Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 9856
Hei alle sammen, jeg skriver dette for å lese hva dere tenker er fornuftig om man ønsker å bidra til legalisering av hjemmedyrking i 2024..

Man kan melde seg inn i diverse foreninger, man kan sende epost til alle politikere. Man kan stå med skilt utenfor Stortinget.

Hva vil hjelpe saken mest uten medfølgende stigmatisering av individet som løfter saken?

Er fullstendig klar over at det er mange andre ting som er viktig for tiden men dette er viktig for meg


På forhånd takk
vi bør ta på finstatsen og budnad og røyke offetlig mest mulig mens vi er hyggelige med gamle damer.
SÅ om et år eller to kan vi starte en underskrift kampanje værre er ddet ikke. siden vi lever i et demokrati.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Dette er en lost case som aldri kommer til å bli lovlig i Norge med god grunn
Jeg sier ikke at alle er sånn men veldig mange røykere er litt typ "fuck the police" og vi for aldri legalisert cannabis med den slags. Skal det bli legalisert må det være oppegående folk som fronter saken, rett og slett en helt vanlig Nordmann og ikke en sliten kar i lang frakk med rastafletter.
[quote=1Rapper;3873068]Dette er en lost case som aldri kommer til å bli lovlig i Norge med god grunn[/QUOTE

Hva er den gode grunnen?
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
[quote=aldarico;3873071]
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Dette er en lost case som aldri kommer til å bli lovlig i Norge med god grunn[/QUOTE

Hva er den gode grunnen?
Vis hele sitatet...
Den gode grunnen er at det ville økt ulovlig salg og ville påvirket unge mennesker til en veldig stor grad
[quote=1Rapper;3873073]
Sitat av aldarico Vis innlegg

Den gode grunnen er at det ville økt ulovlig salg og ville påvirket unge mennesker til en veldig stor grad
Vis hele sitatet...
Hvor sannsynlig er det at legalisering hadde økt mengden ulovlig salg?
Har du eksempler på at det har skjedd i land som har legalisert..?
https://www.latimes.com/california/s...l-grows-deaths

Her er noen av de negative konsekvensene.

Så en dokumentar om hvordan det dyrkes mer illegalt nå enn tidligere i California, og hvordan det blir vannmangel blant annet fordi plantasjene skaffer vannet på ulovlige måter, men finner den ikke igjen.
Sist endret av Majao Gibensis; 18. januar 2024 kl. 21:17.
Jeg har tenkt mye på legalisering i Norge og har følgende forslag som kanskje kan bidra til å få banka det gjennom politisk, i hvertfall gjøre det mer sannsynlig..

1- Registrere seg som bruker, innføre et Green Card?

Med et slikt kort kan du bytte ut fører retten med retten til å røyke og å dyrke egen pot.

Tanken her er at legaliserings prosessen ikke skal sette liv i trafikken i fare da det er utilstrekkelig forskning på bruk av cannabis med det å kjøre bil. (Den forskningen jeg har sett taler forøvrig ikke til fordel for brukerne mtp. å føre motorvogn.)

2- Skille cannabis fra øvrig narkotika i debattene, gjøre det klart at cannabis ikke er det samme som sovepiller eller rivotriler..

Rett å slett gå for en ren cannabis reform.

3- Ordnede forhold! Registrering av hjemmedyrkere med periodiske kontroller, statlig monopol på utsalgssteder eventuelt legge det til vinmonopolet.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg

Den gode grunnen er at det ville økt ulovlig salg og ville påvirket unge mennesker til en veldig stor grad
Vis hele sitatet...
På hvilken måte vil legalisering øke ulovlig salg?

For det meste viser vel legalisering til det rakt motsatte av det du påstår, nemlig at rekrutering osv går ned.

Kom gjerne med kilder for påstandene, ikke synsinger.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
https://www.latimes.com/california/s...l-grows-deaths

Her er noen av de negative konsekvensene.

Så en dokumentar om hvordan det dyrkes mer illegalt nå enn tidligere i California, og hvordan det blir vannmangel blant annet fordi plantasjene skaffer vannet på ulovlige måter, men finner den ikke igjen.
Vis hele sitatet...
Er mengden ulovlig dyrking i forhold til tidligere ulovlig smugling av stoff inn i landet gått opp eller er det i det hele tatt tatt med i regnestykket?
Sist endret av NoillStress; 18. januar 2024 kl. 21:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
en helt vanlig Nordmann og ikke en sliten kar i lang frakk med rastafletter.
Vis hele sitatet...
For en drøy forhåndsdømming. Du burde jobbe med holdningene dine...

Hva tenker sjølveste @Dodecha om dette?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For en drøy forhåndsdømming. Du burde jobbe med holdningene dine...

Hva tenker sjølveste @Dodecha om dette?
Vis hele sitatet...
Jeg dømmer ikke, men det er sånn veldig mange tenker om cannabisrøykere. Det burde vi kanskje snu på?
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av NoillStress Vis innlegg
På hvilken måte vil legalisering øke ulovlig salg?

For det meste viser vel legalisering til det rakt motsatte av det du påstår, nemlig at rekrutering osv går ned.

Kom gjerne med kilder for påstandene, ikke synsinger.


Vis hele sitatet...
Det kalles ren logikk
Hvis folk dyrker nå, tenk hvor mange som kommer til å dyrke da
Og gjett hva?
De som er voksne og har eget hjem kan dyrke i sitt eget hjem
Men hva skjer når det er en femtenåring som har lyst på hasj
Ikke pokker om den femtenåringen kommer til å greie å dyrke hjemme med foreldrene sine til stedet
Dermed så vil salget til eldre folk synke og salget til yngre øke
LOGIKK
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg dømmer ikke, men det er sånn veldig mange tenker om cannabisrøykere. Det burde vi kanskje snu på?
Vis hele sitatet...
Skal folk nå gi opp sin individualitet for å tilfredsstille hvermannsen? Jeg mener røkla kan gå og suge en elg, fordi det er DE som er feilen. Jeg kommer ikke til å endre mening rundt det.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det kalles ren logikk
Hvis folk dyrker nå, tenk hvor mange som kommer til å dyrke da
Og gjett hva?
De som er voksne og har eget hjem kan dyrke i sitt eget hjem
Men hva skjer når det er en femtenåring som har lyst på hasj
Ikke pokker om den femtenåringen kommer til å greie å dyrke hjemme med foreldrene sine til stedet
Dermed så vil salget til eldre folk synke og salget til yngre øke
LOGIKK
Vis hele sitatet...
Alkohol er lovlig men folk flest brygger vin eller øl og ikke hjemmebrent.
Om foreldrene til en femtenåring dyrker hjemme tror jeg kanskje han forsyner jeg av hjemmelaget. Det gjorde jeg av spriten da jeg var så gammel.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skal folk nå gi opp sin individualitet for å tilfredsstille hvermannsen? Jeg mener røkla kan gå og suge en elg, fordi det er DE som er feilen. Jeg kommer ikke til å endre mening rundt det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det jeg mener. Men å bekrefte en stereotypisk stoner som endel kanskje allerede er skeptiske til ser for seg blir litt som å bekrefte fordomme de allerede har. Men det er nå min mening.
Folk må få være seg selv absolutt, men jeg tror ikke det er en sløv hverdagsrøyker som fronter saken på best mulig måte. Jeg bryr meg ikke om folk, men de som er skeptisk vil nok være mere positiv om det var familiefaren som nabo som plutselig røyker litt tjall enn en som potensielt går under kategorien rusavhengig.
Sist endret av NokErNok; 18. januar 2024 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For en drøy forhåndsdømming. Du burde jobbe med holdningene dine...

Hva tenker sjølveste @Dodecha om dette?
Vis hele sitatet...
Er han en sliten kar med rastafletter og lang frakk?
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det kalles ren logikk
Hvis folk dyrker nå, tenk hvor mange som kommer til å dyrke da
Og gjett hva?
De som er voksne og har eget hjem kan dyrke i sitt eget hjem
Men hva skjer når det er en femtenåring som har lyst på hasj
Ikke pokker om den femtenåringen kommer til å greie å dyrke hjemme med foreldrene sine til stedet
Dermed så vil salget til eldre folk synke og salget til yngre øke
LOGIKK
Vis hele sitatet...
Bullshit, du slipper ikke unna her med å slenge ut en påstand å så gjemme deg bak "tenk selv, ren logikk" osv. Pisspreik, kom igjen nå grabben, vis til forskning og kilder for påstandene dine.

Jeg har selv vært en 15åring som hadde lyst på dop, og jeg kan fortelle deg at jeg både har dyrka og solgt lenge før jeg ble myndig.

Og før jeg begynte med det fikk jeg like forbanna tak i dop.. Desuten er det ingen som mener at markedet plutselig vil bli helt lovlig om det blir legalisert. Men det vil være bedre en med ett 100% illegalt marked

Og tror du at den 15åringen alikevel ikke ville klart å fått tak i det om han virkelig ville?
Sitat av NoillStress Vis innlegg
På hvilken måte vil legalisering øke ulovlig salg?

For det meste viser vel legalisering til det rakt motsatte av det du påstår, nemlig at rekrutering osv går ned.

Kom gjerne med kilder for påstandene, ikke synsinger.



Er mengden ulovlig dyrking i forhold til tidligere ulovlig smugling av stoff inn i landet gått opp eller er det i det hele tatt tatt med i regnestykket?
Vis hele sitatet...
Om jeg husker riktig(beklager synsinga) var ulovlig dyrking gått opp

https://www.latimes.com/california/s...-in-california

Her står det mye forskjellige om de negative konsekvensene etter legalisering en i 2016.
Sist endret av Majao Gibensis; 18. januar 2024 kl. 22:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for svar folk. Angående dette med hvem som fronter saken. NNPF har vist seg villige til å forfølge sine meningsmotstandere så familiefedre vil tvilsomt være majoriteten til å fronte en sak der myndighetene kan komme og ta barna dine på tynt grunnlag.


Derfor tror jeg man oftere ser 'sliten kar med lang frakk og rastafletter' da disse ikke har like mye å tape personlig som de som er fast etablert med familie og jobb som ikke tør å snakke ut om det.

Jeg ønsket refleksjon og forslag til veien videre. Jeg syns at 2024 skal være året staten slutter å kriminalisere folk for bruk og oppbevaring samt dyrking av cannabis.

Kriminaliser heller fattigdom og utenforskap.


Og til deg som foreslår å bytte førerkort med 'green card' det er omtrent det som skjer i praksis om du får cannabis på resept nå.

Folk skal ikke være nødt til å velge mellom bevegelsesfrihet og medisinen sin. Folk som bruker medisin kjører på avtalt dose med lege.

Normalisering forhindres av NNPF og trusler om tap av førerrett, tap av omsorgsrett, tap av arbeid. Andre saker kommer i veien osv.

Jeg ønsker bare at folk som velger cannabis skal slippe å bli straffeforfulgt og kriminalisert for det.

Norge burde se hva som skjer i resten av verden på feltet og ta en konsekvensutredning på hvor mye det ville brakt i statskassa å legalisere.

Også arbeidsplasser og næring til steder som trenger det.

Folk som får det på resept burde slippe å reise utenlands månedlig for å få sin medisin.

Man burde ikke bli sett på som noe mindre menneske for å velge cannabis istedenfor alkohol for eksempel.




Dette med at Krim går opp under legalisering, kanskje har sammenheng med for høye priser og streng tilgang samt dårlig kvalitet på det som er tilgjengelig? Får inntrykk av det etter å ha hørt synspunkt fra australia,uk og usa
Bli politiker selv og jobb deg inn på Stortinget
Sitat av Jerna Vis innlegg
Takk for svar folk. Angående dette med hvem som fronter saken. NNPF har vist seg villige til å forfølge sine meningsmotstandere så familiefedre vil tvilsomt være majoriteten til å fronte en sak der myndighetene kan komme og ta barna dine på tynt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Desverre men jo flere som står fram som cannabisbrukere jo enklere er det å få snudd skuta å få «folk flest» positiv til tanken om legalisering.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det kalles ren logikk
Hvis folk dyrker nå, tenk hvor mange som kommer til å dyrke da
Og gjett hva?
De som er voksne og har eget hjem kan dyrke i sitt eget hjem
Men hva skjer når det er en femtenåring som har lyst på hasj
Ikke pokker om den femtenåringen kommer til å greie å dyrke hjemme med foreldrene sine til stedet
Dermed så vil salget til eldre folk synke og salget til yngre øke
LOGIKK
Vis hele sitatet...
Men det er logisk og holde markedet ulovlig slik at uren bønne kommer i 15 åringers lunger? Leets gooo logikk.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det kalles ren logikk
Hvis folk dyrker nå, tenk hvor mange som kommer til å dyrke da
Og gjett hva?
De som er voksne og har eget hjem kan dyrke i sitt eget hjem
Men hva skjer når det er en femtenåring som har lyst på hasj
Ikke pokker om den femtenåringen kommer til å greie å dyrke hjemme med foreldrene sine til stedet
Dermed så vil salget til eldre folk synke og salget til yngre øke
LOGIKK
Vis hele sitatet...
Usikker på dette. Vi har jo sett ubegrenset mengde data på at når stoffer som alkohol er lovlig er det mindre bruk hoss de under 18.

Salget til eldre folk vil øke, de fleste gidder ikke vokse, akuratt som de fleste gidder ikke lage hjemmebrent. Sparer mye penger på å vokse egne tomater og grønnsaker, men de fleste gidder ikke dette. Nettop fordi det er lett tilgjengelig i butikker.

Det vil nok øke bruk generelt, men vil (mener jeg) gjøre bruk mye mindre problematisk + fjerne en stor inntektskilde for kriminelle. Med mindre prisene er helt syke.

Om legalisering kommer til Norge tviler jeg sterkt på at de vil tillate egen planting, men hva vet jeg
[quote=1Rapper;3873073]
Sitat av aldarico Vis innlegg

Den gode grunnen er at det ville økt ulovlig salg og ville påvirket unge mennesker til en veldig stor grad
Vis hele sitatet...
Økt ulovlig salg når det selges lovlig over hele landet?
Høres ikke ut som en motsigelse i det hele tatt..
Joda, forbruket vil nok økes blant den yngre generasjon, spesielt tenåringer. Trikset er å sette 21 års grense. Vil nok ikke hindre 16 åringer å få tak i hvis de har lyst på men blir nok vanskeligere enn før når svartemarkedet forsvinner.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
https://www.latimes.com/california/s...l-grows-deaths

Her er noen av de negative konsekvensene.

Så en dokumentar om hvordan det dyrkes mer illegalt nå enn tidligere i California, og hvordan det blir vannmangel blant annet fordi plantasjene skaffer vannet på ulovlige måter, men finner den ikke igjen.
Vis hele sitatet...
Hovedproblemet i mange stater i USA med legalisering er alt for høye skatter og avgifter sånn at man ikke tjener på det om man går lovlig, med mindre man gjør det i en enorm skala. Så det er ikke cannabis sin feil, bare dårlig politikk. Thailand og Canada klarer det bedre.

PS: så at det stod et lite avsnitt om det, men ville få det inn her.
Fuck Mr. Plod!
Syntes man kunne fått kjøpt rus igjennom ett kort, kan gå helt bananas som på alkoen.

Men så får man en meldig som lurer på hvordan det går fordi man har brukt kortet litt mye, ikke noe pes. Bare en som vil lytte litt og hjelpe om man er mottagelig for det

Kunne hatt cashback på noen % som kan brukes på bolig og andre seriøse utgifter. (Når man er rusfri eller har bruken under kontroll)

Hvis jeg kunne fått tilbake 5% av det jeg har brukt på rus om jeg fikk livet på stell så tror jeg at jeg hadde blitt med på den

Ja da, det er helt urealistisk...
Mitt forslag er å maksimum selge en pakke med cannabis på 1 gram over 5 - 7 dager til folk og fe samt at det blir notert i et landsdekkende teknologisk system, så man ikke kan kjøpe mer. Klart det er mulig å kjøpe over lang tid for de som ikke bruker og kan selge det, men her kan man vel ta blodtester/tester for hvor mye eller hvor lite cannabis man har i kroppen. Har du ingen spor av cannabis får du heller ikke lov til å kjøpe. Et recognize system.

De som trenger mer enn 1 gram medisinsk grunnet (vil sannsynligvis ikke selge på svartemarkedet ettersom det er medisinsk) får søke på det hos sin lege.
Hørtes ikke mye bedre ut enn det vi har idag.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er veldig liten interesse for det egentlig i forhold til å aktivt skape ny politikk. Det er problemet mer enn noe enkelt argument. Og det er synd for de få som har holdt på de siste ti år har fått til mye. Ikke gir folk penger nok heller

Alle forslag og diskusjon om modell forskutterer og hopper bukk over at alt for gå engasjerer seg på en nyttig måte

Folk spør hvorfor noe ikke er legalisert eller lurer på hvorfor det går tregt

Uten å engang ha forsøkt å sette seg inn i dette
Sist endret av meaculpaUIO; 25. januar 2024 kl. 13:13.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
https://www.latimes.com/california/s...l-grows-deaths

Her er noen av de negative konsekvensene.

Så en dokumentar om hvordan det dyrkes mer illegalt nå enn tidligere i California, og hvordan det blir vannmangel blant annet fordi plantasjene skaffer vannet på ulovlige måter, men finner den ikke igjen.
Vis hele sitatet...
Det blir vannmangel der pga. Global oppvarming.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg dømmer ikke, men det er sånn veldig mange tenker om cannabisrøykere. Det burde vi kanskje snu på?
Vis hele sitatet...
De som tenker sånn er hovedsakelig bygdefolk langt ute på landet etter min erfaring. Var selv oppvokst i en bygd.

Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det kalles ren logikk
Hvis folk dyrker nå, tenk hvor mange som kommer til å dyrke da
Og gjett hva?
De som er voksne og har eget hjem kan dyrke i sitt eget hjem
Men hva skjer når det er en femtenåring som har lyst på hasj
Ikke pokker om den femtenåringen kommer til å greie å dyrke hjemme med foreldrene sine til stedet
Dermed så vil salget til eldre folk synke og salget til yngre øke
LOGIKK
Vis hele sitatet...
Visst Cannabis blir leagalisert så vil folk gå over til å kjøpe cannabis på de lovlige plassene det selges. Så sant prisene ikke er for ille.
Ser du mange som kjøper alkohol og sigaretter illegalt?

Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det kalles ren logikk
Hvis folk dyrker nå, tenk hvor mange som kommer til å dyrke da
Og gjett hva?
De som er voksne og har eget hjem kan dyrke i sitt eget hjem
Men hva skjer når det er en femtenåring som har lyst på hasj
Ikke pokker om den femtenåringen kommer til å greie å dyrke hjemme med foreldrene sine til stedet
Dermed så vil salget til eldre folk synke og salget til yngre øke
LOGIKK
Vis hele sitatet...
Bedre at en 15-åring røyker cannabis enn å drikke alkohol og ta nikotin iallefall.
Nikotin er forresten et naturlig plantevernmiddel som flere planter produserer for å beskytte seg mot insekter.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Om jeg husker riktig(beklager synsinga) var ulovlig dyrking gått opp

https://www.latimes.com/california/s...-in-california

Her står det mye forskjellige om de negative konsekvensene etter legalisering en i 2016.
Vis hele sitatet...
Mer interessant å høre hvordan det er i Nederland.
Flere som dyrker og kjøper illegalt nå som det er 100% lovlig der?

I USA får man det vel bare på resept?

Kommer nok ikke til å bli lovlig her i Norge før flertallet på stortinget er for. Begge partier i regjeringen er jo også imot.
Prøv igjen om 2 år. De som er imot: SP, AP, FRP
Sist endret av einsteindragon; 25. januar 2024 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Det blir vannmangel der pga. Global oppvarming.



De som tenker sånn er hovedsakelig bygdefolk langt ute på landet etter min erfaring. Var selv oppvokst i en bygd.



Visst Cannabis blir leagalisert så vil folk gå over til å kjøpe cannabis på de lovlige plassene det selges. Så sant prisene ikke er for ille.
Ser du mange som kjøper alkohol og sigaretter illegalt?



Bedre at en 15-åring røyker cannabis enn å drikke alkohol og ta nikotin iallefall.
Nikotin er forresten et naturlig plantevernmiddel som flere planter produserer for å beskytte seg mot insekter.



Mer interessant å høre hvordan det er i Nederland.
Flere som dyrker og kjøper illegalt nå som det er 100% lovlig der?

I USA får man det vel bare på resept?

Kommer nok ikke til å bli lovlig her i Norge før flertallet på stortinget er for. Begge partier i regjeringen er jo også imot.
Prøv igjen om 2 år. De som er imot: SP, AP, FRP
Vis hele sitatet...

Nå svarer jeg tilbake til det du sa om mine innlegg

Nå handla denne tråden egentlig om legalisering av dyrking, ikke legalisering av kjøp og salg
Så det argumentet ditt falt i grus

Og det med nikotin
Da sier du jo basically at nikotin er gift (noe det er)
Og nei det er ikke noe bedre at man kan drikke alkohol
Hasj har sine risikoer og det samme har alkohol
Forskjellen på de to er at mange unge som røyker hasj blir lett avhengig og akkurat som med mange andre rusmidler og lignende så får man et behov for å finne noe sterkere etterhvert
Noe som da kan være en vei til et liv med tyngre stoffer som heroin og fentanyl og kokain
Sist endret av 1Rapper; 25. januar 2024 kl. 14:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Hørtes ikke mye bedre ut enn det vi har idag.
Vis hele sitatet...
Du får gjerne utdype. Hvis det var tilsiktet meg.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det kalles ren logikk
Hvis folk dyrker nå, tenk hvor mange som kommer til å dyrke da
Og gjett hva?
De som er voksne og har eget hjem kan dyrke i sitt eget hjem
Men hva skjer når det er en femtenåring som har lyst på hasj
Ikke pokker om den femtenåringen kommer til å greie å dyrke hjemme med foreldrene sine til stedet
Dermed så vil salget til eldre folk synke og salget til yngre øke
LOGIKK
Vis hele sitatet...
Forenkling av diskusjonen og subjektive / spekulative antagelser dratt ut av ræva uten noe forbehold om hvordan en eventuell legalisering ville blitt gjennomført og hvordan regulering hadde sett ut i praksis.

"Tenk ditt og tenk datt = fasit".

En regulering av Cannabis kan utformes på uendelig ulike måter for å motvirke dine bekymringer.

Samme femtenåringen får uansett kjøpt greiene sine på Snapchat idag lettere enn en sixpack med øl feks.

Les deg litt opp på hva som faktisk har skjedd i de landene/statene som har regulert.

Selv om noe er tilgjengelig lovlig, vil det i det aller fleste tilfeller også finnes et svart market.

Cannabis er vitenskapelig bevist godt nok å være mindre skadelig enn flere lovlige rusmidler, og det er derfor helt naturlig å se på smarte måter å legalisere dette med en fornuftig regulering som både beskytter unge / utsatte, men også lar voksne oppegående mennesker ta valg de burde hatt rett til å ta.

Å si at det "aldri kommer til å skje" sier vell nok om hvor kompleks tankeprosessen din er, men det regner jeg med vi får lite ut av å diskutere.
Hvis dere gjør sånn at folk flest har noe å tjene på at det blir lovlig -blir det lovlig.

Enklere sagt en gjort, men så lenge det ikke er noen grunn til å gjøre det lovlig for dem blir det ikke lovlig

Jeg har ingen formening om legaliteten til cannabis, men tenker faktisk å studere statsvitenskap. Er åpen for bestikkelser.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nå svarer jeg tilbake til det du sa om mine innlegg

Nå handla denne tråden egentlig om legalisering av dyrking, ikke legalisering av kjøp og salg
Så det argumentet ditt falt i grus

Og det med nikotin
Da sier du jo basically at nikotin er gift (noe det er)
Og nei det er ikke noe bedre at man kan drikke alkohol
Hasj har sine risikoer og det samme har alkohol
Forskjellen på de to er at mange unge som røyker hasj blir lett avhengig og akkurat som med mange andre rusmidler og lignende så får man et behov for å finne noe sterkere etterhvert
Noe som da kan være en vei til et liv med tyngre stoffer som heroin og fentanyl og kokain
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte spesifikt dyrking.
Ja, nikotin er gift.

Det er så langt ifra sannheten som det kan bli. Det er slik bullshit folk sa på 80- og 90-tallet før internett og uavhengige, troverdige kilder ble en ting.

For meg var det omvendt, jeg begynte med tyngre stoffer som benzoer og opioder lenge før jeg prøvde cannabis og ketamin. Så prøvde jeg litt MDMA, kokain 2 ganger og diverse ADHD medisiner. Disse sluttet jeg fort med da det forsvant så fort og egentlig ikke ga meg noe særlig nytteverdi. Heroin sluttet jeg også fort med etter 2-4 ganger. Får mer ut av 30 mg morfin eller oxycodon enn jeg får av 0.5g Heroin.

Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Hvis dere gjør sånn at folk flest har noe å tjene på at det blir lovlig -blir det lovlig.

Enklere sagt en gjort, men så lenge det ikke er noen grunn til å gjøre det lovlig for dem blir det ikke lovlig

Jeg har ingen formening om legaliteten til cannabis, men tenker faktisk å studere statsvitenskap. Er åpen for bestikkelser.
Vis hele sitatet...
Er jo ganske store skatteinntekter å tjene på at det blir lovlig og solgt uten resept på vinmonopolet eller apoteket.
Sist endret av einsteindragon; 25. januar 2024 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De som tror at å avkriminalisere eller legalisere ville gitt mer bruk bør kanskje se på Portugal.
Verdt å lese: https://www.forskning.no/helse-velfe...ortugal/378389
Sist endret av einsteindragon; 25. januar 2024 kl. 16:54.
Sitat av HeiG2006 Vis innlegg
Å legalisere dyrking vil jo legalisere salg i praksis da smarten
Vis hele sitatet...
Nei.

Hvor mye hjemmebrygget øl og vin selges det her til lands?

De som er interessert i brygging går sammen og gjør det som en hobby og koser seg med det.

Det samme blir det med dyrking. Da sitter kompisgjengen sammen og steller med plantene mens de røyker tidligere avlinger. Skal man på fest så tar man med det som trengs av hjemmedyrk til den kvelden pluss ekstra, slik at man kan dele med andre for å vise hvor bra produkt man har fått til, evt. få tips og triks for å bli bedre.

Jeg bruker ikke ulovlige rusmidler og kommer nok ikke til å begynne med mariuhana når det blir lov, men tror det kan bli en fin sosial ting å drive med hjemmedyrk, akkurat sånn som hjemmebrygg er nå.

Lov å lage, ikke lov å selge.
Sitat av Jallamedalla Vis innlegg
Nei.

Hvor mye hjemmebrygget øl og vin selges det her til lands?

De som er interessert i brygging går sammen og gjør det som en hobby og koser seg med det.

Det samme blir det med dyrking. Da sitter kompisgjengen sammen og steller med plantene mens de røyker tidligere avlinger. Skal man på fest så tar man med det som trengs av hjemmedyrk til den kvelden pluss ekstra, slik at man kan dele med andre for å vise hvor bra produkt man har fått til, evt. få tips og triks for å bli bedre.

Jeg bruker ikke ulovlige rusmidler og kommer nok ikke til å begynne med mariuhana når det blir lov, men tror det kan bli en fin sosial ting å drive med hjemmedyrk, akkurat sånn som hjemmebrygg er nå.

Lov å lage, ikke lov å selge.
Vis hele sitatet...
Da sitter kompisgjengen å steller med plantene sine å røyker tidligere avlinger! xD

Dette hørtes jo fantastisk koslig ut da!
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Dette hørtes jo fantastisk koslig ut da!
Vis hele sitatet...
Det er det også. Siste fest jeg var på stilte verten med godt hjemmelaget øl mens jeg stilte med godt hjemmedyrket weed.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Forskjellen på de to er at mange unge som røyker hasj blir lett avhengig og akkurat som med mange andre rusmidler og lignende så får man et behov for å finne noe sterkere etterhvert
Noe som da kan være en vei til et liv med tyngre stoffer som heroin og fentanyl og kokain
Vis hele sitatet...
Faen, var helt sikker på at vi endelig var kvitt «røykings er gateway til heroin» argumentet.

For min del i mine yngre dager, hadde det ikke vært for alkohol hadde jeg aldri blitt introdusert til mdma,kokain,amfetamin. Hvordan ble jeg introdusert til disse stoffene spør du? Jo, jeg dro på fester for å drikke alkohol med alle de andre 16-19 åringene som vi gjorde hver helg.


Jeg vil tørre å påstå at alkohol og den sosiale stigmaen rundt det er en større gateway drug enn noe annet stoff.
Sist endret av Maiskolben; 25. januar 2024 kl. 19:12. Grunn: Hørtes litt aggressivt ut
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Faen, var helt sikker på at vi endelig var kvitt «røykings er gateway til heroin» argumentet.

For min del i mine yngre dager, hadde det ikke vært for alkohol hadde jeg aldri blitt introdusert til mdma,kokain,amfetamin. Hvordan ble jeg introdusert til disse stoffene spør du? Jo, jeg dro på fester for å drikke alkohol med alle de andre 16-19 åringene som vi gjorde hver helg.


Jeg vil tørre å påstå at alkohol og den sosiale stigmaen rundt det er en større gateway drug enn noe annet stoff.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært det så hadde nok det vært et argument som du hører ofte også
Noe det ikke er
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Hadde det vært det så hadde nok det vært et argument som du hører ofte også
Noe det ikke er
Vis hele sitatet...
Så fort du blir 17-18, kommer du til å skjønne nøyaktig hva jeg mener. Med mindre ungdoms drikkekultur endrer seg drastisk de neste 3 årene.
Jeg ser nå at samfunnet har noe å tjene på legalisering og vil fronte dette i min valgkampanje.

På en mer seriøs note så gir det mening at hasj er ulovlig mens alkohol er lovlig; Alkohol er mye mer avhengighets dannende en det hasj er.

Dette igjen er jo en grunn for hvorfor alkohol bør bli ulovlig, men det kommer ikke til å skje fordi det allerede er såpass sosialt akseptert, det er det samme som å be folk slutte med nikotin. Du vil fort bli upopulær. Løsningen -som noen andre nevnte, er å prøve å normalisere hasj, noe som allerede skjer, jeg tror hasj blir lovlig, jeg tror bare det vil ta tid.
Sist endret av sjokotroll; 25. januar 2024 kl. 20:23.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Gleder meg
Vis hele sitatet...
Ombestemte du deg?
Sist endret av Maiskolben; 25. januar 2024 kl. 20:53. Grunn: S
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Hadde det vært det så hadde nok det vært et argument som du hører ofte også
Noe det ikke er
Vis hele sitatet...
Vel, jeg begynte med alkohol 4 år før jeg gikk over til benzoer og opioder.
Men jeg var aldri på fest, jeg drakk for å dempe angst. Samme var grunnen til at jeg gikk over til andre stoffer. Og jeg hatet alkohol. Forstår virkelig ikke hvordan noen kan drikke det hver helg når det finnes så mange bedre stoffer som man ikke blir syk av neste dag.

Veldig mange bruker ikke rus for å ha det gøy, men for å selvmedisinere psykiske lidelser.
Sist endret av einsteindragon; 25. januar 2024 kl. 21:14.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gateway-teorien er bare tull og har blitt ersattet av tilknytningsteori, barn, les dere opp. Kort fortalt bruker folk stoff som et substitutt for menneskelig kontakt, og ingen vil egentlig være narkoman over tid. Vi har og vil alltid ha folk med behov for bedøvelse, modulasjon eller berikelse av tilstanden sin, at vi ikke tilrettelegger for fritt valg av soft drugs er et bevis på hvor direkte inngripende narkotikapolitikken er i privatlivet. Masse gamle idioter i makposisjoner må dessverre dø før forandring skjer, hvilket tar tid.

Blir kanskje fortgang i sakene om en populær nok kjendis eller kongelig mister lappen fordi de røyka et døgn i forveien. Dagens lovgivning er drakonisk, ulovlig og burde tas opp i HaagHåper det skjer, ellers tror jeg vi må vente mer. Kunne gjort som Extinction Rebellion og forsøkt å overbelaste rettssystemet med saker, hadde det ikke vært så forbanna dyrt og tungvint.

Å normalisere planten er det meste vi normalt dødelige kan gjøre med saken. Fyr opp på gata, på grillings med storfamilien, utenfor døra på en flyplass, midt i historiske sentrum. Litt hensyn til stemning og vindretning, diskresjon med tynne jays, og opplev at du blir fjern og ingen bryr seg. Ikke snakk om det hvis ingen spør. Som regel er det noen som vil ha.

Alle som lever nå har vært en del av et historisk unntakstilfelle med forbudt "narkotika". I 99,97 % (omtrent, forbudstiden) av tia fra vi spiste råtten frukt har alt vært lov, lenge solgt over disk. Slik det bør være, blant annet for å skattelegge gigantiske kriminelle inntekter og samtidig fremme folkehelse.

"Krigen mot narkotika" er en dyr, splittende, destabiliserende og fascistisk faktor i et demokrati. Tror folkeavstemning må til her, men da er vi tilbake til alle gamlingene som tror Døden på Oslo S er en dokumentar.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Ombestemte du deg?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på hvorfor det innlegget mitt som du har tagga ble slettet, men

Nei har ikke ombestemt meg
Men jeg er jo som du tydeligvis har skjønt ikke 17 18
Så hvis jeg virkelig kommer til å skifte mening om denne saken bare på grunn av alder så gleder jeg meg til å se om det er sant
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
PS: Ikke prat om planten, la den gjøre det for deg. Og ikke nevn typer med dumme navn som AK-47. Ikke la folk som vil prøve grønne ut, gi dem ett og ett trekk av gangen. Blitt god stemning hver gang jeg har prøvd.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nei har ikke ombestemt meg
Men jeg er jo som du tydeligvis har skjønt ikke 17 18
Så hvis jeg virkelig kommer til å skifte mening om denne saken bare på grunn av alder så gleder jeg meg til å se om det er sant
Vis hele sitatet...
Er mer det at du gjerne blir introdusert til den siden rundt VGS. Er gjerne da det sosiale presset ligger på å dra ut hver helg med en ølboks i hver hånd.

Men vi opplever alle såklart den tiden forskjellig. Men fra hva jeg har fått med meg siden min tid på VGS, har det bare blitt verre. Populæriteten rundt kokain har blant annet gått veldig opp hos ungdom, og da spesielt 16-19. (Ingen kilder, snakker bare fra egen erfaring fra rus og ungdomsmiljøer rundt om.)

Skulle skrive mer, men derailer veldig fra selve posten.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å normalisere planten er det meste vi normalt dødelige kan gjøre med saken. Fyr opp på gata, på grillings med storfamilien, utenfor døra på en flyplass, midt i historiske sentrum. Litt hensyn til stemning og vindretning, diskresjon med tynne jays, og opplev at du blir fjern og ingen bryr seg. Ikke snakk om det hvis ingen spør. Som regel er det noen som vil ha.
Vis hele sitatet...
Morsomt å lese, jeg har alltid vært personen som alltid går langt vekk fra folk, for å ikke plage de med lukt. På nattestid kan jeg fint gå meg en tur gjennom byen med en j i kjeften. Siden det allerede er ulovlig, føler jeg folk får et verre forhold til det, da folk står å røyker i nærheten av stedene både de og barna deres ferdes.

Vil tro en litt mindre aggressiv approach vil fungere bedre enn å trykke cannabis ned i trynet på hele samfunnet frem til de aksepterer det..
Sist endret av Maiskolben; 25. januar 2024 kl. 22:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Vil tro en litt mindre aggressiv approach vil fungere bedre enn å trykke cannabis ned i trynet på hele samfunnet frem til de aksepterer det..
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det jeg sier, ta hensyn, men gi litt faen og. Selv om det kan være morsomt med alle som liksomhoster så fort de lukter cannabis mens de står der med sigg selv. Det plager ingen med mindre du fyrer opp inne.