Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 916
Hei, bilen er mest sannsynlig tom for strøm, og jeg skulle gjerne kjørt den. Bergning er 1-3 timer unna. Har noen 12v18ah batterier, som jeg lurer på om hadde funket å starte bilen med? Kan det oppstå problemer om jeg kobler disse i parallel med det eksistrenede batteriet?

Bilen er en en Ford Transit Connect
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det burde gå greit, spørsmålet er bare om de gir nok strøm til å starte hvis bilbatteriet er veldig tomt.
Høres adskillig mye enklere ut å få tak i starthjelp eller startkabler.
Du skal ikke bare ha kontakt men god nok kontakt til å lede og overføre en god del startstrøm fra alle disse batteriene.
Prosjektet utgikk uansett, da batteriene ligger i lasterommet, og jeg finner ingen måte å låse opp bakluka uten strøm på bilen
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Prosjektet utgikk uansett, da batteriene ligger i lasterommet, og jeg finner ingen måte å låse opp bakluka uten strøm på bilen
Vis hele sitatet...
Hæ?? Har du ikke nøkkel?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hæ?? Har du ikke nøkkel?
Vis hele sitatet...
Burde være en fysisk nøkkel gjemt i kontrollen (nøkkelen) eller separat fysisk nøkkel.

Det er uansett mest sannsynlig en spak eller en snor å dra i ett eller annet sted inne i bilen for å låse/få opp bakluke.

Du kommer mest sannsynlig til å knerte de batteriene hvis du prøver uansett, men mangler du bare litt strøm for å starte bilen er det mye mulig det vil fungere men langt ifra garantert da de ikke gir så alvorlig mye guffe i forhold til et fullverdig bilbatteri.
Sist endret av Vasken; 31. juli 2023 kl. 16:36.
Uvaksinert 👍
Hadde nok fungert fint, du kunne lada opp bilbatterit med den/de også starta.
Ford transit connect (iallefall nyere modeller) er dessverre så teit designet at man ikke kommer til lasterommet når bilen er tom for strøm.

Og ja, man kan starte biler av den størrelsen med 12v18ah som regel, men man er litt avhengig at batteriet ikke er helt dødt.
Vist bilen er av nyere sort. Så har man en pluss tilkobling under panseret. Se etter en rød plast hette. Så fester du bare minus kablene en plass du får god jording
Oppdatering på tråden.
Fikk tak i en startskabel, og startet bilen med hjelp av en snill nabo.

Det er kun nøkkelhull på førerdøren, og derfor forblir lasterommet låst når det ikke er noe strøm på bilen.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Oppdatering på tråden.
Fikk tak i en startskabel, og startet bilen med hjelp av en snill nabo.

Det er kun nøkkelhull på førerdøren, og derfor forblir lasterommet låst når det ikke er noe strøm på bilen.
Vis hele sitatet...
Ingen hendel å trekke i rundt førerdøra?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Ingen hendel å trekke i rundt førerdøra?
Vis hele sitatet...
Ikke som jeg fant hvertfall, kun for panseret