Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1098
Jeg å kompis holder på med å lage en nettside, der har vi støtt på et problem. dette er ikke uvanlig, men etter en del søking på internatt finner jeg ikke noe som kan hjelpe. Derfor prøver jeg her.

http://img29.imageshack.us/img29/9936/poblem.png
Dette er problemet. siden bruker ajax så innholdet i mitten kan variere i størrelse, men som dere ser vill wrapperen og footeren fosvinne opp over meyene ved lite innhold. Finnes det en måte å løse dette ved css uten at footeren og bånn på wrapperen forsvinner langt ned på siden ved mer innhold. Eller er tadle den eneste løsningen på dette. siden er allerder php krevende, så vi vill helst holde arbeidsmengden til serveren så lav som mulig.
Sist endret av knutsenter; 11. mai 2010 kl. 20:15.
Selvfølgelig kan man bruke HTML og CSS for å lage et slikt oppsett. Tabeller skal brukes for å presentere data, ikke for å lage design med.

Om du ønsker at noen skal kode dette for deg er du sannsynligvis på feil sted. Lær deg CSS og kod hele siden på nytt.
Sist endret av danielsk; 11. mai 2010 kl. 20:21.
Værsåsnill å ikke lag enda et tekstbasert-mafia/gangster spill.
Holder med Nordicmafia, Mafiaspillet og alle de andre -.-

Litt mer on-topic: Skal nok være mulig å fikse dette i CSS
Hadde vært et pluss om de la ved CSS'en din
Trådstarter
9 0
Vi kan begge css, men problem her er som sakt at innholdet endres men menyen blir der de er. Å når innholdet mitt på siden ligger nederst i htmlen vill bunen på wrapperen følge dunden på den. å vi kan ikke sitte å endre cssen hvær gang vi endrer noe av innholdet i feks: nyhetene. så når mittinholdet blir minder enn menyene får vi disse problemene, men er det en måte i css for å kunne endre hvem av divene bunnen av wrapperen følger etter så de ikke kommer opp under. den eneste løsningen vi har funnet på dette er å legge sidens innhold i en table. men som nevnt er table i hovedsak for å organisere data.

Sitat av Revbatim Vis innlegg
Værsåsnill å ikke lag enda et tekstbasert-mafia/gangster spill.
Holder med Nordicmafia, Mafiaspillet og alle de andre -.-

Litt mer on-topic: Skal nok være mulig å fikse dette i CSS
Hadde vært et pluss om de la ved CSS'en din
Vis hele sitatet...
dette skal ikke være et tekstbasert mafiaspill, på den tradisjonelle måten. denne siden er mer interaktiv å inneholder flash filer for å få silleren mer involvert og løfte kavliteten opp til et nytt nivå

Kode

#wrapper
{
	top: 5px; 
	width: 990px; 
	left: 15%;
	right: 15%;
	margin-left: auto;
   	margin-right: auto;
	border: 1px solid #DE7000;
	margin-bottom: 110px;
}

#Content {

	position: relative;
	color: white;
	left: 27.5%;
	width: 450px;
	margin-top: -433px;
	padding-bottom: 50px;
}
dette er den delen av cssen som omhandler wrapper og innholdet i midthen
Sitat av knutsenter Vis innlegg
dette skal ikke være et tekstbasert mafiaspill, på den tradisjonelle måten. denne siden er mer interaktiv å inneholder flash filer for å få silleren mer involvert og løfte kavliteten opp til et nytt nivå
Vis hele sitatet...
Lykke til! (Det trenger dere.)

Det første dere kan gjøre for å "løfte kvalitetet opp til et nytt nivå" er å eliminere skrivefeil, redesigne siden og fjerne "2010 ALL RIGHTS RESERVED". Hvorfor står det to ganger, forresten?
kan min-height være det du leter etter?

http://www.w3schools.com/css/pr_dim_min-height.asp

pirke: html og css er client-side, det vil ikke belaste serveren noe mer enn at den sender ut tekstfilene. PHP derimot, der behandles ting på serveren før det sendes ut til brukeren
Sist endret av VivaLatrina; 12. mai 2010 kl. 00:14.
Trådstarter
9 0
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg

pirke: html og css er client-side, det vil ikke belaste serveren noe mer enn at den sender ut tekstfilene. PHP derimot, der behandles ting på serveren før det sendes ut til brukeren
Vis hele sitatet...
ja det hvet vi. og siden har større mengder php. og så hvidt vi vet er det server basert. men takk for hjelpen. jeg tror det var noe i den retningen vi trengte

Sitat av Johan9430 Vis innlegg
Lykke til! (Det trenger dere.)
"2010 ALL RIGHTS RESERVED". Hvorfor står det to ganger, forresten?
Vis hele sitatet...
Vi er to som lager siden så vi har vær vår "2010 ALL RIGHTS RESRVED" + navn
Sist endret av knutsenter; 12. mai 2010 kl. 09:40.
Hva med "css-tables"?

Det går ut på å sette display properties på div-elementer slik at de oppfører seg i stor grad på samme måte som tabeller ville gjort, men at du samtidig bevarer en semantisk riktig struktur i markupen din slik at siden igjen blir tilgjengelig for synshemmede som bruker "screen readers" etc...

Ulempen er da at display egenskapene (table, table-row osv.) ikke funker i IE6 og 7 og delvis 8(?). Det kan du derimot løse med conditional stylesheets...

Du kan lese om "css-tables" i boken "Everything you know about CSS i wrong":
http://www.sitepoint.com/books/csswrong1/

Viss du ikke gidder å betale finnes det sikkert noen guider flytende rundt... google er din venn
Limited edition
Moff's Avatar
Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke min-height er helt browser-idiotsikkert. Jeg kan i alle fall huske å ha hatt trøbbel med det i IE6. Men hvis du bare skal ha en layout med tre kolonner og statisk bredde, så er det den enkleste sak i verden å ordne på sikkert vis. Det eneste du trenger er flere "wrappere". Her et eksempel:

HTML-kode

body {
	font-family: verdana;
	font-size: 12px;
}
div#wrap {
	position: absolute;
	left: 50%;
	width: 800px;
	margin-left: -400px;
	border: 1px solid #000;
	padding: 5px;
}
div#head {
	border: 1px solid #0f0;
	padding: 5px;
}
div#left_wrap {
	float: left;
	width: 150px;
	border: 1px solid #f00;
	padding: 5px;
}
div#center_wrap {
	float: left;
	width: 450px;
	border: 1px solid #00f;
	padding: 5px;
}
div#right_wrap {
	float: right;
	width: 150px;
	border: 1px solid #f00;
	padding: 5px;
	font-family: times new roman;
	font-size: 16px;
}
div#foot {
	clear: both;
	border: 1px solid #0f0;
	padding: 5px;
}
div.liten_dings {
	border: 1px solid #000;
	padding: 3px;
}
Du kan bruke dette oppsettet for å se hvordan div-ene vil oppføre seg:

HTML-kode

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
	<head>
		<title>Enda et mafiaspill</title>
		<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
		<link rel="stylesheet" href="stilark.css" />
	</head>
	<body>
		<div id="wrap">
			<div id="head">
				Århundrets on-line spill!
			</div>
			<div id="left_wrap">
				Ho-hved menu;;<br />
				- Liste<br />
				- Med<br />
				- Dotter<br />
				- Foran
				<div class="liten_dings">
					Mer tekst
				</div>
			</div>
			<div id="center_wrap">
				Lite innhold
				<div class="liten_dings">
					Samme klasse funker her også!
				</div>
			</div>
			<div id="right_wrap">
				Stygg font
				<div class="liten_dings">
					D og B er ikke samme bokstav.
				</div>
				<div class="liten_dings">
					Denne boksen vil ikke snike seg lengre mot venstre uansett hvor lite innhold du har der.
				</div>
			</div>
			<div id="foot">
				Copyright, copyleft, alle rettttigheter reservert på engelsk to tusen ganger - ikke kopier - ikke stjel - ikke tenk på det - (C) (R) (L) (:-) (Selv om PHP er serverside og er teknisk umulig å stjele uansett...)<br /><br />
				Copyright, copyleft, alle rettttigheter reservert på engelsk to tusen ganger - ikke kopier - ikke stjel - ikke tenk på det - (C) (R) (L) (:-) (Selv om PHP er serverside og er teknisk umulig å stjele uansett...)
			</div>
		</div>
	</body>
</html>
Lagre det nederste som en HTML-fil og det øverste som "stilark.css" i samme mappe.

Her bruker jeg "float: right" for å holde høyre kolonne alignet med headeren. Dette gir deg en et lite mellomrom mellom denne og midterste kolonne, som kan være kjekt fordi ulike nettlesere vil operere med litt ulik størrelse på innholdet. Dessuten ser det litt finere ut hvis teksten brytes litt før den når kanten. Rammene er som de er bare for å vise hvor grensene går, tanken var å ikke ha ramme på noen andre ting enn #wrap og "liten_dings, som vil gi ca. samme resultat som skjermbildet du viser (med noen justeringer på padding, margin og farger).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
9 0
Takk for alle svar, har fått det til å fungere nå