hva angår kvinnesyn, livssyn og bokstavtro religionspraksis hentet fra koranen ikke er gyldige forklaringsmodeller? Kan dette bortforklares med utenforskap?

Dessverre finnes det flere eksempler på slike bestialske handlinger.
Sitat av stranger Vis innlegg
Kan dette bortforklares med utenforskap?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som prøver å bortforklare noe som helst, det er snakk om hva man kan gjøre for å forebygge. Kulturen i Pakistan får vi lite gjort med, integreringen i Oslo kan vi kanskje gjøre bedre. Jeg regner med alle er enig i at folk skal holdes ansvarlig for handlingene sine uavhengig av etnisitet.
Nei, situasjonen i Pakistan får vi ikke gjort noe med.

Men nå var det bl.a. kulturelle forskjeller og deres eventuelle innvirkning på kriminalitet blant etniske grupper tråden dreide i retning av. Personlig synes jeg da det er ytterst relevant å faktisk se på kulturforskjeller mellom landene.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tenk å sitte sånn å synse om hva som er galt, å ikke tørre å åpne kjeften fordi man blir stemplet som rasist, å useriøs. Jeg har halve familien i oslo, å bodde i nydalen til jeg var 10 år. Det var ett skikkelig arbeider klasse samfunn der på den tiden, med spikerverket osv. Etter dette flytta jeg til gudbrandsdalen. Siden har jeg bodd på vålerenga/kampen, kjellsås og på grønnland et års tid. Å når du bor på grønnland (rubina ranas gate) så ser du vel det att noe er riv ruskende galt! Med somaliere, som er super rasistiske mot absolutt alle, å afganere, å sigøynere som vil flå deg for penger. Dealere på hvert hjørne, krangling, å slagsmål på lyse dagen. Nei fy faen, om folk mener dette er normalt i norge, så har de bodd litt for lenge i byen!
Sitat av Jolly Swagman Vis innlegg
Tenk å sitte sånn å synse om hva som er galt, å ikke tørre å åpne kjeften fordi man blir stemplet som rasist, å useriøs. Jeg har halve familien i oslo, å bodde i nydalen til jeg var 10 år. Det var ett skikkelig arbeider klasse samfunn der på den tiden, med spikerverket osv. Etter dette flytta jeg til gudbrandsdalen. Siden har jeg bodd på vålerenga/kampen, kjellsås og på grønnland et års tid. Å når du bor på grønnland (rubina ranas gate) så ser du vel det att noe er riv ruskende galt! Med somaliere, som er super rasistiske mot absolutt alle, å afganere, å sigøynere som vil flå deg for penger. Dealere på hvert hjørne, krangling, å slagsmål på lyse dagen. Nei fy faen, om folk mener dette er normalt i norge, så har de bodd litt for lenge i byen!
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som svada for min del, jeg har også en god del fartstid på Grønland og i bygdenorge.

Klart det er mer knark her, når dagens plata er plassert like ved, sammen med mange av lavterskeltilbudene rundt om kring. Dealere på hvert hjørne? Det høres ut som du har levd i en fantasi. Jeg opplever at dette er ganske konsentrert på visse områder, og blir ytterst sjeldent brydd av dette om jeg unngår disse områdene.

Rubina Ranas og området rundt, med teaterplassen etc. er jo å regne som en av de stedene som utgjør gentrifiseringen av Grønland. Hippe barer, IT-kontor like i nærheten, mange nokså nye bygg med allrighte leiligheter. Masse unge hvite hipsterne, overalt.

Det Grønland jeg kjenner er varmt og trivelig, også er det selvfølgelig et par «byoriginaler» man stadig ser i diverse tilstander. Men farlig har jeg ennå til gode å oppleve det som, personlig. Selv om jeg har sett ting, og kan skimte hva som foregår under overflaten.

Det er en belastet del av byen, med høy konsentrasjon av ungdommer som mangler tilholdssteder. De har ikke hus som familiene på bygda, mange av de har ikke eget soverom. Det høy konsentrasjon av trengsel, og for få tilbud. Det å gjøre dette til en diskusjon rundt etnisitet og kultur opplever jeg som reduksjonistisk og unyansert.
Sist endret av Door145; 26. oktober 2021 kl. 23:43.
Du er inne på noe her @Jolly Swagman.
Jeg tror dessverre at en del folk som bor eller er oppvokst i Oslo har blitt vant til skyting på åpen gata, grov vold i skolegården, narkotikalangere i parkene, machete slagsmål, masseslagsmål, tenne på biler osv.
Det skjer såpass "ofte" at de ser på dette som den nye normalen.
De vil og kunne forsvare dette gjennom å kalle det "storbyproblematikken".
Når du er oppvokst på Romsås/Kjellås/Holmlia/Søndre Nordstrand så er det større sjans for at du er på en måte vant til vold/brutalitet/ondskap enn som bor/oppvokst på steder uten "storbyproblematikken".

For oss som bor på fredelige steder, så ser jo dette helt forferdelig ut.
Det overnevnte er også en av grunnen til at jeg aldri hadde klart å bo i Oslo, i hvert fall på de belastede stedene.

Dette er synd, da det er veldig mye positivt/bra med Oslo.
Sist endret av UrbanFreak86; 26. oktober 2021 kl. 23:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.aftenposten.no/norge/i/8...oeyte-i-bergen

Vil ikke si det var meg som sto bak dette, men vet at "gjerningsmannen" ikke fikk med seg noe av hun som ble stukket. 50kr og AirPods er ikke verdt det HAHAHHA!

Men ran er ikke noe å være redd for. Om du er, så kjøp en sånn selvforsvars-spray, og om du ender opp i en situasjon bare sprayer du den personen som prøver å rane deg i fjeset som FAEN, og løper vekk. Vet ikke om selvforsvars-spray er så sterkt, men går an å lage pepperspray (ulovlig btw), av pepper og sprit ganske lett. Bare å gjøre et Google søk��
Sist endret av AngstAvRivotril; 27. oktober 2021 kl. 01:29.
Sitat av Jolly Swagman Vis innlegg
Tenk å sitte sånn å synse om hva som er galt, å ikke tørre å åpne kjeften fordi man blir stemplet som rasist, å useriøs. Jeg har halve familien i oslo, å bodde i nydalen til jeg var 10 år. Det var ett skikkelig arbeider klasse samfunn der på den tiden, med spikerverket osv. Etter dette flytta jeg til gudbrandsdalen. Siden har jeg bodd på vålerenga/kampen, kjellsås og på grønnland et års tid. Å når du bor på grønnland (rubina ranas gate) så ser du vel det att noe er riv ruskende galt! Med somaliere, som er super rasistiske mot absolutt alle, å afganere, å sigøynere som vil flå deg for penger. Dealere på hvert hjørne, krangling, å slagsmål på lyse dagen. Nei fy faen, om folk mener dette er normalt i norge, så har de bodd litt for lenge i byen!
Vis hele sitatet...
I USA har man white flight. Man bor relativt trygt i en suburb mens narkiser Hispanics og svarte dreper hverandre downtown. Oslo virker å blitt slik nå.
Hvis man leser konmentarfelt i avisene så er det alltid «bøndene» som har de sterkeste meningene om Oslo. Skulle tro det var free fire zone slik de beskriver det.

Det aller aller meste av vold og slik er mellom kjente. Ulike grupperinger, gamle beefs osv. det ekke bare sånn at en random bare plutselig blir stukket ned og rana. Seff det skjer en sjelden gang men det er sjelden. Samme med skyting. Det er alltid en grunn til det og ikke bare random galninger.

Oslo er trygt, men ting kan skje, som det kan overalt. Det farligste med Oslo er vel fredag og lørdag kveld mef fylla og unge menn som har fått på seg ølballene og skal tøffe seg.

Jeg har bodd på nedre grunerløkka i 12 år ca nå. Aldri opplevd noe som helst farlig. Sett en del slåssing og diverse men som sagt, det ekke farlig for meg for jeg hakke noe med det å gjøre. Det er folk som enten ikke klarer å holde kjeft i fylla, eller folk som allerede har et problem med hverandre.

Andre ting jeg kan forstå er at ting kan være ubehagelig for damer alene og få slengt kommentarer etter seg og sånt. Men i de aller aller fleste tilfellene er de ikke i fare. Trakkasering er det og det er ikke greit men heldigvis er det sjelden verre enn en som har fått litt mye i glasset og er en tulling et øyeblikk. Jeg har sagt i fra til folk på buss feks når noen prøver seg på noen som helt klart føler seg brydd og jeg har også sett andre bryte inn og fortelle andre menn om å skjerpe seg. Det finnes mange gode av oss der ute.

Vil du ha bråk så finner du det men hvis ikke så går det som oftest veldig greit å holde seg unna.