Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1032
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Tydeligvis (nytt for meg) er det flere typer magnesium.

Jeg har spist denne en stund, aner ikke om det er rett type.

Og hva er egentlig forskjellen på de, lest litt forskjellig og skjønner ikke helt.

Legger ved et bilde og håper noen kan mer enn meg
Er vel ikke flere typer Magnesium? Isåfall nytt for meg.
Magnesium er veldig bra for å få sove. Nesten like bra som Seroquel
Har du fått påvist en mangel hos lege? Nøtter eller fullkorn er å foretrekke langt foran det uregulerte tøyset der, som i teorien kan inneholde asbest.
Den daglige morra grøten innholder sånn x5 mer magnesium enn den scam kosttilskuddet du kasta bort spenna dine på.
Vel, du spiser ikke rent mgnesium. Det er ett metall. Du spiser det i form av et salt, hvor magnesium er den ene komponenten. Den jeg bruker inneholder MgOH, altså magnesiumhydroksyd. Men den kalles mgnesium fordi det er den komponenten som er viktig. Men egentlig en slurvete uttale. Jeg bruker den for å unngå kramper i bena. Helt til venstre på bildet, som du tydligvis ikke mente å ta bilde av, står det Magnesium biglycinat C4H8MgN2O4. Her er en artikkel om den du har: https://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_glycinate
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Vel, du spiser ikke rent mgnesium. Det er ett metall. Du spiser det i form av et salt, hvor magnesium er den ene komponenten. Den jeg bruker inneholder MgOH, altså magnesiumhydroksyd. Men den kalles mgnesium fordi det er den komponenten som er viktig. Men egentlig en slurvete uttale. Jeg bruker den for å unngå kramper i bena. Helt til venstre på bildet, som du tydligvis ikke mente å ta bilde av, står det Magnesium biglycinat C4H8MgN2O4. Her er en artikkel om den du har: https://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_glycinate
Vis hele sitatet...
Leste artikkelen, tolker det slik at jeg da tar rett magnesium supplement?
Rett for hva? Hvordan skal man kunne svare på spørsmålet ditt når du ikke har tatt deg bryet med å fortelle hvorfor du tar magnesium?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Oioi så mye toxic svar hehe ja jeg lurer på dette med elementary magnesium, hva er forskjellen.

Og det burde være selvsagt hva man tar det for, støle muskler, søvn osv. Det vanlige.
NOEN TYPER MAGNESIUM:

Oksid – billig men dårlig opptak. Funker best som avføringsmiddel, så om du har forstoppelse – kjør på ;p
Malate, citrate og orotate – ok kilder, men lite magnesium i
Glysinate, triumnate osv. – magnesium + aminosyrer. Gode kilder men mindre magnesium.
Klorid og sulfat – gode kilder! Sulfat mest effektiv gjennom huden!


Henta fra en fitnessblogg eller noe i den duren. Kilde
Tar du glysinate er det vell ganske bra vil jeg tro.
Elementært magnesium er det rene grunnstoffet magnesium, som er et metall. Det som menes her er at rent Mg utgjør 67% av den kapselen du spiser. Kanskje du skulle lese litt om kjemi og grunnstoffer?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Oioi så mye toxic svar hehe ja jeg lurer på dette med elementary magnesium, hva er forskjellen.

Og det burde være selvsagt hva man tar det for, støle muskler, søvn osv. Det vanlige.
Vis hele sitatet...
Ikke meningen å virke toxic, men når du spør om du tar riktig type, så må vi jo nesten vite hvorfor du tar det for å kunne svare ordentlig. Ingen grunn til å vi skal måtte gjette det, hvor enn selvsagt du mener det måtte være.

Som GakkGakk2 sier, elementært magnesium er bare en henvisning til hvor mye av elementet magnesium som er i kosttilskuddet. Man spiser ikke magnesium i sin rene, metalliske form.

Du tar magnesiumglycinat, som er magnesium bundet til aminosyren glycin. Glycin øker biotilgjengeligheten til magnesiumet, og er i seg selv en byggekloss for proteiner i kroppen.

Ser ut som du har kjøpt Star Nutrition fra Gymgrossisten eller noe sånt, og de selger som kjent kosttilskudd som er rettet mot din målgruppe, og som er ment å være effektivt for de biologiske funksjonene du nevner.

Hvor effektivt det faktisk er, er omdiskutert. Bevisgrunnlaget for at det er nyttig for folk som trener å innta mer magnesium enn man får gjennom normalt kosthold, er ganske tynt. Det samme gjelder en haug andre produkter man finner på dette markedet.

Men hvis du synes at det funker, så er det ikke noe galt i å få i seg litt ekstra magnesium. Bare vær obs på at denne bransjen prøver å selge oss mest mulig greier, uavhengig av om det er nyttig eller ikke. Anbefaler å lese seg godt opp på alle tilskudd man vurderer å bruke, og benytte kilder som ikke er åpenbare agenter og shills for kosttilskuddindustrien.

Du kan lese mer om de forskjellige typene magnesiumholdige kosttilskudd på Healthline, hvis du vil. De har en grei oversikt:

https://www.healthline.com/nutrition/magnesium-types
Sist endret av mentalmelt; 20. februar 2024 kl. 13:57.
Jeg kjøper magnesium klorid på Felleskjøpet til sånn 300kr for 25 kilo .. knallfint å ha i badekaret, i sulfat form kallas det bitter salt eller Epsom salt , koster dobbelt av klorid formen
Den du har er helt ok.
Jeg føler at søvnen blir litt bedre ved å ta det før leggetid.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Er vel ikke flere typer Magnesium? Isåfall nytt for meg.
Magnesium er veldig bra for å få sove. Nesten like bra som Seroquel
Vis hele sitatet...
Ja det finnes flere typer og er stor forskjell på biotilgjenglighet. Magnesium oksid er bare piss da kroppen din kun tar opp 4%.

Magnesiumcitrat, glycinat eller threonate er de beste. Du vil ha en av disse.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ikke meningen å virke toxic, men når du spør om du tar riktig type, så må vi jo nesten vite hvorfor du tar det for å kunne svare ordentlig. Ingen grunn til å vi skal måtte gjette det, hvor enn selvsagt du mener det måtte være.

Som GakkGakk2 sier, elementært magnesium er bare en henvisning til hvor mye av elementet magnesium som er i kosttilskuddet. Man spiser ikke magnesium i sin rene, metalliske form.

Du tar magnesiumglycinat, som er magnesium bundet til aminosyren glycin. Glycin øker biotilgjengeligheten til magnesiumet, og er i seg selv en byggekloss for proteiner i kroppen.

Ser ut som du har kjøpt Star Nutrition fra Gymgrossisten eller noe sånt, og de selger som kjent kosttilskudd som er rettet mot din målgruppe, og som er ment å være effektivt for de biologiske funksjonene du nevner.

Hvor effektivt det faktisk er, er omdiskutert. Bevisgrunnlaget for at det er nyttig for folk som trener å innta mer magnesium enn man får gjennom normalt kosthold, er ganske tynt. Det samme gjelder en haug andre produkter man finner på dette markedet.

Men hvis du synes at det funker, så er det ikke noe galt i å få i seg litt ekstra magnesium. Bare vær obs på at denne bransjen prøver å selge oss mest mulig greier, uavhengig av om det er nyttig eller ikke. Anbefaler å lese seg godt opp på alle tilskudd man vurderer å bruke, og benytte kilder som ikke er åpenbare agenter og shills for kosttilskuddindustrien.

Du kan lese mer om de forskjellige typene magnesiumholdige kosttilskudd på Healthline, hvis du vil. De har en grei oversikt:

https://www.healthline.com/nutrition/magnesium-types
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et skikkelig svar føler jeg skjønner mer nå, kommer nok til å fortsette med denne da. Jeg synes jeg merker forskjell på søvnen