Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 648
Jeg lager meg en egen vm-side i .swf (LINK), som fungerer som uhøytidelig info-base for meg og venner.

Så sliter jeg med lagrings- og hente-funksjonene. I skrivende stund kan jeg lagre resultater i gruppe A, om jeg IKKE går ut av siden. Alt i as3 internt i fila.
Jeg er ute etter å lagre alle innskrevne resultater til feks SQL, via PHP eller AMFPHP, men kommer ingen vei, da kunnskapen har stoppet meg.
Jeg leser til eksamen, og frykter jeg ikke rekker å lære meg dette før vm starter.

Som en siste desperat løsning poster jeg problemet mitt her, og lurer på om noen kan hjelpe meg med noen linjer kode (fra as3 til/fra SQL). Jeg bryr meg ikke hvordan det fungerer, så lenge det fungerer.

Ja, jeg er kjip, og prøver å kaste fra meg arbeidet
Limited edition
Moff's Avatar
I AS3, så finnes det en smooth måte å kommunisere med POST-data på. Her er et kjapt eksempel:

Kode

var Data:URLRequest=new URLRequest("http://localhost/test.php");
Data.method=URLRequestMethod.POST;
var Variabler:URLVariables = new URLVariables();
Variabler.tekst="Fisk";
Data.data=Variabler;
var Tilkobling:URLLoader = new URLLoader();
Tilkobling.dataFormat=URLLoaderDataFormat.TEXT ;
Tilkobling.addEventListener(Event.COMPLETE, Ferdig);
Tilkobling.load(Data);
function Ferdig(e:Event) {
	trace("Ferdig.");
}
Personlig synes jeg AS3 er håpløst oppbygd, men det gir noen fordeler etter hvert som ting blir mer komplisert.

Først oppretter jeg objektet "Data", som inneholder en URLRequest og et nytt objekt som heter "Variabler" (under Data.data). Variabler kan inneholde så mange properties som du har lyst til - jeg har laget én, som heter "tekst". Tekst er en string, "Fisk", og det er informasjonen som sendes til serveren. Deretter lager jeg objektet "Tilkobling", som er en URLLoader med dataFormat text (like greit, siden PHP behandler GET og POST-data som string (tekst) uansett) - samt en EventListener som kjører når serveren svarer på det du sender ("Ferdig").

Du kan også lett endre fra POST til GET, avhengig av hvordan du vil at dette skal foregå. Hvis jeg ikke husker feil, så vil dette skriptet få en error hvis serveren ikke svarer på requesten - det vil si, at du må ha noe form for output. Her er et eksempel på back-end-skript i PHP:

Kode

<?php
if($_POST['tekst'] == 'Fisk') {
   echo '1';
   mysql_query("insert into vm (kamp, stilling) values ('norge-sverige', '1-0')");
} else {
   echo '0';
}
?>
Her bruker jeg en enkel if-løkke til å sjekke variabelen "tekst" - og lagrer en oppføring i en tenkt MySQL-database hvis den er "fisk". Outputen spiller egentlig ingen rolle i dette eksempelet, siden Flash-skriptet kun sjekker om den får svar - ikke hva det er for noe. Du bør huske på å bruke mysql_real_escape_string() når du putter variablene inn i databasen, siden dette lett kan hackes av folk.

Flash har også en god del andre måter å kommunisere på, men jeg foretrekker denne her når kommunikasjonen kun skal gå én vei (Flash -> PHP -> MySQL).

Jeg forstår det som at du får til å lese FRA databasen - men hvis du sliter med dette også, så bør du se på LoadXML-objektet. XML er ganske bra når du jobber med denne typen data. Bruk da PHP til å hente fra databasen og generere et XML-dokument som Flash kan lese.
Husk å ha noe sikkerhet over det, en session-key eller noe slikt - slik at ikke hvem som helst kan poste til databasen.
Zepur's Avatar
Trådstarter
Takk for svar! Har (grunnet dårlig tid) gått bort fra lagringsfunksjonen, så er kvitt problemet - men takk uansett

Si derimot ifra om dere finner bugs/feil på siden.