Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2230
Jeg skal selge en Drone og har en kjøper som vil at jeg skal sende den som pakke i Posten, men vet ikke om jeg stoler på Finn sitt betalingssystem.

Spør derfor;

Er Finn sitt system trygt eller bør jeg sende pakken i postoppkrav?
Ulempen med postoppkrav er at dersom kjøper ikke henter, så blir du belastet med returen. Jeg har aldri hatt problemer med Finn, men det er jo en tillitssak.

Når jeg selger noe så sender jeg alltid bilde av kvitteringen. Dersom jeg kjøper noe vil jeg oftest ha det sendt med sporing+bilde av kvittering fra Posten.
Sist endret av Caevel; 3. august 2019 kl. 20:33. Grunn: Kom på noe mer å skrive.
Betalingsgaranti fra FINN eksisterer ikke lenger.

Du kan risikere å få en murstein i oppkrav, det beste er oppmøte. Ikke Vipps noe på forhånd.

Ved oppkrav så krever det litt mer av selger for å svindle (penger og tid), så kan hende det skal litt mer til å bli svindlet slik.

Bare pass deg for Vipps. Mange svindlere er typisk "vipps halvparten nå, og halvparten når du mottar pakken".
Finn har ikke noen betalingsløsning lenger.

Så alternativene er forskuddsbetaling, postoppkrav, betaling på etterskudd eller møte i person.
Finn en kjøper som godtar at du sender i oppkrav, også krever du frakt kostnader på forskudd, tur/retur i tilfelle pakken ikke blir hentet. Eller så rådes å selge lokalt. Ikke etterskudds betaling i alle fall. Men i oppkrav, da kan du like gjerne be om alt i forskudd, inn på konto, for det er absolutt ingen forskjell. Men i andres ører hører det kanskje bedre ut i oppkrav, men det er egentlig ikke det.
Er det en trygg måte hvis jeg får personen til å Vippse til meg mens vi står der sammen? Kan kjøper liksom trekke tilbake pengene på noe slags vis via Vipps etter at han er kjørt hjem? (Hvis han ønsker å svindle meg)
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Er det en trygg måte hvis jeg får personen til å Vippse til meg mens vi står der sammen? Kan kjøper liksom trekke tilbake pengene på noe slags vis via Vipps etter at han er kjørt hjem? (Hvis han ønsker å svindle meg)
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke Vipps etter at jeg hørte om en som hadde fått pengene han betalte i retur. Ser ikke helt problemet at h*n ikke kan ta ut pengene til deg. Jeg foretrekker kontanter men har vært med på mye rart. Når jeg solgte ett telt en gang gikk kjøper bare inn i nettbanken der og da og førte over og jeg fikk se printscreenen av det. Da var jeg litt skeptisk, men pengene kom nå de.
Var det kjøper som foreslo Finn sin (ikke eksisterende) betalingsløsning?
Be om forskudd på frakten +oppkravsgebyr Selvfølgelig.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Be om forskudd på frakten +oppkravsgebyr Selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med forskudd på frakt + oppkravsgebyr?


Det koster 289 kr å sende en pakke under 10 kg som oppkrav.
At du ber kjøper om å overføre deg det det koster å sende kjøper pakken, FØR du sender pakken.

På den måten taper du ikke noe på å sende pakken uten at den blir hentet ut. Det har allerede kjøper betalt for.
Sist endret av nomore; 3. august 2019 kl. 21:48.
Da ber en om å få ca 500 som forskudd for å dekke kostnadene som kommer om mottager ikke gidder å hente pakken
Solgt og kjøpt via Finn en hel del.

Normalt betaler man for varen inkl frakt. Får tilsendt sporing.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Solgt og kjøpt via Finn en hel del.

Normalt betaler man for varen inkl frakt. Får tilsendt sporing.
Vis hele sitatet...
Og er helt prisgitt at selger har rent mel i posen. Poenget var vel å unngå mest mulig bullshit som det visstnok er mye av?
Har både sendt og kjøpt med postoppkrav. Vanlig å få beløpet for frakten på Vipps på forhånd, som en garanti på at pakken blir hentet/at kjøper er seriøst så man ikke sender bomtur.

Og nei kjøper kan ikke trekke tilbake penger i etterkant som er Vippset når du har fått mottatt notification på din Vipps. Ikke stol på et skjermbilde av motpartens Vipps da det kan være manipulert.

Som en annen spør om, var det kjøper som foreslo Finn sitt betalingssystem? For det er nedlagt, og advart mot på Svindlerne eller Insider eller VG ellerno som kjent svindel nå at de sender falsk kvittering fra Finns nedlagte betalingssystem, så sender man varen og får aldri noe penger.