Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2375
[center][color=#333399]Hvordan sette opp et helt automatisk mediesenter med XBMC[/color][/center]


Hei! I denne guiden vil jeg forklare steg for steg hvordan man kan benytte XBMC til å sette opp et mediesenter som helt automatisk laster ned og sorterer dine favorittserier med én gang episodene er tilgjengelige. Dette er en enkel tutorial, og et alternativ til mer komplekse løsninger som for eksempel Sick Beard. Fungerer selvsagt uten XBMC, dersom du bare ønsker automatisk nedlasting og sortering av serier, men personlig synes jeg XBMC er fantastisk å bruke for eksempel på en laptop koblet til TVen.

Du trenger følgende programvare:
- XBMC (http://xbmc.org/download/)
- µTorrent (http://www.utorrent.com/)


1. Etter at du har installert XBMC og µTorrent, må du lage to nye mapper. Jeg har valgt å kalle dem Incomplete og Serier, og lagret de under C:\Torrents:

C:\Torrents\Incomplete
C:\Torrents\Serier


2. Åpne µTorrent, og gå til Options -> Preferences.



Merk av for "Put new downloads in:", og velg Incomplete-mappen som du opprettet tidligere. Huk også av "Move completed downloads to:" og på samme måte velg Serier-mappen. "Append the torrent's label" (Labels kommer vi tilbake til senere) og "Only move from default download directory" må også være huket av. Husk at alle torrents nå blir lastet ned til "Incomplete" og deretter flyttet til "Serier". Dersom du til vanlig bruker µTorrent til å laste ned andre ting (spill, filmer osv) som ikke skal ende opp i Serier, må du velge en annen mappe når du starter disse nedlastingene.


3. Vi skal nå lage Labels for de seriene du ønsker skal bli automatisk lastet ned. Gå til Options -> Preferences -> Advanced -> UI Extras.



Skriv inn navnet på seriene du ønsker, og separer dem med | slik som jeg har gjort her. Labels gjør at seriene du laster ned blir lagt inn i riktig mappe, slik at XBMC kan sortere de.


4. Det siste vi nå må gjøre i µTorrent er å sørge for at seriene automatisk lastes ned med én gang de legges ut. Dette gjøres via RSS feeds. Du kan bruke hvilken som helst torrentside så lenge den har RSS. Selv bruker jeg IPTorrents, en private tracker, men vil i denne tutorialen benytte meg av eztv.it. Gå til eztv, velg "RSS" i menyen og deretter "Latest feed". Kopier så feed URLen, som er http://ezrss.it/feed/

I µTorrent, velg Options > høyreklikk på Feeds i menyen til venstre og velg Add RSS Feed og lim inn lenken. Sørg for at "Do not automatically download all items" er huket av. Skriv gjerne inn EZTV som alias for å lettere kjenne igjen RSS feeden.




5. Velg Options -> RSS Downloader. Her skal vi sørge for at µTorrent henter seriene fra RSS feeden og laster dem ned.



I Filter skriver du navnet på serien. Dette må alltid være på formatet *SERIENAVN*, slik som jeg har gjort ovenfor. Quality gjør at du kan bestemme hvilken kvalitet du vil laste ned episodene i (HDTV, 720p, 1080p osv). Her skal du også ta i bruk Labels som du laget tidligere. Finn den korrekte Label for den serien du legger til. Når du er ferdig, klikker du Add (venstre hjørne) for å lagre. Du kan deretter klikke F2 for å endre navn på filteret, ettersom µTorrent vil opprette det som "New Filter".

Gjenta denne prosessen slik at du har et filter for hver serie du vil laste ned. Husk å velge matchende Label for hvert filter.

Vi er nå ferdige i µTorrent. Hver gang RSS feeden oppdaterer seg med en serie du har lagt til, vil µTorrent starte nedlastingen, og deretter plassere episoden i korrekt mappe (C:\Torrents\Serier\SERIENAVN i dette tilfellet).


6. Nå gjenstår det bare å sette opp XBMC slik at den henter inn seriene dine. Åpne XBMC og velg Videos -> Files -> Add videos. Velg deretter Browse og velg Serie-mappen din. Klikk så OK.

På neste side velger du "This directory contains TV Shows". Under "Choose a scraper" anbefaler jeg at du velger The TVDB. En slik scraper vil automatisk kjenne igjen navnet på en serie, og hente inn metadata for serien (thumbnail, cover/fanart osv). Når du er ferdig klikker du OK.



Alle seriene som nå blir lastet ned via µTorrent ligger nå forhåpentligvis under Hovedmeny -> TV Shows, sortert med korrekt navn, thumbnails, episodenummer,navn osv.




En siste ting du kan gjøre er å legge til en add-on som med jevne mellomrom automatisk refresher XBMC-biblioteket ditt og oppdaterer det med de nye seriene du har lastet ned. Dette gjør du ved å gå til System -> Settings Add-ons -> Get add-ons -> XBMC.org Add-ons -> Program Add-ons og velger XBMC Library Auto Update (hvis du ikke ser noen add-ons, gå tilbake og høyreklikk på "XBMC.org Add-ons" og velg "Force refresh"). Du kan selv velge hvor ofte du vil at den skal oppdatere biblioteket.Dette er selvsagt helt valgfritt, da biblioteket ditt likevel vil bli oppdatert hver gang du starter XBMC på nytt.


Det var det! Håper noen finner dette nyttig, og dersom dere har spørsmål er det bare å fyre løs. Jeg skrev denne guiden nøyaktig 30 min etter at jeg selv kom fram til denne metoden, så det finnes helt sikkert rom for forbedringer. Jeg tar gjerne imot innspill dersom noen har forslag eller tilbakemeldinger.
Er en lignende tråd her.

Jeg liker Plex bedre enn XMBC, Plex har auto update og auto konverting. Kan hende det bare er en smakssak da
Jeg kan på det sterkeste anbefale FlexGet som RSS-downloader, den er EKSTREMT fleksibel (som navnet tilsier) og har full støtte for f.eks www.trakt.tv etc, så når du har satt opp config.yml riktig én gang (dette kan være litt trøblete) er det bare å markere en serie som "watching" på trakt.tv og den blir lastet ned automatisk, og gjerne da rett til riktig mappe om du har en mappestruktur, f.eks DMedia\TV\The Walking Dead\Season 04\[navn på fil].

Det "eneste" negative med FlexGet er at det er skrevet i Python, som gjør at det egner seg minst like godt på en unix/linux-maskin med transmission-rpcd.

XBMC har også støtte for trakt.tv via plugins, så når du har sett en episode blir den merket som "watched" både lokalt og på nett (trakt).

Ellers er vel Plex en fork av XBMC, men de har delt mellom "klient" og "server" som kan være en fordel om man vil ha tilgang til det samme biblioteket på flere forskjellige klienter, noe som per dags dato er vanskelig å få til med XBMC. Det med autokonvertering og streaming uansett hvor du er er også ganske snedig, men du må betale litt for å få din egen "netflix og spotify"

Jeg har brukt XBMC siden det het XBMP, og det ER mer fleksibelt enn PLEX, men som sagt en smakssak...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vil først si tusen takk for en meget god step by step guide, som gjorde mitt xbmc og maskin som er koblet opp mot tv¨en til en drøm! ALDRI mer søke :-)

Skyter inn et spørsmål her! Hvordan få sessonger og episoder av tidligere utgave av seriene jeg har i denne rss feeden ? Altså, alt fungerer smertefritt, den laster ned som en drøm, men bare nyere episoder fra jeg startet rss feeden, men er noen serier hvor jeg ikke har sett noe av, og av den grunn ønsker alle episoder og evt sesonger FØR jeg begynte å feede ?!


Anders