Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 9857
morkakespisende
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
denne saken
Vis hele sitatet...
Når har forbud noensinne fungert i praksis? Det er vel cirka like vellykket som kommunismen. ("Vi har jo ikke prøvd ekte kommunisme!")

Hvorfor får jeg av og til følelsen av at innleggene dine er billig trolling? Som om du trekker visse konklusjoner simpelthen for å komplisere? Jaja.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For en drøy forhåndsdømming. Du burde jobbe med holdningene dine...

Hva tenker sjølveste @Dodecha om dette?
Vis hele sitatet...
At NokerNok har helt rett. Vi vil aldri komme noen vei om vi skal ha stereotypiske stonere som frontpersoner. Det et bare slik verden er dessverre. Man kan admirere folk som ikke følger strømmen og kler seg annerledes, men det vil ikke Ola og Kari nordmann, som man trenger stemmene til, og da må man inngå kompromiss.

Dette er ikke nytt, f.eks var det ikke Rosa parks som først ble arrestert for å sette seg i "hvit" seksjonen på bussen, det var andre, bl.a. Claudette Colvin, men Rosa Parks var mer appellerende til folkemassene og ble frontet for saken.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
De som tenker sånn er hovedsakelig bygdefolk langt ute på landet etter min erfaring. Var selv oppvokst i en bygd.
Vis hele sitatet...
Dette er også min erfaring. Når jeg har prata med bønder på f. eks jobb så er de jævlig snar med å snakke om bob marley å rastafletter når det er snakk om cannabis-røykere.
Tror enkelte i tråden er misoppfatta å trodde at det var slik jeg så på røykere men poenget mitt er altså at det er slik endel andre oppfatter "stonere" og det tjener vi egentlig ingenting på i en legaliseringsdebatt.

Men slike "bønder" hører lettere på en som de aldri har trodd røyka cannabis men som gjør det kontra en som "åpenbarn" med deres syn røyker cannabis. Det har jeg også sett eksempler på. Ser de en stereotypisk røyker så lukker de så si øra fra start.
Sist endret av NokErNok; 26. januar 2024 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stem venstre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Stem venstre.
Vis hele sitatet...
Problemet er at partiet har en nesten mer arbeidsfientlig politikk en høyre, noe som gjør at det å kalle det et venstreparti blir en parodi. Det er det som er så synd med et parti som ellers har en del bra ting med seg. Ellers er det ikke meningen å spore av tråden til en partipolitisk debatt.
Sist endret av aldarico; 26. januar 2024 kl. 15:46.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av supranaut Vis innlegg
Når har forbud noensinne fungert i praksis? Det er vel cirka like vellykket som kommunismen. ("Vi har jo ikke prøvd ekte kommunisme!")

Hvorfor får jeg av og til følelsen av at innleggene dine er billig trolling? Som om du trekker visse konklusjoner simpelthen for å komplisere? Jaja.
Vis hele sitatet...

Jeg prøver bare å debattere og snakke om mine egne syn på ulike saker
Målet er ikke å" trolle"
Men en kort lunte det kan jeg ikke nekte for
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Stem venstre.
Vis hele sitatet...
Eller MDG.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gateway-teorien er bare tull og har blitt ersattet av tilknytningsteori, barn, les dere opp. Kort fortalt bruker folk stoff som et substitutt for menneskelig kontakt
Vis hele sitatet...
Det her er ofte sant,du kan møte en fyr som bruker all slags dop,men han klarer seg forstatt nogenlunde bra i samfunnets øyne...så opplever den fyren en livskrise eller to å alt går til helvete å han trekker seg unna alt av folk,i den tida her så overtar rusmidler posisjonen som kontakt med venner pleide å ha..det her er personlig erfaring å det er da det ofte går til helvete
Sitat av NoillStress Vis innlegg
På hvilken måte vil legalisering øke ulovlig salg?

For det meste viser vel legalisering til det rakt motsatte av det du påstår, nemlig at rekrutering osv går ned.

Kom gjerne med kilder for påstandene, ikke synsinger.

Er mengden ulovlig dyrking i forhold til tidligere ulovlig smugling av stoff inn i landet gått opp eller er det i det hele tatt tatt med i regnestykket?
Vis hele sitatet...
Den saken der viser vel et mulig svar på spørsmålet ditt. Det man har gjort, ser det ut til, er å gå fra bare å importere produktet til også å importere kartellet. Det virker litt ugjennomtenkt.

En sak å lære av, for myndigheter og samfunn som vil gjøre regnestykket litt bedre (nei, jeg mener ikke å legge produksjonen til et u-land).

Sitat av NoillStress Vis innlegg
Og tror du at den 15åringen alikevel ikke ville klart å fått tak i det om han virkelig ville?
Vis hele sitatet...
Jeg kom for et år siden eller to tilfeldigvis i snakk med en femtenåring om dette temaet, en ivrig på legalisering, som har argumentene og det hele. Han brukte nettopp dette argumentet. Jeg husker hvordan jeg selv var legaliseringsivrig på den tiden, sa akkurat det samme, men da jeg stod der og lyttet til ham, slet jeg, konstaterte jeg plutselig, med å se hvorfor vi egentlig skulle gjøre det lettere for ham å skaffe det.

Ikke at det er legaliseringsargumentets kjerne eller noe. Selv har jeg blitt en smule mer agnostisk, uvitende, med hensyn til dette spørsmålet med årene. Jeg synes det er absurd at man skal straffes for å være i besittelse av eller bruke psykoaktive substanser, og jeg konstaterer - man har utvetydige og solide data på - at de som legger moralen helt til side og går vitenskapelig til verks - se hva som fungerer, se hva som ikke - oppnår langt bedre resultater - f.eks. når det gjelder rekruttering til heroinistmiljøer, hvor Norge og Nederland i metode og resultat stiller seg på helt motsatt side av skalaen.

Men en gjennomført legalisering - av hva? av alt? - sliter jeg med å se for meg i praksis. Kan nok hende først og fremst fordi jeg ikke vier det så mye tankevirksomhet. Men en i praksis avkriminalisering av bruksdoser, og rimelig diskre påvirkning, virker ikke langt unna, i det minste i Oslo - ikke at det uten videre gavner dem utenfor Oslo.

"Alle" røyker. Jeg tenker litt som Dodecha: Hvorfor skulle dette være en "stoner"-sak? Er det, "stonerkultur" altså - seriøst, ikke arrogant ment - noe annet enn romantisering av egen rusindusert uvirksomhet?
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Argumenter og meninger er ikke nokk alene til legalisering. Men som ett land som i alle år er mye styrt av andre land og hva de landene tjener på Norge. Og politikere som nekter har sine egoistiske pengesyke grunn for og nekte legalisering. Vi kan starte lavere stemme og delta i dette spillet. Politikk! Alt det skaper er splitting av folket og mistillit
Vært interessant om det ble helt lovlig i Finnmark som ett eksperiment. Hadde nok blitt betraktelig mer folk der og næring da. Og skatteinntekter
Sitat av Jerna Vis innlegg
Vært interessant om det ble helt lovlig i Finnmark som ett eksperiment. Hadde nok blitt betraktelig mer folk der og næring da. Og skatteinntekter
Vis hele sitatet...
Lav skatt å lovlig cannabis? Da flytter jeg hehe.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Argumenter og meninger er ikke nokk alene til legalisering. Men som ett land som i alle år er mye styrt av andre land og hva de landene tjener på Norge. Og politikere som nekter har sine egoistiske pengesyke grunn for og nekte legalisering. Vi kan starte lavere stemme og delta i dette spillet. Politikk! Alt det skaper er splitting av folket og mistillit
Vis hele sitatet...
Som jeg sa så har jeg godtatt å fronte saken for dere, men føler at de fleste som vil at hasj skal bli lovlig skulle ønske andre stoffer som lsd og sopp også skulle være lovlig, og jeg sier ikke at de er mer farlig en alkohol og nikotin, men er vanskelig å overbevise folk om cannabis om de føler det kommer til å lede til at flere stoffer blir lovlige som er det samme som verdens undergang for dem

De kommer til å føle at den ene tingen leder til den andre og plutselig er heroin lovlig for skadereduksjon
Sist endret av sjokotroll; 27. januar 2024 kl. 11:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Som jeg sa så har jeg godtatt å fronte saken for dere, men føler at de fleste som vil at hasj skal bli lovlig skulle ønske andre stoffer som lsd og sopp også skulle være lovlig, og jeg sier ikke at de er mer farlig en alkohol og nikotin, men er vanskelig å overbevise folk om cannabis om de føler det kommer til å lede til at flere stoffer blir lovlige som er det samme som verdens undergang for dem

De kommer til å føle at den ene tingen leder til den andre og plutselig er heroin lovlig for skadereduksjon
Vis hele sitatet...
Heroin er delvis lovlig for skadereduksjon også kalt HAB.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Softdrugs er psykedelika, kaffe, sigg, øl, sukker og weed. Burde vært lov å ha lappen om man venter 12 timer med kjøring etter røyking. Tegn og symptom-test er det de bruker mange steder hvor cannabis er lovlig.

Men neida, la oss "krige" mot det usynlige narkomonsteret og gi kidsa giftig coke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tyskland legaliserer. At enda et land går i den retningen skader vell ikke?
Sist endret av NokErNok; 23. februar 2024 kl. 18:13.
Hvorfor er det så viktig at det blir lovlig egentlig? Jeg skjønner for medisinsk bruk, men er vel endel som bare gjør det fordi de kjeder seg...
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Hvorfor er det så viktig at det blir lovlig egentlig? Jeg skjønner for medisinsk bruk, men er vel endel som bare gjør det fordi de kjeder seg...
Vis hele sitatet...
Rekreasjonelle årsaker, jeg for eksempel kunne ønsket meg et "utested" for stoners feks. hvor det ikke serveres alkohol men infused foods and drinks. Hadde vært nice for de som liker å gå ut å være sosial med folka sine uten å måtte stikke nesa si vekk i et privat hjem eller hytte for å hygge seg med cannabis. Og ikke minst skamfølelsen og noiaen for å bli tatt som mange får.

Jeg tror også at en legalisering kan håndteres på en fornuftig måte, slik at samfunnet i sin helhet kan tjene på det. Både i grunker og i frihetsfølelse. Utsalgssteder med sunne rammer, øke tiltak for læring og informasjon og strengere grensekontroller. Noe form for prisregulering kanskje om det hadde bidratt fornuftig til både marked og produksjon.

Det KAN gjøres på en bra måte, men det vil jo naturligvis ikke være perfekt i starten. Kan tenke meg det vil ta litt tid før det faller påplass i samfunnets normaler osv..
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Hvorfor er det så viktig at det blir lovlig egentlig? Jeg skjønner for medisinsk bruk, men er vel endel som bare gjør det fordi de kjeder seg...
Vis hele sitatet...
Tyskland brukte et argument om at det ville fjerne det svarte markedet som genererer masse svartepenger til kriminelle nettverk som i værste fall kan finansiere terror. Å straffe noen som ruser seg å ikke skader andre er også bare idiotisk etter min mening.
Folk som bidrar til å holde samfunnet igang kan jo i noen tilfeller miste jobb eller miste jobb pga at lappen ryker.
Per dags dato er det veldig strenge krav for å få det til medisinsk bruk i Norge også.
Etter å ha skumlest tråden, tror jeg disse punktene må ha gjennomgående god argumentasjon.

1: Folkehelsa. Hva vil en legalisering bidra til i et folkehelseperspektiv?

2: Økonomi. Hvordan vil legalisering påvirke samfunnsøkonomien?

3: Regulering. Hvem skal få tilgang hvor og når fra hvilken sektor?

4: Ringvirkninger. Hva slags synergier kan oppstå?

5: Målsetting. Hva må til for å si at man har lyktes eller feilet?
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Asket Vis innlegg
Etter å ha skumlest tråden, tror jeg disse punktene må ha gjennomgående god argumentasjon.

1: Folkehelsa. Hva vil en legalisering bidra til i et folkehelseperspektiv?

2: Økonomi. Hvordan vil legalisering påvirke samfunnsøkonomien?

3: Regulering. Hvem skal få tilgang hvor og når fra hvilken sektor?

4: Ringvirkninger. Hva slags synergier kan oppstå?

5: Målsetting. Hva må til for å si at man har lyktes eller feilet?
Vis hele sitatet...

1. Siden det kommer til å bli mye enklere å få tak i hasjen så kommer mest sannsynlig flere til å bruke, (Ikke bra)

2. Tror ikke det vil påvirke økonomien noe særlig med mindre vi legaliserer marihøne salg via "Weed shops"

3. Helst ingen. Men hvis vi skulle legalisert så ville jeg sagt 25+ (da det er da blant annet frontal lappen er ferdig utviklet hos de fleste og også da men som regel er full vokst) skulle man ha solgt hasj så måtte det ha vært av statlig styrte apoteker som selger til folk med resept

4. Jeg kan se for meg at en del foreldre i alle fall kommer til å komme til å ha en del problemer med legalisering av et narkotisk stoff

5. Det er umulig å feile eller lyktes da vi alle har forskjellige meninger. Vi er 5 millioner mennesker i dette landet som alle kommer fra forskjellige steder, kulturer, subkulturer og religioner, så når det kommer til en ting som rus så går det ikke an å si at man verken feila eller lyktes fordi det kommer rett og slett bare an på hvem du spør
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
1. Siden det kommer til å bli mye enklere å få tak i hasjen så kommer mest sannsynlig flere til å bruke, (Ikke bra)

2. Tror ikke det vil påvirke økonomien noe særlig med mindre vi legaliserer marihøne salg via "Weed shops"

3. Helst ingen. Men hvis vi skulle legalisert så ville jeg sagt 25+ (da det er da blant annet frontal lappen er ferdig utviklet hos de fleste og også da men som regel er full vokst) skulle man ha solgt hasj så måtte det ha vært av statlig styrte apoteker som selger til folk med resept

4. Jeg kan se for meg at en del foreldre i alle fall kommer til å komme til å ha en del problemer med legalisering av et narkotisk stoff

5. Det er umulig å feile eller lyktes da vi alle har forskjellige meninger. Vi er 5 millioner mennesker i dette landet som alle kommer fra forskjellige steder, kulturer, subkulturer og religioner, så når det kommer til en ting som rus så går det ikke an å si at man verken feila eller lyktes fordi det kommer rett og slett bare an på hvem du spør
Vis hele sitatet...
Det er jo allerede å få på resept for de som er alvorlig syk sånn sett. De foreldrene som har problemer med det mangler kanskje kunnskap da de fleste har vell null problemer med alkoholloven eller det at 6åringer mottar amfetamin for ADHD. Sistnevnte tror jeg ikke alle foreldre som medisinerer barna sine er klar over men det kan hende jeg tar feil.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det er jo allerede å få på resept for de som er alvorlig syk sånn sett. De foreldrene som har problemer med det mangler kanskje kunnskap da de fleste har vell null problemer med alkoholloven eller det at 6åringer mottar amfetamin for ADHD. Sistnevnte tror jeg ikke alle foreldre som medisinerer barna sine er klar over men det kan hende jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Jeg fant ut det med amf for noen uker siden
MEN det er ikke samme type amf som gate amf
De er beslekta men ikke helt det samme
Den infoen fant jeg på Rusinfo

Til de som lurer så er det dette jeg fant ut

Det finnes flere typer ADHD-medisin, og flere av disse har ulike virkestoffer. Virkestoffene har til felles at de er farmakologisk beslektet med amfetamin, men det er ikke helt det samme.

I Norge bruker de aller fleste som blir medisinert for ADHD legemidler med virkestoffet metylfenidat. Metylfenidat ligner på amfetamin, men som også har noen betydelige forskjeller. Metylfenidat (feks. Ritalin og Concerta) gir ikke rus på samme måte som amfetamin gjør.
Sist endret av 1Rapper; 23. februar 2024 kl. 20:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
1. Siden det kommer til å bli mye enklere å få tak i hasjen så kommer mest sannsynlig flere til å bruke, (Ikke bra)

2. Tror ikke det vil påvirke økonomien noe særlig med mindre vi legaliserer marihøne salg via "Weed shops"

3. Helst ingen. Men hvis vi skulle legalisert så ville jeg sagt 25+ (da det er da blant annet frontal lappen er ferdig utviklet hos de fleste og også da men som regel er full vokst) skulle man ha solgt hasj så måtte det ha vært av statlig styrte apoteker som selger til folk med resept

4. Jeg kan se for meg at en del foreldre i alle fall kommer til å komme til å ha en del problemer med legalisering av et narkotisk stoff

5. Det er umulig å feile eller lyktes da vi alle har forskjellige meninger. Vi er 5 millioner mennesker i dette landet som alle kommer fra forskjellige steder, kulturer, subkulturer og religioner, så når det kommer til en ting som rus så går det ikke an å si at man verken feila eller lyktes fordi det kommer rett og slett bare an på hvem du spør
Vis hele sitatet...
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Jeg fant ut det med amf for noen uker siden
MEN det er ikke samme type amf som gate amf
De er beslekta men ikke helt det samme
Den infoen fant jeg på Rusinfo

Til de som lurer så er det dette jeg fant ut

Det finnes flere typer ADHD-medisin, og flere av disse har ulike virkestoffer. Virkestoffene har til felles at de er farmakologisk beslektet med amfetamin, men det er ikke helt det samme.

I Norge bruker de aller fleste som blir medisinert for ADHD legemidler med virkestoffet metylfenidat. Metylfenidat ligner på amfetamin, men som også har noen betydelige forskjeller. Metylfenidat (feks. Ritalin og Concerta) gir ikke rus på samme måte som amfetamin gjør.
Vis hele sitatet...
Ritalin er ikke amf men Elevans og Aduvanz som er mere vanlig virker det som er ren amfetamin. Attentin også. Liskdeksamf og dexamfetamin. Gateamf er blanding av dexamfetamin og levoamfetamin
Du har rett i at ritalin ikke er amf. Men andre medisiner som brukes er rett og slett ren amf.
Jeg blir mere rusa på ritalin. Men nok om det, ble en avsporing.
Sist endret av NokErNok; 23. februar 2024 kl. 20:38.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ritalin er ikke amf men Elevans og Aduvanz som er mere vanlig virker det som er ren amfetamin. Attentin også. Liskdeksamf og dexamfetamin. Gateamf er blanding av dexamfetamin og levoamfetamin
Du har rett i at ritalin ikke er amf. Men andre medisiner som brukes er rett og slett ren amf.
Jeg blir mere rusa på ritalin. Men nok om det, ble en avsporing.
Vis hele sitatet...
Ja ble en avsporing men la meg bare poengtere at jeg har ikke peiling på Amfetamin eller noe narkotisk stoff egentlig
Alt jeg kan om dem har jeg lest, ikke erfart
Og det som jeg la til i fet skrift og kursiv er noe jeg fant på Rusinfo
Og jeg tror nok de vet hva de snakker om
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ritalin er ikke amf men Elevans og Aduvanz som er mere vanlig virker det som er ren amfetamin. Attentin også. Liskdeksamf og dexamfetamin. Gateamf er blanding av dexamfetamin og levoamfetamin
Du har rett i at ritalin ikke er amf. Men andre medisiner som brukes er rett og slett ren amf.
Jeg blir mere rusa på ritalin. Men nok om det, ble en avsporing.
Vis hele sitatet...
Viktig bidrag til legaliseringsdebatten her ass
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Viktig bidrag til legaliseringsdebatten her ass
Vis hele sitatet...
Da missa du kanskje pointet.
1rapper sa "4. Jeg kan se for meg at en del foreldre i alle fall kommer til å komme til å ha en del problemer med legalisering av et narkotisk stoff"

Poenget var at de som kommer til å ha problemer med det synes sikkert amfetamin også er farlig men er kanskje uvitende om at det blir gitt til barn i form av medisin, og det er litt ironisk. Og det er litt mangel på kunnskap mener jeg og 1rapper virker jo også ikke være klar over det noe som kanskje illustrerer poenget mitt om det skulle være noe tvil. Jeg bare pirka litt på at det er ikke bare ritalin som brukes som ADHD medisin og det ble en liten avsporing.
Den kommentaren din bidro absolutt nada iallfall, da kan du heller raportere innlegge mitt.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Rekreasjonelle årsaker, jeg for eksempel kunne ønsket meg et "utested" for stoners feks. hvor det ikke serveres alkohol men infused foods and drinks. Hadde vært nice for de som liker å gå ut å være sosial med folka sine uten å måtte stikke nesa si vekk i et privat hjem eller hytte for å hygge seg med cannabis. Og ikke minst skamfølelsen og noiaen for å bli tatt som mange får.

Jeg tror også at en legalisering kan håndteres på en fornuftig måte, slik at samfunnet i sin helhet kan tjene på det. Både i grunker og i frihetsfølelse. Utsalgssteder med sunne rammer, øke tiltak for læring og informasjon og strengere grensekontroller. Noe form for prisregulering kanskje om det hadde bidratt fornuftig til både marked og produksjon.

Det KAN gjøres på en bra måte, men det vil jo naturligvis ikke være perfekt i starten. Kan tenke meg det vil ta litt tid før det faller påplass i samfunnets normaler osv..
Vis hele sitatet...
For ikke å glemme de som mister hele KARRIEREN pga småting som folk flest ikke trenger bekymre seg for.
Miste karrieren og måtte finne seg ny bransje/utdanning er mye verre enn å miste en jobb som krever førerkort, spesielt når du kan miste sikkerhetsklarering av filleting som "brukte surrogatmor for 20 år siden som er russisk statsborger", "ble saksøkt av broren i krangel av arv og fikk da særskilt krav til kreditor", "giftet seg med Ecuadorianer (etter Pinochet)".. Cannabis er ikke få av Sivil Klareringsmyndighet sine saker hvert år (antar brøken er noenlunde lik for NSM)..
Sitat av Asket Vis innlegg
Etter å ha skumlest tråden, tror jeg disse punktene må ha gjennomgående god argumentasjon.

1: Folkehelsa. Hva vil en legalisering bidra til i et folkehelseperspektiv?

2: Økonomi. Hvordan vil legalisering påvirke samfunnsøkonomien?

3: Regulering. Hvem skal få tilgang hvor og når fra hvilken sektor?

4: Ringvirkninger. Hva slags synergier kan oppstå?

5: Målsetting. Hva må til for å si at man har lyktes eller feilet?
Vis hele sitatet...

1: I en tid vi hadde legalisert vil veien til å søke hjelp være kortere for man risikerer ikke straffereaksjoner og andre tiltak for å skremme folk vekk. For eks førerkort

2: her vil jeg egentlig sende deg rett til punkt;

3-4: La bøndene få gro som de vil. De vil kunne bygge innendørshaller med gro oppsett for å kunne dyrke ccannabis men også lettere for de å plante frukt og grønt som ikke har det så greit i vårt klima. Bøndene får enda en inntektskilde. Mye penger som i dag går igjennom svart nettverk vil komme statskassa til gode og ikke bare være en utgift.

På utsalgsstedene kan det også bli ansatt folk med cannabis på rulleblad og/eller salg. Det høres sikkert ut som en rar tanke men det vil tross alt være en jobb som passer de perfekt. Arbeidsledigheten går ned.


5: hvis det svarte markedet forsvinner med 80-85% så vil jeg klare å påstå at det har fungert bra. Hjelpeklinikker som slår alle rekorder med folk som vil slutte
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Hvorfor er det så viktig at det blir lovlig egentlig? Jeg skjønner for medisinsk bruk, men er vel endel som bare gjør det fordi de kjeder seg...
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare slippe å måtte bli arrestert å måtte strippe naken innpå en celle kun fordi jeg har en femmer hasj i lomma...å deretter en få en bot på 2-10 tusen kr

Som jeg stort sett ikke betaler,som igjen kun straffer staten selv.Sende meg i fengsel fordi jeg ikke har betalt hawjbøter,ja det skjer/skjedde i norge

Å få snuten på døra å få beskjed om at nå skal du sone 1 mnd eller 2 får kun hasj bøter det skjedde i oslo til å med for 6-7år sia
Sist endret av JayHova; 23. februar 2024 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av JayHova Vis innlegg
Jeg vil bare slippe å måtte bli arrestert å måtte strippe naken innpå en celle kun fordi jeg har en femmer hasj i lomma...å deretter en få en bot på 2-10 tusen kr

Som jeg stort sett ikke betaler,som igjen kun straffer staten selv.Sende meg i fengsel fordi jeg ikke har betalt hawjbøter,ja det skjer/skjedde i norge

Å få snuten på døra å få beskjed om at nå skal du sone 1 mnd eller 2 får kun hasj bøter det skjedde i oslo til å med for 6-7år sia
Vis hele sitatet...
det skjer ikke nå :P
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
For ikke å glemme de som mister hele KARRIEREN pga småting som folk flest ikke trenger bekymre seg for.
Miste karrieren og måtte finne seg ny bransje/utdanning er mye verre enn å miste en jobb som krever førerkort, spesielt når du kan miste sikkerhetsklarering av filleting som "brukte surrogatmor for 20 år siden som er russisk statsborger", "ble saksøkt av broren i krangel av arv og fikk da særskilt krav til kreditor", "giftet seg med Ecuadorianer (etter Pinochet)".. Cannabis er ikke få av Sivil Klareringsmyndighet sine saker hvert år (antar brøken er noenlunde lik for NSM)..
Vis hele sitatet...
Joda, denne kjenner jeg personlig på et vis. Riktignok så slapp jeg på en måte unna for en urgammel røykedom men mista klareringa fordi jeg hadde et forbrukslån.. haha
Anonym bruker
"Vant Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vi lever i et kapitalistisk samfunn men alle norske politikere mangler ryggrad. De tørr ikke stå opp for en dritt og kun unnskylder seg etter å ha blitt tatt (Moxnes, Borch, Finnes og Erna, Hoksrud, Kjerhol, Giske, Søviknes m.m) Det er tidligere funnet spor av kokain på Stortingets toalett men ingen snakker åpent om narkotika. Hyklersk! Cannabis er naturmedisin! Ved å skattelegge kjøp og salg så tjener Staten Norge masse. Det i seg selv burde være argument nok.
"Hvorfor er det så viktig at det blir lovlig egentlig? Jeg skjønner for medisinsk bruk, men er vel endel som bare gjør det fordi de kjeder seg..." Cannabisplanten har vært nært knytta til menneskeheten, sannsynligvis i tusenvis av år før det som kan dateres. Eksempel på kilde: https://rowman.com/ISBN/978149856035...nd-Roman-World
Hvorfor er det så viktig at det blir lovlig? Spør heller hvorfor det er så viktig at det forblir ulovlig. Liker det som Tyskland har gjort nå, å la folk ha egne planter. Jeg tenker det er en veldig fin måte å bruke cannabis på. Dyrke selv. Så lærer en litt om biologi i samme slengen.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Manualah Vis innlegg
"Hvorfor er det så viktig at det blir lovlig egentlig? Jeg skjønner for medisinsk bruk, men er vel endel som bare gjør det fordi de kjeder seg..." Cannabisplanten har vært nært knytta til menneskeheten, sannsynligvis i tusenvis av år før det som kan dateres. Eksempel på kilde: https://rowman.com/ISBN/978149856035...nd-Roman-World
Hvorfor er det så viktig at det blir lovlig? Spør heller hvorfor det er så viktig at det forblir ulovlig. Liker det som Tyskland har gjort nå, å la folk ha egne planter. Jeg tenker det er en veldig fin måte å bruke cannabis på. Dyrke selv. Så lærer en litt om biologi i samme slengen.
Vis hele sitatet...
Og du tror ikke at hvis dyrking blir lovlig så kommer ikke ulovlig selling også til å øke enormt
Det kommer det til å gjøre

Herregud
Sist endret av 1Rapper; 24. februar 2024 kl. 14:19.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Og du tror ikke at hvis dyrking blir lovlig så kommer ikke ulovlig selling også til å øke enormt
Det kommer det til å gjøre

Herregud
Vis hele sitatet...
Jo, men da kjøper du kanskje av en venn av en venn som dyrker, og ikke av mafiaen?
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Og du tror ikke at hvis dyrking blir lovlig så kommer ikke ulovlig selling også til å øke enormt
Det kommer det til å gjøre

Herregud
Vis hele sitatet...
Tror faktisk ikke det. De som dyrker i små skala, altså nok til å fø sitt eget forbruk kommer ikke til å gidde så mye styr for å selge til noen småpøbler på gata. Dessuten er det for mye jobb mtp. fortjenesten etter min mening. Det er rett og slett ikke værdt det.
I tillegg så kan jeg se for meg et insentiv til innenlandsproduskjon og da distribusjon til utsalgssteder lokalt. Som er mer lønnsomt, og tryggere for allmenheten.

Jeg tror ikke du tar feil altså, som sagt en omstilling vil ta litt tid. Men jeg tror du bare ser det ene problemet blandt flere, og er tilsynelatene veldig blind for løsninger?
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
1. Siden det kommer til å bli mye enklere å få tak i hasjen så kommer mest sannsynlig flere til å bruke, (Ikke bra)

2. Tror ikke det vil påvirke økonomien noe særlig med mindre vi legaliserer marihøne salg via "Weed shops"

3. Helst ingen. Men hvis vi skulle legalisert så ville jeg sagt 25+ (da det er da blant annet frontal lappen er ferdig utviklet hos de fleste og også da men som regel er full vokst) skulle man ha solgt hasj så måtte det ha vært av statlig styrte apoteker som selger til folk med resept

4. Jeg kan se for meg at en del foreldre i alle fall kommer til å komme til å ha en del problemer med legalisering av et narkotisk stoff

5. Det er umulig å feile eller lyktes da vi alle har forskjellige meninger. Vi er 5 millioner mennesker i dette landet som alle kommer fra forskjellige steder, kulturer, subkulturer og religioner, så når det kommer til en ting som rus så går det ikke an å si at man verken feila eller lyktes fordi det kommer rett og slett bare an på hvem du spør
Vis hele sitatet...
Enklere å få tak i hasjen? Du mener enklere enn at 13 åringer får det levert på døra via Snapchat? Du ser ikke så mye av det når det kommer til alkohol.

25+ er en latterlig grense. Det vil skape ett svart marked. 18+ er mer enn godt nok.

Hva så om noen foreldre ikke liker det? De kan jo bare forby det i sitt eget hjem, det trenger jo ikke å gå utover alle oss andre 5 millionene?

Selvsagt vil det påvirke økonomien. Enten det er via «weed shops» eller andre greier, penger vil rulle inn som tidligere rullet inn til de kriminelle.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Og du tror ikke at hvis dyrking blir lovlig så kommer ikke ulovlig selling også til å øke enormt
Det kommer det til å gjøre

Herregud
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at det ulovlige salget kommer til å øke noe særlig iallfall. Det er griseenkelt å få tak i idag på snap f. eks så det ulovlige "salget" er nok allerede høyt sånn sett. Men her kan pris ha endel å si.
Jeg hadde heller kjøpt lovlig der jeg vet hva jeg får.
Jeg har dyrka selv og hadde det blitt lovlig hadde jeg fortsatt ikke gidda å dyrke for å selge.
Det er ikke alle alkiser som kjøper hjemmebrent selv om det er billigere å drikke og dette er jo rusmisbrukere. For folk flest som røyker vil det helt sikkert være overkommelige priser. Hadde lett betalt dobbelte av gatepris for å få vite hva jeg røyker å styrke f. eks.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Ok, jeg ser at veldig mange snakker om at det er så enkelt å få tak i på snap
Jeg er under 18
Jeg har prøvd som en del andre ungdommer på min alder å få tak i grønt
Noe jeg ikke lyktes i (er på en måte glad for det)
Det er ikke så lett som dere skal ha det til

Toreokjeks, ja jeg kan kanskje være litt problembasert av og til, men foreløpig så er de tingene som har blitt lagt ned på bordet ting som ville fungert i en verden av 40 åringer
Men ikke når du har barn og ungdom som ikke alltid vet sitt beste
Og de har også en enorm ulempe med å ikke kjenne sin egen kropp
Sist endret av 1Rapper; 24. februar 2024 kl. 23:59.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Ok, jeg ser at veldig mange snakker om at det er så enkelt å få tak i på snap
Jeg er under 18
Jeg har prøvd som en del andre ungdommer på min alder å få tak i grønt
Noe jeg ikke lyktes i (er på en måte glad for det)
Det er ikke så lett som dere skal ha det til

Toreokjeks, ja jeg kan kanskje være litt problembasert av og til, men foreløpig så er de tingene som har blitt lagt ned på bordet ting som ville fungert i en verden av 40 åringer
Men ikke når du har barn og ungdom som ikke alltid vet sitt beste
Og de har også en enorm ulempe med å ikke kjenne sin egen kropp
Vis hele sitatet...
Sånn vill det alltid være men å sy puter under arma å beskytte folk fra alt mulig er jeg redd tar fra samme folka evne til å tenke selv å ta egne valg. Fra jeg var 16 var det enklere å få taki røykings enn alkohol og da fantes ikke smarttelefoner med snap engang.
Ironisk nok om det skal beskytte en gruppe straffer det en annen. Barn skal uansett ikke ruse seg og da har jeg mere tro på å spre kunnskap enn forbud.
Kan legge til at jeg vokste opp med strenge foreldre som passa på hvem jeg var med, og fant ut tvært når jeg var rusa. Det at de var så streng gjorde at jeg ikke hadde lært å ta gode valg basert på egne erfaringer når jeg ble voksen og det straffa seg.
Fra å ha lite frihet til full frihet istedet for gradvis er ikke noe sjakktrekk for meg og tror ikke jeg er alene om det.
Om man hadde legalisert det og en voksen person hadde solgt til en mindreårig hadde det vært enklere å straffe den voksne personen kontra om det var en voksen person som hadde solgt fra det svarte markedet.
Sist endret av NokErNok; 25. februar 2024 kl. 01:04.
Unga skal ikke ha i seg rusmidler eller cannabis. Ferdig snakka. En legalisering vil også gjøre det mindre spennende siden det da ikke er ulovlig.

Og kan håndteres på lik linje som nikotin og alkohol f.eks. med aldersgrenser.


Helt feil å ta frihet fra voksne mennesker med begrunnelse i barns valg. Hva faen.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
At NokerNok har helt rett. Vi vil aldri komme noen vei om vi skal ha stereotypiske stonere som frontpersoner. Det et bare slik verden er dessverre. Man kan admirere folk som ikke følger strømmen og kler seg annerledes, men det vil ikke Ola og Kari nordmann, som man trenger stemmene til, og da må man inngå kompromiss.

Dette er ikke nytt, f.eks var det ikke Rosa parks som først ble arrestert for å sette seg i "hvit" seksjonen på bussen, det var andre, bl.a. Claudette Colvin, men Rosa Parks var mer appellerende til folkemassene og ble frontet for saken.
Vis hele sitatet...

Men syns du det virker trygt for velfungerende mennesker å fronte saken da ? Med tanke på behandlinga teri krabs og mannen hennes og barna deres fikk av politiet for å bruke ytringsfriheta si.

Dermed blir mange i mørket og ute av syne da de ikke vil få systemet mot seg. Dermed får ikke uvitende nordmenn med seg at det er mange som bruker cannabis som fungerer i hverdagen
Sist endret av Jerna; 25. februar 2024 kl. 07:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvem er teri krabs? Om folk ikke kan ytre seg fritt om cannabis og legalisering uten å bli trakassert er kanskje legaliseringsdebatten lengre unna enn jeg trodde.
Teri krebs fikk politiet på razzia, fratatt barna osv for å ha ytret seg positivt om legalisering offentlig.

https://www.dagbladet.no/kultur/uaks...itiet/60229733

Det er systemer på plass for å forfølge folk som fronter saken positivt.

Så ekstremt er det
Ikke helt riktig alt i denne artikkelen.

Du behøver ikke være tysk statsborger men må være registrert i tyskland og altså bo der.

En kan røyke på klubbene og en kan også ta med venner hvis det er avtalt på forhånd.

Loven er egentlig veldig liberal. Man får ikke røyke mindre en 100 meter i i luftlinje fra inngangspartiet til skoler og lignende virksomheter som er beskytter. Ellers må man bare passe på at man er over 18, ikke har mer enn 25g på seg og totalt ikke mer en 50g inkludert det en har i skuffen hjemme + 3 levende planter.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Tyskland legaliserer. At enda et land går i den retningen skader vell ikke?
Vis hele sitatet...
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Jerna Vis innlegg
Teri krebs fikk politiet på razzia, fratatt barna osv for å ha ytret seg positivt om legalisering offentlig.

https://www.dagbladet.no/kultur/uaks...itiet/60229733

Det er systemer på plass for å forfølge folk som fronter saken positivt.

Så ekstremt er det
Vis hele sitatet...

Det er dagbladet
Så 50% er bullshit
Og 50% er halvsant.
Han/hun ble nok ikke arrestert bare av ytrings grunn
Det er nok dårlig journalisme på Dagbladet sin del
(noe det ofte er)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det er dagbladet
Så 50% er bullshit
Og 50% er halvsant.
Han/hun ble nok ikke arrestert bare av ytrings grunn
Det er nok dårlig journalisme på Dagbladet sin del
(noe det ofte er)
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke akseptabel "debatteknikk", du kan ikke avfeie noe på så tynt grunnlag.
Det andre er at dette er en kronikk, altså en artikkel skrevet av noen som ikke jobber i dagbladet. Det er således ikke noe grunnlag å kalle det "dårlig journalistikk".

Det tok meg skarve to sekunder å finne flere kilder som bekrefter det som står i Dagbladet kronikken. Her er en kronikk i VG, skrevet av forsvarerne til Teri Krebs og Pål-Ørjan Johansen.

Om du mener du har noe håndfast som kan avfeie alt dette så gjerne presenter det. Men du kan ikke avfeie noe som helst på så tåpelig tynnt grunnlag.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Men ikke når du har barn og ungdom som ikke alltid vet sitt beste
Og de har også en enorm ulempe med å ikke kjenne sin egen kropp
Vis hele sitatet...
Og det er akkurat her kunnskapen kommer inn i bildet. Utdanne kidsa om dette på et nivå som ikke er stappa fult med skam og skremmerier, men heller med åpenhet og forståelse. Ikke uten konsekvenser selvfølgelig, men dette også på en HELT annen måte en det som skjer idag.

En solid investering her ville gjort mye for samfunnet senere.
Sist endret av Toreokjeks; 27. februar 2024 kl. 22:03.
Som George carlin sa : fuck the kids.

Så typisk at den gruppa skal brukes som en kjetting rundt halsen for oss alle.

Vi burde ha kommet lengre som samfunn men nei.
Har dere lagt merke til hvor lite oppmerksomhet Tysklands u-sving har fått? De er det største landet i det siviliserte Europa, dette vil få konsekvenser langt utenfor deres grenser.