Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3937
Kan noen hjelpe meg før jeg beskylder en som forsøker slutte

En nær meg har sluttet med å ruse seg, etter mange års bruk, såkalt "velfungerende rusmisbruker" het det visst. sier han ikke tar. Nå har familien tilgang til konto, og en av foreldrene bor der nesten hele tiden. Men, da jeg var der sist la jeg merke til mange otrivin på badet(åpenlyst). Vet man lett blir avhengig av nesespray også. Men da jeg hjalp til med flytting var det også en i boden...

Skulle også absolutt ha på solbriller inne her en dag..

Hvordan burde jeg gå fram? Uansett vil han bare nekte. Mulig gå med på avhengig av nesespray Er litt viktig da jeg vet at bruker han så får han ikke være med barna.

Håper noen har gode råd?
Hvordan er oppførsel?
Trådstarter
16 3
Det jeg lurer på er om det går an å ha kokain i nesespray. Ristet på de og de var ihvertfall væske.

Blitt mer "høy på seg selv" en gang iblant. Som jeg kjenner igjen fra før han sluttet.
Det som er litt vanskelig mtp oppførsel er at han har vært egoistisk og høy på seg selv lenge lenge før dette.
Sist endret av Khaleesi; 1. juli 2020 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Takknemlig Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Han vil nekte uansett så det eneste du kan gjøre er å kreve urinprøve om dette er i nær relasjon eller barnefar. Kjøp på apoteket eller online uten å si noe til han, og test han på en tilfeldig dag uten at han har fått forberede seg. Bare si det når han tilfeldigvis skal gå å tisse, at jo forresten han får tisse på den pinnen her å gi deg (følg med så han ikke tar såpe eller lignende på den for å sabotere) Hvis han blir sint og nekter vet du svaret.

Nesespray er vanlig å bruke dagen derpå eller daglig for de som bruker hyppig kokain, siden det svulmer opp slimhinnene og gjør en tett i nesa. Det du sier med at han har vært "høy på seg selv" før han begynte å bruke kokain også er nok heller det at han alltid har brukt kokain men nekter for at han har vært avhengig så lenge. Jeg har aldri vært borte i noen som lyver om og prøver å skjule avhengigheten sin så mye som kokainavhengige.

Er det barn i bildet her bør du gå for nullkontakt inntil han kan levere rene urinprøver fast og virkelig beviser at han har sluttet.
Du høres bare kjip ut. Høres ut som fyren faktisk gjør en innsats for å slutte mtp familie har tilgang på kontoen hannes+bopelen, og nå skal du stemple han som avhengig men av NESESPRAY?
Trådstarter
16 3
Det med foreldrene er det da ikke jeg som rår over, de har tvunget han pga at de betalte sykt mye penger han skyldte, det gjorde jeg også. Så jeg er ikke så kjip synes jeg, mulig det har foregått lenger ja.
Jeg vil jo bare hjelpe og at barna skal få være med han. Noe mora nekter hvis han bruker.
Da satser jeg på at jeg er paranoid og tar en tur på apoteket, kan ihvertfall vise til X'en hans.
Takk for svar
Anonym bruker
"Takknemlig Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Gikkifella Vis innlegg
Det med foreldrene er det da ikke jeg som rår over, de har tvunget han pga at de betalte sykt mye penger han skyldte, det gjorde jeg også. Så jeg er ikke så kjip synes jeg, mulig det har foregått lenger ja.
Jeg vil jo bare hjelpe og at barna skal få være med han. Noe mora nekter hvis han bruker.
Da satser jeg på at jeg er paranoid og tar en tur på apoteket, kan ihvertfall vise til X'en hans.
Takk for svar
Vis hele sitatet...

Jeg syns ikke du er kjip i det hele tatt. Tough love må man med misbrukere, og med misbruk fører det med seg myyye løgn og manipulering og da er det de selv som ødelegger tilliten og "ber om" å bli mistenkeliggjort. Nå er det seff jævlig kjipt å bli mistenkeliggjort om man ikke har gjort noe men en som faktisk ikke har noe å skjule og som faktisk har lært hva misbruket gjorde med seg selv og de andre rundt en vil ikke ha noe problem med å forstå hvor mistenkeligheten kommer fra og klare å tåle det. En som ikke har lært og som ikke klarer å reflektere over misbruket vil bli sur for å bli mistenkeliggjort men også fordi en da faktisk har noe å skjule. En åpen kommunikasjon er viktigst av alt, at de rundt kan spørre uten å bli løyet til og at den det gjelder kan fortelle uten å bli stemplet.

Er ikke din oppgave å sørge for at han er rusfri og heller ikke mor til barna hans sin, desverre kan ingens håp, tro, ønske og kontroll få en kokain avhengig til å slutte. Den eneste som kan det er han selv, og i veldig mange tilfeller er ikke det nok engang. Selvom man vil slutte så kan kokain skade hjernen så mye at avhengigheten er sterkere enn alt av vilje og lysten til å slutte. Sterkere enn kjærligheten til barna og sterkere enn alt. Da må man ha hjelp av profesjonelle og helst legges inn over tid, flytte langt vekk fra alle som kan skaffe en kokain, og gjøre helt nye ting som aktiverer dopamin og adrenalin nivået. Det som gjør det vanskelig å slutte med kokain er at man føler seg så langt nede de første månedene fordi dopamin og serotonin senteret er helt ødelagt, og da må de ta kokain igjen for å holde ut livet rett og slett. Kanskje det å miste rettighetene sine med barna kan presse han til å søke profesjonell hjelp men så lenge han nekter for avhengigheten går det nok bare en vei... Til mer avhengighet... Lei for det...
Ja, det går an å putte kokain i nesespray. Men det indikerer vel egentlig heller at han er pollenallergiker eller forkjøla.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøv nesesprayen hans selv, så ser du om du får noe rus av den. Lite hygienisk, men regner med at dere er tidligere/nåværende partnere, så kroppsvæsker har dere exchanged allerede.
Meget mulig han bare er avhengig av nesespray vist han har brukt det jevnlig før. Den avhengigheten er vanskelig å kikke!!

Gi han tillit til det motsatte er 100% bevist. Hvis ikke kan du risikere å ødelegge både vennskap og rusfrihet.

Få ting er så jævlig som å bli beskyldt for rus om man faktisk ikke har gjort noe, og hinting er like jævla ille.

Prøv å legg det fra deg til der er 100% bevis. Det er ikke ditt Ansvar.

Ta å googl begrepet medavhengig
Sist endret av Alf; 1. juli 2020 kl. 11:51.
Trådstarter
16 3
Vet at det ikke er mitt ansvar, men nå er det da broren min og litt vanskelig å ikke bry seg. I tillegg synes jeg hjelpeapparatet ikke er helt på topp som mener han fint kan slutte kun ved hjelp av psykolog ang i uka��Riktignok en annen diskusjon��
Har barn selv og vil jo være sikker på 0 rus rundt de.

Men takk for heads up ang medavhengig, fint å ha i bakhodet��

(en gang i uka, ikke ang)
Sist endret av Khaleesi; 1. juli 2020 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøp samme type nesespray. Sammenlign. Ta en dråpe fra hver på tunga.
Kan forstå at du kan vegre deg litt mot dette, hvis du aldri har ruset deg. Men jeg tror dette er den enkleste og kjappeste måten for deg å finne ut på.
New generation
colakork's Avatar
Du blir ikke ruset av å spraye fingeren din våt for å så putte den våte fingeren under leppa, som en snus.

Hvis det er kokain utblandet i nesesprayen vil du få en bedøvelse/nummen følelse i tannkjøttet i 10/20min.
Trådstarter
16 3
Hehe, nå har jeg epilepsi og tar derfor flere antepileptika, vet ikke helt hvor kult det hadde blitt��
Nei, bruker han så finner han vel uansett en måte. Jeg kan bytte de ut med identiske, det går alltids an. Har bare lyst til å få han innlagt, og som det blir sagt, flyttet langt langt unna.

Tusen takk for alle svar��
New generation
colakork's Avatar
Som sagt så er det ingen, absolutt ingen rus å hente ifra det å stappe fingern under leppa.
Når man lager kokain/amfetamin nesespray så brukes vel gjerne nøytrale og nye refyllbare flasker.
Slik som disse;


Jeg vil heller tro han er blitt avhengig av nesespray eller bruker det mot feks pollen.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Når man lager kokain/amfetamin nesespray så brukes vel gjerne nøytrale og nye refyllbare flasker.
Slik som disse;


Jeg vil heller tro han er blitt avhengig av nesespray eller bruker det mot feks pollen.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare å vrenge av toppa på vanlige otrivinbokser og fylle på amfetamin/kokain blandet med vann. Har gjort det selv. Fint å sitte på utesteder i sola med. Svir som et helvete.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Når man lager kokain/amfetamin nesespray så brukes vel gjerne nøytrale og nye refyllbare flasker.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis man prøver å skjule at man bruker det, da er det jo genialt å fylle i vanlige nesespray-flasker... helt til bestemor plutselig blir jævlig vrang og vanskelig etter å ha tatt feil flaske
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Ikke hvis man prøver å skjule at man bruker det, da er det jo genialt å fylle i vanlige nesespray-flasker... helt til bestemor plutselig blir jævlig vrang og vanskelig etter å ha tatt feil flaske
Vis hele sitatet...
Hahahah. Da blir sikkert kåken ryddig!!
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Det er jo bare å vrenge av toppa på vanlige otrivinbokser og fylle på amfetamin/kokain blandet med vann. Har gjort det selv. Fint å sitte på utesteder i sola med. Svir som et helvete.
Vis hele sitatet...
Aha, trodde de kanskje bare var engangsbruk og at de ble ødelagte om man åpnet de opp.
Men uansett, hvorfor da kjøpe ny sprayflaske hver gang om man kan bruke den samme flere ganger til amf/coke..?
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Aha, trodde de kanskje bare var engangsbruk og at de ble ødelagte om man åpnet de opp.
Men uansett, hvorfor da kjøpe ny sprayflaske hver gang om man kan bruke den samme flere ganger til amf/coke..?
Vis hele sitatet...
Det er litt vanskelig å få dem opp, ja, for jeg tror du har rett i at de egentlig er til engangsbruk. Men det går an. Usikker på hvor godt de tåler at du åpner dem mange ganger. Kan ikke huske å ha gjort det mer enn én gang per boks. Det er nok enklere med dem du linker til. Men otrivinboksene er til gjengjeld mye mer stealthy.