Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  424 110144
Nøyet meg med å dyppe fingertuppen i løsningen for å se om det var mye hydrogenperoksid igjen som ikke hadde reagert med aceton.

Og riktig nok ble jeg hvit på fingertuppen samtidig som det begynte å svi rundt neglen, men ikke i like stor grad som med faxe som nettopp er åpnet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg kan vell slenge inn denne videoen her.

gjorde en liten DIMER test i natt, jag bare helte litt aceton, H2O2 og en haug med saltsyre i ett glass uten termometer, kjøling eller noe annet. glasset ble glovarmt og jeg fryktet att noe skulle ta fyr. da brøt jeg det jeg tenkte med og sette glasset i snøen litt.

det reagerte ekstremt fort. det gikk vell 1 minutt til jeg hadde full utfelling og jeg fikk noen enorme krystaller.

vell tilbake til videoen, den burde forklare seg selv og det er ikke noe spessielt. men det ser veldig kult ut!

(jeg rabbler ivei i dag siden det ble litt sent i går)

http://www.youtube.com/watch?v=aQxwhaCWux0
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det en Exilim pro EX-F1? Har lyst på det kameraet selv!
I allefall, testa du noe smekke med hammer o.l.?
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Enig med Up. Du burde definitvt testet støt- og friksjonssensitivitet kontra flamme, da dimer og trimer er like flammesensitive, av typen "RØR MEG OG JEG REAGERER TVERT!".
UP: det er EX-F1, praktfullt kamera!
jeg har tenkt og vente en liten stund så det blir mer ustabilt for og teste det på absolutt værste måte. det er heller ikke vasket noe spessielt.

jeg vil vell gjøre noen sammenligninger med det samme jeg har fått tørka trimer batchen min. mens det tørker kan jeg vell sveise sammen en liten test rigg
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Viss du har baller av stål, fiks deg noen stålplater, og kjør en test på kraft.
Se forskjell på hvor mye de buler inn. Viss du ser på Axtran(Axt) sine videoer, så gjør han det på mange av videoene.
10 gram bør være greie ladninger.
Btw: Vær forsiktig! xD
Sist endret av Up; 25. desember 2008 kl. 22:23.
Sitat av Up Vis innlegg
Viss du har baller av stål, fiks deg noen stålplater, og kjør en test på kraft.
Se forskjell på hvor mye de buler inn. Viss du ser på Axtran(Axt) sine videoer, så gjør han det på mange av videoene.
10 gram bør være greie ladninger.
Btw: Vær forsiktig! xD
Vis hele sitatet...
hmm, dette må skje etter nyttår siden jeg har hendene stappfulle med og lage ladningene som skal settes av

men det skal prøves, ja!
når du lager 1 dose med AP og heller all saltsyra oppi på secundet ka vil skje?:P
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Ekstrem varmeutvikling, og ditt håp om trimer-AP vil være borte for lengst. Økt varme gir økt reaksjonsenergi og dermed høyere reaksjonsfart, som vil gjøre at utfellinga skjer utrolig mye fortere enn ved kontollert, lav temperatur. Alt i alt ikke noen god idé med mindre du er ute etter dimer/ikke vil ha god AP/ikke bryr deg om ditt eget liv og helse.
Sist endret av Hedges; 25. desember 2008 kl. 23:31.
Dessuten vil du få meget dårlig yeld.
jeg har fortsatt dimer AP,n liggende. ekstreme krystaller. men når jeg sila det gjennom en te sil og fikk bort de store krystallene merket jeg ikke mer forskjell i hammer testen, de store krystallene however er vell tre ganger så følsomt for alt. jeg slapp også ned den største krystallen på gulvet. dere kan jo tenkte dere til hva som skjedde, voldsomt intens smell og noen hakk i gulvet som var av eik, altså - ikke lag DIMER AP!

DIMER er helt greit til normal håndtering om man VET DET ER DIMER, om du fikk det ved ett uhell og behandler det som TRIMER kan det gå galt! altså de som føler seg varsomme nok kam bare lage en liten test siden andres forklaringer er langt fra dine egene erfaringer uansett hva det er snakk om.

(oppdaget noe rart også, jeg har alltid testet TRIMER på ambolten min, ikke en skramme men med DIMER blir det en masse små hakk/hull. tror det har noe med krystall oppbyggingen og gjøre. om det er ti store krystaller vil trykk bølgen bli mer fokusert enn 1000 små som fordeler trykket jevnt og fint utover overflaten.)

nokk rabbling. si hva dere tror om DIMER, og det er bare lære rikt og lage det så sett igang i en LITEN batch
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg foretrekker og bare ikke lage Dimer
Hva skal jeg med et mere ustabilt og mindre kraftig stoff?
Hehe, jeg skjønner det interesange med og teste doh.
Gidder bare ikke selv.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Fikk denne kalkulatoren i dag og etter litt testing fant jeg ut at den måtte postes på WIP.
Som dere ser kan man skrive inn mengden aceton eller H2O2 man har, volum eller vekt, og få ut eksakte blandingsforhold for optimal utnyttelse av kjemikaliene.

Men folkens, vennligst sjekk megolamanias oppskrift mot denne kalkulatoren. Her er det noe som skurrer!
100% yeld vil i kalkulatoren gi 22gram AP ved bruk av 30ml H2O2...
Vis hele sitatet...
Vil bare opplyse at kalkulatoren fungerer som den skal.
Har regnet på det selv og det stemmer i forhold til antall mol som blir produsert etter tilsetting av x antall mol hydrogenperoksid eller aceton.
Hei,
i går kveld satte jeg en batch med AP. Min første, så jeg halverte oppskriften for å være på den sikre siden. Jernvarehandleren hadde ikke Faxe lut (type 2 om jeg ikke tar helt feil?) så jeg måtte på apoteket og fikk bare tak i 3%. Jeg bruke det ti ganger mer hydrogenperoksid, og samme mengde aceton og saltsyre. Alt ble blandet sakte i isbad, og tempen gikk ikke over 5 grader. Jeg satt blandingen i en kald kjeller, 3 grader. I dag har jeg likevel ingen tegn til dannelse av krystaller.

1. Har jeg brukt for lite saltsyre i forhold til mengden væske?
2. Beholderen stod på et iskaldt murgulv over natten, jeg kan tenke meg temperaturen kan ha falt under 0. Kan det ha blitt for kaldt?
Sitat av jensemann4 Vis innlegg
Hei,
i går kveld satte jeg en batch med AP. Min første, så jeg halverte oppskriften for å være på den sikre siden. Jernvarehandleren hadde ikke Faxe lut (type 2 om jeg ikke tar helt feil?) så jeg måtte på apoteket og fikk bare tak i 3%. Jeg bruke det ti ganger mer hydrogenperoksid, og samme mengde aceton og saltsyre. Alt ble blandet sakte i isbad, og tempen gikk ikke over 5 grader. Jeg satt blandingen i en kald kjeller, 3 grader. I dag har jeg likevel ingen tegn til dannelse av krystaller.

1. Har jeg brukt for lite saltsyre i forhold til mengden væske?
2. Beholderen stod på et iskaldt murgulv over natten, jeg kan tenke meg temperaturen kan ha falt under 0. Kan det ha blitt for kaldt?
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt det under 0graer selv mangen ganger men det komme krystaller da også, og tror du kan kjøle de ganske mye ned før reaksjonen stopper ,

Tror kanskje du burde hatt i noe mer saltsyre for å få krystaller ,
eller det kan jo vær hydrogenperoksiden som var forgammel også da.
Sist endret av Bowman; 7. februar 2009 kl. 15:42.
Er det noen farer ved å tilsette mer saltsyre i ettertid, eller vil det være best å vente i håp om å få krystaller over tid.
Utdrag fra www.roguesci.com:

" Since 30% hydrogen peroxide is hard to obtain, substituting 10 times the volume of commercially available 3% peroxide is acceptable, although this will lower the yield a bit. It is also advisable to multiply the volume of acid by a corresponding value. "

Så lenge du følger samme prosedyre når du tilsetter mer syre så går dette veldig greit. Men siden du har en såpass liten batch så håper jeg at du har utstyr som gjør at du kan tilsette syren dråpe for dråpe. Det er lett å helle i for mye hvis ikke.
Sist endret av Knask; 7. februar 2009 kl. 16:02.
Hvor mye syre er å anbefale? Jeg tilsetter dråpe for dråpe ja, fant ut at et sugerør fungerte utmerket om man ikke har pipette.
Står der da, men jeg kan godt si det for deg, igjen.
Du skal gange mengden syre tilsvarende hydrogenperoksiden.

For å svare på et spørsmål som er blitt stilt tidligere i tråden, syren fungerer bare som en katalysator i denne sammenhengen ved å senke ph-en.

Edit: Det var et spørsmål om dette, men tråden er blitt slettet ser det ut som.
Sist endret av Knask; 7. februar 2009 kl. 16:17.
Hehe, det gikk meg øye forbi, ser det nå.

Jeg har hold på å tilsette syre nå, og ser bittesmå hvite "prikker". Antar at dette kanskje kan være dimer, det er snakk om svært få prikker. Litt dimer får man vel med nesten uansett.

Da skulle jeg tro det virker nå
Sist endret av jensemann4; 7. februar 2009 kl. 18:16.
Sitat av jensemann4 Vis innlegg
Hehe, det gikk meg øye forbi, ser det nå.

Jeg har hold på å tilsette syre nå, og ser bittesmå hvite "prikker". Antar at dette kanskje kan være dimer, det er snakk om svært få prikker. Litt dimer får man vel med nesten uansett.

Da skulle jeg tro det virker nå
Vis hele sitatet...
Når du sier bittesmå så vil jeg anta at det ikke er dimer ,
men hvis du hadde det under 5 grader så er det ikke store sjangsen for at det er dimer ,
eller hvis du tilsetter mye saltsyre hvergang så kan det vært at det blir litt dimer pga varme uviklingen vil bli mye større til mer saltsyre du tilsetter.
Sist endret av Bowman; 7. februar 2009 kl. 18:21.
Reinert med beine !
griped's Avatar
igår lagde jeg også min første batch med AP. Da jeg skulle blande i saltsyra så steg den veldig fort etter jeg hadde tilsatt billelitt saltsyre. men etter det kunne ejg stort sett nesten bare dryppe på uten at det økte over 5 grader. jeg røret godt under tilsettingen. Jeg satt blandingen et sted som holdt 2-3 grader. Etter to timer var det hvite prikker i blandingen og det hadde lagd seg et lite lag på bunnen. dagen etter var det neste bare AP, med litt av blandingen på toppen. Jeg skyllet det og tørket det. Tenne fyr på noe av det våte og det tennte rimelig fort.. Men det funket ikke å lage en lite kinaputt av dette ( veldig lett pakket bare så det er sagt) og det smalt ikke ved hammertesten.. men vi får se om det ikke er tørt i morgen..
Sitat av griped Vis innlegg
igår lagde jeg også min første batch med AP. Da jeg skulle blande i saltsyra så steg den veldig fort etter jeg hadde tilsatt billelitt saltsyre. men etter det kunne ejg stort sett nesten bare dryppe på uten at det økte over 5 grader. jeg røret godt under tilsettingen. Jeg satt blandingen et sted som holdt 2-3 grader. Etter to timer var det hvite prikker i blandingen og det hadde lagd seg et lite lag på bunnen. dagen etter var det neste bare AP, med litt av blandingen på toppen. Jeg skyllet det og tørket det. Tenne fyr på noe av det våte og det tennte rimelig fort.. Men det funket ikke å lage en lite kinaputt av dette ( veldig lett pakket bare så det er sagt) og det smalt ikke ved hammertesten.. men vi får se om det ikke er tørt i morgen..
Vis hele sitatet...
De må være helt tørt for at det skal funke.
btw : hehe ingen fare for at det er dimer du har fått når det ikke gikk av når du slo på det med en hammer en gang , for de hadde fint gått av hvis det var dimer selv om det var fuktig ,
Men selv om jeg sier at jeg tror at det ikke er dimer så må du vær VELDIG forsiktig med det uansett , og ikke finn på noe dumt med det / tror ikke du vil gjøre det da ,men sier det uansett.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av iskaffe Vis innlegg
De må være helt tørt for at det skal funke.
btw : hehe ingen fare for at det er dimer du har fått når det ikke gikk av når du slo på det med en hammer en gang , for de hadde fint gått av hvis det var dimer selv om det var fuktig ,
Men selv om jeg sier at jeg tror at det ikke er dimer så må du vær VELDIG forsiktig med det uansett , og ikke finn på noe dumt med det / tror ikke du vil gjøre det da ,men sier det uansett.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg sjønner. Men faen, det tar jo lang tid før det tørker.. -.- stått å tørket i ca 27 timer nå. bor på hybel i stavanger og er bare hjemme i helgene. skulle helst ha fyrt det av i dag. men faen og det smeller når jeg pakker bittelitt inni alufolie og legger det på et lite "fyrstikkbål" eller en tennbrikett når merken man at det er helt tørt? det er litt klumete nå så regener med det ikke er helt tørt. og når jeg "rører" i det med en liten plaststav så henger det seg past på staven.
Sitat av griped Vis innlegg
Ja, jeg sjønner. Men faen, det tar jo lang tid før det tørker.. -.- stått å tørket i ca 27 timer nå. bor på hybel i stavanger og er bare hjemme i helgene. skulle helst ha fyrt det av i dag. men faen og det smeller når jeg pakker bittelitt inni alufolie og legger det på et lite "fyrstikkbål" eller en tennbrikett når merken man at det er helt tørt? det er litt klumete nå så regener med det ikke er helt tørt. og når jeg "rører" i det med en liten plaststav så henger det seg past på staven.
Vis hele sitatet...
Ja , men selv om du ønsker at de skal tørke , så hjelper ikke de ,
Du merker med engang at det er tørt , er nesten som sukker eller salt , litt dårlig forklart da ,
men uansett , det vil ikke klumpe seg , og det vil ikke henge seg fast til noe.

Når du driver med He/pyro/kjemi så må du ta deg veldig god tid ,
skal jeg ha ap så lager jeg de lenge før og bare lar det så å tørke til jeg trenger det , men da oppbevarer jeg det en plass det ikke kan skade noe eller noe.
Men tør oppbevaring av ap er ikke så lurt over lengre tid.
Sist endret av Bowman; 8. februar 2009 kl. 17:25.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ok, så hvis jeg lager ny batch neste helg så kan det fint ligge å tørke til helga der etter igjen? uten at det er noe spesiell fare? Men kommer jo til å legge det et sted der de ikke er folk så ofte
Sitat av griped Vis innlegg
Ok, så hvis jeg lager ny batch neste helg så kan det fint ligge å tørke til helga der etter igjen? uten at det er noe spesiell fare? Men kommer jo til å legge det et sted der de ikke er folk så ofte
Vis hele sitatet...
Ja det skal gå nok gå greit , men tar ikke noe ansvar for noe hvis noe skulle skje ,
Men de er veldig lurt å vær i nærheten der du lagrer de hele tiden, for KUN DU har ansvaret hvis noe skulle skje.
Tørk AP-en på et brett der den er spredd utover størst mulig areal. Klumpene knuser du forsiktig mellom fingrene.

Tørket en voldsomt stor mengde AP på denne måten for et par dager siden. Da brukte jeg 2 dager på selve tørkingen.
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Når du driver med He/pyro/kjemi så må du ta deg veldig god tid ,
skal jeg ha ap så lager jeg de lenge før og bare lar det så å tørke til jeg trenger det , men da oppbevarer jeg det en plass det ikke kan skade noe eller noe.
Men tør oppbevaring av ap er ikke så lurt over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Det er nesten latterlig som du går ut fra ting andre har sagt og ikke egene erfaringer, hadde jeg ikke formatert pcen min for og bruke harddisken i en annen pc som viste seg og ha blitt misshandlet av posten skulle jeg lastet opp noen bilder fra msn loggen hvor du sier att du alltid tilsetter all syra på engang og att du enda bruker av Ap fra en flere maneder gammel batch. Jeg raader deg til og skaffe egene erfaringer for du "lærer" andre fra dine "erfaringer" Men nå gidder jeg ikke skrive mer fra en ipod.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Spudfarm: Jeg har og foelt det du nevner her.
Men jeg synes det er bedre at 1 hypokritt nevner det enn at ingen gjoer det...
Men jeg sier ikke at ingen andre gjoer det...

Det var iskaffe som skrev om maisplast fenghettene mine og?
Føler egentlig at det er nok skremselspropaganda på denne tråden selv da, men det er mange "k3wl3" folk som ikke gidde å ta seg tid til å lese slike poster først så det er vel nødvendig til en viss grad.

Det var nok iskaffe som skrev det med maisplasten ja, Up.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Snart klar for første test :-)
Noen tips til avfyring ? Vil det gå ann å få til en smell bare ved å tenne en liten mengde, med en fyrstikk ? Synes det ser ut som det er forskjellig meninger om dette hær inne.
Så lenge det er spredd godt utover i små mender så vil det bare deflagere. Men feks. en søt liten klump kan fort brøle så høyt at du får piping i ørene selv om tilsvarende klumper bare har deflagert før.
Reinert med beine !
griped's Avatar
jeg å ta det på en alufoliebit og brette den slikt at det ikke er noe luft rundt. og så legger jeg den på en tennbrikett, syntes det smeller mye høyere enn med lunte
Sitat av griped Vis innlegg
jeg å ta det på en alufoliebit og brette den slikt at det ikke er noe luft rundt. og så legger jeg den på en tennbrikett, syntes det smeller mye høyere enn med lunte
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har forstått det riktig så er det fordi ikke tilstrekkelig oksygen slipper til. raigth? for med lunte vil man alltid ha en liten glipp hvor luft kan trenge inn. Leste det et eller annet sted at det ikke skulle ha mye oxygen.
Sist endret av Frodrikk; 25. februar 2009 kl. 23:19.
Reinert med beine !
griped's Avatar
riktig det
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
ikke fullstendig . Gjoer man det slik vil det og smelte og oppnaa grei tetthet som minsker sjangsen for deflagrasjon.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Jeg syntes det skulle blitt lagt mer vekt på hvilket verneutstyr man skal bruke når man lager dette stoffet, om man burde gjøre det ute eller i et godt ventilert rom.

Aceton-http://datablad.sandegaard.no/datablad/77.pdf

Saltsyre-http://www.google.no/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fkptnaturfag .no%2Ffilbibliotek%2FHMSdatabl%2FDatablad_1744&ei=3yaoSYewO4 mb_gbI2dDqDw&usg=AFQjCNHGJ0h_EYKAJ1bvGJondf_eVIiXug&sig2=lQh uWsLKWm0XVFgnu4llCg

Hydrogenperoksid- http://logichem.netpower.no/datashee...56&iDepId=4542
Sist endret av griped; 27. februar 2009 kl. 19:51.
Meget godt poeng!

Hansker, vernebriller, labfrakk og avtrekk dersom dette er mulig. Jeg har en maske liggende som jeg kan bruke til diverse synteser dersom jeg ikke har skikkelig avtrekk. Anbefaler at andre også går til anskaffelse av det.
Prøv å få HCl eller H2O2 på fingrene så vil det faktisk svi en god del etter hvert! I tillegg blir man helt hvit på det stedet hvor man er eksponert for H2O2.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Jeg tok det som et selvfølge at man sjekker databladet til de aktuelle stoffene i forkant av en syntese, men det var vel egentlig en meget sterk overvurdering sånn i etterkant.
Reinert med beine !
griped's Avatar
dreit meg litt ut da jeg lagde en rimelig stor batch me AP i går.. vintermometet fra europris knuste i batchen.. Hva mener dere jeg burde gjøre? Det er vel ikke kvikksølv i disse nye termometerene spesielt ikke vintermometere? Kan nevenes at det var rødt den "væska" som var inne i termometeret.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Du kan trykt regne med at nye termometre nå ikke inneholder kvikksølv!
Salg av kvikksølvtermometre har vært forbudt siden 1. oktober 1998.
Den røde vesken i termometre er alkohol tilsatt rødfarge.

Og:
Hva du bør gjøre med batchen er jeg usikker på.
Om alkohol ødelegger AP er jeg ikke sikker på, tror ikke det. Vask det ekstra godt i filteret, så regner jeg med at det skal gå bra.
Men som sakt: er ikke helt sikker på akkurat det.
Sist endret av Thoryllo; 28. februar 2009 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ok, da stoler jeg fult ut på deg thoryllo! neida, jeg bare tuller. hvis det bare er alkohol går det nok greit. har skylt det og sånt. skal selfølgelig være forsiktig med så godt jeg kan.
Tviler på at dette vil utgjøre noen fare for det ferdige produktet ditt.
Husk at aceton også er alkohol.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Aceton er ikke et alkohol, men et keton.
Huff da!
En grov feil fra min side ser jeg!
Lurer på hva jeg har tenkt egentlig..
Beklager så meget!
eg har hatt liggande ei glassplate på soverommet mitt med ap i ei veke no. eg gløymde den når eg skulle på ferie. går det greit og sove her i natt, eller burde eg sove ein annan plass mens eg luftar? og so har eg liggande ein liten papphylse med ap i og ein liten kopparledning med jern streng på, går det greit at den ligger ein plass til i mårga uten at det blir danna noken andre ustabile peroksider og at den går av i morga når eg plukker den opp?
Jeg ville vært jævlig forsiktig iallefall, og jeg vil si det er dumt å oppbevare og iallfall å glemme det på soverommet.

Jeg ville flyttet det ekstremt forsiktig til en annen plass.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Jeg ville vært jævlig forsiktig iallefall, og jeg vil si det er dumt å oppbevare og iallfall å glemme det på soverommet.

Jeg ville flyttet det ekstremt forsiktig til en annen plass.
Vis hele sitatet...
Oi så galt altså? pleier å la det trøke i ei uke før jeg begynner å bruke det jeg
Sist endret av griped; 1. mars 2009 kl. 13:19.
Ja men så er det bedre å være ekstra forsiktig enn å behandle det som noe uskadlig. Kanskje jeg tok litt hardt i med å si "ekstremt". Det er iallefall det jeg ville gjort hvis jeg ikke hadde vært sikker.

Men synes allikevel det er ganske dumt å oppbevare farlig sprengstoff på soverommet, uansett hvor stabilt man skulle tro det er.