Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 11558
Sitat av mp34567
Forelegg kommer på rullebladet! Jeg fikk et forelegg for ikke å ha kjørt hensynsfullt aktpågivende og varsomt slik at ulykker ikke kan oppstå når jeg var 18 og det står der enda!
Forenklet forelegg havner ikke på rullebladet men forelegg gjør det!
Vis hele sitatet...
Forelegg kommer ikke på rullebladet, i hvertfall ikke "forenklet forlegg" eller hva det het.

Når man blir tatt for trim på moped får man noe som kalles ett forlegg, eller forenklet forlegg, og det kommer ikke på rullebladet nei.

Det er et tilbud du får, om å betale. Du kan velge og si NEI til forlegg, og gå til sak istede, men taper du saken, får du prikk på rulle bladet.
Ok skal gjenta meg selv.... FORELEGG KOMMER PÅ RULLEBLADET! Forenklet forelegg er ikke det samme som et forelegg! Forelegg er en alvorligere straffereaksjon. Forenklet forelegg er noe som ikke blir registrert på rullebladet.
Grunnen til at jeg fikk forelegg var fordi det ble person skade i ulykken de mente jeg forårsaket. Bilen min smalt i autovernet og gikk på hodet og ut i grøfta. Personskaden kom da jeg skulle ha ut kjæresten som var uskadd og bruke albuen for å få ut ruta. Fikk glassgår i armen som satt rimelig langt inne og første ble fjernet da vi kom til sykehuset.
Hadde det ikke vært person skade hadde jeg muligens sluppet unna uten noen reaksjon fra politiet i det hele tatt da jeg holdt fartsgrenser men ikke ante at veien hadde blitt speilblank i løpet av natta
Jeg har sitert dette før i en annen tråd, men det kan virke som det er nødvendig her også.

Tatt herfra:

Det finnes to typer politiattester, en "vanlig" og en "uttømmende". I den uttømmende finnes absolutt alle opplysninger om dine eventuelle lovbrudd - uansett hvor lenge siden disse er begått. I den vanlige politiattesten slettes stort sett alle opplysninger som er mer enn to eller fem år gamle.

(...)

Strafferegisteret:
inneholder samtlige opplysninger om dommer, vedtatte forelegg og andre avgjørelser som går ut på:

1. Frihetsstraff, samfunnstjeneste, rettighetstap eller utsettelse med å idømme straff.
2. Bot for forbrytelse.
3. Sikring, forvaring eller anbringelse i arbeidshus.
4. Betinget påtaleunnlatelse

(...)

Bøteregisteret:
inneholder opplysninger om:

1. Samtlige bøter ilagt ved forelegg (ikke forenklede forelegg) eller dom.
2. Påtaleunnlatelse i forseelsessaker.

Så mp34567 har rett her gitt.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Kaunda
§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument

Ved skjellig grunn til mistanke mot alle forbrytelser med over 6 mnd strafferamme er det anledning til å pågripe. Det gjelder det samme for nasking.

Det er ingen tvil om at butikkpersonale er i sin fulle rett ved slike pågripelser og det blir gjort daglig av butikkpersonale og vektere.

Dersom en setter seg til motverge ved en slik pågripelse vil legemsfornærmelse/beskadigelse komme på toppen av straff for dokfalsk.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at du har rett til å foreta en sivil arrest når visse kriterier er oppfylt. Disse betingelsene er på ingen måte oppfylt om du tror at en bruker falsk legitimasjon. Du han ikke sterk nok grunn til å tro at legitimasjonen er falsk til at det kan forsvare din bruk av nødrett /selvtekt. De andre kravene i nødrett paragrafen er heller ikke oppfylt ved bruk av falsk legitimasjon.

Sitat av Norges Lover
§ 17. Nødrett
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når
a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.
Vis hele sitatet...
Det vil heller ikke være grunnlag for en sivil arrest i andre situasjoner om vedkommene overlater gyldig ID og avslutter sin kriminelle virksomhet. Da faller ditt grunnlag for sivil arrest bort. Dermed kan du gjøre noe som kan forfølges strafferettslig om du fortsetter med frihetsberøvelsen.
Sitat av spetznaz
Men hvordan greide du å bli annmeldt for det? Vise du dem annen id også? Hvorfor vet butikksjefen navnet ditt og ikke bare falskid navnet ditt?
Vis hele sitatet...
Jee, dette lurer jeg også på. Hvis fyren i butikken skjønte at det ikke var ditt legg, hvorfor løp du ikke bare?
drQ
Egendefinert
Sitat av spetznaz
Det stemmer at du har rett til å foreta en sivil arrest når visse kriterier er oppfylt. Disse betingelsene er på ingen måte oppfylt om du tror at en bruker falsk legitimasjon. Du han ikke sterk nok grunn til å tro at legitimasjonen er falsk til at det kan forsvare din bruk av nødrett /selvtekt. De andre kravene i nødrett paragrafen er heller ikke oppfylt ved bruk av falsk legitimasjon.

Det vil heller ikke være grunnlag for en sivil arrest i andre situasjoner om vedkommene overlater gyldig ID og avslutter sin kriminelle virksomhet. Da faller ditt grunnlag for sivil arrest bort. Dermed kan du gjøre noe som kan forfølges strafferettslig om du fortsetter med frihetsberøvelsen.
Vis hele sitatet...
Kriteriene til sivilarrest er blant annet over 6 mnd strafferamme, som § 182 tydeligvis har. Synes selv det kan virke litt heftig når noen kjøper øl, så helt amokk kan man nok ikke gå. Men i utgangspunktet er nok hjemmelen der. (Strpl. § 171).

"Avslutte virksomheten" som du tenker på gjelder § 173.
"Den som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen. "
Vis hele sitatet...
Dette er en paralell regel, og her er det ikke snakk om noen strafferammer. Er det strafferamme over 6 mnd. kan det pågripes uansett.

Men så er det noe som heter fornuft og å legge en 16-åring i bakken fordi han har vist et lånt bankkort kan fort være litt overdrevent. Nødrettsparagrafene har forøvrig ikke noe med dette å gjøre.

BTW, til alle:
Før du poster noe som inneholder ordet "forelegg" - vet du forskjellen på "forenklet forelegg", som bare er en ekstra regning - og "forelegg" som er fengsel light. Du krangler ikke på hvilken farge en banan har hvis du ikke vet forskjellen på en banan og en pære.

mp34567 har selvfølgelig rett. (Hørtes forresten skikkelig kjipt ut det forelegget du hadde fått).
Han synest det var galt og løpe?
http://www.veryfunnycats.info/wp-content/uploads/2007/02/funny_cat_pictures_pc_6.jpg


Meeeen når jeg tenker meg om... hvis han var tøff nok til og troppe opp etter pils med falsk leg burde han vel vært tøff nok til å løpe og..?
Sist endret av Knowledge; 20. september 2007 kl. 22:16.
Sitat av Knowledge
Han synest det var galt og løpe?
http://www.veryfunnycats.info/wp-content/uploads/2007/02/funny_cat_pictures_pc_6.jpg


Meeeen når jeg tenker meg om... hvis han var tøff nok til og troppe opp etter pils med falsk leg burde han vel vært tøff nok til å løpe og..?
Vis hele sitatet...
Og tøff nok til å bli gruset i bakken av butikkansatte som er drittlei av snørrunger med fake leg som prøver å lure seg unna.
Sitat av Kaunda
Og tøff nok til å bli gruset i bakken av butikkansatte som er drittlei av snørrunger med fake leg som prøver å lure seg unna.
Vis hele sitatet...
Da hadde vel saken blitt mye "bedre", butikkansatte har ikke lov å røre vedkommende fysisk.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Så hva hadde skjedd om jeg hadde løpt? hva kan de egentlig gjøre?

Men det er helvete å løpe ut ifra den butikken, og jeg er ikke akkurat i god form etter 2 år med pils og snus...
Sitat av loathsome
Da hadde vel saken blitt mye "bedre", butikkansatte har ikke lov å røre vedkommende fysisk.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest i diverse innlegg i trådene tidligere ville du ikke skrevet det. De som gjør noe kriminelt kan som en hovedregel pågripes av privatpersoner inntil politiet kommer. Denne fullmakten er relativt vid og mye brukt.

Noe annet ville selvfølgelig være helt urimlig og ville vanskeliggjort politiets arbeid.
Det skjer ikke en dritt, så lenge det ikke dreier seg om forfalsking av pass.J eg har jobbet som dørvakt i mange år, og eieren av utestedet sendte forfalskede leg. og lånte leg. som vi dro inn til politiet. Og vi fikk beskjed om at det ikke skjedde noe mer med det. Men jeg har hørt at man kan få bot ved bruk av andres eller forfalskede pass..

Sitat av SkyMarshal
Men er det dokument forfalskning å bruke en annens legg?
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Bortsett fra hvis det er pass..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av migthy
Nei, det er det ikke. Bortsett fra hvis det er pass..
Vis hele sitatet...
Rart at det er fleire her på forumet som har gjort erfaring med at det du seier ikkje stemmer da. Samt at Straffeloven hevder at det uansett er dokumentfalsk...

Les §182 du.
Sitat av migthy
Det skjer ikke en dritt, så lenge det ikke dreier seg om forfalsking av pass.J eg har jobbet som dørvakt i mange år, og eieren av utestedet sendte forfalskede leg. og lånte leg. som vi dro inn til politiet. Og vi fikk beskjed om at det ikke skjedde noe mer med det. Men jeg har hørt at man kan få bot ved bruk av andres eller forfalskede pass..



Nei, det er det ikke. Bortsett fra hvis det er pass..
Vis hele sitatet...
Det er så underlig at dette innlegget og 60-70% av innleggene i denne tråden der fullstendig bortkastet. Hvis du og de andre som skriver slike innlegg hadde giddet å lese litt i tråden, hadde dere sett at dette er dokumentert og ferdigdebattert.

Det er en grunn til at du har fått utdelt to ører og en munn. Problemet er kanskje at du har 10 fingre i tillegg!
Sitat av SkyMarshal
Er det skjangse i havet at saken blir henlagt?
Vis hele sitatet...
Ja, veldig stor sjanse.
Og skulle det skje noe (da må du ha brukt pass og helst ha forfalsket det), så kommer det i bøteregisteret.. Jeg leste noen kommentarer her om at man ikke kan bli vekter dersom man har noe på rullebladet.. Det er bare tull. For å bli vekter skal du ha ett 'tilfredstillende' rulleblad, ikke plettfritt rulleblad.. Det vet jeg fordi jeg fikk en dom for legemsbeskadigelse på meg for mange år siden.. Og jeg fikk jobb som vekter etter det (ekstrajobb ved siden av studier). 3 uker etter at jeg begynte å jobbe som vekter, så ringte sjefen meg og spurte hva jeg hadde gjort, for da hadde han fått papirene på meg fra politiet. Jeg forklarte at det var en slåsskamp og at motparten som jeg banket opp annmeldte meg.. Det var ikke noe problem. Jeg vet om flere vektere som er voldsdømt, så det er bare tull at du ikke får jobb som vekter med noe på rullebladet.

Sitat av vidarlo
Rart at det er fleire her på forumet som har gjort erfaring med at det du seier ikkje stemmer da. Samt at Straffeloven hevder at det uansett er dokumentfalsk...

Les §182 du.
Vis hele sitatet...

Rart at jeg har erfaring med at det stemmer da.. Kanskje man får en reaksjon fra politiet hvis man bor på ett lite sted. Men her i Oslo, så skjer det ingenting. Det vet jeg. Fordi eieren av det utestedet jeg jobbet på sendte inn 10 - 40 falske leg til politiet etter hver helg og han fikk beskjed om at det ikke var noe vits i å gjøre det. Bankort og postleg går ikke under dokumentforfalskning. Men pass gjør det..
Off-topic men,
hadde jeg vært leder i et vekterselskap, og du hadde hatt volds-/vinnings- eller dok.falsk dom på rullebladet, så hadde søknaden din blitt arkivert i det runde arkivet.
Er det et av de seriøse vekterselskapene så er det slik det fungerer hovedsaklig og.
Sist endret av Sjanten; 21. september 2007 kl. 09:55.
Sitat av migthy
Ja, veldig stor sjanse.
Og skulle det skje noe (da må du ha brukt pass og helst ha forfalsket det), så kommer det i bøteregisteret.. Jeg leste noen kommentarer her om at man ikke kan bli vekter dersom man har noe på rullebladet.. Det er bare tull. For å bli vekter skal du ha ett 'tilfredstillende' rulleblad, ikke plettfritt rulleblad.. Det vet jeg fordi jeg fikk en dom for legemsbeskadigelse på meg for mange år siden.. Og jeg fikk jobb som vekter etter det (ekstrajobb ved siden av studier). 3 uker etter at jeg begynte å jobbe som vekter, så ringte sjefen meg og spurte hva jeg hadde gjort, for da hadde han fått papirene på meg fra politiet. Jeg forklarte at det var en slåsskamp og at motparten som jeg banket opp annmeldte meg.. Det var ikke noe problem. Jeg vet om flere vektere som er voldsdømt, så det er bare tull at du ikke får jobb som vekter med noe på rullebladet.




Rart at jeg har erfaring med at det stemmer da.. Kanskje man får en reaksjon fra politiet hvis man bor på ett lite sted. Men her i Oslo, så skjer det ingenting. Det vet jeg. Fordi eieren av det utestedet jeg jobbet på sendte inn 10 - 40 falske leg til politiet etter hver helg og han fikk beskjed om at det ikke var noe vits i å gjøre det. Bankort og postleg går ikke under dokumentforfalskning. Men pass gjør det..
Vis hele sitatet...
Sikker på det? Veldig mange har blitt tatt for dokumentforfalsking grunnet det. Kilde?

Så det du sier er at det er lovlig og bruke adres legitimasjon som bankkort til å kjøpe øll, gå på utesteder osv, det er vakten sin oppgave og skjekke om det er ekte eller ikke, og hvis du ligner veldig da? Da har du et "gyldig" legg da eller?
Sitat av spetznaz
Det er ganske stor forskjell på hva butikksjefer rundt om i landet mener og hva de faktisk har lov til å gjøre. Butikken kan ikke påvise et lovbrudd før de faktisk kan dokumentere at du er en annen. Noe de faktisk ikke kan. Om du selv får dårlig sanvittighet for å bryte loven og selv oppgir ID og adresse kan de faktisk heller ikke holde deg. Så lenge det ikke er snakk om vold eller grov kriminalitet kan du bli dømt for frihetsberøvelse om du holder igjen en person som har avbrutt sin kriminelle aktivitet.

At politiet ser litt gjennom fingrene med at folk blir sperret inne på bøttekott osv om de blir tatt for nasking ol. er en annen sak. Det er likefult ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ganske bra.. Vi var på dørvakt kurs hos politiet. Og som politisjefen sa: i følge loven, så kan man ikke holde igjen en person med makt (bortsett fra ved grov krim. ) eller bruke fysisk makt for å kaste ut en overstadig beruset person fra ett utested. Da er det frihetberøvelse.. Men skjenkeloven sier at en overstadig person IKKE har lov til å være på utestedet og SKAL ut derfra.. Men politiet sa også at de så gjennom fingrene på ved 'brudd' på disse lovene..
[html]Rart at jeg har erfaring med at det stemmer da.. Kanskje man får en reaksjon fra politiet hvis man bor på ett lite sted. Men her i Oslo, så skjer det ingenting. Det vet jeg. Fordi eieren av det utestedet jeg jobbet på sendte inn 10 - 40 falske leg til politiet etter hver helg og han fikk beskjed om at det ikke var noe vits i å gjøre det. Bankort og postleg går ikke under dokumentforfalskning. Men pass gjør det..
Vis hele sitatet...
[/quote]


Du har rett i at det er enorme kapasitetsproblemer for politiet i Oslo. Dessuten er det forskjell på om din sjef anmeldte dokfalsken eller bare leverte de til politiet.

Det er faktisk litt morsomt at du tror at det er fritt frem å forfalsk/misbruke andre legitimasjonstyper enn politipass. Da er det fritt frem da gutta!

Nei det er ikke slik, og hvis du ser i loven står det heller ikke slik.
Sist endret av Kaunda; 21. september 2007 kl. 09:59.
Sitat av Restyle
Sikker på det? Veldig mange har blitt tatt for dokumentforfalsking grunnet det. Kilde?

Så det du sier er at det er lovlig og bruke adres legitimasjon som bankkort til å kjøpe øll, gå på utesteder osv, det er vakten sin oppgave og skjekke om det er ekte eller ikke, og hvis du ligner veldig da? Da har du et "gyldig" legg da eller?
Vis hele sitatet...
Nei, du har ikke ett gyldig leg., og du har ikke lov til å kjøpe øl på ett bankkort eller postleg som ikke er deg. Du har ikke lov til å kjøpe øl hvis du er under 18 år. Men det er ikke dokumentforfalsking, så sannt det ikke er brukt pass.

Dersom du lurer deg inn på ett utested med falsk leg, så er ligger skylden på utestedet. Og blir det skjenkekontroll og de finner en 16 åring inne med falsk leg, så skjer det ingenting med 16 åringen, det er utestedet som blir straffet..

Kilde? Meg selv jeg har jobbet som dørvakt på x-antall utesteder i over 10 år. Så dette vet jeg veldig godt..

Sitat av Kaunda


Du har rett i at det er enorme kapasitetsproblemer for politiet i Oslo. Dessuten er det forskjell på om din sjef anmeldte dokfalsken eller bare leverte de til politiet.

Det er faktisk litt morsomt at du tror at det er fritt frem å forfalsk/misbruke andre legitimasjonstyper enn politipass. Da er det fritt frem da gutta!

Nei det er ikke slik, og hvis du ser i loven står det heller ikke slik.
Vis hele sitatet...
Forfalske bankkort eller postleg er IKKE dokumentforfalsking. Det er kun forfalsking av dokumenter, reg.skilt til motorkjøretøy, pass etc utstedt fra myndighetene som er dokumentforfalsking.. Ett bankkort er ikke utsted av myndighetene..

Sitat av Sjanten
Off-topic men,
hadde jeg vært leder i et vekterselskap, og du hadde hatt volds-/vinnings- eller dok.falsk dom på rullebladet, så hadde søknaden din blitt arkivert i det runde arkivet.
Er det et av de seriøse vekterselskapene så er det slik det fungerer hovedsaklig og.
Vis hele sitatet...
Det var i ett av de større,kjente og seriøse selskapene jeg jobbet i. Men i Securitas hadde det nok ikke gått. For der er det visst null-toleranse..
Men sjefen jeg hadde i selskapet ville høre min versjon.. Og det var greit nok for ham. Det var ikke noe blind vold, det var en slåsskamp.
Sist endret av migthy; 21. september 2007 kl. 10:32.
Sitat av migthy
Nei, du har ikke ett gyldig leg., og du har ikke lov til å kjøpe øl på ett bankkort eller postleg som ikke er deg. Du har ikke lov til å kjøpe øl hvis du er under 18 år. Men det er ikke dokumentforfalsking, så sannt det ikke er brukt pass.

Dersom du lurer deg inn på ett utested med falsk leg, så er ligger skylden på utestedet. Og blir det skjenkekontroll og de finner en 16 åring inne med falsk leg, så skjer det ingenting med 16 åringen, det er utestedet som blir straffet..

Kilde? Meg selv jeg har jobbet som dørvakt på x-antall utesteder i over 10 år. Så dette vet jeg veldig godt..


Forfalske bankkort eller postleg er IKKE dokumentforfalsking. Det er kun forfalsking av dokumenter, reg.skilt til motorkjøretøy, pass etc utstedt fra myndighetene som er dokumentforfalsking.. Ett bankkort er ikke utsted av myndighetene..
Vis hele sitatet...
[html]

§ 179. Ved Dokument forstaaes i denne Lov enhver Gjenstand, som i Skrift eller paa anden Maade indeholder et Tilkjendegivende, der enten er af Betydning som Bevis for en Ret, en Forpligtelse eller en Befrielse fra en saadan eller fremtræder som bestemt til at tjene som Bevis.

Sitat av migthy


Det var i ett av de større,kjente og seriøse selskapene jeg jobbet i. Men i Securitas hadde det nok ikke gått. For der er det visst null-toleranse..
Men sjefen jeg hadde i selskapet ville høre min versjon.. Og det var greit nok for ham. Det var ikke noe blind vold, det var en slåsskamp.
Vis hele sitatet...

Ja da, det sier dem alle...
Sitat av Kaunda
[html]

§ 179. Ved Dokument forstaaes i denne Lov enhver Gjenstand, som i Skrift eller paa anden Maade indeholder et Tilkjendegivende, der enten er af Betydning som Bevis for en Ret, en Forpligtelse eller en Befrielse fra en saadan eller fremtræder som bestemt til at tjene som Bevis.




Ja da, det sier dem alle...
Vis hele sitatet...
Hva er det alle sier?
Sitat av migthy
Hva er det alle sier?
Vis hele sitatet...
"Han andre slo først, jeg bare forsvarte meg, jeg var egentlig USKYLDIG etc."

Dette kan være sant, men mest sannsynelig er det usant eller svært subjektivt vurdert på egne vegne. Den eneste rette betraktningen fra en arbeidsgiver som vil være trygg på at han ansetter en avbalansert, rolig og ikke voldeligperson vil være å avvise voldsdømte.
Sitat av Kaunda
"Han andre slo først, jeg bare forsvarte meg, jeg var egentlig USKYLDIG etc."

Dette kan være sant, men mest sannsynelig er det usant eller svært subjektivt vurdert på egne vegne. Den eneste rette betraktningen fra en arbeidsgiver som vil være trygg på at han ansetter en avbalansert, rolig og ikke voldeligperson vil være å avvise voldsdømte.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at han andre slo meg først, eller at jeg var uskyldig. Skal du diskutere i ett forum, så kan du ikke sitte og dikte opp hva andre deltagere i forumet sier/skriver.
Jeg sa at det var en slåsskamp, ikke hvem som begynte eller hvem som var uskyldig..
Sitat av migthy
Jeg har aldri sagt at han andre slo meg først, eller at jeg var uskyldig. Skal du diskutere i ett forum, så kan du ikke sitte og dikte opp hva andre deltagere i forumet sier/skriver.
Jeg sa at det var en slåsskamp, ikke hvem som begynte eller hvem som var uskyldig..
Vis hele sitatet...
Jeg sa hva "alle" sier, ikke hva du sa.
Sitat av Kaunda
Jeg sa hva "alle" sier, ikke hva du sa.
Vis hele sitatet...
Ok. Misforsto litt, beklager. Syntes innlegget var rettet mot min sak.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Så hva i helvete ble jeg anmeldt for da? Og hva kan jeg forvente meg, det kom bare en vekter, ettersom politiet hadde for mye å gjøre :P (jepp...) han skrev en rapport.

Vær så snill å gi meg noen dokumenterte eller begrunnede svar takk, føler det er mye gjetting her.

Men for all del, takk for alle svar.
Sitat av SkyMarshal
Så hva i helvete ble jeg anmeldt for da? Og hva kan jeg forvente meg, det kom bare en vekter, ettersom politiet hadde for mye å gjøre :P (jepp...) han skrev en rapport.

Vær så snill å gi meg noen dokumenterte eller begrunnede svar takk, føler det er mye gjetting her.

Men for all del, takk for alle svar.
Vis hele sitatet...
Alt er vel begrunnet i mine innlegg. Du skal ikke høre på synsing. Men det er § 372 som er mest sentral å benytte i ditt lovbrudd.

" § 372. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den, som for å føre andre bak lyset angående omstendigheter av betydning for rettsforhold eller foretagelsen av rettshandler utsteder en skriftlig bevitnelse, der inneholder usannhet.

Med bøter eller med fengsel inntil 5 måneder straffes den, som i hensikt å tilvende seg eller andre en fordel eller å skade noen, løgnaktig utgir seg eller en annen for en i en bevitnelse, et personpass eller et liknende legitimasjonspapir omhandlet person eller på annen måte benytter et slikt dokument, eller som medvirker hertil.

Den som overlater til en annen et slikt legitimasjonspapir som er utferdiget til ham, skjønt han vet eller bør forstå at det vil bli brukt uberettiget, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder. "


Rapporten til vekteren fungerer som en anmeldelse.

Resten av saksgangen har jeg beskrevet tidligere.
Sist endret av Kaunda; 21. september 2007 kl. 19:47.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Vel da har jeg netopp vært på avhør (Uten at de fikk noe mer informarsjon av meg enn det som stod i rapporten)

Erkjente all skyld, politikvinnen sendte da denne tilståelsen/anmeldelsen til en jurist, med anbefaling om påtaleunnlatelse.

Så krysser fingrene
Du får forenklet forelegg, bot. Godta det, så kommer det ikke i noe "rulleblad". Men hvordan ble du tatt? Hvorfor stakk du ikke av? Det må man alltid gjøre, merker man "ugler i mosen", så stikker man avgårde f.. så fort! Husk det til neste gang!
Han fikk jo anbefaling om påtaleunnlatelse av "politikvinnen" det har ganske mye og si når det blir anbefalt av etterforsker.
Så jeg tror han får påtaleunnlatelse og slipper bot og allt! Lykke til!

Noen sa at det ikke er dokumentforfalsk å bruke ett annet sitt legg, for ikke så veldig mange år siden var ikke dette dokumentforfalskning men desverre er det nå.
Sitat av Drøggs
Du får forenklet forelegg, bot. Godta det, så kommer det ikke i noe "rulleblad". Men hvordan ble du tatt? Hvorfor stakk du ikke av? Det må man alltid gjøre, merker man "ugler i mosen", så stikker man avgårde f.. så fort! Husk det til neste gang!
Vis hele sitatet...
Som det tidligere er tatt i utallige poster på dette forumet, forenklet forelegg gis kun i mindre alvorlige trafikksaker. Forelegg kommer på rullebladet, det gjør også påtaleunnlatelse.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drøggs
Du får forenklet forelegg, bot. Godta det, så kommer det ikke i noe "rulleblad". Men hvordan ble du tatt? Hvorfor stakk du ikke av? Det må man alltid gjøre, merker man "ugler i mosen", så stikker man avgårde f.. så fort! Husk det til neste gang!
Vis hele sitatet...
Du har vist ikke lest så mye forstår jeg.

Slapp bot og alt jeg.

Damen sa jeg ikke ville få noe på rullebladet? ALtså vandelsfri attest?
Sist endret av SkyMarshal; 14. november 2007 kl. 22:47.
100% sikkert at du ikke får det på noe rulleblad, kjenner mange som har prøvd seg å bli tatt for det samme men det eneste du får er vel en liten bot å smekk på fingrene...
Ja, da slapp du unna, da. Plettfri vandel fremdeles. Det er veldig kjekt å ha.
Bra at politiet innkaller 17 åringer til avhør for kjøp av øl, det er jo ikke slik at politiet lider av ressursmangel! Fantastisk at de bruker skattepenga mine på slike viktige saker!

Edit: Ser at saken ikke får noen konsekvenser for deg, godt at du ikke trenger å slite senere i livet for dette. Antar saken ble henlagt? Politiet har alla fakta på bordet, men velger fortsatt å bruke ressurser på en sak de henlegger.
Sist endret av yeah00; 15. november 2007 kl. 13:53.
Sitat av yeah00
Bra at politiet innkaller 17 åringer til avhør for kjøp av øl, det er jo ikke slik at politiet lider av ressursmangel! Fantastisk at de bruker skattepenga mine på slike viktige saker!

Edit: Ser at saken ikke får noen konsekvenser for deg, godt at du ikke trenger å slite senere i livet for dette. Antar saken ble henlagt? Politiet har alla fakta på bordet, men velger fortsatt å bruke ressurser på en sak de henlegger.
Vis hele sitatet...
Øhh. Og jeg mener akkurat det samme minus all ironien din. At politiet bruker tid på 17-årige jyplinger som løper dritings rundt i gatene er etter min mening den beste bruken av resurser som finnes...

Jeg syns det var virkelig synd at trådstarter ikke fik seg ei ripe i lakken eller i alle fall en lærepenge, men så er jo jeg en gammel bitter jævel også da...
Sitat av fettnok
kan få problemer med å få lån o.l.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt.

Dessuten så er ikke det å bruke ett annet leg. doklumentforfalskning. Har du brukt en annen person sitt pass, så kan du få bot.
Halalgeir: Hvis du mener at 17 åringer som kjøper øl er det viktigste det svært ressursfattige politiet skal bruke tid, penger og folk på har vi rett og slett forskjellig syn på hva som bør prioriteres av lovbrudd. Hadde politiet hatt ressurser nok slik at ingen andre saker ble nedprioritert hadde saken vært en annen, men det er det ikke.

Jeg mener jo også at dette er en fillesak og ikke noe man bør lastes for senere i livet. En lærepenge er jeg også helt sikker trådstarter har fått.
Sist endret av yeah00; 15. november 2007 kl. 14:34.
Sitat av olabil86
100% sikkert at du ikke får det på noe rulleblad, kjenner mange som har prøvd seg å bli tatt for det samme men det eneste du får er vel en liten bot å smekk på fingrene...
Vis hele sitatet...
Dette har du misforstått helt. Om han får bot eller påtaleunnlatelse er det samme, han er straffet og dette kommer frem på vandelsattesten.

Det eneste som ikke kommer frem på vandelsattesten er forenklet forelegg som gis i mindre trafikksaker og gebyrer som parkeringsgebyr og vernegebyr (bilbelte/hjelm).

Sitat av Drøggs
Ja, da slapp du unna, da. Plettfri vandel fremdeles. Det er veldig kjekt å ha.
Vis hele sitatet...
Han har ikke lenger plettfri vandel. Han er straffet for å løgnaktig ha utgitt seg for å en annen ved å benytte en annens legitimasjon.

En påtaleunnlatelse er også straff, og blir anmerket på rullebladet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kaunda, sikker på at påtaleunnlatelse er straff?
Sitat av Caplex
påtaleunnlatelse, jur. Selv om påtalemyndigheten finner straffeskyld bevist, kan den unnlate å reise straffesak dersom slike særlige forhold er til stede at den etter en samlet vurdering finner at overveiende grunner taler for ikke å påtale handlingen. Jf. legalitetsprinsippet.
Vis hele sitatet...
[quote=Kaunda]
Han har ikke lenger plettfri vandel. Han er straffet for å løgnaktig ha utgitt seg for å en annen ved å benytte en annens legitimasjon.
QUOTE]

Han fikk beskjed om at dette ikke kom på vandelen hans.
Sitat av vidarlo
Kaunda, sikker på at påtaleunnlatelse er straff?
Vis hele sitatet...
Jeg tok kanskje munnen litt for full. Straff defineres vanligvis som et onde som staten påfører individet som en reaksjon på et lovbrudd. Påtaleunnlatelse er den mildeste formen for straffereaksjon som påtalemyndigheten kan gi.

Er påtaleunnlatelse et onde? Jeg ser at dette kan diskuteres.

[quote=yeah00]
Sitat av Kaunda
Han har ikke lenger plettfri vandel. Han er straffet for å løgnaktig ha utgitt seg for å en annen ved å benytte en annens legitimasjon.
QUOTE]

Han fikk beskjed om at dette ikke kom på vandelen hans.
Vis hele sitatet...
Hva som skal med og ikke å en vandelsattest er satt i lov om strafferegistrering. Dersom påtaleunnlatelsen er gitt for en forbrytelse, f.eks dokumentfalsk jf. strl. § 182, skal dette tas med jf. strafferegistreringslovens § 1.

Dersom påtaleunnlatelsen er gitt for en forseelse som f.eks. straffelovens § 372, 2. ledd, (låne ut eller bruke annens legitimasjon), skal påtaleunnlatelse ikke tas med, jf. strafferegistreringslovens § 6.

For uttømmende politiattest skal det likevel tas med.
Sist endret av Kaunda; 15. november 2007 kl. 19:57.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
[quote=Kaunda]Jeg tok kanskje munnen litt for full. Straff defineres vanligvis som et onde som staten påfører individet som en reaksjon på et lovbrudd. Påtaleunnlatelse er den mildeste formen for straffereaksjon som påtalemyndigheten kan gi.

Er påtaleunnlatelse et onde? Jeg ser at dette kan diskuteres.

Sitat av yeah00

Hva som skal med og ikke å en vandelsattest er satt i lov om strafferegistrering. Dersom påtaleunnlatelsen er gitt for en forbrytelse, f.eks dokumentfalsk jf. strl. § 182, skal dette tas med jf. strafferegistreringslovens § 1.

Dersom påtaleunnlatelsen er gitt for en forseelse som f.eks. straffelovens § 372, 2. ledd, (låne ut eller bruke annens legitimasjon), skal påtaleunnlatelse ikke tas med, jf. strafferegistreringslovens § 6.

For uttømmende politiattest skal det likevel tas med.
Vis hele sitatet...
Politi damen sa i hvertfall smilende til meg at hun anbefalte påtaleunnlatelse fordi det da ikke skulle gå ut over meg senere i livet, dette tolker jeg som at det ikke kommer på noen atest?
[quote=SkyMarshal]
Sitat av Kaunda
Jeg tok kanskje munnen litt for full. Straff defineres vanligvis som et onde som staten påfører individet som en reaksjon på et lovbrudd. Påtaleunnlatelse er den mildeste formen for straffereaksjon som påtalemyndigheten kan gi.

Er påtaleunnlatelse et onde? Jeg ser at dette kan diskuteres.



Politi damen sa i hvertfall smilende til meg at hun anbefalte påtaleunnlatelse fordi det da ikke skulle gå ut over meg senere i livet, dette tolker jeg som at det ikke kommer på noen atest?
Vis hele sitatet...
Hun har etterforsket saken som en forseelse.

Hun har gitt anbefaling til politijuristen, som tar beslutningen alene.

Hvis du får en påtaleunnlatelse for en forseelse har du vært heldig og fått en sjanse fordi du har gjort et godt inntrykk.

For uttømmende politiattest, som brukes blant annet til sikkerhetsklareringer og stillinger i Forsvaret, politiet etc, vil også denne påtaleunnlatelsen føres opp.
Sist endret av Kaunda; 15. november 2007 kl. 23:16.
Jeg har egentlig ikke lest igjennom alt her.. Godt mulig noen har skrevet dette før, men jeg er trøtt og vil skrive det uansett..

I ditt tilfelle SkyMarshal, så har du god sjangs til å komme unna med dette uten noe på kortet senere i livet. Så fortsett alt som før. Skole osv. Når du nærmer deg 19-20 år, så sender du en søknad til politiet (se nærmere på dette) og si at du vil søke om tillatelse til å fjerne det du har på vandels-tingen din. Hvis du klarer å overbevise dommeren om at du har forandret deg, og forbedret deg, og at du er blitt en helt annen person enn før, så tar de bort hva enn du har på kortet. Dette er lettest når det du har gjort er fra da du er under 18. Så i ditt tilfelle har du god sjangs.

Lykke til ihvertfall
En kompis av meg prøvde å komme inn på et utested med falsk legg. Han ble anmeldt og måtte på politistasjonen. Saken ble henlagt å det blir nok din også. (ps du er ikke skyldig i dokumentforfalskning fordi du har ikke forfalsket noe)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av qtex
En kompis av meg prøvde å komme inn på et utested med falsk legg. Han ble anmeldt og måtte på politistasjonen. Saken ble henlagt å det blir nok din også. (ps du er ikke skyldig i dokumentforfalskning fordi du har ikke forfalsket noe)
Vis hele sitatet...
Les den forpulte tråden. Å bruke andre sin legitimasjon, forfalske sin egen e.l. går under kapittelet i straffelova som heiter dokumentfalsk. Det har blitt påpeikt fordømt mange ganger her på forumet.

At saka vart henlagt er nok tilfeldig, for det er eksempel på folk her inne som (hevder å) har fått forelegg på et par tusenlapper for slikt, så kort sagt så er det rimelig vanskelig å spå kva politiet lander på.
Sitat av vidarlo
Les den forpulte tråden. Å bruke andre sin legitimasjon, forfalske sin egen e.l. går under kapittelet i straffelova som heiter dokumentfalsk. Det har blitt påpeikt fordømt mange ganger her på forumet.

At saka vart henlagt er nok tilfeldig, for det er eksempel på folk her inne som (hevder å) har fått forelegg på et par tusenlapper for slikt, så kort sagt så er det rimelig vanskelig å spå kva politiet lander på.
Vis hele sitatet...
Saken ble absolutt ikke henlagt. Han skal muligens få en påtaleunnlatelse som er den mildeste formen for straffereaksjon.

Han blir registrert som straffedømt med de følgende det måtte få for ham.

Sitat av Sjokobolle
Jeg har egentlig ikke lest igjennom alt her.. Godt mulig noen har skrevet dette før, men jeg er trøtt og vil skrive det uansett..

I ditt tilfelle SkyMarshal, så har du god sjangs til å komme unna med dette uten noe på kortet senere i livet. Så fortsett alt som før. Skole osv. Når du nærmer deg 19-20 år, så sender du en søknad til politiet (se nærmere på dette) og si at du vil søke om tillatelse til å fjerne det du har på vandels-tingen din. Hvis du klarer å overbevise dommeren om at du har forandret deg, og forbedret deg, og at du er blitt en helt annen person enn før, så tar de bort hva enn du har på kortet. Dette er lettest når det du har gjort er fra da du er under 18. Så i ditt tilfelle har du god sjangs.

Lykke til ihvertfall
Vis hele sitatet...
Vandelsattester utstedes etter lov om strafferegistrering. Det er ikke anledning til å fjerne noe fra vandelsattesten etter søknad.
Sitat av Kaunda
Saken ble absolutt ikke henlagt. Han skal muligens få en påtaleunnlatelse som er den mildeste formen for straffereaksjon.

Han blir registrert som straffedømt med de følgende det måtte få for ham.



Vandelsattester utstedes etter lov om strafferegistrering. Det er ikke anledning til å fjerne noe fra vandelsattesten etter søknad.
Vis hele sitatet...

Saken BLE henlagt. Han gikk ut fra den politistasjonen og hørte aldri noe mer. Han fikk sjekket opp i om det stod noe om det i papirene hans/rulleblad o.l men nei.
Hvordan kan DU vite om saken ble henlagt når du ikke kjenner han ? tard