Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 436
Driver så smått og lærer meg LED, men undrer litt hvor folk kjøper PSU til hjemmesnekrede LED prosjekter?
Tør ikke kjøpe generiske PSUer på Ali, da jeg er skeptisk til å handle ting derfra som skal kontinuerlig være tilkoblet strøm, men må da finnes rimelige sjapper som selger strømadaptere som kan benyttes til led prosjekter i Norge også?
Vet du nødvendig spenning strøm og effekt du trenger, er det oftest bare å lete hos Clasohlson, Kjell&Compani, Elkjøp osv, evt Amazon.de. Kjøper du på Ebay så unngå kinesiske selgere, derfra stoler jeg ikke på el-sikkerheten.
Prøver å vri hodet mitt litt på hvordan man finner ut hva man trenger og tok bare en slik som eksempel: WS2812B RGBIC LED String 5M-20M, den står oppført med 11.52W/m. Etter hva jeg da forstår skal den i teorien kreve 11.52A, noe som er i grenseland høyt for 5v? Eller er jeg helt på bærtur her?
Vil anbefale å gå for WS2811 eller WS2815 siden de går på 12v, eventuelt gå for leds som ikke er individuelt adresserbare.

Du har forsåvt regnet ut strømtrekk feil, Ohms lov sier at A = W/V, altså 2,4 ampere = 12w/5v. Det er fortsatt ganske høyt strømtrekk på 5v adresserbare leds.

Problemet du vil få er to ting, kabel dimensjon på høy ampere og spenningstap over strekket til kablene.
Sitat av Ekvivokk Vis innlegg
Vil anbefale å gå for WS2811 eller WS2815 siden de går på 12v, eventuelt gå for leds som ikke er individuelt adresserbare.

Du har forsåvt regnet ut strømtrekk feil, Ohms lov sier at A = W/V, altså 2,4 ampere = 12w/5v. Det er fortsatt ganske høyt strømtrekk på 5v adresserbare leds.

Problemet du vil få er to ting, kabel dimensjon på høy ampere og spenningstap over strekket til kablene.
Vis hele sitatet...
Aha, ja jeg kikket litt på 12v også og skjønte det slik at man da kan få lengre strekk. Skal man kjøre 5v burde man kanskje begrense seg til maks 2 meter?