Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 8939
Hei!

Jeg holder på å skrive en bok om et primitivt samfunn som lever inni et fjell. På grunn av problemer ute i verden er de nødt til å holde seg inne. Omtrent som dvergene i Tolkiens verden. Luft og lys er ikke et problem for dem.

Hvis et samfunn skal holde seg inne i flere generasjoner.
- Hva slags mat spiser de? Sopp, insekter, flaggermus, rotter, muldvarp?
- Går det an å dyrke noe? Sopp? Potet? annet?
- Hva blir klærne laget av? Flaggermus- rotter-, muldvarpskinn? Annet?
- flere problemer som jeg må tenke på?

Eventuell finnes det bøker om ligner på samfunnet jeg tenker meg?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ideen er gjort før, men den versjonen jeg tenker på så er ikke folkene primitive, tvert i mot har de forståelse av teknikker det moderne mennesket hadde kalt magi.

Men kanskje det er noen ideer du kan dra ut av det:

D'ni (duh-nee) er et folk som lever langt under jorden, de har aldri utforsket overflaten, det er teorier om at det kanskje finnes primatlignende skapninger der men det er av ingen seriøs interesse for folket.
I den store hulen de bor i er det en sjø, i denne sjøen finnes det selvlysende alger som har en spesiell 30-timers syklus som lyser opp nesten hele hulen.

D'ni city
D'ni people

Det er tre bøker i serien som egentlig er skapt for å fylle inn historien rundt Myst spillene:
https://www.amazon.com/Book-Atrus-Myst/dp/0786881887
Sist endret av Dodecha; 7. september 2018 kl. 09:38.
I TV-serien The 100 er det et samfunn låst inn i et fjell.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_100_(TV_series)

Det er lenge siden jeg så serien, så jeg husker ikke detaljer rundt hvordan de skaffer mat osv. Samfunnet inne i fjellet er imidlertid ikke primitivt.
Et folkeslag som bor skjult inni fjellet burde ha taktikker som er utviklet for at de skal forholde seg skjult, spesielt hvis de trives inni fjellet sitt.

Det gjorde tydeligvis stammen som bodde på denne måten i The 13th Warrior.

De bedrev store koordinerte skremselstaktikker i det skjulte så gjorde overtro, mytologi og menneskehjernen resten av jobben.

Filmen er gammel og middelmådig nå, men jeg syns det er en del gode idéer som du kanskje kunne latt deg inspirere av.
Kan de ha tilgang på solceller? Det åpner for svært mange muligheter for selvforsyning. Med solceller kan de dyrke frukt og grønt. I såpass omfang at de kanskje også dekker proteinbehovet. De kan de jo ha drivhus og dyrke grønnsaker slik det dyrkes alt fra salat og bær til litt lystigere vekster. Aquaponics og hydroponic. Kanskje kan de drive stort nok til at de kan spise litt snegler eller småfisk fra aquaponics? Skulle noen først flytte inn i et fjell så ville de vel uansett forsøkt å sørge for at det var levelige forhold? Dvs at de har planlagt nok og skaffet nok greier til å faktisk kunne klare å overleve i fjellet.
Solceller innebærer at dem må utendørs. Så da er det utelukket.
Skal det være et realistisk scenario? Hvis ikke så ser jeg ikke helt poenget med å få random forslag av andre folk. Skal du skrive en fantasy-bok om et folk som lever i et fjell, så kan du jo bare finne på akkurat hva du vil av premisser for deres livsgrunnlag.

Hvis det skal være realistisk, så er det essensielt å vite om de er et primitivt folk, eller om det er moderne mennesker. Er de moderne kan du bruke eksisterende teknologi for å løse det meste, slik at de slipper å leve av rotter og muldvarper. De kan bruke atomkraft eller jordvarme til å produsere energi som de bruker til å gro planter under vekstlys, eller de kan hente inn sollys direkte gjennom fiberoptikk.

Hvis de er primitive og dette skal være realistisk, så får du et problem med mat etterhvert. Naturen er drevet av solenergi, og alle organismer lever av denne energien direkte eller indirekte. Du kan ikke ha et lukket system hvor organismer lever av å spise andre organismer, uten at det tilføres energi nederst i næringskjeden. I et realistisk scenario må du ha en stabil energikilde, enten ved å høste eller produsere lys, eller ved å på andre måter hente inn næringsmidler, gjennom for eksempel jakt på utsiden.
NRK`s "Jul i Blåfjell" fra 1999. Her har du times vis med morro Kan bestilles på DVD
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Solceller innebærer at dem må utendørs. Så da er det utelukket.
Vis hele sitatet...
Jo selve panelene ja, men når det først er satt opp så klarer de seg stort sett selv. Nå er det jo selvrensende paneler etc.

Er man kreativ nok så skulle det vel også være mulig å sette opp paneler litt stealth? Rydde en åpning i ellers tett skog eller på et smalt lite platå på fjellsiden med panelene vendt mot sør sør-vest og oppover for å unngå refleksjoner.

Noen friheter må jo forfatter ta slik at helheten blir noe troverdig.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Jo selve panelene ja, men når det først er satt opp så klarer de seg stort sett selv. Nå er det jo selvrensende paneler etc.

Er man kreativ nok så skulle det vel også være mulig å sette opp paneler litt stealth? Rydde en åpning i ellers tett skog eller på et smalt lite platå på fjellsiden med panelene vendt mot sør sør-vest og oppover for å unngå refleksjoner.

Noen friheter må jo forfatter ta slik at helheten blir noe troverdig.
Vis hele sitatet...
Virker ikke så du fattet hva ts mente.
Takker for svar, folkens!

Som jeg skrev litt lenger oppe, er det et primitivt samfunn. Jeg tenker på folk som levde omtrent i middelalderen. De har altså tilgang til metall, men ikke motor eller elektronikk. De har forresten mulighet til å bevege seg utendørs, men det er for farlig for dem. Tenk at det er zombier der ute liksom (og nei, jeg skal ikke ha zombier i boken). Altså, bare de sterkeste/modigeste får lov å dra ut

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ideen er gjort før, men den versjonen jeg tenker på så er ikke folkene primitive, tvert i mot har de forståelse av teknikker det moderne mennesket hadde kalt magi.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet at ideen er ikke ny. Boken skal ikke bare fokusere på disse. De er en del av flere samfunn. Og takk for linkene

Sitat av Knask Vis innlegg
Det gjorde tydeligvis stammen som bodde på denne måten i The 13th Warrior.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Jeg husker filmen, men jeg husker ikke særlig mye av denne stammen. Det må jeg sjekke ut igjen.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skal det være et realistisk scenario? Hvis ikke så ser jeg ikke helt poenget med å få random forslag av andre folk. Skal du skrive en fantasy-bok om et folk som lever i et fjell, så kan du jo bare finne på akkurat hva du vil av premisser for deres livsgrunnlag.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker at den skal være mest realistisk som mulig. Altså, ingen magi eller fantasidyr. Men ja, det ser ut som jeg må legge inn noe som er "urealistisk" likevel. Siden selve historien er en fantasi, så det bør gå greit det
Sist endret av marsboer; 7. september 2018 kl. 11:56.
Høres interessant ut!

Jeg tenker det samfunnet trenger ett overhode/lederskikkelser, kanskje noe religiøst/shamanistisk?
Kan de da lære "avansert" teknologi vha. shamanen e.l?
Tenker da på teknologi som hjulet, mølle, vannkraft, baking, preservering av mat osv.
Sist endret av G86NO; 7. september 2018 kl. 15:01.
En underjordisk elv kunne rent gjennom fjellet med fisk og diverse organisk materiale for mat. Hvordan er temperaturen på stedet? Tenker på påkledning. De barskeste kan jakte (hvorfor ellers går de ut?) og således samle pels til klær. Hvorfor er lys ikke et problem? Tipper at det å være innesperret slik vil gi en del psykologiske og sosiale utfordringer på sikt og påvirke samfunnsstrukturen der.
Personlig så ville jeg nok valgt å droppe ideen om at det skal være et primitivt folk, for ts ønsker jo at de skal holde til i fjellet i generasjoner. Hvordan skal de løse alt det praktiske om de samtidig er primitive? Det spriket der må jo skape langt mer problemer for forfatter en å gi fordeler. Om kun noen få utvalgte skal bevege seg utenfor fjellet, hvor lenge vil det gå før resten av dem dauer pga D-vitaminmangel? Det ville jo vært snakk om kun år og ikke generasjoner. Og problemer relatert til mangel på sollys ville kommet relativt kjapt og ville vist seg allerede først året i fjellet.

Og lokasjonen er satt så ville jeg endret tidsepoken til å være noe som skjer i et moderne samfunn. For da er det straks tekniske løsninger som demme opp for mange av problemene som ellers ville kunne satt hele fjellsamfunnet i ekstrem fare.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Personlig så ville jeg nok valgt å droppe ideen om at det skal være et primitivt folk, for ts ønsker jo at de skal holde til i fjellet i generasjoner. Hvordan skal de løse alt det praktiske om de samtidig er primitive? Det spriket der må jo skape langt mer problemer for forfatter en å gi fordeler.

Og lokasjonen er satt så ville jeg endret tidsepoken til å være noe som skjer i et moderne samfunn. For da er det straks tekniske løsninger som demme opp for mange av problemene som ellers ville kunne satt hele fjellsamfunnet i ekstrem fare.
Vis hele sitatet...
Dette har h*n jo allerede påpekt at er ett kriterie..
Kom med forslag som er relevant og ikke gjør det verre for TS ved å "strø salt i såret"..
Det er jo nettop den problemstillingen som kan gjøre boken interessant og annerledes.
Primært trenger de jo mat, varme og vann. Det går en elv gjennom fjellet, det gir de fisk og vann samt om det er litt strøm kan de ha et vannhjul til drift av mølle/pumpe luft til smie. Svak vulkansk aktivitet gir de varme (Varme kilder kan være en mulig kilde for mineraler). Lys kan de få fra krystaller som går fra overflaten av fjellet og ned. Det blir selvfølgelig ikke mye lys, men de vil nok ha tilpasset seg lavt lysnivå.

Har man varme og vann (og litt jord), så man man fint dyrke sopp. Karbohydrater/medisinplanter kan/må de hente fra huleganger som får sollys inn.
Fikk flashback til barndommen og begynte å tenke på den her:


Nå er vel ikke Donald dit man ser for realisme men fint var det nå ihvertfall.
Jules Verne`s Journey to the Center of the Earth kjenner du sikkert.
Kanskje den kan hjelpe deg med noen miljøskildringer. Den er også filmatisert.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Nå er vel ikke Donald dit man ser for realisme men fint var det nå ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Tralla La er en dal, ikke en hule/grotte.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Tralla La er en dal, ikke en hule/grotte.
Vis hele sitatet...
Aha, ja stemmer nok det.
Husker ikke detaljene i historien. Ble bare sterkt påminnet om den da noen skrev om en underjordisk elv lenger opp her.
Sitat av tihihihi Vis innlegg
En underjordisk elv kunne rent gjennom fjellet med fisk og diverse organisk materiale for mat. Hvordan er temperaturen på stedet? Tenker på påkledning. De barskeste kan jakte (hvorfor ellers går de ut?) og således samle pels til klær. Hvorfor er lys ikke et problem? Tipper at det å være innesperret slik vil gi en del psykologiske og sosiale utfordringer på sikt og påvirke samfunnsstrukturen der.
Vis hele sitatet...
Sitat av G86NO Vis innlegg
Kan de da lære "avansert" teknologi vha. shamanen e.l? Tenker da på teknologi som hjulet, mølle, vannkraft, baking, preservering av mat osv.
Vis hele sitatet...
Sitat av meitemark Vis innlegg
Primært trenger de jo mat, varme og vann. Det går en elv gjennom fjellet, det gir de fisk og vann samt om det er litt strøm kan de ha et vannhjul til drift av mølle/pumpe luft til smie. Svak vulkansk aktivitet gir de varme (Varme kilder kan være en mulig kilde for mineraler). Lys kan de få fra krystaller som går fra overflaten av fjellet og ned. Det blir selvfølgelig ikke mye lys, men de vil nok ha tilpasset seg lavt lysnivå.

Har man varme og vann (og litt jord), så man man fint dyrke sopp. Karbohydrater/medisinplanter kan/må de hente fra huleganger som får sollys inn.
Vis hele sitatet...
Takker for mange gode forslag!

Ja, jeg glemte å nevne at jeg har tatt med en underjordisk elv. Særlig med tanken på vann og fisk, men at det også kan drive vannhjul er ikke dumt. Det at man må dyrke sopp ved huleganger passer veldig bra til historien jeg har tenkt å skrive
Sopp må ikke dyrkes ved huleganger. Det var ikke det meitemark sa. Sopp driver ikke med fotosyntese, så de klarer seg fint i mørket. Derimot trenger de tilførsel av organiske næringsstoffer, siden de er heterotrofe organismer. De kan gro på matavfall og avføring for eksempel. Så kan de produsere matjord til plantene som gror ved hulegangene.
Sitat av G86NO Vis innlegg
Dette har h*n jo allerede påpekt at er ett kriterie..
Kom med forslag som er relevant og ikke gjør det verre for TS ved å "strø salt i såret"..
Det er jo nettop den problemstillingen som kan gjøre boken interessant og annerledes.
Vis hele sitatet...
Forsøkte ikke å krangle, men om et helt samfunn skal eksistere inne i et fjell uten strøm så blir det så mange problemer som må løses at det kanskje ikke engang er mulig å løse for primitive folk. Både mangel på variert kost, fravær av dagslys, vitaminmangel etc vil ganske raskt ta knekken på hele gjengen. Om ts løser disse problemene så har han vel egentlig løst enhver krise i årene fremover, samt avskaffet hungersnød og ennå litt til. Så derfor er jeg tvilende til at ts klarer å komme opp med en plausibel løsning som gjør at boken faktisk blir lest og ikke ender i søppelkassen etter ett eller to kapitler.

Må bare beklage men innenfor de rammene ts lister så har jeg ikke hjernekapasitet nok til å foreslå noe som kan virke. Om du har forslag må du gjerne bidra eller endre verdenshistorien for den løsningen har mange ventet på.
Det går fint an å konstruere et noenlunde realistisk rammeverk, og samtidig tillate seg å tøye litt på realismen på enkelte punkter. Så lenge man gjør rede for de mest elementære premissene, så går neppe boka i søpla pga. D-vitaminmangel.
Sist endret av mentalmelt; 13. september 2018 kl. 22:19.
..random67489: Om du kikker på det opprinnelige premisset så var det att "Luft og lys er ikke et problem for dem." og att vi har å gjøre med ett folk "Omtrent som dvergene i Tolkiens verden."
Det gjør jo att man ikke trenger å være så låst til "om noe faktisk fungerer eller ikke"
..woops, ble litt dobbelt dette mentalmelt
Sist endret av Antimatter08; 13. september 2018 kl. 22:21.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Forsøkte ikke å krangle, men om et helt samfunn skal eksistere inne i et fjell uten strøm så blir det så mange problemer som må løses at det kanskje ikke engang er mulig å løse for primitive folk. Både mangel på variert kost, fravær av dagslys, vitaminmangel etc vil ganske raskt ta knekken på hele gjengen. Om ts løser disse problemene så har han vel egentlig løst enhver krise i årene fremover, samt avskaffet hungersnød og ennå litt til. Så derfor er jeg tvilende til at ts klarer å komme opp med en plausibel løsning som gjør at boken faktisk blir lest og ikke ender i søppelkassen etter ett eller to kapitler.

Må bare beklage men innenfor de rammene ts lister så har jeg ikke hjernekapasitet nok til å foreslå noe som kan virke. Om du har forslag må du gjerne bidra eller endre verdenshistorien for den løsningen har mange ventet på.
Vis hele sitatet...
Jeg forsøker ikke å krangle heller, syns bare det er litt unødvendig å ikke lese skikkelig hva problemstillingen er og så trenere hele greien..

Og Btw så bidro jeg litt lenger oppe..
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
..random67489: Om du kikker på det opprinnelige premisset så var det att "Luft og lys er ikke et problem for dem." og att vi har å gjøre med ett folk "Omtrent som dvergene i Tolkiens verden."
Det gjør jo att man ikke trenger å være så låst til "om noe faktisk fungerer eller ikke"
..woops, ble litt dobbelt dette mentalmelt
Vis hele sitatet...
Ja du har helt rett, er nok ikke rett sjanger for til å komme med kommentarer eller synspunkter. Klarte aldri lese hele bok 1 av ringenes herre, det blir for far out for meg og jeg klarer ikke leve meg inn i det så blir sittende å irritere meg heller ennå kose meg med historien. Ble det samme her egentlig. Jeg tenkte konkret og ts tenkte abstrakt. Jeg tenkte realisme og ts ønsker å skrive i fantasy sjangeren. Og jeg takler ikke fantasy.

Jeg er ikke i målgruppa og kommer nok ikke til å lese boka heller så da gir det egentlig ikke mye mening å ha sterke meninger om det heller.

I bow out
..ja, nei..mente ikke å tråkke verken deg eller andre på tærne. Var heller ikke ment som noen favorisering av genre, bare en påminnelse om det egentlige premisset.
Helt ok, følte ikke at du var ute etter meg. Det hadde rett og slett ikke falt meg inn at boken ts skriver er i fantasy sjangeren før jeg leste ditt innlegg så det var jo bra det du skrev for da skjønte jeg mer av hva ts ønsket.

Fantasy er en sjanger som er helt ukjent for meg og som jeg har store problemer med å akseptere når jeg leser slik at jeg aldri får levd meg inn i selve historien. Forsøkte tilogmed å se filmene husker jeg, for alle maste sånn om hvor bra de var og når jeg sa jeg ikke taklet bok 1 så mente alle at det ville bli bedre om jeg så filmene siden jeg ikke hadde lest bøkene først. Det ble samme greia. Fikset ikke å leve meg inn i storyen så det var dødfødt. Er nok bare det at jeg mangler innlevelsesevnen og sikkert er en ganske kjedelig person. Liker ikke star wars og den type filmer heller jeg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei igjen! Jeg ville bare oppdatere litt her. Jeg la boken til side siden sist (pga andre prioriteringer), men nå tar jeg opp denne ideen opp på nytt. Jeg har nemlig begynt i et forfatter-studie og denne fortellingen skal bli min pilot-innlevering til våren (med mulighet til å fortsette neste år). Jeg takker alle sammen for deres tanker / ideer / forslag
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ideen er gjort før, men den versjonen jeg tenker på så er ikke folkene primitive, tvert i mot har de forståelse av teknikker det moderne mennesket hadde kalt magi.

Men kanskje det er noen ideer du kan dra ut av det:

D'ni (duh-nee) er et folk som lever langt under jorden, de har aldri utforsket overflaten, det er teorier om at det kanskje finnes primatlignende skapninger der men det er av ingen seriøs interesse for folket.
I den store hulen de bor i er det en sjø, i denne sjøen finnes det selvlysende alger som har en spesiell 30-timers syklus som lyser opp nesten hele hulen.

D'ni city
D'ni people

Det er tre bøker i serien som egentlig er skapt for å fylle inn historien rundt Myst spillene:
https://www.amazon.com/Book-Atrus-Myst/dp/0786881887
Vis hele sitatet...

Dette minner meg om agharta & lemuria historien vis du har lest om de
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du kan søke på ordet "Biospeleology" og se om du får noen ideer til prosjektet ditt.