Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 9514
God dag i natten

Innledningsvis vil jeg si at jeg har lagt merke til veldig, veldig mange tråder om brygging av europris-vin, men det er alltid så mange avsporinger til sats, sprit og tomflasker med brød, sukker og vann osv.

Derfor håper jeg at jeg som nybegynner kan få verdifulle råd av folk som har seriøs peiling på dette. Og på forhånd unnskyld for eventuelt teite spørsmål.

Jeg håper også at denne tråden kan få samlet "kaoset" av spørsmål som herjer rundt på nettet, da mine spørsmål er ganske relevante, og jeg ser de har blitt stilt så mange ganger før, dog svarene er ofte veldig diffuse. Og når det er sagt: Jeg setter umåtelig stor pris på hjelp.

Med fare for at det blir et litt langt innlegg, tenker jeg at det er greit å prøve å forklare litt detaljert hvordan jeg har gjort det underveis:

1) Jeg kjøpte ferdig-settet med fersken-vin hos europris, og fulgte derfra rådene fra den enkle bruksanvisningen med oppkok, sukker og tørket frukt osv. Grovt forklart. Jeg var nøye med temperaturen osv, og jeg tror alt gikk bra.

2) Jeg etterfylte sukkerlake dagen etter, og lang historie kort: Imorgen tidlig har vinen gjæret i 5 dager, på 23 grader, i et skap. Dunken lager i skrivende øyeblikk pluppelyder som høres ut som "nervøse hjerteslag". Dette er vel et godt tegn på at den gjærer?

Nå kommer neewbie-delen som kommer til å sette meg i potensielt dårlig lys, men husk at dette er min første gang. Her kommer de dumme spørsmålene:

1) Jeg håper virkelig at den tørkede frukten skal være i dunken under hele perioden med gjæring? Det lukter jo litt rart, og jeg begynte å undres om den tørkede frukten kanskje bare skulle være en kort periode, men den ligger fremdeles i dunken. Når skal jeg fjerne frukten? Og hvordan?

2) Når det gjelder gjærlåsen, fant jeg aldri et skikkelig svar på dette med den røde hetten. Jeg gikk i noen dager i nervøsitet av at hele dunken skulle eksplodere, for jeg fant ikke ut om hetten skulle være på. Jeg ble veldig betenkt da jeg så at lokket på dunken bulte, og lurte på om hetten burde bli tatt av. Men jeg fikk aldri noen svar, så hetten har vært tredd godt på hele tiden. Men av og til har jeg løsnet litt på lokket til dunken for å la den "frese ut". For det gjør den. Den freser som en colaflaske man har mistet i gulvet. Jeg antar at dette er kullsyre.

Jeg har ristet dunken bare to ganger, for gjærlåsen blir så sinnsykt hissig og bråker og gurgler noe voldsomt etterpå, pluss at jeg igjen fikk den eksplosive følelsen. Derfor luftet jeg alltid lokket litt ved å åpne en liten sprekk etter å ha ristet dunken. Jeg er lite interessert i å få 24 liter vin utover inventaret.

Men skulle ikke gjærlåsen snart ha begynt å roe seg litt? Det høres ikke ut som at den har tenkt å slutte å pluppe hyppig med det første. I hvert fall ikke med lange mellomrom. Jeg vil tippe den plupper 2 ganger i sekundet nå. Når er det på tide å omstikke den til den andre dunken?

Så til selve overføringen av vinen fra den første dunken til den andre. Jeg leser mye om dette beryktede bunnslammet. Hvordan får jeg "ren" vin over på den nye dunken, mens den tørkede frukten og bunnslammet blir igjen i den gamle. Og hvor mange liter vin sitter jeg igjen med når bunnslam og tørket frukt er vekke?

Når kan jeg måle alkoholprosenten?

Mer generelt spørsmål: På neste batch kunne jeg tenkt meg å lage en litt mer customized vin med ferskenvin som grunnlag. Jeg tenkte kanskje å hive oppi frosne bær, ekte fersken og diverse frukter, men dette må vel i blender først? Og er det noen bær eller frukter som IKKE må brukes?

Til slutt: Går det greit å oppbevare sluttproduktet på 1,5 liters, tomme colaflasker? Vet det kanskje ikke er det ideelle, men økonomien min er litt skakkjørt nå, så jeg får ta det med ekte vinflasker og korker i neste omgang.

Mad kudos dersom noen orker å svare på alt dette.

På forhånd takk!
Den gjører, helt klart. Og den vil nok fortsette med det i 5 dager til.

1. Ferskenen skal være i under hele den første fasen, altså til du skal ha det over på dunk nummer to. Den letteste måten å fjerne frukten på er å helle alt igjennom en tøypose eller en stoffbit som du koker i en kjele før bruk.

2. Under denne delen av prosessen er det ikke så farlig, men når bluppingen har roet seg skal vinen ha minst mulig kontakt med oksygen. Du kan med fordel åpne og røre rundt i greia, bare vær nøye med å ha rent utstyr når du gjør det.

3. Når du heller over på neste dunk, hell forsiktig og prøv å ikke helle over for mye av bunnslammet. Neste gang du bytter dunk (anbefaler deg å gjøre det minimum tre ganger, første er når du fjerner frukten, med ca to ukers mellomrom) bruker du en hevert eller plastslange. Sett dunken med vin i høyere enn den nye dunken, stikk slangen nedi og sug. Led slangen til den nye dunken, og det vil renne av seg selv. Da er det enkelt å ikke få med seg bunnslam. Dette er også teknikken for å flaske de.

4. Tid er din venn. Det står at vinen er drikkeklar etter 14 dager eller noe, men den vil bare bli bedre, så lenge den står på dunken og oksygen ikke kommer til. Jeg bruker 5 liters glasskagger med gjærlås til gjæring og lagring med unntak av de første ti dagene da frukten er med og det skal røres to ganger daglig.

5. Jeg ville ikke oppbevart vinen på colaflasker, da de ikke er like tette for luft som glass er. Jeg spurte venner og naboer om de hadde tomme vinflasker, og fikk mer enn jeg hadde bruk for helt gratis.

6. Neida, du må ikke kjøre frukten eller bærene i blender. De fleste vil ha godt av å bli fryst, da slipper de saften bedre. Mange hardere frukter vil også ha godt av en dose pektolase, som vil bryte ned pectinet (Stivelsen) i frukten.

Min prosess:

1,750 g bær/frukt
1,500 g sukker
4,5 L vann
gjær
Pectolase om nødvendig
Sitronsyre om nødvendig

1. Tiner bærene helt over natt i matsikker ti-litersbøtte med lokk
2. Heller over kokende vann og rører i sukkeret til oppløst, sørger for å mose frukten godt underveis.
3. Avkjøler i romtemp til ca 25 grader, tilsetter sitronsyre og pectolase om nødvendig. Vent 24 timer. Viktig, da pectolasen kan påvirke gjæret hvis den ikke har jobbet ferdig.
4. Tilsetter gjær, ca 1 teskje.
5. Rører to ganger daglig i ca 10 dager. Har ikke gjærlås på i denne perioden, og har en saftpose over bøtta så fruktfluene ikke kommer borti vinen, med lokket løst på toppen.
6. Siler av frukten i en ny bøtte, heller dette over på en kagge som lokkes med gummikork og gjærlås. Helt ikke mer enn 2 cm fra vinen til korken. Eventuelle ekstraklunker helles på en vanlig vinflaske og ruller en sigar av tørkerull som lokk.
7. Lar det stå til det har kommet ett tykt lag gjær på bunnen(ca 2 mnd), overfører da til en ny kagge og etterfyller med det som er på flaska.
8. Gjentar steg 7 to ganger.
9. Når vinen er helt gjennomsiktig og klar, og jeg har omstikket tre ganger lar jeg det stå på glasskagga så lenge som mulig, flasker først når jeg ikke klarer å vente mer. Det er drekkandes lenge før, men blir bare bedre over tid. Den beste jeg har lagd hittil var en blåbærvin som sto i ett år på kagge.

Det blir ikke så mye av denne oppskriften, men er lettere for meg å jobbe med, og jeg kan prøve mange forskjellige uten stort svinn hvis jeg gjør feil eller ikke liker blandingen. Får ca 6-7 flasker.


Lykke til!
Trådstarter
31 6
Mange takk for glimrende svar, MadameFraulein. Det settes stor pris på. Og spennende oppskrift du har der. Den blåbærvinen hørtes slett ikke dum ut heller. Hvordan tror du det hadde blitt hvis jeg hadde tilsatt en pose med opptinte, opprinnelig frosne bær i ferskenblandingen? Eller flere poser? En type fersken-og skogsbærvin? Ville det ha gjort noe med alkoholprosenten?

Jeg tror jeg kommer til å røre og riste litt i dag. Men, mer generelt: Er det noen "eksplosjonsfare" ved europris-vin?

Takker for god tilbakemelding, og for at du tok deg tid til å svare så utdypende og godt Det er en spennende hobby.

Ha en fin dag
Sist endret av Bobbyy35; 26. juni 2020 kl. 10:54.
Bruk hevert for å få vinen over i ny dunk uten bunnslam. Det finnes også hevert der du ikke trenger suge i enden på slangen. Sjekk feks bryggebutikker for en slik hevert. Koster vel max en hundrings iirc.
Trådstarter
31 6
Mange takk for tips, Abc
Tror det vil funke fint å tilsette opptinte frosne bær i ferskenblandingen, ja Vet ikke helt om det er nok sukker til å påvirke alkoholstyrken, og vingjær dør av seg selv når det har nådd en viss prosent, mellom 8 og 18 etter hva slags gjær man bruker!

Så lenge du rører og rister vil det ikke bli overtrykk, og venter du til den er helt ferdig å gjære, evt tilsetter gjærstans, med å flaske er du trygg. Flasket litt tidlig en gang og endte opp med åkerbærchampagne
Trådstarter
31 6
Igjen takk for svar, MadameFraulein. Med tanke på at dette er første gang, kunne jeg egentlig bare tenkt meg å ha den klar etter 7-10 dager, som bruksanvisningen tilsier, og deretter sette et bedre sett, mens jeg koser meg med denne. Derfor lurer jeg: Jeg ristet og rørte godt i den i dag, og nå plupper den ca 1 gang i sekundet. Tempoet på pluppingen har roet seg betraktelig. Jeg fylte også på litt vann i gjærlåsen, da det var blitt lite av det der. Jeg vet ikke om det har noe å si på pluppingen. Men ifølge bruksanvisningen er den ferdig gjæret når det går ett til to minutter mellom hvert plupp. Hvis vinen skal være klar til å drikkes etter 7-10 dager, får jeg ikke dette mattestykket til å gå opp. Den skal jo også stå 3-4 døgn i et kjøligere rom i neste fase. Har du noen tips om hva jeg bør gjøre? Jeg vil gjerne få den klar nå snart, og så heller satse på høyere kvalitet ved neste setting.

Ha en fin fredagskveld.
Jeg kjøpte hetvinsgjær og lagde en cider fra helvete av First Price eplejuice. Det smakte ikke godt, litt pga at jeg klemte oppi altfor mange sukketer, men jæken tute som de funka

Kjøpte gjæren på europris, så da ble det bitte litt relevant for tråden
Sist endret av Taxidriver; 26. juni 2020 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det følger vel kanskje med en gjærstans i settet du kjøpte, hvis ikke er dette en enkel ting å få tak i f.eks på europris. Tilsetter man den trenger den bare de dagene du nevner for å klarne, så all gjæren faller til bunns men hvis du gjør dette vil vinen bli temmelig svak på alkohol og smaken vil være drikkende hvis man ikke er kresen, men ikke stort bedre enn det. Gjærstans og klarningsmiddel gjør prosessen kjappere, men resultatet kjipere.

Jeg tror dette er grunnen til at de fleste prøver en gang eller to og legger det fra seg siden de ikke får ett særlig godt resultat. Jeg tror de gir misledende instruksjoner for å få det til å virke kjapt og enkelt å lage god vin for at flere skal prøve selv om de da bare prøver den ene gangen.


Vannet i gjærlåsen er der hovedsaklig for å hindre lukt, bakterier og fruktfluer tilgang, så man ikke får eddik. Bluppingen vil roe seg en del snarlig.

Mine viner bruker ett par måneder på andre gjæring, altså til det går ett par minutter mellom bluppene etter frukten er silt av og hatt på ny beholder.

Kan anbefale boken First steps in winemaking av C.J.J. Berry, som tar for seg stort sett alt man trenger å vite i tilegg til 100+ oppskrifter på alt fra vanlig druevin og vin av syltetøy til sellerivin, mjød og vanlig bærvin
Trådstarter
31 6
Takker for svar til dere begge Da tror jeg at jeg lar den fortsette å bluppe. Den blupper nå litt kjappere enn i går, litt fortere enn 1 gang i sekundet. Jeg har ikke noe hastverk med å få den ferdig, så da tror jeg heller at jeg går fra rådene fra deg, MadameFraulein ( skrev først fru Madelein, hehe, kaffe er også godt ). Takker for tips om boken også Sellerivin høres forresten veldig unikt ut.
Trådstarter
31 6
Siste oppdatering ( og noen ekstra spørsmål ):

Bluppingen har nå mer eller mindre gitt seg, men får noen regelmessige "trippel-plupp" med mange minutters mellomrom. Jeg antar at den begynner å bli klar for neste fase. Det står at jeg skal bruke mostvekt for å måle sukkerinnholdet, og jeg har en sånn, men litt usikker på hvordan jeg skal bruke den. Skal jeg bare holde den nedi dunken med den røde delen ned? Hvor lenge? Og dersom jeg må sukre, antar jeg at det er snakk om sukker i oppkokt og deretter nedkjølt vann, eller skal sukkeret direkte oppi dunken? Beklager at jeg er så noob. Jeg synes europris sin bruksanvisning er litt vimsete.

Jeg lurer også på når i prosessen jeg kan måle alkoholprosent? Nå som gjæringen virker å ha gitt seg, er vel alkoholprosenten også et endelig resultat, dersom jeg måler? Kan noen evt forklare meg hvordan jeg måler prosenten? Jeg har utstyret, men lurte på fremgangsmåte.

En del dumme spørsmål, men jeg vil bare vite at jeg gjør alt riktig her. Jeg har ikke sittet i over en uke og hørt på blupping forgjeves.
Jau, de har elendige instruksjoner.

Vask en øse grundig og bruk den til å ha litt av vinen i røret mostvekten kommer i. Putt deretter mostvekten i røret (Den tykke delen ned) og la den flyte. Man måler alkohol på samme måte.

Det egner seg best å lage lake ja, altså koke opp vann og sukker og kjøle ned.

Alkohol begynner å danne seg når det begynner å bluppe. Gjæret omdanner sukkeret til alkohol og CO2 og dør når det ikke er mer sukker igjen eller når det er for mye alkohol i væsken. Når du tilsetter mer sukker vil gjæret omdanne dette også, så kan fort bli mer alkohol. Gjelder kun hvis du dropper å ha i pose 2,3 og 4 i en stund til, da disse er for å drepe gjæret og få det til å falle til bunnen.

Smak på vinen når du måler sukker og alkoholnivåer. Hvis du syns den er for søt, la den gjære litt til før du har i pose 2,3 og 4. Hvis den er tørr men har nok alkohol, ha i mer sukker og bruk posene. Hvis den er svak på alkohol, tilsett sukker og la den gjære videre en stund.

Det viktigste er jo at du liker smaken, og den vil bli rundere og bedre jo lengre den får stå på den nye dunken før du har i de posene.

Ikke dumme spørsmål i det hele tatt
Sist endret av MadameFraulein; 30. juni 2020 kl. 01:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
31 6
Igjen tusen takk for svar, MadameFraulein. Jeg skal få målt alkohol og sukker i løpet av morgendagen. Den kommer fremdeles med noen blupp her og der. Spennende å se om det har blitt noen prosent av det hele. Jeg skal holde deg oppdatert

Ha en god kveld.
Fikk sosa meg til å sette blåbær-vin og åkerbærvin i dag
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Fikk sosa meg til å sette blåbær-vin og åkerbærvin i dag
Vis hele sitatet...
Hvor sterk lager du Blåbærvinen din? Lagde selv for lenge siden, men blei så tørr at du måtte ha medisiner mot halsbrann
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Hvor sterk lager du Blåbærvinen din? Lagde selv for lenge siden, men blei så tørr at du måtte ha medisiner mot halsbrann
Vis hele sitatet...
Gjæret jeg bruker går til maks 14%, men tror den ble lavere da den var veldig søt. Sjekker ærlig talt ikke, bare smaker og blir stort sett fort på en snurr Den sto til gjæring i 8+ måneder da.

Hehe, tørr vin er heldigvis det letteste å fikse, bare ha i mer sukker etter gjæringen er helt ferdig. Hvis man gjør dette burde man bruke en gjærstans først, så det ikke blusser opp igjen.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Gjæret jeg bruker går til maks 14%, men tror den ble lavere da den var veldig søt. Sjekker ærlig talt ikke, bare smaker og blir stort sett fort på en snurr Den sto til gjæring i 8+ måneder da.

Hehe, tørr vin er heldigvis det letteste å fikse, bare ha i mer sukker etter gjæringen er helt ferdig. Hvis man gjør dette burde man bruke en gjærstans først, så det ikke blusser opp igjen.
Vis hele sitatet...
Takker og bukker for hjelp jeg og
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Gjæret jeg bruker går til maks 14%, men tror den ble lavere da den var veldig søt. Sjekker ærlig talt ikke, bare smaker og blir stort sett fort på en snurr Den sto til gjæring i 8+ måneder da.

Hehe, tørr vin er heldigvis det letteste å fikse, bare ha i mer sukker etter gjæringen er helt ferdig. Hvis man gjør dette burde man bruke en gjærstans først, så det ikke blusser opp igjen.
Vis hele sitatet...
Trodde en tørr vin er viner med lite sødme og lite søtpreg? Hvordan kan du få en tørr vin om du bruker gjærstopp også heller på mer sukker? Når ikke gjæren lengre kan spise sukkeret og produsere alkohol så må vel mer sukker gjøre vinen søtere? Og om det jeg lærte på vinkurs som servitør stemmer så er en tørr vin en vin som er lite søt. En sier feks halvtørr, om viner som er mer søte, men som kan mer komplekse smaker pga feks taniner eller syre. En tørr vin blir på en måte det helt motsatte av en søt vin. Eller husker jeg helt feil kanskje? Synes jeg kan se for meg notatblokken der vi skrev ned eksempler på tørre viner og de var ikke søte akkurat.
Hen ville ha en mindre tørr vin
Trådstarter
31 6
Hei igjen Jeg har noen spørsmål til, hvis noen gidder. Vinen min har nå stått og gjæret på første stadium ( med frukt osv i dunken ) siden den 20 juni. Nå har det blitt helt stille, og med fare for å stille et dumt spørsmål: Skal jeg nå ikke bruke hevert til å få vinen over i den andre dunken, men helle og bruke et kokt tøystykke som filter? Jeg har aldri brukt en hevert før, men kan tenke meg at den blir tett hvis det er mye slam og shit i første dunk, og at jeg derfor bør satse på å bruke hevert når vinen er ferdig med fase 2, og deretter skal over i ny dunk igjen? Så bruker jeg heller hevert da, og fokuserer på at det ikke kommer med bunnslam osv da? Jeg ser for meg at det er vanskelig å unngå å få med meg bunnslam hvis jeg heller, men jeg må innrømme jeg er usikker her, som sikkert er ganske åpenbart.

Setter som vanlig stor pris på svar Hint, hint, MadameFraulein
Hehe, jeg kommer, jeg kommer!

For denne overføringen bruker jeg tøysil. Heller så forsiktig som mulig og unngår å helle over de siste desiliterene som vil være ganske gjørmete.
Neste gang bruker jeg hevert, og da stikker jeg den ikke lengre ned enn til litt over slammet, så det ikke trekkes opp. Når bøtta begynner å tømmes løfter jeg den sakte på skrå så jeg får med mest mulig, men avslutter så fort jeg får for mye grums med

Litt svinn blir det, men ikke mye.
Trådstarter
31 6
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Hehe, jeg kommer, jeg kommer!

For denne overføringen bruker jeg tøysil. Heller så forsiktig som mulig og unngår å helle over de siste desiliterene som vil være ganske gjørmete.
Neste gang bruker jeg hevert, og da stikker jeg den ikke lengre ned enn til litt over slammet, så det ikke trekkes opp. Når bøtta begynner å tømmes løfter jeg den sakte på skrå så jeg får med mest mulig, men avslutter så fort jeg får for mye grums med

Litt svinn blir det, men ikke mye.
Vis hele sitatet...
Takk for respons igjen, MadameFraulein. Din assistanse har vært til stor hjelp.

Jeg tror du hadde fått deg en god latter hvis du hadde sett hvordan jeg har holdt på i dag. Men, jeg kokte en t-skjorte, og denne fungerte greit som sil/filter da jeg helte den over i den andre dunken. Jeg gjorde heldigvis det samme som du anbefaler, og det ble en skvett med gjørme igjen i bunnen av den opprinnelige dunken, og den kokte t-skjorten tok seg av fruktrestene. Det ble som du sier, litt svinn, men svært lite. Samtidig ser resultatet ganske klart og greit ut i den nye dunken.

Her kommer de pinlige tingene: Da jeg skulle prøve den mostvekten, sank dingsen rett til bunns, så jeg skjønte ikke døyten av dette. Jeg prøvde meg på to forskjellige alkometer for å måle prosent. Jeg hadde visst kjøpt to. Jeg har jo aldri vært borti dette før, men "indikatorene" tok det litt tid før jeg forstod. Den store alkometeren puttet jeg oppi det samme røret som til mostvekten, og jeg trodde det skulle være en linje inni som viste tallet, men jeg tolker det som at det er vann(vin)linjen som går parallelt med sifferet som viser prosent? I såfall viste den 9-10 prosent. Men da jeg brukte det andre, som er et sånt man skal fylle oppi vin, og så snu opp ned, så slet jeg også veldig med å finne indikatoren. Men da jeg så nøye, så jeg to striper, og disse var på 15-16 prosent. Nå har jeg ikke peiling på om jeg har gjort noe av dette riktig. Men vinen lukter i hvert fall identisk med den ferskenvinen jeg pleide å kjøpe av en kompis da. Det må da være et tegn.

Instruksene sa også at jeg skulle tilsette pose nr 2 ( kaliumpyrosulfit E224 og Kaliumsorbat E202 ), og det gjorde jeg. Det var en hvit pose, og på posen stod det et annet navn, så jeg tilsatte og rørte og ristet godt. Spørsmålet er jo hva i all verden dette var for noe? Er det dette som er gjærstopp? Det var bare en pose nr 2. Jeg trippelsjekket, så det var riktig pose, men ganske forvirrende at det var så mange forskjellige navn på den, og at det ikke stod noe om det var det som var gjærstopp. Det er sikkert veldig "doh" for en som har gjort det før, men ikke så helt enkelt for meg, hehe.

Videre står det at jeg skal sette dunken på et kjøligere sted, og dette er gjort. Jeg ble også usikker på om jeg skulle fortsette med lokket med gjærlås, eller det uten. Jeg valgte med gjærlås, da jeg hele tiden har en frykt for at dunken skal eksplodere eller noe. Er dette riktig lokk?

Det står også at jeg skal riste dunken her og der, for å være sikret at gjæringen er stoppet, og at all kullsyren er ute. Men når det gjelder kullsyre: Er ikke det godt med litt kullsyre i vin da? Jeg er for eksempel glad i rosèvin med kullsyre osv. Men det er kanskje ikke samme greien?

Imorgen skal jeg tilsette pose nr 3, som er "Kieselsol". Igjen, det står ikke hva det er, og hvilken funksjon det har. Og så skal jeg tilsette klaring. Deretter skal dunken stå fullstendig i ro i 1-2 døgn. Når disse døgnene er over, så skal den over på en ren dunk igjen, med hevert og igjen for å unngå bunnslam.

Når jeg har kommet til det punktet at den blir "hevert og levert" i neste dunk igjen, og aroma og evt søtning og alt det er gjort, skal vinen være "ferdig". Men når den har kommet til dette punktet, så blir den bedre og bedre dess lenger den står? Skal den oppbevares i dunk med vanlig lokk uten gjærlås, eller vil den bli bedre dersom jeg tapper den på flasker etter noen uker? Eller er det tilstrekkelig å bare ha den på dunken?

Merk at jeg ikke er superkresen på smaken. Jeg vet ikke engang om det er vin jeg har laget. Men når jeg har kommet så langt at den begynner å bli ferdig, så er det jo greit å vite om den oppbevares greit i dunken. At den ikke blir ødelagt eller noe.

Beklager lang post, men mye av den var gåten ved å sitere europris sin bruksanvisning. Den kommer uansett til å stå i flere uker før den evt tappes på flasker, da jeg skal reise vekk. Da er det godt å vite at vinen evt bare blir bedre og bedre med tiden som går.

Hadde du våget å smake på denne vinen, ut ifra slik jeg har forklart fremgangsmåten min? hehe.
Ser folk skriver at du kam suge ut via en slange osv, ikke gjør dette, renslighet er utrolig viktig å bakterier fra munnen din vil kunne komme i kontakt med sluttproduktet og i verstefall ødelegge vinen, satte selv for en stund siden eplecider i ei 25 liters kanne, hadde vell 22 ish liter ferdig produkt. Jeg kokte opp 2 kg sukkerlake i 1,5 liter vann som jeg tilsatte sammen med den billigste eplejuicen jeg fant for å få opp alkoholprosenten, da den skulle helles over på mindre 5-literskanner prøvde jeg først med trakt og kaffefilter men det rant alt for seint så brukte et kjøkkenhånkle som filter, jeg helte veldig forsiktig slik at jeg ikke skulle virvle opp grums i bunn og kasta de resterende 5 literene sammen med gjærgugga i dass, følg med i bunn på kannene for det skal ikke legge seg noe som helst grums i bunn, jeg lot min cider stå i 1 måned etter at pluppingen i gjærlåsen hadde gitt seg, ren modningsprosess som gjør sluttresultatet bedre, ha tolmodighet og tenk at høsten er en grei tid å begynne å drikke av vinen din på
Freebird, tipset med å bruke munnen til å suge ut kommer direkte fra en kar som har brygget vin i godt over 20 år og har skrevet boka om hjemmebrygging av vin. Enig med deg at det er en risiko involvert og bruker selv pumpehevert. Når det gjelder grums i bunnen, på vin blir det gjerne det etter både en og tre omstikkinger da det fortsatt er en del gjær i spenning, særlig hvis man ikke bruker gjærstans. Cidergjær har en lavere alkoholtoleranse og vil derfor gjerne dø fortere og dermed synke til bunnen fortere.

Bobbyy35, har stått der selv ett par ganger, er ganske underholdende i ettertid

Hadde faktisk samme problemet med mostvekten, og mye derfor jeg droppa å bruke det og nå går etter smak. Jukser litt og har alt sukkeret som skal i med en gang, og justerer heller etter smak nå det er ferdig. Tror europrisgjæret går til rundt 16, så du har en vin på mellom 9 og 16% Ja, det er vinlinja som sier hvor på skalaen den er^^

Du skal så absolutt burke gjærlåsen, ja. Hovedgrunnen til at man ikke vil ha kullsyre på en vanlig vinflaske med vinkork er at trykket vil dytte korken ut over tid. Sparkling vin lages med at man flasker før gjæret dør og tilsetter små mengder sukker i hver flaske, men disse flaskene og korkene er spesiallagd for å tåle trykket. De fleste har en sikring av ståltråd.

Pose to ser ut til å være gjærstans, ja. Kieselsolen er et stoff som binder seg til gjøret og får det til bunn, klarningsmiddel som det også kalles.

Vinen burde oppbevares på dunken så lenge som mulig. Så lenge det er vann i gjærlåsen er det ingen risiko for at den blir dårlig, bare bedre Vin modnes best i kvantum, når den er flasket vil den begynne å tape seg etter ca et år. Ikke bli dårlig eller udrikkelig, bare ikke på topp.

Og det er definitivt vin du har laget, på engelsk kalles fruktviner for country wines, noe jeg syns høres nydelig dekadent ut
Hadde ikke hatt noe problem med å smake på den, nei. Man merker det ganske kjapt om vin blir dårlig
Syns dette høres bra ut, men håper du tar deg tia til å anskaffe glassflasker og ordentlig kork og korker, da brusflasker som har blitt åpnet ikke er tette nok og vinen vil oksidere på noen uker.

Bobler godt i blåbæra nå
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bobbyy35 Vis innlegg
Skal jeg nå ikke bruke hevert til å få vinen over i den andre dunken, men helle og bruke et kokt tøystykke som filter?
Vis hele sitatet...
Hevert er det riktige verktøyet. Brukt korrekt får du ikke hverken med bunnfall, eller fruktrester. Når du bruker hevert passer du på at tampen som skal ned i gjæringsspannet ikke når bunnen, og ikke virrer rundt og drar opp bunnslam. Stopp overføringen av vin før du trekker dritten inn i slangen. Du må uansett ikke bli så kjip og gjerrig at du forsøker å få absolutt alt over fra første dunk. For da drar du med deg alt som gjør at vinen vil smake vondt. Stopp ca 2-3-4 cm før vinen når bunnen når du overfører. Da blir bunnfallet igjen i første dunk slik den skal.

Jeg har aldri brukt en hevert før, men kan tenke meg at den blir tett hvis det er mye slam og shit i første dunk, og at jeg derfor bør satse på å bruke hevert når vinen er ferdig med fase 2, og deretter skal over i ny dunk igjen?
Vis hele sitatet...
Ja hevert er topp da du kan følge med og stoppe overføringen når du vil.
Husk, du må alltid la noe vin bli i igjen i dunken, ellers får du med deg bunnfallet og det vil du ikke. En skal jo la vinen gå til den er klar og en ser sedimenter har falt ned. Da ser du hvor langt ned du kan tappe for å sikre at du unngår bunnfall.
Trådstarter
31 6
Mange takk for gode svar, alle sammen. Da ser det i hvert fall ut til at jeg har vært i nabolaget av å gjøre det riktig Det er jo litt å sette seg inn i, selv om det er en ganske enkel jobb for så mye vin.

MadameFraulein: Ja, man trår litt varsomt ved de første forsøkene, hehe. Jeg trodde jeg var helt på en annen planet da mostvekten sank til bunns, men da vet jeg i hvert fall at flere har vært på den planeten tidligere. Kjekt å høre at blåbærvinen bobler. Og da forstår jeg seff hvorfor det er sikring på Rosè-vin. Man lærer så lenge man lever. Takker for gode svar.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei igjen, og takk for sist Nå tenkte jeg å komme med en liten oppdatering, og jeg må på forhånd advare mot at jeg kanskje har gjort en tabbe eller fire underveis som i verste fall har ødelagt vinen.

Jeg er jo helt newbie på dette, og dette er min første batch, så jeg har dessverre ikke tenkt over forskjellen når det har blitt sagt at utstyret skal være rent, og sterilisert/sanitert. Jeg har med andre ord brukt for eksempel rørepinne som har vært i oppvaskemaskinen, og jeg har for eksempel gjerne bare skylt alkometeret i vann hvis jeg skulle bruke det en gang til en dag eller to etter at jeg brukte det forrige gang. Kanskje jeg vasket det litt med vann og zalo, og skylte veldig, men noe sier meg at jeg har brent meg uansett? MadamFreulein: Har du noen av dine gylne råd?

Til forsvar vil jeg si at jeg ytterst sjeldent har åpnet dunken, og den står fremdeles på sitt "andre stadie", så det gjenstår fremdeles å få den over på den siste dunken, med hevert. Den har stått på sitt andre stadie siden 02 juli, så dette er lenge. Det er litt grums i bunnen, og dette skal fjernes nå ved siste overføring til ny dunk. Vinen er med andre ord ferdig når jeg nå endelig får den over på den siste dunken. Men denne gangen skal jeg sanitere og rengjøre på skikkelig vis. Det ser så enkelt ut på måten de gjør det på youtube, men jeg synes det virker å gå litt kjapt i svingene når de rengjør og skyller, så jeg må innrømme at tanken har slått meg om at jeg ikke har lyst på noen skumle kjemikalier oppi vinen, hvis de ikke skyller den bedre enn som så. De hiver liksom bare oppi rengjøringsmiddelet, rister noen ganger, og hiver oppi noe vann for å skylle, og rister på nytt, og hevder at den er klar til bruk. Er dette virkelig innafor?

Til slurt vil jeg bare si at jeg har en kompis som driver med hurtigvin-brygging, og jeg NEKTER å tro at han er nøye på sånne ting som jeg nevner over. Men gjett om vinen hans smeller.

Har jeg brygget 23 liter eddik her eller?

Til slutt: Jeg er nødt å få forflyttet vinen, og budsjett og plass er det dårlig med nå. Jeg har avtalt med noen kompiser å få oppbevare noen 5-liters dunker her og der, og lurer derfor på om vinen holder seg i noen år, dersom jeg tapper dem over på 5-liters dunker fra Europris. Jeg tenker da på sånne type dunker som de for eksempel selger fruktsaft eller fruktkonsentrater i. Funker disse i noen år, når jeg ikke har tid, plass eller mulighet til å skaffe glassflasker?

Jeg vet at dette er litt nødløsninger, og håper inderlig på gode svar. De er meg gull verdt.

Ha en fin helg

Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Freebird, tipset med å bruke munnen til å suge ut kommer direkte fra en kar som har brygget vin i godt over 20 år og har skrevet boka om hjemmebrygging av vin. Enig med deg at det er en risiko involvert og bruker selv pumpehevert. Når det gjelder grums i bunnen, på vin blir det gjerne det etter både en og tre omstikkinger da det fortsatt er en del gjær i spenning, særlig hvis man ikke bruker gjærstans. Cidergjær har en lavere alkoholtoleranse og vil derfor gjerne dø fortere og dermed synke til bunnen fortere.

Bobbyy35, har stått der selv ett par ganger, er ganske underholdende i ettertid

Hadde faktisk samme problemet med mostvekten, og mye derfor jeg droppa å bruke det og nå går etter smak. Jukser litt og har alt sukkeret som skal i med en gang, og justerer heller etter smak nå det er ferdig. Tror europrisgjæret går til rundt 16, så du har en vin på mellom 9 og 16% Ja, det er vinlinja som sier hvor på skalaen den er^^

Du skal så absolutt burke gjærlåsen, ja. Hovedgrunnen til at man ikke vil ha kullsyre på en vanlig vinflaske med vinkork er at trykket vil dytte korken ut over tid. Sparkling vin lages med at man flasker før gjæret dør og tilsetter små mengder sukker i hver flaske, men disse flaskene og korkene er spesiallagd for å tåle trykket. De fleste har en sikring av ståltråd.

Pose to ser ut til å være gjærstans, ja. Kieselsolen er et stoff som binder seg til gjøret og får det til bunn, klarningsmiddel som det også kalles.

Vinen burde oppbevares på dunken så lenge som mulig. Så lenge det er vann i gjærlåsen er det ingen risiko for at den blir dårlig, bare bedre Vin modnes best i kvantum, når den er flasket vil den begynne å tape seg etter ca et år. Ikke bli dårlig eller udrikkelig, bare ikke på topp.

Og det er definitivt vin du har laget, på engelsk kalles fruktviner for country wines, noe jeg syns høres nydelig dekadent ut
Hadde ikke hatt noe problem med å smake på den, nei. Man merker det ganske kjapt om vin blir dårlig
Syns dette høres bra ut, men håper du tar deg tia til å anskaffe glassflasker og ordentlig kork og korker, da brusflasker som har blitt åpnet ikke er tette nok og vinen vil oksidere på noen uker.

Bobler godt i blåbæra nå
Vis hele sitatet...
Hallo frøken Jeg er litt usikker på hvordan jeg "tagger" deg, så dette var min rare løsning. Jeg lurte på om du kunne ta en titt på mitt potensielt sett katastrofale siste innlegg, hehe. Setter pris på din kunnskap og måte å lære fra deg, så jeg tror nok jeg skylder deg noen liter vin etter all hjelpen du har kommet med. Hvis du tør å smake da, hehe. Problemet er at jeg kanskje har laget eddik.
Sist endret av Bobbyy35; 13. november 2020 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis ting blir for surt, kan du prøve med søtningsmiddel. Men IKKE sukker.
▼ ... over et år senere ... ▼
Går det bra hvis jeg rengjør med kokende vann blandet med eddik?
Sitat av Messias Vis innlegg
Går det bra hvis jeg rengjør med kokende vann blandet med eddik?
Vis hele sitatet...
Det mest effektive er antakelig en blanding du skal være litt forsiktig med: 3 liter vann + 5 ml klorin + 5 ml 7% eddik. Det må blandes i den rekkefølgen, og klorin og eddik må ikke blandes først. Det er livsfarlig. Det utvikles klorgass, men i den utspedde blandingen er det snakk om veldig små mengder. Du vil likevel ikke puste inn noe særlig av den, men om du heller blandingen på glasset og setter på lokk eller dekker til åpningen med alufolie, går det helt fint. Det holder med 30 sekunders kontakttid. Skylling ikke nødvendig.

Om det høres spoOky ut kjør denne: Et alternativ er klorin. Her kan du bruke 4 ml klor per liter vann, og la det stå i 20 minutter (oppskrift fra John Palmers How to Brew). La den renne godt av. Det skal ikke være nødvendig å skylle.

Starsan eller craftsan er jo i min mening best og tryggest og fås hos de fleste bryggebutikker, men må det skje nå, så er begge alternativene over en mulighet for desinfisering
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det mest effektive er antakelig en blanding du skal være litt forsiktig med: 3 liter vann + 5 ml klorin + 5 ml 7% eddik. Det må blandes i den rekkefølgen, og klorin og eddik må ikke blandes først. Det er livsfarlig. Det utvikles klorgass, men i den utspedde blandingen er det snakk om veldig små mengder. Du vil likevel ikke puste inn noe særlig av den, men om du heller blandingen på glasset og setter på lokk eller dekker til åpningen med alufolie, går det helt fint. Det holder med 30 sekunders kontakttid. Skylling ikke nødvendig.

Om det høres spoOky ut kjør denne: Et alternativ er klorin. Her kan du bruke 4 ml klor per liter vann, og la det stå i 20 minutter (oppskrift fra John Palmers How to Brew). La den renne godt av. Det skal ikke være nødvendig å skylle.

Starsan eller craftsan er jo i min mening best og tryggest og fås hos de fleste bryggebutikker, men må det skje nå, så er begge alternativene over en mulighet for desinfisering
Vis hele sitatet...
Altfor risky lol, men takk for informasjonen. I følge min egen logikk så skal jo alle uhumskheter forsvinne i kokende vann, og når man i tillegg tilsetter eddik så skal det vel være bænkers? Ønsker minst mulig fancy ting som klorin, klor, salmiakk og lignende produkter.
Sitat av Messias Vis innlegg
Altfor risky lol, men takk for informasjonen. I følge min egen logikk så skal jo alle uhumskheter forsvinne i kokende vann, og når man i tillegg tilsetter eddik så skal det vel være bænkers? Ønsker minst mulig fancy ting som klorin, klor, salmiakk og lignende produkter.
Vis hele sitatet...
Tjaa, kommer jo litt ann på hva du skal desinfisere og hvor nytt utstyret er, men joda, stort sett tar kokende vann det meste, og er utstyret du skal bruke godt vasket i forkant bør det ikke by på problemer.
Sitat av Ekvivokk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den fungerer jo kun til vask, og om man har veldig skittent utstyr kan det hende den er god, men til vanlig vask ville jeg bare brukt det billigste maskinoppvaskpulvere uten glansmidler, type first price
Jeg har 10 liter med Sunniva appelsinjuice her nå. Pasteurisert og ikke fra konsentrat.

Betyr det at jeg slipper å varme opp juicen før jeg heller den oppi kanna?

Kanna er på 25 liter og splitter ny, så tenker at det holder å rense den med kokende vann og eddik.

Det har vel ikke noe å si at det er masse tomrom inni der.

Har kjøpt et ferskenvin sett i tillegg, men det tar jeg senere.

Nå vil jeg bare teste ut denne enkle og primitive varianten for gøy og se om det blir drikkbart om 10-14 dager.
Sist endret av Messias; 11. februar 2023 kl. 10:33.
Sitat av Messias Vis innlegg
Jeg har 10 liter med Sunniva appelsinjuice her nå. Pasteurisert og ikke fra konsentrat.

Betyr det at jeg slipper å varme opp juicen før jeg heller den oppi kanna?

Kanna er på 25 liter og splitter ny, så tenker at det holder å rense den med kokende vann og eddik.

Det har vel ikke noe å si at det er masse tomrom inni der.

Har kjøpt et ferskenvin sett i tillegg, men det tar jeg senere.

Nå vil jeg bare teste ut denne enkle og primitive varianten for gøy og se om det blir drikkbart om 10-14 dager.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig trenger du ikke varmebehandlet juicen, og er karet nytt og du har vasket det, burde kokende vann holde.

At det blir endel "headspace" i karet burde også gå helt fint.

La meg dog si at det jeg har lest om fermentering av appelsinjuice sier at det lukter og smaker oppkast. Om du likevel planlegger å gjennomføre dette foreslår jeg å bruke en gjær som er vandt med næringsfattig væske. For eksempel EC-1118.
Sist endret av Kloakk; 11. februar 2023 kl. 10:53.
Takk for tips. Tenker å pøse nedi en del sukker da. Har noe hetvinsgjær fra Europris. Skal bare kjøre på, så får jeg bare kaste hvis det begynner å lukte grusomt i huset.
Sitat av Messias Vis innlegg
Takk for tips. Tenker å pøse nedi en del sukker da. Har noe hetvinsgjær fra Europris. Skal bare kjøre på, så får jeg bare kaste hvis det begynner å lukte grusomt i huset.
Vis hele sitatet...
Ja under gjæring går det nok fint, det er vel helst når det skal dyttes i trynet at oppkast ikke er så tiltalende Lykke til uansett og oppdater gjerne når du er kommet i mål
Kan snakke av erfaringer på at fermentert appelsinjuice smaker høgg.
Eplejuice er mer praktisk om du skal ha noe som funker rett avgårde.
Nå har jeg blandet sammen "brygget".

Jeg leste et sted at gjæren ikke liker enzymene i appelsinjuicen, og at man kan oppløse enzymene en del ved koking, så jeg kokte all juicen før den havnet i kanna.

Deretter så kokte jeg ca 8 liter med vann sammen med 2 kilo sukker og pælmet oppi.

Deretter kokte jeg en neve rosiner sammen med litt vann og tilsatte kraften som gjærnæring (så en kar gjorde dette på youtube).

Deretter helte jeg oppi hetvinsgjær fra Europris, temp ca 18 grader, men satte kanna i et varmere rom nå.

Da jeg løftet kanna så surklet litt av vannet i vannlåsen seg ned i brygget. Dette var jo kaldt vann rett fra springen, og jeg er litt bekymret for uhumskheter, men ikke mye. Amatørfeil, jeg burde ventet med å sette nedi vannlåsen til slutt.

Det som jeg er mest bekymret for nå er hvis gjæringen og produksjon av CO2 skal bli så voldsom at det overvelder vannlåsen og alt vannet bare spruter ut. Burde jeg bare ha et løst lokk på i første omgang til gjæringsprosessen har begynt å stabilisere seg? Akkurat nå er det helt rolig, men er bare 15 min siden jeg hadde oppi gjæren. Skal prøve å følge med så godt jeg kan.
Sist endret av Messias; 15. februar 2023 kl. 01:39.
Om kanna er 25 L er det ikke noe problem, for du har vel kun rundt 12L med brygg? Noe skum kan forekomme, men ikke 13L. Det lille med vann fra springen går bra, ikke uvanlig å bruke vann rett fra springen uten å koke først. Beholder til vannet burde steriliseres, men det burde gå bra.

Prøv å la dunken stå i fred, og glem den i ca 1-2 uker.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Om kanna er 25 L er det ikke noe problem, for du har vel kun rundt 12L med brygg? Noe skum kan forekomme, men ikke 13L. Det lille med vann fra springen går bra, ikke uvanlig å bruke vann rett fra springen uten å koke først. Beholder til vannet burde steriliseres, men det burde gå bra.

Prøv å la dunken stå i fred, og glem den i ca 1-2 uker.
Vis hele sitatet...
Er vel ca 18 liter totalt.

Forstår det slik at dunken bør ristes et par ganger i døgnet
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Er planen å destillere dette brygget ditt eller skal du bare helle nedpå når det har gått seg ferdig ?

Vet ikke med appelsinjuice, men eplejuice og rosiner evt. annet tørket frukt, for så å brenne det en gang eller to, høres jo nesten ut som ett prosjekt som må prøves!

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Den fungerer jo kun til vask, og om man har veldig skittent utstyr kan det hende den er god, men til vanlig vask ville jeg bare brukt det billigste maskinoppvaskpulvere uten glansmidler, type first price
Vis hele sitatet...
Saga's Ballong og Flaskerens både renser og desinfiserer, har brukt den ifbm brygging i mange år! Bare husk å bruk hansker, det tar ikke lang tid før det ytterste hudlaget på hendene blir géle.
Sist endret av Mr.Septik; 15. februar 2023 kl. 08:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Saga's Ballong og Flaskerens både renser og desinfiserer, har brukt den ifbm brygging i mange år! Bare husk å bruk hansker, det tar ikke lang tid før det ytterste hudlaget på hendene blir géle.
Vis hele sitatet...
Hva er det den inneholder som gjør at den desinfiserer? Jeg har aldri brukt den, men på posen står det at man skal skylle med rent vann flere ganger, og da er ikke karet desinfisert lengre
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Hva er det den inneholder som gjør at den desinfiserer? Jeg har aldri brukt den, men på posen står det at man skal skylle med rent vann flere ganger, og da er ikke karet desinfisert lengre
Vis hele sitatet...
Det var et godt spørsmål, og du har jo helt rett i at det ikke er desinfisert etter det er blitt skylt av med vann





Det står iallefall at den både renser og desinfiserer på pakken, villedende markedsføring ?

Innhold er Natrium Metasillicat(etsende), fosfater og soda.

Var ikke ment som å peke finger mot deg, men jeg trodde oppriktig at Saga Ballongrens var desinfiserende!
Så feil kan man ta
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Det var et godt spørsmål, og du har jo helt rett i at det ikke er desinfisert etter det er blitt skylt av med vann





Det står iallefall at den både renser og desinfiserer på pakken, villedende markedsføring ?

Innhold er Natrium Metasillicat(etsende), fosfater og soda.

Var ikke ment som å peke finger mot deg, men jeg trodde oppriktig at Saga Ballongrens var desinfiserende!
Så feil kan man ta
Vis hele sitatet...
Null stress, følte ikke det var en pekefinger Men da er den nok begge deler, bare at hva enn man desinfiserer må skylles, så det blir vel en loophole, for produktet gjør jo hva det beskriver

Og jeg tror vel sånn sett at så lenge karet har fått enn grundig vask og man bruker gjær som er ved god helse i riktig pitch rate at faren for infeksjon rimelig liten, også uten desinfiserende som ikke trenger å skylles vekk..

Nå syns ikke jeg starsan er så voldsomt dyrt så bruker det, men nå gjærer jeg i en 30L all rounder og den tåler ikke mer enn rundt 50 grader, med vanlige gjæringskar fra Europris som er godt vasket og fått en runde med 80+ grader vann er null problem
Sist endret av Kloakk; 15. februar 2023 kl. 10:18.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har alltid bare vasket dunken med varmt vann rett etter brygget er ferdig for å fjerne gjær rester, og med varmt vann på nytt før neste brygg. Har aldri hatt noe problem med infeksjon av brygget.
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Er planen å destillere dette brygget ditt eller skal du bare helle nedpå når det har gått seg ferdig ?

Vet ikke med appelsinjuice, men eplejuice og rosiner evt. annet tørket frukt, for så å brenne det en gang eller to, høres jo nesten ut som ett prosjekt som må prøves!
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er dette ment som et eksperiment der målet er å produsere alkohol på en enkel og lat måte. Dersom det er noenlunde drikkbart i forhold til smak, og man ikke ligger halvdød dagen derpå, så vil jeg regne prosjektet som en suksess. Ingen avgifter til parasitt-staten ihvertfall. Nå syder og bobler det i vannlåsen uten opphold.

I går satte jeg en dunk med ferskenvin, og nå blupper det ca hvert 10. sekund.

40 liter med booze som står og blupper på baderomsgulvet lol
Ikke rist brygget. Du kan riste for å tilsette oksygen i starten, men etter at prosessen har begynt så er det best å bare glemme hele greia i en uke eller 2. Om du introduserer oxygen under fermenteringen kan du ende opp med eddik. Gjær, og sukker i et oksygenfattig miljø blir alkohol, men om du tilsetter oksygen så får du noe annet.
Appelsinjuicen: Nå har det gått 5 dager og det har praktisk talt sluttet å bluppe i gjærlåsen (går over 2 minutter for hver gang). Fantaserer om at det blir ca 15 liter ferdig hetjuice, men jeg skal prøve å dempe forventningene : ) Så hvis jeg forstår det riktig så blir neste steg å stoppe gjæren slik at den faller til bunns? Kan jeg sette hele dunken i fryseren et par døgn? Holder det for å knerte gjæren, for deretter å bruke hevert og overføre innholdet til en ny dunk?