Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5805
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann!

Holder på å ta sertifikatet, har øvelseskjørt mye i fjellet ved hytten sammen med mamma og pappa og med et par kompiser på ymse grusveier her i bygden.
I går kjørte jeg og et par kompiser rundt i bilen min som jeg kjøpte for et par dager siden. Det var promillekontroll og vi ble stoppet. Han som kjørte har sertifikat og blåste reint. Så søkte de opp reg. nr. og sa at jeg måtte ut av bilen, jeg satt i passasjersete.
Så lyste de meg i pupillene mine, sa jeg hadde blodsprengte øyne og at jeg måtte være med på stasjonen.

Før de tok meg med på stasjonen tok de fra meg telefonen min som ikke har kode. Der fant de en video i en facebook chat hvor jeg kjørte bilen på en gammel flyplass.
Kjørte sikkert mellom 500 - 700 meter.

Jeg hadde ikke røyket i går og jeg sluttet å røyke fast et par-tre mnd. siden. Tok et par trekk av en joint tidligere i uken. Så når de tok urinprøven var den positiv. Gikk og positiv for BUP eller noe. Vet ikke hva det er og jeg har ikke tatt noe annet enn bønne. Var på sykehuset for ca 1 mnd for en operasjon hvor jeg fikk et par tabletter.

Jeg var ikke ruset når jeg kjørte, men siden jeg har en tidligere sak på å røyke og nå får jeg en ny sak på å røyke. Blir utsettelsen mye lenger pga. det? Det har vel noe med edrueligheten min å gjøre

Uansett, det jeg lurer på er hvor lang utsettelse tror dere jeg får og når er det vanlig å få tilbake telefonen?
Anonym bruker
"Harm Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke ulovlig å kjøre på lukket vei, med tillatelse av de som eier plassen. F.eks. på flyplass har du lov hvis du har tillatelse, eller du har med en voksen som har. Vi glattkjørte på en flyplass/flystripe f.eks. som var aktivt i bruk utenom kjøring med skole.

Angående pisseprøven din så nekter du, og krever enten blodprøve eller at det blir avgitt ny urintest, siden du er ren som du sier er dette eneste måten å motbevise på, da prøvene kan være falsk-positive. Samtidig har du hatt operasjon der du har fått tabletter av legen, som i og for seg er helt lovelig.

Resten av dette er helt opp til politistasjonen som holder på med saken din, men det kan ta noen mnder.
Hei!
Om jeg ikke tar helt feil tester de buprenorfin, som etter min kjennskap er et syntetisk opioid. Buprenorfin brukes blant annet i preparatende Subutex og Temgesic. Andre enn de preparatene er for meg ukjent.

Jeg har vært i situasjon der jeg har testet positivt på urinprøve for benzodiazepin. Ved å innhente bekreftelse fra sykehuset vedrørende bruk av benzodiazepiner i en periode i forkant ble tiltalen kastet. Jeg anbefaler at du innhenter opplysninger fra sykehuset om hvilke medikamenter du har fått. Det kan i beste fall fjerne enhver mistenkelighet om inntak av buprenorfin ulovlig.
Om dette dog vil fungere med et så langt mellomrom fra operasjon til urinprøve er jeg usikker på. Spesielt med tanke jeg ikke kjenner særlig til i særlig stor grad hvordan buprenorfin fungerer.

Angående utsettelse har jeg forstått det slik, uten å kunne henvise noen steder for øyeblikket, at det er innskrenket en del på rammene. I verste fall kan du forvente å ikke bli ansett som edruelig nok til å føre bil, og må derfor gjennomgå en rekke urinprøver i samarbeid med lege. Hva det faktiske utfallet vil bli kan være alt fra påtaleunnlatelse til urinprøver.

For mobilens vedkommende anbefaler jeg å ringe og/eller møte opp på det lokale kontoret og spørre etter den. Min erfaring tilsier at de rasker litt på. Men ikke vær ufin.

Håper det ordner seg!
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har virkelig politiet lov til å ta telefonen å gå hjennom den uten at man kan nekte dem? Enda man der og da ikke har gjort noe alvorlig. Og hvorfor måtte du være med ut av bilen pga registreringsnummeret?
Ja, politiet kan beslaglegge mobil for gjennomgang for beviser eller bruk som bevis. Dog kan de, gitt at den er låst, ikke tvinge deg til å åpne telefonen. Sent i fjor skrev blant annet VG at regjeringer ønsket å la politiet bruke makt for å låse opp telefon, nettbrett og pc i straffesaker. Hva det nøyaktig inngår er jeg usikker på. Det kan du lese om her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...ng/a/23874034/
Uvaksinert 👍
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke ulovlig å kjøre på lukket vei, med tillatelse av de som eier plassen. F.eks. på flyplass har du lov hvis du har tillatelse, eller du har med en voksen som har. Vi glattkjørte på en flyplass/flystripe f.eks. som var aktivt i bruk utenom kjøring med skole.

Angående pisseprøven din så nekter du, og krever enten blodprøve eller at det blir avgitt ny urintest, siden du er ren som du sier er dette eneste måten å motbevise på, da prøvene kan være falsk-positive. Samtidig har du hatt operasjon der du har fått tabletter av legen, som i og for seg er helt lovelig.

Resten av dette er helt opp til politistasjonen som holder på med saken din, men det kan ta noen mnder.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? Veitrafikkloven gjelder over alt, til og med inne på ditt eget bad. Eneste lovlige er plasser som er organisert av lovlig klubber. Det er altså IKKE lov å kjøre noen andre steder. Dette gjelder også ATV så unger har IKKE lov å kjøre på egen tomt selv om den er inngjerda med 50 meter høyt piggtråd gjerde. Det er en stor misforståelse at det på private veier/steder kan gjøres som man vil, slik er det ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Hvor har du dette fra? Veitrafikkloven gjelder over alt, til og med inne på ditt eget bad. Eneste lovlige er plasser som er organisert av lovlig klubber. Det er altså IKKE lov å kjøre noen andre steder. Dette gjelder også ATV så unger har IKKE lov å kjøre på egen tomt selv om den er inngjerda med 50 meter høyt piggtråd gjerde. Det er en stor misforståelse at det på private veier/steder kan gjøres som man vil, slik er det ikke.
Vis hele sitatet...
Nei.

Det er ei rekkje unntak. I forskrift om trafikkopplæring kan vi lese følgjande:
På øvingsbane eller annet avsperret område kan øvingskjøring for alle klasser skje uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet, når vedkommende har visuell kontakt med mulighet for instruksjon.
Vis hele sitatet...
Annet avsperret område må jo tolkast som eit område der det ikkje er almenn tilgang for andre enn dei som deltek i opplæringa. T.d. nedlagt flyplass med port vil oppfylle det kravet. Då kan vedkommande vere åleine i bilen, med visuell kontakt og mogelegheit for kommunikasjon.
Lurker Nr1
8 0
Tusen takk for svar.

Bilen står på meg og jeg har et par saker i navnet mitt, så tror det var derfor. Så når de søkte opp reg. nr kom det sikkert opp noe greier om meg.
Det daffe sier er det jeg ble fortalt av de.

Er det ulovlig for meg å sperre iphonen min gjennom finn min iphone på icloud, logge ut av facebooken fra pcen, fjernslette bilder og lignende? Eller blir det tukling med bevis eller noe
Sitat av Phillemon Vis innlegg
Er det ulovlig for meg å sperre iphonen min gjennom finn min iphone på icloud, logge ut av facebooken fra pcen, fjernslette bilder og lignende? Eller blir det tukling med bevis eller noe
Vis hele sitatet...
Nei, ikke ulovlig, og heller ikke definert som tukling med bevis.
MEN det er ingen vits i å gjøre dette nå, politiet har speilkopi av telefonen din.

Skulle hatt kode.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Heisann! Er en stund siden dette skjedde, jeg har enda ikke fått noe brev fra politi ang. hva som skjer.
Hørte fra en kompis at jeg kan få 2 år sperrefrist pga tidligere hasjbruk (tatt 2 ganger). Jeg har nå sluttet å røyke, typ 3 mnd siden. Om jeg får 2 år sperrefrist, kan jeg anke det med at jeg er rein nå og få kortere sperrefrist?
Hei,

Jeg måtte bla litt tilbake i mine gamle innlegg for å finne dette. Jeg har skrevet dette i en annen tråd:



Da jeg søkte om godkjennelse av vandel fikk jeg informasjon om at dette ville ta to til fire uker. Etter tolv fikk jeg svar.

Sitat: Gjeldende bestemmelser
Den som skal få førerkort for motorvogn må være edruelig, og det må ikke være noe å si på søkerens vandel ellers, jf. vegtrafikkloven § 24 fjerde ledd.

Det følger av Politidirektoratets rundskriv 2017/3 at ved vurderingen av en førerkortsøkers edruelighet vil det vanligvis være tilstrekkelig å ta utgangspunkt i politiets egne registre (bøte- og strafferegisteret), herunder opplysninger om innbringelser i drukkenskapsarrest, samt opplysningene søker har gitt om sitt forhold til rusmidler. Videre vil ett tilfelle for bruk/befatning med narkotika i løpet av det siste året sperre for samtykke til erverv av førerett, enten vedkommende er straffet for dette eller ikke.

Videre står det: Fremtidig erverv av førerett
Dersom du i fremtiden skal kunne påregne innvigelse av førerkortsøknad vil det kreves tilfredsstillende helseattest for førerkort samt dokumentasjon på at du har vært rusfri over tid (minimum de siste 6-12 måneder). Det må heller ikke foreligge andre lovovertredelser av betydning for adgangen til å erverve førerkort.
Takk for svar!
Har adresse hos min bror, han ringte meg tidligere i kveld. Litt urolig i stemmen, "det er kommet et brev til deg fra politiet..".
Så jeg ble jo ganske lettet og dro å hentet papirene. Jeg tror de var ganske snill med meg. Fikk 6 mnd sperrefrist, som gikk ut 25. nov. Så det er skamdigg, og boten for bruk av cannabis og kjøringen kom på 8000kr.
Endelig ferdig med den saken, og kan begynne å ta sertifikatet

Takk igjen