Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3957
Hei!

Jeg takker på forhånd for hjelpen!

Dette som jeg skal skrive her er skjedd for 2-3 uker siden.
Jeg var hos kompisen min sent på natta en helg, jeg satt meg inni bilen å rygget og hørte et smell. Forsto ikke helt det var men hadde tydeligvis kjørt ned gjerdet til naboen av min kompis. Deretter ble vi enige om at jeg skulle fikse en byggefirma for å fikse skadene. Jeg ga regnr til bilen og navn, adresse og alt muligt man kan tenke seg om i en slik situasjon. 2-3 dager senere skrev jeg til han på meldinger og sa at *jeg har fikset en firma som skal komme å rydde opp i dette* men idag når jeg snakket med han så hadde han ringt til forsikringsselskapet sitt og sagt ifra og dem har sendt noen *profosjonelle* menner for befaring. Etter følge han mannen så koster det 27k kr for å fikse skadene..

Er det noe jeg kan gjøre for dette pga bilen er ikke forsikret over mitt navn og jeg vil ikke at eigaren av bilen skal miste sitt bonus når den allerede er på 75%.

Kan jeg gjøre noe med dette? Han har revet hele gjerdet ned også. Har bilder av der ulykken skjedde.
Fiks gjerdet selv? Tror ikke det er noen smutthull eller lignende som kan hjelpe deg eller bilens eier noe mer utover å ordne opp svart.
27k for å rygge på et gjerde? var det fullt av kokain? faen ikke finne på å betale.

du har jo fikset noen som skal rydde opp i det? skal naboen nekte?
Høres ut som han prøver svindle til seg cash.

For det første, så burde hans forsikringselskap tatt kontakt med forsikringselskapet som forsikrer bilen. Du har jo gitt fra deg all info og registreringsnummer.
Om han har såpass grei forsikring at han får dekka et nedkjørt gjerde dekket uten noe som helst info om hvordan skaden skjedde eller politianmeldelse av saken, så vil jeg tro han uansett bare skal betale egenandel.

Hadde forlangt å ta det via ditt forsikringsselskap om han skal være vanskelig. Da ordner de opp seg i mellom. Ikke gi han en eneste krone. Ta vare på alt av kommunikasjon, og forlang at denne skal være skriftlig her etter.

Vil tro det blir mye billigere å dekke inn mellomlegget på bonustapet for forsikringstaker enn å betale 27k til en som har "snakket" med forsikringselskapet.

Og forresten, har han fått takst på skaden, så skal finnes det dokumentasjon på det.
Sist endret av mr.roundtree; 17. september 2018 kl. 23:02.
Må ikke finne på å betale 27k for å fikse det gjerdet hvertfall.
Trådstarter
2 0
Jeg tror vi har delkasko på bilen men hvordan kan jeg nekte dette og hva er prosedyren for dette? Skal jeg henvende meg til politiet eller hva?

Tenker det samme at han skal dra inn cash og la en han kjenner fikse det for 5k og resten i lomma...
jeg kontaktet et bygge firma og gikk til døren hans og skulle snakke med han og byggmannen som ble med meg ble helt sjokkert når han mannen sa 27k. Jeg finner meg ikke i dette og tenker at jeg skal nekte dette..

Han vil tydeligvis ha et *profosjonelt arbeid som blir gjennomført av profosjonelt byggefirma*
Sist endret av GolfG; 17. september 2018 kl. 23:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
få noen andre som jobber med slikt til og komme med ett tilbud, uten og nevne det 27k tullet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Om han har såpass grei forsikring at han får dekka et nedkjørt gjerde dekket uten noe som helst info om hvordan skaden skjedde eller politianmeldelse av saken, så vil jeg tro han uansett bare skal betale egenandel.
Vis hele sitatet...
Motorvogner er forsikra mot objektivt ansvar. Dvs. at ein kvar skade forårsaka av motorvogna skal dekkast av assurandøren av motorvogna. Det er altså ikkje huseigar si forsikring som dekker det, men forsikringa på motorvogna.
Skjønner ikke helt hvorfor alle avfeier det kravet som helt hinsides uten at TS beskriver gjerdet i det hele tatt.
Om noen hadde kjørt ned gjerdet mitt hadde det kosta dem langt mer enn 27k å erstatte, så det er da ikke så utrolig.
Er ikke alle gjerder som bare er 2x4 planker spikra ihop på gjørs liksom.
Tenkte samme tanken selv.

Håndtverkere er ikke billig i drift. Er skadene store nok koster det fort noen kroner i materialer.
27k er jo ei ukes arbeid til ca 700kr timen. Legg inn noen tusen til materiell så blir det kanskje svenn og lærling i to dager.
Oppgjøret skal utføres mellom forsikringsselskapet hannes og eieren av bilen. Han har riktig nok lovfestet rett i forsikringsloven til å få oppgjøret skikkelig utredet. Så lenge bilen har gjort skaden på gjerdet, så skal forsikringen til bilen dekke disse skadene. At eier av bilen skal stå for bonustapet er også helt naturlig da det straffers seg å bulke, samt å låne bort bilen. Egenandelen tipper jeg du selv står for.
Du behøver ikke la forsikringa betale skaden. Du kan si til forsikringsselskapet at du vil betale den selv 100%. Da blir det heller ikke bonustap. Men 27k for en liten skade? Høres ut som gjerdet er laget av gull.
Sitat av magnet Vis innlegg
27k for å rygge på et gjerde? var det fullt av kokain?
Vis hele sitatet...

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Men 27k for en liten skade? Høres ut som gjerdet er laget av gull.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det virker dyrt, og at TS bør være mistenkelig. Men vi vet ingenting om gjerdets oppbygging og struktur, ei heller hvordan ulykken artet seg og hvordan gjerdet ble skadet. Når det kommer til å hyre inn håndverkere er tid penger, og gjerdets materielle verdi kan fort bli en mindre faktor.
Sist endret av Relevant; 18. september 2018 kl. 18:05.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
en liten skade?
Vis hele sitatet...
Virker ikke akkurat som en liten skade.

Sitat av GolfG Vis innlegg
kjørt ned gjerde

Han har revet hele gjerdet ned også.
Vis hele sitatet...
Godt mulig naboen hadde et gjerde av hønsenetting og restmateriale men igjen, TS har ikke beskrevet gjerdet i detalj og 27k for et skikkelig bygd, pent og forsegjort gjerde er langt i fra urimelig.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Virker ikke akkurat som en liten skade.



Godt mulig naboen hadde et gjerde av hønsenetting og restmateriale men igjen, TS har ikke beskrevet gjerdet i detalj og 27k for et skikkelig bygd, pent og forsegjort gjerde er langt i fra urimelig.
Vis hele sitatet...
Nå hadde jo TS en fagmann med seg som også ble sjokkert over at skaden ble taksert til 27k, dette kan jo tolkes i retning mot at det var en mindre skade.

Legg ut bilde du tok TS, så vil det være enklere for oss å bedømme om 27k kan være en korrekt pris?
Sist endret av hotline; 18. september 2018 kl. 18:25.
Det har ikke spesielt mye for seg å diskutere prisen på gjerder her. Når motpartens forsikringsselskap er koblet inn må TS kontakte sitt eget (bileier sitt). De vil kunne vurdere dokumentasjonen / prisoverslaget og godtar nok ikke å betale mer enn nødvendig.

Men å ta opp kampen med et forsikringsselskap bevepnet med «disse brukerne på freak sier det er helt urimelig å betale 27K for ett nytt gjerde» er antagelig ikke en spesielt god ide...

Saksgangen er ganske åpenbar, TS har hatt et uhell med bilen, motparten har koblet inn forsikringsselskapet så TS overlater saken til sitt selskap og vil få muligheten til å betale egenandel og ta et eventuelt bonustap eller å betale kostnaden selv.

Dette er standard praksis i forsikringssaker.
Sist endret av Cikey; 18. september 2018 kl. 20:28.