Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 9884
Hei,jeg får ingen bios meldinger til skjermen etter å ha montert sammen den nye pc:en min.
Skjermen viser bare NO signal.

Oppsettet er

Kode

PSU  fractal design integrated M 550 w
Gpu Asus radeon strix rx 480
Cpu ryzen 1700x, 3.7 GHZ
Moderkort asus prime X370-Pro
RAM 2 x 8GB Corsair vengeance DDR4 LPX 2400 mhz
Kjøler Be quiet pure Rock 550W TDP
SSD samsung evo 250 GB

Skjerm: Asus VW1930-Splendid
(har også testet å koble till TV med HDMI)
Viftene på kabinettet og viften på kjøleren, og gpu vifter starter da jeg setter på strømmen. Det lyser også leds på moderkortet nær utgangen til I/O platen samt det lyser på GPU.
Jeg benytter RAM slots dimm A2 og Dimm B2 men har og testet de andre slottene, samt med en RAM brikke samt uten RAM brikker.
Ifølge diverse guider skal BIOS/moderkort sende 2 pipelyder da det initialiseres uansett om man har koblet til skjerm eller høytalere,men det skjer ikke her.
BIOS skal også sende lyd om man ikke har RAM brikker isatt i RAM-slottene,men det skjer heller ikke.

Har også testet å koble direkte fra GPU:ens HDMI-port uten at skjermen da heller får noe signal.

Har også testet å koble fra gpu,ssd, samt andre gpu pcie-slotter.

Begynner å lure på om jeg har kjøpt et defekt moderkort-hva kan være feil?
Er du sikker på at du har koblet PSU riktig på hovedkortet ? Hadde samme symptomer som deg, alt lyste fint på HK, vifter sveiv fint men ingen Bios. Helt til jeg oppdaget at PSU ikke var koblet riktig Altså... det er 2 koblinger på hovekortet som skal ha strøm og ikke bare 1.
Sist endret av Solarfields; 6. mai 2017 kl. 14:48.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Er du sikker på at du har koblet PSU riktig på hovedkortet ? Hadde samme symptomer som deg, alt lyste fint på HK, vifter sveiv fint men ingen Bios. Helt til jeg oppdaget at PSU ikke var koblet riktig Altså... det er 2 koblinger på hovekortet som skal ha strøm og ikke bare 1.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har koblet til de to strømkontaktene på hovedkortet-den mindre 8-pins kontakten sitter litt hardt synes jeg dog
Det Solarfields nevner er definitivt verdt å sjekke. En annen ting du kan prøve er reset av BIOS. Selv om dette normalt ikke skal være problemet er det en enkel ting å teste ved å flytte reset CMOS-jumperen frem og tilbake (eller tilsvarende, avhengig av hovedkort).

Ang. manglende lyd fra hovedkortet, så kan det komme av at det ikke er speaker på hovedkortet og ingen koblet til. Ikke alle moderne kabinetter har en slik speaker, men hvis kabinettet ditt har skal den kobles samme sted som der du kobler LEDs for HDD og power samt knappene for reset og power.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Det Solarfields nevner er definitivt verdt å sjekke. En annen ting du kan prøve er reset av BIOS. Selv om dette normalt ikke skal være problemet er det en enkel ting å teste ved å flytte reset CMOS-jumperen frem og tilbake (eller tilsvarende, avhengig av hovedkort).

Ang. manglende lyd fra hovedkortet, så kan det komme av at det ikke er speaker på hovedkortet og ingen koblet til. Ikke alle moderne kabinetter har en slik speaker, men hvis kabinettet ditt har skal den kobles samme sted som der du kobler LEDs for HDD og power samt knappene for reset og power.
Vis hele sitatet...
Takk for forslagene-Ja har testet å resette bios-uten at det ga noe. Kabinettet er et fractal define R5.
Hm, med PSU'n fikk du nok med forskjellige typer ATX tilkoblinger, på mitt HK er det 24kontakter + 8kontakter på andre koblingen+4kontakter på en annen. Jeg bruker kun 20 + 8.

Er ingen Bios lyd på min pc heller.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Hm, med PSU'n fikk du nok med forskjellige typer ATX tilkoblinger, på mitt HK er det 24kontakter + 8kontakter på andre koblingen+4kontakter på en annen. Jeg bruker kun 20 + 8.

Er ingen Bios lyd på min pc heller.
Vis hele sitatet...


Jeg bruker den faste 8-pins kontakten til den mindre strømkontakten på moderkortet samt den extra 6+2 atx kontakten til å strømsette gpu:en

Edit: Jeg ble litt utydelig, jeg bruker selvsagt også den store 24-pins kontakten til den største strømkontakten på psu:en
Sist endret av hollow; 6. mai 2017 kl. 15:37.
Fikk du med en ledning med kun 20kontakter til den 24-pins kontakten ? Mulig det er en slik du kan dele..altså ta bort de 4 siste. Prøv det hvis det er mulig
Sist endret av Solarfields; 6. mai 2017 kl. 16:00.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Fikk du med en ledning med kun 20kontakter til den 24-pins kontakten ? Mulig det er en slik du kan dele..altså ta bort de 4 siste. Prøv det hvis det er mulig
Vis hele sitatet...
Til 24-pins kontakten på moderkortet sitter det en fastmontert kabel på psu:en som terminerer i en 20P+4P kontakt. Det er den tykke utgående kabelen man ser gå ut fra bildet av psu:en jag la ved i forrige post.

Har nå testet å dra ut 4p kontaktdelen av denne kabelen fra fra moderkortet og la den gjenværende 20P kontakten sitte i. (8-pins kontakten i den andre mindre strømkontakten på moderkortet fortsatt isatt.)

Men situasjonen er fortsatt densamme.
Rart da.. se på denne; ganske likt oppsett og ser ut som det tar tid før den booter opp? ca 35sek tok det her..

https://www.youtube.com/watch?v=mSovD4gOorA
hollow's Avatar
Trådstarter
Ja-har sett den youtube-videoen-og en del andre.
Not a real gamer
retovio's Avatar
prøvd å ta ut skjermkortet og koble skjermen direkte i hovedkortet?
kav være at biosen er for gammel til skjermkortet som var problemet på mitt oppsett
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av retovio Vis innlegg
prøvd å ta ut skjermkortet og koble skjermen direkte i hovedkortet?
kav være at biosen er for gammel til skjermkortet som var problemet på mitt oppsett
Vis hele sitatet...
Har tatt vekk gpu:en helt fra moderkortet en gang,
og så koblet rett i hdmi-utgangen på moderkortet-men får fortsatt bare No signal på skjermen. Eller mente du at det er en spesiell kontakt på moderkortet som man må bruke for tilgang til integrert grafikk på moderkortet?

Men har ikke fjernet hovedkortet fra kabinettet-ennå.

Skal ikke RAM-blikkene blinke litt da man starter opp pc:en? Her gjør de ikke det. Tipper moderkortet er defekt..
Har testet med et annet RAM-sett uten hell også.
Sist endret av hollow; 7. mai 2017 kl. 11:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Verken hovedkort eller kabinett kommer med systemhøyttaler, anbefaler å plugge i en i hovedkortet(ved av/på og reset header) for å høre om den faktisk poster eller gir en feilkode.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Sitat av hollow Vis innlegg
Har tatt vekk gpu:en helt fra moderkortet en gang,
og så koblet rett i hdmi-utgangen på moderkortet-men får fortsatt bare No signal på skjermen. Eller mente du at det er en spesiell kontakt på moderkortet som man må bruke for tilgang til integrert grafikk på moderkortet?

Men har ikke fjernet hovedkortet fra kabinettet-ennå.

Skal ikke RAM-blikkene blinke litt da man starter opp pc:en? Her gjør de ikke det. Tipper moderkortet er defekt..
Har testet med et annet RAM-sett uten hell også.
Vis hele sitatet...
HDMI kontakten skal være nok, prøvd med en annen skjerm eller annen HDMI ledning?
Du kan også prøve å starte pcen uten at skjermen er koblet i og så plugge den i etter et minutt, er ikke alle skjermer BIOSen er glad i og nekter å poste
Sist endret av retovio; 7. mai 2017 kl. 16:47.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av retovio Vis innlegg
HDMI kontakten skal være nok, prøvd med en annen skjerm eller annen HDMI ledning?
Du kan også prøve å starte pcen uten at skjermen er koblet i og så plugge den i etter et minutt, er ikke alle skjermer BIOSen er glad i og nekter å poste
Vis hele sitatet...
Har prøvd med en tv som har hdmi-uttak-samme display-no signal-har også testet med å vente noen minutter før jeg setter på skjermen.

Å koble til en laptops hdmi-uttak for å benytte laptopskjermen til noe som dette går vel forresten ikke uten videre?
Prøvd en annen HDMI-kabel?
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Prøvd en annen HDMI-kabel?
Vis hele sitatet...
Ja-testet med to forskjellige hdmi-kabler som begge funker med f eks raspberry pi.

På skjermen min sitter det ett vga till hdmi adaper så mulig kanskje at skjermen er for gammel men på tv-n jeg har testet er det hdmi og den funker å bruke som ekstraskjerm for andre pc:er, og å koble til f eks raspberry pi.

Angående eventuell PSU-feil:

Ser at en del anbefaler å skru ut psu:en, så koble den grønne ledningen på 24-pinskontakten på psu sammen med en av de svarte jordede kontaktene på samme kontakt med binders elns.
Og så se om psu starter opp da man setter den på.

Men gir det svar om cpu ikke får nok strøm til å POSTE ?
Sist endret av hollow; 9. mai 2017 kl. 09:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler deg å få tak i en speaker (hverken hovedkortet ditt eller kabinettet har dette) og koble denne til hovedkortet, da dette kan gi en god indikasjon på hva som er galt. Om BIOSen din sender ut pipelyder nå vil du ikke høre det.

Vet det er blitt nevnt flere ganger i denne tråden, men vil heller begynne med det før du evt. feiltester PSU eller bytter hovedkort.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av uninvited Vis innlegg
Anbefaler deg å få tak i en speaker (hverken hovedkortet ditt eller kabinettet har dette) og koble denne til hovedkortet, da dette kan gi en god indikasjon på hva som er galt. Om BIOSen din sender ut pipelyder nå vil du ikke høre det.

Vet det er blitt nevnt flere ganger i denne tråden, men vil heller begynne med det før du evt. feiltester PSU eller bytter hovedkort.
Vis hele sitatet...
Har ikke sånn systemspeaker raskt tilgjengelig dessverre-hørt at det eventuelt går å bruke leds for å få blinke-signaler istedetfor lyd fra samme speaker-kontakter-men har vel heller ikke noe sånt småting liggende. Ser at det er leds på en usb-ttl kabel jeg har men den er vel ikke brukbar.

Gjorde forresten den enkle testen av PSU med å koble grønn til jordet og PSU-viften startet da. Men den testen er nok ikke uttømmende da egentlig skal PSU også loadtestes.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av hollow Vis innlegg
Har ikke sånn systemspeaker raskt tilgjengelig dessverre-hørt at det eventuelt går å bruke leds for å få blinke-signaler istedetfor lyd fra samme speaker-kontakter-men har vel heller ikke noe sånt småting liggende. Ser at det er leds på en usb-ttl kabel jeg har men den er vel ikke brukbar.

Gjorde forresten den enkle testen av PSU med å koble grønn til jordet og PSU-viften startet da. Men den testen er nok ikke uttømmende da egentlig skal PSU også loadtestes.
Vis hele sitatet...
En annen ting: SSD:en som er koblet til SATA-port 1 samt psu-skal ikke den gi lyd ifra seg på en eller annen måte da pc slåes på-selv om ikke noe er installert på den ennå?
DVD-leseren som er koblet til SATA-port 2 og psu gir ifra seg en rask klikkelyd da jeg slår på pc.

Grunnen til at jeg spør angående SATA-porter er at jeg har lest på andre forumer at en del har problemer med ikke-fungerende SATA-porter på dette moderkortet.

Sam at ASUS tydeligvis shipper drittdårlig biosversjon til dette kortet-men er ikke så lett å oppdatere BIOS uten tilgang til BIOSmenyen.
Er visst flere som har havnet i en høyst "ufrivillig betatester situasjon" med dette moderkortet og ryzen cpu ser man når man googler.

Har nå tatt av cpu igjen og ingen pins er bøyde elns.
Sist endret av hollow; 12. mai 2017 kl. 20:50.
For meg høres det ut som du har vært uheldig og fått ett hovedkort som er defekt. Ville bare returnert dette.

SSD gir ingen lyd fra seg, de har ikke bevegelige deler. Du ville uansett fint klart å poste selv med ikke-fungerende SATA-porter.
hollow's Avatar
Trådstarter
Angående kabinettviftene så koblet jeg de direkte til moderkortet istedet for å koble de till de regulerbare kontaktene på kabinettet.
Og begge viftene har hele tiden startet da jeg har slått på moderkortet.

Men det valget burde vel ikke ha noe å si for de problemene jeg har hatt?

Har demontert pc nå og klargjort for retur av moderkort/div deler-så blir ikke testet mer av meg i denne omgang.

I denne videoen der samme moderkort og cpu blir montert sier brukeren "we don't have hdmi on this" men da mener han vel bare at han ikke har skjerm med hdmi-uttak antar jeg:

https://www.youtube.com/watch?v=mSovD4gOorA
Skjermtilkobling blir ikke vist.

Jeg har brukt hdmi uttakene på moderkortet og koblet til tv med hdmi-uttak samt den asus skjermen jeg beskrev i første post,som har dvi-uttak hvor jeg har påsatt dvi-hdmi adapter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av hollow Vis innlegg

Har demontert pc nå og klargjort for retur av moderkort/div deler-så blir ikke testet mer av meg i denne omgang.

I denne videoen der samme moderkort og cpu blir montert sier brukeren "we don't have hdmi on this" men da mener han vel bare at han ikke har skjerm med hdmi-uttak antar jeg:

https://www.youtube.com/watch?v=mSovD4gOorA
Skjermtilkobling blir ikke vist.
Vis hele sitatet...
Viser seg at dette moderkortet ikke har integrert grafikk-og det er vel det den engelske youtube-brukeren mener..
Skjønner ikke da vitsen med å ha både hdmi-port, display-port og vga uttak på kortet
I salgsspesifikasjonen till dette kortet sto at dette har disse uttakene-villedende markedsføring etter min mening.
Manualen till kortet er også meget uklar på dette punktet.
Sist endret av hollow; 27. mai 2017 kl. 15:52.
Hei
Hadde akkurat samme problem med en Ryzen 1500 og MSI hovedkort. Sendte tilbake til butikk, de påstod at delene postet etter ca 3 minutter og oppdaterte bios så det bare skulle ta ca 20 sekunder nå. Ikke fått delene i retur enda.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lenticular Vis innlegg
Hei
Hadde akkurat samme problem med en Ryzen 1500 og MSI hovedkort. Sendte tilbake til butikk, de påstod at delene postet etter ca 3 minutter og oppdaterte bios så det bare skulle ta ca 20 sekunder nå. Ikke fått delene i retur enda.
Vis hele sitatet...
Hei, vet du om de delene som postet var hovedkort med cpu eller hovedkort med gpu og cpu?
Ser at en del MSI hovedkort har integrert grafikk derav spørsmålet.

Mitt hovedkort skal ha integrert grafikk men vet ikke om den er tilgjengelig med Ryzen. Hade vært greit om den hade vært tilgjengelig under feilsøkingstilfeller. For å utelukke feil hos GPU f eks.
Vet ikke hva de brukte, skal oppdaterer her når jeg får delene i retur. Jeg fikk ikke til post med verken integrert GPU på hovedkortet eller ekstern. Alle Ryzen prosessorer har integrert GPU så skal funke med hovedkort med skjermutgang.
hollow's Avatar
Trådstarter
I mitt tilfelle er også skjermkortet nytt-så jeg kan ikke utelukke/bekrefte defekt skjermkort heller. Men det hade jeg jo kunne gjort om hovedkortets integrerte grafikk virket. Men det er ikke opplagt om hovedkortets integrerte grafikk virker.

Men avventer svar fra butikk.
Sist endret av hollow; 31. mai 2017 kl. 14:11.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av hollow Vis innlegg
I mitt tilfelle er også skjermkortet nytt-så jeg kan ikke utelukke/bekrefte defekt skjermkort heller. Men det hade jeg jo kunne gjort om hovedkortets integrerte grafikk virket. Men det er ikke opplagt om hovedkortets integrerte grafikk virker.

Men avventer svar fra butikk.
Vis hele sitatet...
bare for avslutte tråden:
Butikken fant ikke noen feil-testet da med en ny skjerm med hdmi fra grafikkortet til skjermens hdmi-port og da virket det..
Og den gamle Asus skjermen hade ikke hdmi-men virket finfint ellers med eldre pc:er-men ikke overhodet sammen med dvi-hdmi adapter->grafikkortets hdmi uttak.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Snodig at det ikke fungerte når du testet på tv'n din. Vet at noen enheter er kresne dersom hdmi-kabel blir for lang.
hollow's Avatar
Trådstarter
Ja-rart at det ikke virket med TV:n.

Nå har jeg testet med prime95 og får hele tiden(etter 5-10 minutter) krasjer på flere workers. Nr 8 ved en kjøring så nr 11. Virker som det er random vilken worker som krasjer.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4.

Systemet er ikke overklokket, minnet kjører på 2133 Mhz.
UEFI er på sine defaults og er siste BIOS versjon.
Sist endret av hollow; 30. juli 2017 kl. 18:48.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Enten ram eller cpu, du kan jo prøve memtest til å begynne med
Sitat av Fleff Vis innlegg
Enten ram eller cpu, du kan jo prøve memtest til å begynne med
Vis hele sitatet...
Kjørte default memtest86 i 5.5 timer, men stoppet programmet da siden det ikke viste noen feil:
http://imgur.com/a/YE6S4

Tror jeg kan utelukke RAM da.
BIOS er 0805, nyeste. RAM kjører i 21233 MHz som er default speed.
På Google finnes tips om å øke spenningen på cpu litt, men er litt negativ til det da garantien isåfall ikke lenger gjelder på CPU.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hmm, merkelig dersom systemet ikke er klokket, pleier å komme dersom multiplier er for høy eller vcore for lav, du kan jo prøve å uppe vcore et hakk, det er ikke mye som skal til.