Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2313
Jeg bor i et ikke-vestlig land, men skatter til Norge. Inntekten får jeg fra salg av virtuelle produkter på internett, og pengene går via PayPal, Stripe, og Transferwise.

Jeg har en bankkonto i det landet jeg bor i som jeg kan overføre penger til fra de overnevnte, for så å ta dem ut i cash. Frem til nå har jeg overført all inntekt til den norske kontoen min og oppgitt alt på selvangivelsen.

Hva skjer om jeg for eksempel bare driter i å sende en del av pengene til Norge, og heller bare tar dem ut fra min utenlandske bankkonto?

Hvilke muligheter for innsyn har norske myndigheter i PayPal og Transferwise?
Skattemyndighetene har fullt innsyn hvis de etterspør informasjon. Dette er en forutsetning for at PayPal/Stripe og andre vekslingstjenester skal kunne drive virksomhet innad i Norge. Så fort de begynner å akseptere NOK transaksjoner med norske banker blir de underlagt bestemmelsene i Finansavtaleloven, blant annet når det gjelder anti-hvitvasking, skatteunndragelse og terrorfinansiering.

Sjansen for å bli tatt er riktignok minimal, men det er fortsatt ikke verdt pengene. Husk også at du stjeler fra alle oss andre (ikke staten) hvis du velger å unndra skatt.
Stjeler fra deg selv også når du blir syk og kommer hjem å skal ha trygd å senere pensjon. Søke lån osv kan du se langt etter. Å tilnærme seg nullskatteyter er vel forbeholdt de med stor formue.