Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3928
Anonym bruker
"Stinn Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heia
Etter en tur på skytebane for en million år siden for å plukke tomhylser, sitter jeg nå med 6stk 9mm og 2stk .22 (regner jeg med) patroner med prosjektiler i.

Alle 9mm har et avtrykk i enden, likt de øvrige tomhylsene, som får meg til å tro at de på et tidspunkt har vært forsøkt avfyrt, feilet og forkastet.

.22-patronene har en C i enden, men ellers ingen merker, og jeg regner med at disse fortsatt er mulig å avfyre.

Hvordan blir jeg kvitt disse sikkert og lovlig? Er det mulig å unngå å kontakte politiet?
Sleng de i havet. Naturen gjør resten.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Hehe ålreit. Bare husk på det om du møter en ørret med saggebukse som vil ha lommeboka di.

God damned hurtigsvar. Rip identitet
Sist endret av Takub; 1. september 2018 kl. 18:55.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Sleng de i havet. Naturen gjør resten.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke sånn at forsøpling er et økende verdensproblem, så jeg støtter denne! Dump dritten i havet
Det er snakk om 11 patroner, åpenbart laget av metall. Get a grip.

Hvis man tror det ødelegger miljøet kan man vel alltids ta de med tilbake til skytebanen.
Sist endret av mentalmelt; 1. september 2018 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er snakk om 11 patroner, åpenbart laget av metall. Get a grip.

Hvis man tror det ødelegger miljøet kan man vel alltids ta de med tilbake til skytebanen.
Vis hele sitatet...
Ødelegger vel like mye når det blir liggende. Same shit osv.
Metaller blir ikke liggende i sjøvann. Det oksiderer og vaskes vekk.
Eller lever de på nærmeste politikammer. Du fortjener å få en takk for hjelpen!
(Du må regne med å måtte fortelle hvordan de har havnet i din besittelse..)
Sitat av woff Vis innlegg
Eller lever de på nærmeste politikammer. Du fortjener å få en takk for hjelpen!
(Du må regne med å måtte fortelle hvordan de har havnet i din besittelse..)
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Hvorfor utsette seg selv for det der når man så lett kan slippe?

Jeg vet at hele skytter-Norge er mer katolske enn paven hva lovlydighet og våpenloven angår, men pokker heller - det er snakk om en liten håndfull patroner i assortert utvalg. Vil man destruere de sikkert kan man dra ut kula med ei tang og helle ut kruttet i ei skål. Tenn på, og få litt flammer.

Herregud for en ikke-sak dette er som overtenkes og blåses ut av proporsjoner.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. september 2018 kl. 11:00.
Jepp. Ikke lever de til Politiet... Det er bare tull. Var egentlig et lurt forslag å hive de på sjøen, da uskadeliggjøres de ganske fort. Men som Myoxo... skriver så er det ganske enkelt å dra prosjektilet ut av hylsa med en tang, og bare hive alt i søpla.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Støtter forslaget til mentalmelt. Kast dem i havet; case closed.
Dette er skarpe skudd, å de 9mm høres ut som feilene avfyringer.. 22 høres ut som de er bruka des, men kan og være ting som ikke har gått av.

Det riktige er å levere dem til politiet. Bare si du fant dem under en opprydding, hvis du aldri har vært i i kontakt med politiet for andre ting så er det null stress.

Eller lever dem til skytterlaget/pistolklubb og si du fant dem under opprydding.

Kast dem til sjøs, tja funker det og men da forurenser de og avhengig av alder kan de inneholde diverse stoffer så liker egentlig ikke den planen.
Ingen har den totale oversikten over hvor alle eksplosivene fra krigen ligger, står det i Justis- og beredskapsdepartementets rapport om ansvarsfordeling og håndtering av eksplosive varer fra 2012.

I rapporten antas det at det ble dumpet over 200.000 tonn eksplosive krigsetterlatenskaper, hvorav 80 prosent er anslått dumpet i havet.
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/norge/200.000-ton...gen-1.13606739

Du snakker meg om å pisse i havet hvis man kvitter seg med noen skarve gram kobber, tinn og bly på denne måten. Ved å kaste ammunisjonen i havet.

Vil påstå at å kaste noe som i praksis kommer til å ende opp som ioner i sjøen, og muligens litt sporstoffer i eventuell susbtrat på havbunnen, er harmløst.
Hvordan tror dere at disse stoffene opptrer i naturen i første omgang?
Problemet er jo ikke den enkelte patron det er jo tanken på å kaste ting i havet.... Før så dumpet man ting i havet fordi det ble borte.... Men oida det gjorde jo ikke det og dermed så fikk man stor forurensing. Som vi idag får slite med.

Lever ting dit det skal.
Ja som en hovedregel er det jo helt greit å tenke at forsøpling er ugreit. Men noen ganger så er vel ok å være pragmatisk og velge minste motstands vei når alternativet kan være masse ugreie spørsmål fra snuten? Det er jo kun en håndfull patroner og de alene gjør jo ikke noen skade, og det er vel også tvilsomt at ts etterpå vil være fullstendig moralsk skakkjørt slik at han etterpå vil slenge alt mulig rart i havet eller gjemme dritt under steiner.

I gamle dager så viste vel ikke folk bedre, eller de brydde seg ikke for ingen tenkte langsiktig eller kjente omfanget av problemene det fører med seg.

Jeg heier på pragmatisk tilnærming. Er det noen som har sett den videoen av han svenske syklisten som lager trafikkkork en plass i morgentrafikken i sverige? Der han hardnakket stopper sykkelen foran en lastebil og nekter å flytte seg fordi han mener lastebilen brøt vikeplikten? Masse folk kommer til, en buss i rute blir stående fast bak lastebilen. Folk blir mer og mer fortvilte og du kan høre en svensk ung dame får pænikk fordi hun tror hun misser eksamen. Sykkelmannen står på sitt og ringer snuten og ber dem komme da han vil anmelde lastebilen.

Syklisten stod på sitt som om det gjaldt livet. Han skjønte ikke at hans trangsynthet påvirket alle andre rundt ham. Til sist viste det seg at faktisk tok feil også. Nei noen ganger er det jommen helt greit å være pragmatisk. Selv om det kanskje ikke er PK el stuerent.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Problemet er jo ikke den enkelte patron det er jo tanken på å kaste ting i havet.... Før så dumpet man ting i havet fordi det ble borte.... Men oida det gjorde jo ikke det og dermed så fikk man stor forurensing. Som vi idag får slite med.

Lever ting dit det skal.
Vis hele sitatet...
Tanken er nobel, men det er greit å ha litt vitenskap og forståelse av mengdeforhold i bakhodet når man vurderer dette også.

Hvor trekker du grensen for hva som er forurensning, og hva som bare er natur? Hvor mye må jeg hugge på en stein før den blir til søppel?

Rynker du på nesen hvis noen legger fra seg en ispinne i skogen? Det er teknisk sett søppel, men det er også bare en liten trepinne som nå er tilbake i skogen. Én slik pinne er ikke noe reellt problem for naturen å ta opp, men det ser kanskje litt stygt ut for nestemann som kommer. Eller la oss ta appelsinskall. Det blir liggende en stund. Ser ikke så pent ut, men det er allikevel ikke rimelig å snakke om at det er et problem før det ligger svære lass på ett og samme sted.

Hvis jeg henter noen ioner og salter av diverse metaller ut av havet, hva må jeg gjøre med disse, og hvor mye må jeg ha av det, for at det i dine øyne ikke lenger skal være greit å legge det tilbake? Husk, det er ikke snakk om plastikk eller noen kunstige materialer her. Dette er bare noen av komponentene som faktisk gjør saltvann til saltvann.

Sjøvann består naturlig av slike salter og ioner. Å tilbakeføre noen gram her og der er helt uproblematisk. Å tilbakeføre noen tonn på et og samme sted, er ikke uproblematisk, fordi det vil faktisk påvirke naturen lokalt.

Mengden vi snakker om her gjør at det hele koker ned til et spørsmål om hvordan det ser ut. Noen kuler på havets bunn ser ikke ut som noe for noen. Når man så veier dette opp mot de praktiske alternativene i akkurat denne litt spesielle situasjonen, så er det hele en latterlig fillesak å henge seg opp i.
Sist endret av mentalmelt; 3. september 2018 kl. 23:52.
Hvorfor så mange usmarte og direkte dumme forslag?? Lever det på politistasjonen, si at det er for en som har funnet dem og som ikke tør levere dem selv, hvis du på død og liv må ha en forklaring. Politiet begynner IKKE å stille spørsmål, men hvis de gjør stopper det garantert med kameratforklaringen. Ammo skal destrueres. Stempelmerket i hetta bak betyr sannsynligvis at de er forsøkt avfyrt. Perla kan teoretisk være ustabil slik at det kan forekomme tenning, så ikke lek med dem, og IKKE sleng dem i naturen, verken i havet eller andre steder. Vær voksen.
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Hvorfor så mange usmarte og direkte dumme forslag?? Lever det på politistasjonen, si at det er for en som har funnet dem og som ikke tør levere dem selv, hvis du på død og liv må ha en forklaring. Politiet begynner IKKE å stille spørsmål, men hvis de gjør stopper det garantert med kameratforklaringen. Ammo skal destrueres. Stempelmerket i hetta bak betyr sannsynligvis at de er forsøkt avfyrt. Perla kan teoretisk være ustabil slik at det kan forekomme tenning, så ikke lek med dem, og IKKE sleng dem i naturen, verken i havet eller andre steder. Vær voksen.
Vis hele sitatet...
Fordi trådens premiss er å unngå kontakt med politiet. Da er strengt tatt det eneste dumme forslaget her ditt.

Folk kan ha mange grunner til å ikke ønske å måtte gå inn på politistasjonen med skarp ammunisjon.
Sist endret av mentalmelt; 4. september 2018 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han skriver: Hvordan blir jeg kvitt disse sikkert og lovlig? Er det mulig å unngå å kontakte politiet?
Er det ensbetydende med at premisset er å unngå kontakt med politi, som du skriver? Nei. Om det så var er mitt svar fullstendig på sin plass. Du har brukt fire samfulle svar på argumentere for å hive ammunisjon i sjøen.
Et av premissene da. Ja, jeg har svart på innvendinger til mitt innspill. Dette er et debattforum, fyi.

Jeg trodde ærlig talt ikke det skulle være nødvendig å utbrodere så voldsomt, men jeg skjønner jo at perspektivet man har på dette varierer litt ettersom hvilke kunnskaper man har.

Forøvrig er jeg sterk motstander av å søple til havet. Jeg er mye i båt, og jeg har nok fisket mer søppel ut av havet enn de aller fleste noen gang kommer til å gjøre. Det hindrer meg imidlertid ikke i å være rasjonell, eller å anvende den beskjedne kunnskapen jeg har om kjemi og natur i slike særtilfeller som dette.
Sist endret av mentalmelt; 4. september 2018 kl. 01:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Makan til følsomme folk. Hva med å kaste dem i havet og plukke opp noe av lik størrelse og kildesortere det? Funker det på samvittigheten ?