Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1377
Hei.

Kjøpte en Dell xps 15 for ca litt under et år siden. Har brukt pcen og har vært veldig fornøyd, inntil jeg begynte å game Fortnite. I starten så måtte jeg ta den dårligste grafikken, men spillet lagget som bare det. Jeg kjørte 3DMARK benchmark på grafikken og etter kort tid kom jeg ned i 5-10fps. Jeg reinstallerte windows, oppdatert alle driverene osv før jeg kontaktet Dell. I dag kom en tekniker og skiftet motherboardet med begge prosessorene. Mens han gjorde dette skiftet han thermal paste, og det var også ganske mye støv rundt viftene som han også tok vekk.

Etter at han var ferdig kjørte jeg en ny Benchmark, men det forsatte å lagge, men ikke like mye som før. Jeg oppdaterte også NVIDIA GeForce driveren, samtidig som jeg tok undervolt på dataen som har ført til enda ytelse ytelse. Nå var det mulig å spille Fortnite med medium instillinger, men pcen lagger forsatt ganske mye mer på benchmark testen i forhold til hva andre Dell xps 15 gjør. Jeg diskuterte med teknikeren og han sa at det mest sannsynlig var noe feil med maskinvaren. Spørsmålet er bare hva jeg skal gjøre videre.

Noen som vet om det kan være noe gale med driverene? Har hørt det at det feks er en bug NVIDIA som gjør at man bare har mulighet til å bare bruke den tregeste prosessoren(?). Har ikke så mye peiling på data, så det kan være jeg har misforstått det.

Fikk med en helt ny windows install. Er det best å bare reinstallere hele greien og bruke de gamle driverene?
Jeg har den samme laptopen og opplever at i enkelte spill så velger den å bruke den integrerte Intel-grafikk greia fremfor Nvidia kortet. For å fikse problemet må du gjøre dette:

"1. Open the "Nvidia Control Panel".
2. Select "Manage 3D Settings" under 3D Settings.
3. Click on the "Program Settings" tab and select the program you want to choose a graphics card for from the drop down list.
4. Now select "preferred graphics processor" in the drop down list. (You can see what the automatic option is listed as global setting) If you want to use the dedicated graphics card, select High-performance Nvidia processor."

Det er verdt et forsøk før du begynner å styre med å reinstallere windows og drivere.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Jeg har den samme laptopen og opplever at i enkelte spill så velger den å bruke den integrerte Intel-grafikk greia fremfor Nvidia kortet. For å fikse problemet må du gjøre dette:

"1. Open the "Nvidia Control Panel".
2. Select "Manage 3D Settings" under 3D Settings.
3. Click on the "Program Settings" tab and select the program you want to choose a graphics card for from the drop down list.
4. Now select "preferred graphics processor" in the drop down list. (You can see what the automatic option is listed as global setting) If you want to use the dedicated graphics card, select High-performance Nvidia processor."

Det er verdt et forsøk før du begynner å styre med å reinstallere windows og drivere.
Vis hele sitatet...
Gjorde slik som du sa. Forandret også litt andre innstillinger og satt at maskinen skulle fokusere på ytelse fremfor kvalitet. Føler at det kanskje ble litt bedre, men det var forsatt en god del hakkete i forhold til hva jeg forventer av maskinen.