Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4588
Hei å hå!

Solen skinner og det er ikke mange ukene siden jeg kom meg ut av mitt den årlige vinterdepresjonen eller hva man skal kalle det.

Når dagene blir kortere og sola forsvinner går jeg helt unner bordet, hvert jævla år. Får ikke sove, blir lettere deprimert, tiltaksløs og generelt bare neafor.

Nå har jeg _igjen_ kommet meg ut av mønsteret. Sover godt og er i godt humør etc..

Det jeg lurer på er... hva kan jeg evnt kan gjøre for å ikke kræsje så hardt mot slutten av året? Noen erfaringer kanskje?



- Panama
Tren som bare juling, i tillegg kan lysterapi/d-vitamin tilskudd ha merkbar positiv effekt.
Sist endret av En deling; 23. mai 2017 kl. 15:31.
Jeg sliter også rundt vintertiden og for meg så hjalp trening med dette problemet. En travel hjerne har ikke tid til å føle seg deprimert. (Resultat kan variere)
Jeg sliter når vinteren er på verst i Norge. Kaldt og jævligt og jeg spiller ikke i et black metal band så da er det ikke til så mye nytte.

Det jeg har gjort de siste 5 åra er å reise til utlandet. Kjenner litt folk her og der, så en bilig tur skal gå helt fint, spesielt siden jeg tjener mesteparten av pengene mine rundt sommertidene.
Vinteren er forferdelig, gjør det samme som Mar over her - sparer opp resten av året og tar 1-3 måneder ferie til Asia
Hva gjør man om man er omvendt?
Hadde det ikke vært for samboer og bikkja hadde jeg rømt til Spania 6 mnd i året.

De siste årene har mørketida tatt knekken på meg psykisk. Sært hele greia. Er det sol ute så får jeg automatisk en fin dag.
Her er det motsatt.. Lengter etter mørket og vinteren allerede..
Vinterdepresjon kan ofte være resultat av for lite vitamin D.
Mange studier viser for tiden at det er bra å dosere vitamin D igjennom hele året. Spør legen om sjekk for å se om du er innenfor normalnivåene.
Trening fungerte ganske bra for meg, vektløfting. Bonus, man får mer muskler, overskudd og generelt bedre humør med på kjøpet. Minus med trening, det er ikke en lettvindt løsning, de første vekene kan være ett lite helvete. Men etter 2-3 uker så blir det en rutine, og når man har holdt på en stund så blir det uvandt og ikke trene. Jeg må begynne og trene igjen...
Sist endret av sneipen; 24. mai 2017 kl. 12:24.
▼ ... over en uke senere ... ▼
-Ta 5000-10000 IU vitamin D daglig når høsten kommer.
-Begynn med 45 min lysterapi hver morgen før SADen slår inn.
-Ta 1-2 sydenturer på 1-2 uker i løpet av vinteren hvor du soler deg masse. Anbefaler sen november eller i desember.
Sist endret av Esoterisk; 1. juni 2017 kl. 11:39.
Hei

Jeg slet mye med dette frem til jeg tok opp håndballdømming igjen etter mange år.. Hobby hobby hobby, hold deg selv engasjert og opptatt med noe. Finn noe å se frem til annet enn å fokusere på at det er "mørkt ute" og derav "inne".
Begynte med kickboxing og tok vitaminer! Det funket for meg
Trening og sunt kosthold. Ikke alltid like lett å få til å passe med andre ting, men om du får tatt en treningstur midt på dagen når det er litt lys så hjelper det i massevis. Hvis du bor i nærheten av fjell anbefaler jeg snowboard. Blir du hekta så kan det fort gjøre vinteren til den beste tiden på året
Hadde kun sommerhobby før..da tok jeg 10min sol når været var på sitt værste, hjelper meg hvertfall. D-vitaminer og Melatonin eller hva søren.

Senere år har jeg tatt opp igjen alpint, kjører mc/bil på isbane, kjøpte meg truger og fatbike sykkel.

I tillegg prøver jeg å jobbe så mye som mulig på vinteren, da dette funker for meg.. Nattevakt og legger ikke merke til omgivelser når jeg er opptatt med arbeid.