Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 16712
Hei, tenkte å sette opp en liten MTG tråd her på Freak, men først må jeg vite hvor mange som faktisk spiller det.

Jeg har personlig spilt snart i 7 år, og liker det den dag i dag.

Kunne dette ha hvert av interesse for noen?
Er allerede noen tråder her på bruket som handler om dette spillet:

http://freak.no/forum/search.php?searchid=7334151

Regner med at du snakker om kortspill versjonen?

Har selv spilt en del, hovedsakelig bare med gamle kort ettersom jeg var mindre og uten godt betalt jobb da jeg begynte. gamle kort var billige.

Nå spiller jeg hovedsakelig draft fordi jeg ikke gidder å holde meg oppdatert med så mange kort og konkurere med folk som lager dekk for mange tusen kr. Draft stiller alle likt og det er bare ferdigheter (og seff litt flaks) det går på, og ikke lommeboka.
Bra gjennomført spilt som jeg gjerne setter av en kveld til i ny og ne
haha, har selv opplevd folk med decks til tusenvis av kroner, og som du sa, er det ikke veldig gøy.
Hvor mye er det drafts koster nå for tiden?
Har bare spleiset på sånn store bokser (36stk) med venner.
Arrangert draft på outland eller lignende koster 4booster packs (ca 150,-). Det kjipe med å spille i eks vis oslo er at man må kjøpe boosterne i butikken, man kan ikke bruke sine egene. Så om man vinner tidligere kan man ikke bruke premien til å spille videre.
I trondheim er det dog ikke sånn, noe jeg syntes gir mye mer motivasjon til å spille.
36pack ligger vel på ca 30kr boosteren
Jeg slutta vell å spilla rundt Zendikar..? Ble litt for dyrt for meg og jeg måtte fokusere på skole, dessuten så daua miljøet litt ut hver hvor jeg bor. Hvordan er MTG nå egentlig? Trykker de fremdeles nye OP kort som Jayce, Manlands, Mealstrom Pulse osv? Zendikar var vell litt skuffende med tanke på powerlevel på korta hvis vi ser vekk ifra de nye painlandsa som kom ut.

Kjenner at det begynner å bli en stund siden, det var DRIT morro og bli med på realese parties og drafts, savner det ganske mye. MTG er drit fett, eller det var det når jeg spillte ihvertfall
Sist endret av Juicekongen; 18. oktober 2012 kl. 15:34.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Jeg slutta vell å spilla rundt Zendikar..? Ble litt for dyrt for meg og jeg måtte fokusere på skole, dessuten så daua miljøet litt ut hver hvor jeg bor. Hvordan er MTG nå egentlig? Trykker de fremdeles nye OP kort som Jayce, Manlands, Mealstrom Pulse osv? Zendikar var vell litt skuffende med tanke på powerlevel på korta hvis vi ser vekk ifra de nye painlandsa som kom ut.

Kjenner at det begynner å bli en stund siden, det var DRIT morro og bli med på realese parties og drafts, savner det ganske mye. MTG er drit fett, eller det var det når jeg spillte ihvertfall
Vis hele sitatet...
De printer fremdeles noen helt sinnsyke kort, ja.
Men de har dempet seg godt siden Zendikar/Supermann expansion.

Sammen som deg ble det også litt for dyrt for meg, da jeg også går på skole og har en kjæreste med dyre vaner

Får vell bare vente til man får lønninger selv, så kan MTG tas opp igjen
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg spilte fra 1997 (Tempest) til 2004. Så slutta jeg, men begynte igjen nå
Jeg synes også draft er kjekkest. Slipper å slite med å samle kort.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Prøver meg på et long shot her. Har ingen kunnskap om kortene, men er i besittelse av en haug med MTG-kort.

Noen som vet om det er verdier i disse kortene, eller om det stilles på lik linje med Pokémon-kort?

Lang historie, kort:
For et års tid siden fikk moren min en perm (ca. 1000 kort) av en kollega av henne som hadde samlet i en årrekke, og i følge henne var han en av de bedre spillerne i landet (hva nå enn det vil si..?)
Hun ga meg permen. Men jeg har hverken tid eller lyst til å sette meg inn i spillereglene, derfor ønsker jeg å selge det.


Jeg viste permen til en gutt jeg visste var en "samler". Etter å ha sett gjennom de 4-5 første sidene av permen tilbød han meg 1500 kr for permen. Han fortalte at han aldri før hadde sett flere av kortene IRL.
Virket som at han var veldig imponert, derfor avslo jeg tilbudet, siden jeg tenkte jeg kunne få mer for den et annet sted.

Hvis det fremdeles er noen her som "spiller" lurer jeg bare på om man potensielt kan få Et par tusenlapper? Eller har markedsverdien synket på kortene, slik som Pokémon kort?

Er villig til å legge ut bilder av noen av sidene i permen, hvis det er noen her som fortsatt spiller, og eventuelt kan identifisere kortene?
Sist endret av Tænman; 5. januar 2016 kl. 06:01.
Sleng ut bilder du, så skal jeg se på det.
Erfaringsmessig er det mest vanlig å putte gold og legendarys i permer. Dette vil jo selvsagt variere fra person til person. Men dette opplever jeg som vanligst. At et kort er gold eller legendary betyr ikke nødvendig vis at de er av særlig verdi, men de kan være det. En viktig prisfaktor er hvilke formater de kan brukes i. Mange kort mister verdi så snart de fases ut av standard formatet. Selv åpnet jeg en pakke med Ugin i foil (shiny). Dette var for ca 6-7 mnd siden, det var da verdt ca 700 kr (utsalgspris fra online store), 300 kr hvis det ikke var i foil. Det kortet har faktisk gått opp i pris siden, men jeg tror fortsatt det er lovlig i standard. Dog litt usikker, har ikke fulgt så mye med.

Jeg sier ikke dette for å skryte eller noe slikt. Jeg tar dette eksemplet fordi du sier det er ca 1000 kort. Er disse samlet over lang tid er sjansen STOR for at det finnes lignende kort i det. Selv om 95% av kortene er verdt 1-5$ er det uansett snakk om mye større verdier enn 1500 kr. Det var med andre ord svært smart å avslå tilbudet. Det er mange kort som idag er verdt omtrent 100$, disse er ikke nødvendigvis veldig gamle.

Du kan sjekke verdien selv også. Sider som selger kort som cardkingdom og starcitygames er greie plasser å søke på. Dette er selvsagt bare veiledende. Du vil også få bedre priser om du får solgt kortene selv, går du via en forhandler kan du forvente omtrent halvparten av prisen. Helt ærlig, 1500 hadde jeg glatt bydd uten å åpne den permen, gitt at det er snakk om rares eller over.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg tar dette eksemplet fordi du sier det er ca 1000 kort. Er disse samlet over lang tid er sjansen STOR for at det finnes lignende kort i det. Selv om 95% av kortene er verdt 1-5$ er det uansett snakk om mye større verdier enn 1500 kr.
Vis hele sitatet...
Sjansen er nok større for at 95% av kortene er verdt ca. 0 dollar. Du får 0.10 dollar per. rare hos feks. channelfireball, om du ikke gidder ta deg jobben med å identifisere kort og sjekke priser selv evt. bare vil bli kvitt store mengder drittkort som samler seg opp over tid.

Noen kort i samlinga kan sikkert være verdt litt, men det er ingen som gidder kjøpe 1000 kort for 1-5 dollar stykket. Enten selger man rubbel og bit i bulk ellers så må man ta seg bryet med å gå gjennom for å finne den faktiske verdien og sile ut det som er verdt å selge. Det i seg selv koster jo både tid for å identifisere kortene, innsats for å finne kjøpere og porto.
Sitat av Mith Vis innlegg
Sjansen er nok større for at 95% av kortene er verdt ca. 0 dollar. Du får 0.10 dollar per. rare hos feks. channelfireball, om du ikke gidder ta deg jobben med å identifisere kort og sjekke priser selv evt. bare vil bli kvitt store mengder drittkort som samler seg opp over tid.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket mest om utsalgsverdi på kortene. Men det kunne jeg absolutt skrevet i klarere form. Anslaget ditt stemmer nok bra. Skjønt, umulig å si sikkert uten å se kortene. Kanskje snakker man om en syk samling med kort.

Sitat av Mith Vis innlegg
Noen kort i samlinga kan sikkert være verdt litt, men det er ingen som gidder kjøpe 1000 kort for 1-5 dollar stykket. Enten selger man rubbel og bit i bulk ellers så må man ta seg bryet med å gå gjennom for å finne den faktiske verdien og sile ut det som er verdt å selge. Det i seg selv koster jo både tid for å identifisere kortene, innsats for å finne kjøpere og porto.
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke. Men 1500 NOK for 1000 rare/mythic hadde jeg glatt bladd opp. Det enkleste er jo om trådstarter tar bilder av sidene i permen og laster opp her. Da vil vi jo lett plukke ut de som er verdt mye.

Alternativt kan jo trådstarter gå på f.eks outland å spørre om noen kan hjelpe med ca prissetting. Vile dog regnet med at det må man betale litt for - om de i det hele tatt gjør slikt. Men da får du i det minste et ærlig svar.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av murloc Vis innlegg
Alternativt kan jo trådstarter gå på f.eks outland å spørre om noen kan hjelpe med ca prissetting. Vile dog regnet med at det må man betale litt for - om de i det hele tatt gjør slikt. Men da får du i det minste et ærlig svar.
Vis hele sitatet...
Dette var noe jeg gjorde. Tok med meg én av permene for å få en viss prisantydning.
Fikk vite umiddelbart at Outland ikke kjøpte kort, iom at de allerede hadde massevis av brukte MTG-kort fra før av, og hadde nesten gitt opp å investere mer penger i det. Ingen andre forretninger i landet gjør heller det, så jeg må nok selge samlingen på nettet.

Gjorde først litt research og fant ut at ett av kortene i den ene permen var verdt ca. 300 NOK (på ebay). Det var eksperten enig om, men mente det ville bli nærmest umulig å selge kortet, fordi det var Foiled, noe som tydeligvis ikke var så populært her i Norge

Hadde visst også et titalls kort som gikk for rundt 20-50 NOK. Han som jobbet der mente jeg helt sikkert kunne få over 1000 NOK for hele permen, men at det er avhengig av riktig kjøper. Mesteparten av kortene var dessverre Basic kort uten spesiell verdi.

Etter at jeg fikk vite dette, gadd jeg ikke å gå gjennom den andre permen. Synes det blir for tidskrevende å søke opp hvert av kortene på nettet og tviler på at det er flere rares i den andre.

Venter på å få låne et kamera (mobilen min tar for uskarpe bilder), som jeg kan ta bilder med. Spørs om det er så interessant å legge ut her, mtp at de fleste kortene er Basic?

Tenker å legge ut alt for ca 2000 kr og håpe at noen er interesserte. Hvis ikke så går jeg bare ned i pris. Sett i ettertid burde jeg nok slått til på tilbudet om 1500kr for den ene permen, men gjort er gjort
Sist endret av Tænman; 10. juni 2016 kl. 03:00.