Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1179
Hei!
Jeg har nylig laget en pc, den funket helt fint til idag da jeg ikke kan få start på den. Den bare står i hovudkort menyen. Jeg har prøvd å ta ut batteriet på hovudkortet men det funket ikke.
Noen som vet hvordan man kan få den til å fungere igjen?

Håper på raskt svar

-Knut
Hva mener du? maskin står stuck i bios menyen? Det kan type på HDD, Ram, skjermkort(gpu) eller cpu kan være defekt/skadet.
Prøv og start opp maskin med bare de enkleste delene som; 1 brikke ram, 1 hdd, cpu. Om det starte, så prøver du ut delene du har tatt ut av maskin.
Feilkoblet HD?
Se om du finner en DVD med Linux og boot på den.
Ja den står stuck i rett før du kommer i bios visst du forstår. Kommer ingen ting på skjermen visst det bare er en ram brikke. Hadde problem med at bare 4 gb av 8gb var brukbart og resten var "system reserved".
Jeg tror kanskje det er defekt ram eller hovudkort etter at hovudkortet ikke visste noe bilde til skjerm første gang jeg starter pcen og nett ingangen funket ikke. Kan det kanskje vere det eller har du noen andre tips?

Sitat av Jim114 Vis innlegg
Feilkoblet HD?
Se om du finner en DVD med Linux og boot på den.
Vis hele sitatet...
Kan ikke komme så langt pga den er stuck rett før du kommer i bios
Sist endret av Norseknutsen; 19. februar 2015 kl. 18:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For å klare opp i alt:

- Starter pcen fint med 1x4gb ram, eller er du da stuck i "Oppstart"
- Vil ikke pcen skru seg på i det hele tatt om du har i 2x4gb ram brikker?
Sist endret av SkyMarshal; 19. februar 2015 kl. 22:54.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
For å klare opp i alt:

- Starter pcen fint med 1x4gb ram, eller er du da stuck i "Oppstart"
- Vil ikke pcen skru seg på i det hele tatt om du har i 2x4gb ram brikker?
Vis hele sitatet...
2x4gb starter den men stuck
1x4gb starter men ingen signal til skjerm
Du monterte avstandskruene mellom hovedkortet og kabinettet?
Sitat av sweem Vis innlegg
Du monterte avstandskruene mellom hovedkortet og kabinettet?
Vis hele sitatet...
Ja, det gjorde jeg
Kan du liste opp hva du har av maskinvare?
Sitat av sweem Vis innlegg
Kan du liste opp hva du har av maskinvare?
Vis hele sitatet...
Specs:
GPU: XFX R7 250 BOOST 1 GDDR5
CPU: AMD FX-4300 3,8ghz
HOVUDKORT: ASUS M5A78L-M LX AM3+
RAM: Corsair Vengeance DDR3 DIMM 2x4GB
PSU: Corsair Power Supply 430W CX430

Nå funker den! Plutselig idag da jeg tok den på funket den
Takk for hjelpen uansett
Sist endret av Norseknutsen; 20. februar 2015 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En løsning kan være at tastaturkabelen var løs. Ofte stopper BIOS opp, da den ikke finner tastatur. Ellers så synes jeg din PSU er alt for liten! Du burde iallfall hatt 800 W eller mer. Skjermkort kan dra godt over 200 W, og CPU drar ofte opptil 100 W. Et lignende skjermkort har behov for 400 W, altså nesten hele din PSU.