Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 7155
Kan man med loven på sin side nekte å blås i en promillekontroll?
Joda, vet at man da blir sent på blodprøve, men kan man nekte liksom?
Kan ikke helt skjønne at politiet sånn helt uten videre kan kreve at en person blåser i et apperat, uten at politiet har spesiel godkjennelse for å kreve dette av vær enkelt person..??
Skjønner dere hva jeg mener eller må jeg forklare meg bedre?
Du kan vel nekte hvis du har pusteproblemer o.l. Men det må da bevises, og du blir nok uansett sendt på blodprøve.

Hva er poenget forresten? Politiet er pålagt å ta promilleprøve av ALLE de stopper uansett.
poenget var egentli bare om man kunne nekte å blåse... KUN for å stresse politiet litt.. liker dårlig å bli mistenkelig gjort uten grunn.
Så lurer bare på hva konsekvensene av å nekte kan bli.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av The_WEB_KILLER
poenget var egentli bare om man kunne nekte å blåse... KUN for å stresse politiet litt.. liker dårlig å bli mistenkelig gjort uten grunn.
Så lurer bare på hva konsekvensene av å nekte kan bli.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i helvete skal du gjøre livet til politiet surt uten grunn? De mistenker ikke nødvendigvis alle de tester for promillekjøring. Dette er et svært viktig rutinearbeid som blir gjort av politiet.
Mitt tips: Blås når de ber deg om å blåse, politiet gjør en viktig jobb.
Sitat av The_WEB_KILLER
poenget var egentli bare om man kunne nekte å blåse... KUN for å stresse politiet litt.. liker dårlig å bli mistenkelig gjort uten grunn.
Så lurer bare på hva konsekvensene av å nekte kan bli.
Vis hele sitatet...
Du blir ikke mistenkeliggjort uten grunn. Som jeg nevnte lengre oppe. Politiet SKAL ta promillekontroll på absolutt ALLE de stopper. Uansett om de har blitt stoppet pga blinklys som ikke funker eller bare rutinekontroll. Sånn er det bare. Lev med det. Spør du meg er det en fin ordning da det kanskje kan ta noen ekstra fyllekjørere
Fortsatt ikke fått svar jeg da.. hva skjer vist jeg nekter? og kan dem tvinge meg til å blåse der og da?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Forconin; sikker på at dette er tilfelle? Jeg har blitt stoppet flere ganger pga feilbruk/mangel av lys å det har ikke blitt gjennomført noen form for promillekontroll. Har faktisk også blitt stoppet i en promillekontroll uten å måtte blåse.
Dette går under personvernloven og dens unntak, bla du kan ikke nekte å ta blåse/blodprøve om det er misstanke om promillekjøring, selv om du hevder at du føler deg krenket hvis noen stikker en sprøyte i deg.
ergo dem må mistenke meg før at dem kan kreve at jeg blåser`?
kan jeg nekte å blåse for så å bli fraktet til nærmeste lege for blodprøve? uten at dette vil få konsekvenser for meg?
Sitat av tnt
Forconin; sikker på at dette er tilfelle? Jeg har blitt stoppet flere ganger pga feilbruk/mangel av lys å det har ikke blitt gjennomført noen form for promillekontroll. Har faktisk også blitt stoppet i en promillekontroll uten å måtte blåse.
Vis hele sitatet...
Ble sånn rundt nyttår. Fikk beskjed om det av betjenten som tok lappen min. :P Måtte blåse selv om de ikke hadde mistanke om promillekjøring, sa at alle de stoppet måtte blåse nå fremover. (Mista lappen i januar/februar en gang ^^ )
Jeg har blitt stoppet i rutinekontroll to ganger i år (mars og juli), og det har ikke vært snakk om noen promillekontroll noen av gangene.
Hm, pussig. Bare onkel blå som tuller med meg da
Sitat av The_WEB_KILLER
ergo dem må mistenke meg før at dem kan kreve at jeg blåser`?
kan jeg nekte å blåse for så å bli fraktet til nærmeste lege for blodprøve? uten at dette vil få konsekvenser for meg?
Vis hele sitatet...

Jeg er ikke helt sikker, gikk gjennom akkurat dette i forrige time i rettslære, men jeg tror de må ha misstanke.
Sitat av Forconin
Ble sånn rundt nyttår. Fikk beskjed om det av betjenten som tok lappen min. :P Måtte blåse selv om de ikke hadde mistanke om promillekjøring, sa at alle de stoppet måtte blåse nå fremover. (Mista lappen i januar/februar en gang ^^ )
Vis hele sitatet...
Hvor i landet?

Vært stoppet selv flere ganger i rutinekontroller både på Østlandet og Vestlandet, men aldri måtte blåse. (Senest for et par uker siden)
drQ
Egendefinert
UP har vel innført at alle de stopper skal sjekkes. Andre prøver å gjøre det så ofte som mulig. Men dersom absolutt hver eneste politpatrulje skulle gjøre dette i bla Oslo og Bergen ville ting bli litt mer kompliserte enn det som er hensiktsmessig. Derfor er det noen som får beskjed om at de må blåse uansett, mens andre ikke får det. Det er avhengig av hvilken type patrulje som stopper deg, hvor du er, og i tillegg har jo hva som ellers foregår rundt om kring der du er betydning.

Nå tar jeg ting litt på husken her, og kan ikke vise til konkrete paragrafer her, men det vil uansett være et kaos av diverse forskrifter. Men andre er jo selvfølgelig velkommen til å lete.

Det trengs i utgangspunktet ikke "mistanke" for å måtte blåse. Men hele det punktet er uten betydning. Har du kjørt mistenkelig (vinglete), er det klar mistanke, og du er garantert å måtte blåse, men det er overhodet ikke noe krav (hadde det vært er jo det den letteste ting å finne opp uansett).

Men nei, du _må_ ikke blåse. Det er blant annet ikke alle som kan blåse. Hva følgen blir av å nekte kan nok være litt varierende.

Si at du blir stoppet i en rutinekontroll sammen med noen tusen andre biler en kveld. Du er edru. Hvis du nekter å blåse lyser det med en gang varsellamper hos politiet, naturlig nok. Dersom du ser/oppfører/lukter fint så _kan_ du slippe unna. Dersom du feks har papirer fra en lege om at du har store pustebesvær blablabla kan du slippe unnas. Hvis du som type er slik at du nekter å blåse bare på F. er imidlertid sannsynligheten stor for at politiet vil være på den sikre siden. Da vil sannsynligvis bilen din bli parkert der du er stoppet, du vil bli satt i en politibil og kjørt til nærmeste legemulighet. Så må du avgi en blodprøve. Alt dette er naturlig nok en prosess som tar tid, og populariteten din blir neppe spesielt stor hos politiet (dette vil jo gjerne bli skrevet ned òg, så neste gang du blir stoppet og sjekket står det kanskje *drittsekk* (med litt andre ord) i politiets systemer. Det er ikke akkurat den beste måten å sikre at enhver rutinesjekk går kjapt. Skulle du fortsatt være lite behjelpelig å ikke ønske å avlegge blodprøve heller, skjer noe så enkelt som at førerkortet ditt blir beslaglagt.

Du er ganske enkelt pliktig til å avgi blodprøve for å ha førerkort, for å si det på en enkel måte. Er du tatt for promillekjøring, men nekter å gjøre noe som helst, så mister du sertifiktatet. Akkurat hvor lenge og slikt vet jeg ikke, men kan aldri tenke meg at det er kortere tid enn det du vil få med prøver. Sannsynligvis for alltid.

For å gå litt tilbake igjen; politiets blåseprøver slår ut med en gang. Ca. ett minutt og du er ferdig. Blodprøver tar som sagt lengre tid. I tillegg kommer ikke resultatene med en gang. Jeg ser derfor ikke bort i fra at dersom du må ta blodprøve, så beslaglegges førerkortet midlertidig, til man vet resultatet, som gjerne tar et par uker.

Konklusjonen skulle altså bli at du kan gjerne oppføre deg som en idiot, og gjøre livet litt surt for politiet, men det går faen meg langt mer ut over deg...
Sitat av drQ
UP har vel innført at alle de stopper skal sjekkes. Andre prøver å gjøre det så ofte som mulig. Men dersom absolutt hver eneste politpatrulje skulle gjøre dette i bla Oslo og Bergen ville ting bli litt mer kompliserte enn det som er hensiktsmessig. Derfor er det noen som får beskjed om at de må blåse uansett, mens andre ikke får det. Det er avhengig av hvilken type patrulje som stopper deg, hvor du er, og i tillegg har jo hva som ellers foregår rundt om kring der du er betydning.
Vis hele sitatet...
Ah, faen. Seff. Var jo UP som tok meg. Da retter vi på mitt utsagn: Blir du stoppet av UP så må du blåse
takker drQ. Et slikt svar jeg var ute etter..
Vil gå videre hvordan kan dem beslaglegge lappen min, uten å ha noen form for bevis på at jeg har promille?
Ok. Jeg nekter å blåse, blir fraktet inn til lege der jeg blir på lagt å avlegge blodprøve. Jeg gjør dette uten noen form for protester. Dem får ikke svaret før om en uke eller 2. Hvorfor må jeg som er 100% uskyldig bli straffet for at jeg nektet å blåse i et apperat som det i utgangspunktet er "frivillig" å blåse i?
Sitat av The_WEB_KILLER
Hvorfor må jeg som er 100% uskyldig bli straffet for at jeg nektet å blåse i et apperat som det i utgangspunktet er "frivillig" å blåse i?
Vis hele sitatet...
Er ikke frivillig i den forstand - det er frivillig tvang.
Du må, selv om at du egentlig ikke trengte det.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du skal lage et problem av en filleting. Hvis du ikke nekter for å blåse, så blåser du og kjører videre. Hvis du nekter kan det ende med at du lager stor kø, eller lar de med promille kjøre forbi.
drQ
Egendefinert
Sitat av The_WEB_KILLER
takker drQ. Et slikt svar jeg var ute etter..
Vil gå videre hvordan kan dem beslaglegge lappen min, uten å ha noen form for bevis på at jeg har promille?
Ok. Jeg nekter å blåse, blir fraktet inn til lege der jeg blir på lagt å avlegge blodprøve. Jeg gjør dette uten noen form for protester. Dem får ikke svaret før om en uke eller 2. Hvorfor må jeg som er 100% uskyldig bli straffet for at jeg nektet å blåse i et apperat som det i utgangspunktet er "frivillig" å blåse i?
Vis hele sitatet...
Å miste førerkortet er ikke en straff. Å ha førerkort er ett gode. Det er et etablert faktum. Om man er enig eller ikke er uvesentlig, men det har blitt kritisert...

Skal du ha førerkort medfølger det visse forpliktelser, som det å avgi blåseprøve. Du kan kanskje sammenligne det med at man må kjøre med belte, man kan ikke drikke, kjøre så fort man vil. Det er ganske enkelt regler man må akseptere for å få lov til å kjøre bil.

Og siden det ikke er noen "rett" å ha førerkort er det heller ikke noen straff å miste det. Politiet har egentlig veeeldig store og gode muligheter til å ta lappen din hvis de virkelig vil det. Derfor er det i det hele tatt en stor fordel å være ydmyk i trafikken/overfor politiet.
Sitat av dosky
Er ikke frivillig i den forstand - det er frivillig tvang.
Du må, selv om at du egentlig ikke trengte det.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du skal lage et problem av en filleting. Hvis du ikke nekter for å blåse, så blåser du og kjører videre. Hvis du nekter kan det ende med at du lager stor kø, eller lar de med promille kjøre forbi.
Vis hele sitatet...
Er ikke en filleting for meg.. kanskje vanskelig for enkelte her inne å skjønne....
Prøvd å søke litt rundt etter et fornuftig svar selv, men finner heller lite.
Vil liksom bare vite om jeg kan straffes på noen som helst måte vist jeg nekter å blåse i en promille kontroll.
Onkel må gjerne kalle meg idiot osv. Å dem må gjerne ta blodprøver vist dem har papira i orden, men jeg finner det merkelig at jeg skal bli "dømt" for noe jeg ikke har gjort liksom.
Eller misstenkt bilr vel mer rett.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 3. oktober 2006 kl. 13:49.
Sitat av Forconin
Ah, faen. Seff. Var jo UP som tok meg. Da retter vi på mitt utsagn: Blir du stoppet av UP så må du blåse
Vis hele sitatet...
Det var UP som stoppet meg i mars i alle fall (på oppkjøringen faktisk ), og jeg tror da det var dem i juli også. Måtte ikke blåse noen av gangene.
For en god stund siden kunne man lese på VG-nett at dersom politiet ikke har konkrete grunner å legge frem for at du skal blåse i promilletesteren, har du ikke nødt.
De kan da heller ikke kreve at du tas inn for blodprøve, om de ikke har konkrete grunner til mistanke for promille.
Sitat av dcfitjar
Det var UP som stoppet meg i mars i alle fall (på oppkjøringen faktisk ), og jeg tror da det var dem i juli også. Måtte ikke blåse noen av gangene.
Vis hele sitatet...
Hmm, jaja. Jeg ble feilinformert av snuten da isåfall.
Sist endret av Mullah; 4. oktober 2006 kl. 14:52. Grunn: Fjernet moralisering
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av The_WEB_KILLER
Hater å bli tvunget til å gjøre ting jeg ikke vil...
Kalles vel et autoritets problem.
Var et enkelt spm var det ikke?
Lurte egentil bare på hva loven sa om det.
Vis hele sitatet...
Det kalles kanskje også et "autoritets problem" Men i hovedsak har det med å ikke blitt voksen nok til å ha et så stort ansvar som å kjøre en bil på en vei med tusenvis av andre biler.
Herregud folkens.. Lurte bare på om jeg måtte... og så hadde jeg blitt glad vist jeg fikk en konkret lov å vise til..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xitor
For en god stund siden kunne man lese på VG-nett at dersom politiet ikke har konkrete grunner å legge frem for at du skal blåse i promilletesteren, har du ikke nødt.
De kan da heller ikke kreve at du tas inn for blodprøve, om de ikke har konkrete grunner til mistanke for promille.
Vis hele sitatet...
Hadde du lest artikkelen skikkeleg hadde du hugsa at det var et *forslag*. Slik det er i dag, er du nøydd. Nektar du å blåse, kan du bli tatt inn til breathalyzer eller tvangsmessig blodprøve. Det er ein del av vilkåra for å ha sertifikat i noreg. Dersom du ikkje vil dette, blir du fråtatt sertifikatet. MAO, det er eitt av vilkåra du *må* godta for å få lappen.
da blir det noe annet, skjønner jo at dem kan "tvinge" meg til å avgi blodprøve.. men skjønner ikke helt at dem kan tvinge meg til å blåse..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av The_WEB_KILLER
da blir det noe annet, skjønner jo at dem kan "tvinge" meg til å avgi blodprøve.. men skjønner ikke helt at dem kan tvinge meg til å blåse..
Vis hele sitatet...
Nei, dei kan ikkje tvinge deg til å blåse. Men om du ikkje vil blåse, så blir du tatt inn til blodprøve. Enkelt og greit. Og da vil du vere uten lappen til blodprøva er analysert afaik.
Sitat av The_WEB_KILLER
poenget var egentli bare om man kunne nekte å blåse... KUN for å stresse politiet litt.. liker dårlig å bli mistenkelig gjort uten grunn.
Så lurer bare på hva konsekvensene av å nekte kan bli.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror politiet blir stresset fordi du nekter å blåse må du nok tro om igjen. Eneste du oppnår med det (hvis rutine er at politiet kjører deg til lege) er at politiet taper resurser på at du skal oppføre deg som en unge i sine beste trassalder. Konsekvensen av det vil være at de ikke klarer å stoppe like mange biler, som igjen kan føre til at en med promille får kjøre fritt. Dette er den mest idiotiske synsingen jeg har hørt!
drQ
Egendefinert
Sitat av vidarlo
Nei, dei kan ikkje tvinge deg til å blåse. Men om du ikkje vil blåse, så blir du tatt inn til blodprøve. Enkelt og greit. Og da vil du vere uten lappen til blodprøva er analysert afaik.
Vis hele sitatet...
En konklusjon jeg sier meg helt enig i.

Det kan minne om en viss moraliserende stemning her inne, om hvor dumt det er å nekte å blåse, men spørsmålet er strengt tatt interessant uansett.

Å ikke blåse er et valg man selv kan ta, det er ikke spesielt lurt, men det er det mye som ikke er.

Men som sagt:
Enten finner du deg i reglene her, eller så får du klippe i stykker førerkortet. Å nekte å ta blodprøve etc blir omtrendt som å "ikke like" å betale, og derfor bare ta varene man vil ha i butikken.

Skal du virkelig være lite behjelpelig så nekter du å blåse, men dersom du har problemer med autoriteter så gjør det å nekte å blåse deg til (i mine øyne) en som har problemer med langt mer. I stedet for et minutt med politiet utenfor bilvinduet kan du da ende opp med å måtte sitte i lengre tid (kanskje timesvis) med noe slikt som to politifolk som holder deg fast. Det er som om en med frykt for andre mennesker går ut av rommet der det var en annen og stiller seg opp på Times Square.

(OT: vidarlo; det heter strengt tatt intoxilyzer).
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av drQ
Det kan minne om en viss moraliserende stemning her inne, om hvor dumt det er å nekte å blåse, men spørsmålet er strengt tatt interessant uansett.
Vis hele sitatet...
Hva som er interessant egentlig?
Sitat av The_WEB_KILLER
Kan man med loven på sin side nekte å blås i en promillekontroll?
Joda, vet at man da blir sent på blodprøve, men kan man nekte liksom?
Kan ikke helt skjønne at politiet sånn helt uten videre kan kreve at en person blåser i et apperat, uten at politiet har spesiel godkjennelse for å kreve dette av vær enkelt person..??
Skjønner dere hva jeg mener eller må jeg forklare meg bedre?
Vis hele sitatet...
Nei, de kan ikke "tvinge" deg, men du skrev under på et papir når du tok lappen, og om du hadde vært *litt* mindre gira på å få lappen utlevert, og heller lest hva det sto der så hadde du sett at du til enhver tid er underlagt b.la bestemmelsene i Vegtrafikkloven.
Og der står det bla at dersom du nekter en slik prøve, så vil det automatisk bli ilagt strengeste straff for en evt overtredelse. Dvs det samme som at du får straff som om du var pisse dritings.
Så da kan du jo velge selv hva du vil gjøre. Vær obs på at dersom du velger DET alternativet, så finnes det ingen ankemulighet.

Sitat av The_WEB_KILLER
ergo dem må mistenke meg før at dem kan kreve at jeg blåser`?
kan jeg nekte å blåse for så å bli fraktet til nærmeste lege for blodprøve? uten at dette vil få konsekvenser for meg?
Vis hele sitatet...
Ja. Men en blodprøve kalles "utvidet prøve" og da sjekker de samtidig for en masse andre ting. Mens en utåndingsprøve kun sjekker alkohol.
Så da kan du jo velge selv. Og jeg ville ikke gjort dette bare for å være drittlei mor Onkel blå, for de har faktisk hjemmel til å beslagelegge førerkortet ditt en tid dersom de mener du er uskikket til å føre motorvogn. Da blir du uten lappen i 3 uker, evt. lenger dersom de får rettens medhold. Og husk, aktor er proffe folk som har dette som arbeid! De prøver ikke å beholde lappen din bare for å være drittleie mot deg!

Sitat av The_WEB_KILLER
takker drQ. Et slikt svar jeg var ute etter..
Vil gå videre hvordan kan dem beslaglegge lappen min, uten å ha noen form for bevis på at jeg har promille?
Ok. Jeg nekter å blåse, blir fraktet inn til lege der jeg blir på lagt å avlegge blodprøve. Jeg gjør dette uten noen form for protester. Dem får ikke svaret før om en uke eller 2. Hvorfor må jeg som er 100% uskyldig bli straffet for at jeg nektet å blåse i et apperat som det i utgangspunktet er "frivillig" å blåse i?
Vis hele sitatet...
Dette får du 100% klart svar på av både meg og et par andre litt lenger opp i tråden.
Dette blir på samme måte som om idrettsutøvere unnlater å møte til dopingkontroll.
Kjenner mange som har blitt stoppa pga. feil på moped ol. som ikke har blåst.
Sitat av Forconin
Ah, faen. Seff. Var jo UP som tok meg. Da retter vi på mitt utsagn: Blir du stoppet av UP så må du blåse
Vis hele sitatet...
Dette er heller ikke riktig. I følge Loven, KAN Politiet kreve at personen som blir stoppet i en trafikkontroll, skal avgi alkotest (foreløpig blåseprøve.)

Sitat av Lovdata
§ 22a. Alkotest, utåndingsprøve, blodprøve.

Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) av motorvognfører når:

1) det er grunn til å tro at han har overtrådt bestemmelsene i § 22,
2) det er grunn til å tro at han har overtrådt andre bestemmelser som er gitt i eller i medhold av denne lov, og departementet har bestemt at overtredelsen kan ha slik virkning,
3) han med eller uten egen skyld er innblandet i trafikkuhell, eller
4) han er blitt stanset i trafikkontroll.
Vis hele sitatet...
Ergo, så kan du ikke nekte å avgi alkotest hvis du oppfyller ett eller flere av disse punktene.

Så til spørsmålet ditt: "Kan man nekte å blåse?"
Svaret er JA, du kan nekte å blåse.
Loven sier videre:

Sitat av Lovdata
Dersom resultatet av alkotesten eller andre forhold gir grunn til å tro at fører av motorvogn har overtrådt bestemmelsene i § 22, kan politiet fremstille ham for utåndingsprøve, blodprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted når føreren nekter å medvirke til alkotest.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jectson; 3. oktober 2006 kl. 19:06.
drQ
Egendefinert
Sitat av tnt
Hva som er interessant egentlig?
Vis hele sitatet...
Alltid greit å kjenne rettigheter osv. Og man har tross alt tråder som "hvordan raner jeg banken" og "hvordan bruker jeg tusj på bussen".

Sitat av Jectson
Dette er heller ikke riktig. I følge Loven, KAN Politiet kreve at personen som blir stoppet i en trafikkontroll, skal avgi alkotest (foreløpig blåseprøve.)
Vis hele sitatet...
Cluet har du vist bommet på her. UP-enheter har fått beskjed om at de skal (bør) ta blåsetest av alle de stopper. Andre enheter må ikke det, men selvfølgelig kan de det.
Sitat av drQ
Cluet har du vist bommet på her. UP-enheter har fått beskjed om at de skal (bør) ta blåsetest av alle de stopper. Andre enheter må ikke det, men selvfølgelig kan de det.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel egentlig du som bommer på "Cluet"?
Sitat av Forconin
............. blir du stoppet av UP, så må du blåse.
Vis hele sitatet...
Hva UP-enheter har fått beskjed om og ikke fått beskjed om kan ikke vi ta stilling til, men i følge Loven så MÅ dem ikke det, men de kan. Sist jeg sjekket så forholder UP seg til samme Loven som resten av Politiet gjør?
Sist endret av Jectson; 4. oktober 2006 kl. 00:38.
drQ
Egendefinert
Sitat av Jectson
Nå er det vel egentlig du som bommer på "Cluet"?


Hva UP-enheter har fått beskjed om og ikke fått beskjed om kan ikke vi ta stilling til, men i følge Loven så MÅ dem ikke det, men de kan. Sist jeg sjekket så forholder UP seg til samme Loven som resten av Politiet gjør?
Vis hele sitatet...
Tror fortsatt du ikke er helt med på hva jeg og enkelte andre mener.

Dette med UP har egentlig ikke noe whatsover med lover å gjøre. UP-enheter har fått beskjed om at de skal ta blåseprøve av alle de stopper. Det er en del av noe slikt som deres interne instruks. På samme måten som at de ikke skal driver på og trille rundt i boligstrøk og sjekke ungdommer midt på natten - de skal være på veier med biler. På samme måten som en vanlig patrulje gjerne får beskjed om at de bør oppsøke sted X litt ofte fordi der selges det mye narkotika. (Alt selvfølgelig innfor de rammer de ellers må følge).

You see?

edit: forresten en artikkel: http://www.motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=513
Sist endret av drQ; 4. oktober 2006 kl. 08:24.