Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5945
Jeg og min kjæreste har bodd i en 65 kwm stor kjeller leilighet i et halvt år nå.

Vi har varmekabler i stua og på badet som står på minimum mer eller mindre konstant, utenom det så varmer vi opp ved hjelp av vedfyring.

Fikk nettopp strømregning for Nov/Des (60 dager) på 5000 kr!
forbruket ifølge regningen er på 4000 kwt.
Jeg syns dette var noe vel høyt?
Spesielt med tanke på at Strømregninga for Sep/Okt var på 800 kr og ca 1000kwt brukt i den perioden..

Egentlig så burde vi ha brukt mindre strøm i Now/Des enn i Sep/Okt, for da kuttet vi ned på varmekablene og gikk over til vedfyring. Vi er også mye på skole og jobb, så leiligheten står veldig ofte uten noe eletrisk på i det hele tatt.

Kan umulig ha brukt så mye strøm på bare 2 månder? Hva bør jeg gjøre for å få fikset opp i dette? Any ideas whatsoever
Sist endret av Bombasa; 13. januar 2009 kl. 20:44.
Ringe og spørre om de kan ha gjort en feil og få en kontrollør til å komme og dobbeltsjekke? Hørtes mye ut.

Hvis ikke er det dyrt å bo i 65 kilowattmeter leilighet
Sist endret av drittunge; 13. januar 2009 kl. 20:46.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
De som bodde her før oss, en gammel klassekamerat av meg sa at de nesten aldri fikk strøm regninger på over 1000 kr.
De bodde her i halvanet år. =/
Det hørtes enormt ut. Men varmekabler tar mye strøm, og ikke minst varmtvann!

I fjor fikk jeg stoppet et sugerør naboen hadde i min tank, og jeg skal si det er forskjell på forbruk! Naboen hadde i tillegg sin egen tank, den fra min gikk visstnok "bare" til én servant hos dem (Rørleggertull? Gammel bygning, jeg bare leier, og det gjør de også). Jeg har deretter fått redusert mitt strømforbruk med røffly 1/3. (De må ha brukt den ene servanten med varmtvann noe enormt mye!).

Selv havnet jeg på en god del over 6000kwh i året, og får derfor strømregning annenhver mnd istedenfor hver tredje. Nå er jeg vel på vippen.

Men det er jo ikke sikkert at det er det som har skjedd hos deg. Nå bor jeg i en halvparten så stor, men dårlig isolert hule og da. Å få noen til å dobbeltsjekke tingene er sikkert lurt.

Har vel egentlig ingen spesielle råd, utenom å begrense bruken av varmekabler, kanskje kutte de ut, ihvertfall på badet. Og se litt på varmtvannsforbruket.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
4MWh på 60 dager vil sei snitteffekt på 2.7kW døgnet rundt. Det høres mykje ut på så lita leilighet. Dog, varmekabler er 100-150W/m^2 ofte, så om du har det på store deler av leiligheta så er det brått mellom 5 og 10kW bare på det, så er jo ikkje direkte utenkelig akkurat. Kor stor del av døgnet har varmekabler stått på? Kor mykje effekt går det på dei?

Som sagt - det er høgt tall, men ikkje utrulig høgt gitt at du fyrer med strøm...
For alt du veit, så er naboen kobla på strømnettet ditt og dyrker, jeg ville ha fått en elektriker til å sjekka det elektriske anlegget du har.

Bor selv i en bolig hvor strømforbruket mitt er utrolig lavt, kontra alt det elektriske jeg bruker.
Sist endret av Bundy; 13. januar 2009 kl. 21:44.
Eh, hallo? Du kan jo selv sjekke dette på strømmåleren din. Eller lurer du på om noen har tuklet med den?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Nabo leiligheten er tom. de flyttet ut for 3 månder siden.

varmekablene står på så og si hele tiden, og det er bare logisk at de trekker strøm, men noe rart at strøm forbruket var 1/4 sist avlesning da? Varmekablene har somsagt stått på hver da siden vi flyttet inn. De står på minimum - bare slik at det ikke er så gulvkaldt. Vi har ingen ovner eler lignende, vi fyrer med ved.

Varmekabler i stua og badet - antall kwm .. ca 25? ikke helt sikker



Men som sagt, det som er rart er at regninga har stige noe enormt iforhold til sist regning, selv om vi ikke har brukt noe mer strøm. iallefall ikke som jeg har merka
Sist endret av Bombasa; 13. januar 2009 kl. 22:13.
Har du thermostat på varmekablene vil de bruke mer strøm for å opprettholde temperaturen ettersom det blir kaldere ute. Har du effektregulator (1-10 f.eks) så bruker de like mye uansett temperatur. Synes uansett det høres høyt ut.
Sist endret av DeMenT; 13. januar 2009 kl. 23:15.