Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 960
Hei!
Sitter på jobb å lurer på å kjøpe meg et ekstra skjermkort til PC'en min. Det jeg har nå er et Gigabyte GTX 670 2GB. Spørsmålet mitt er da som følger:

Er det mulig for mej å gå for et Gigabyte GTX 670 4GB?
Eller må jeg ha et skjermkort med nøyaktig samme minne? Usikker på om jeg kjøper 4GB så blir den "klokket" ned til 2GB.

Håper noen har svar!

(Linker til skjermkortene)

GTX 670 2GB
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751040

GTX 670 4GB
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765590
Ja det kan du gjøre. Ingen problemer med det, men du kommer ikke til å merke noe ang. minnet om det klokkes ned eller ikke, så lenge du ikke spiller over 3 skjermer.
Trådstarter
5 0
Men får jeg økt minne om jeg går for 4GB kortet? Det vil ikke bli begrenset "ytelse" på 4GB kortet?

Edit: Noen skrivefeil å la til et spm.
Sist endret av ch0ily<3; 20. februar 2013 kl. 10:12.
For å ha SLI, så må du ha identiske kort. SLI tilgir ikke forskjeller av noen slag.
Men hvis du absolutt må, så kan du laste ned Coolbits og "forandre" 4GB-kortet ditt til 2GB.
De 2GB du "lurte unna" vil da såklart aldri bli brukt.

Da ender du opp med en SLI-rigg men husk at du starter på +~50% ytelse (+100% er dobbel ytelse), skal du ha mer, så må du fikle, forske og konfigurere helt til du får juicen du skal ha.

Jeg har desverre aldri brukt Coolbits før, og skal aldri det heller.
Man skal ikke se bort ifra at Coolbits er et helvete, å lure windows til å tro at et skjermkort har 2GB istedetfor 4 hørtes jalla ut spør du meg.
Sist endret av Rolsen Royce; 20. februar 2013 kl. 10:44.
Trådstarter
5 0
[quote=Rolsen Royce;2854664]For å ha SLI, så må du ha identiske kort. SLI tilgir ikke forskjeller av noen slag.
Men hvis du absolutt må, så kan du laste ned Coolbits og "forandre" 4GB-kortet ditt til 2GB.
De 2GB du "lurte unna" vil da såklart aldri bli brukt.

Var det jeg lurte på. Men du kan ha kort fra forskjellige leverandører så lenge det er et GTX 670 skjønner du. Derfor tenkte jeg kanskje at det var mulig å gå opp et hakk på minnet når det var samme type
Kjører selv på 680 SLI med 2GB og 4GB.
Ingen problemer. Du kommer uansett ikke til å merke noe av minnet så lenge du ikke spiller over flere skjermer som jeg nevnte tidligere.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Kjører selv på 680 SLI med 2GB og 4GB.
Ingen problemer. Du kommer uansett ikke til å merke noe av minnet så lenge du ikke spiller over flere skjermer som jeg nevnte tidligere.
Vis hele sitatet...
Har du bildebevis av dette?
Brukte du coolbits? Kanskje du kan fortelle litt om dette programmet?
Sist endret av Rolsen Royce; 20. februar 2013 kl. 12:34.
Trådstarter
5 0
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Kjører selv på 680 SLI med 2GB og 4GB.
Ingen problemer. Du kommer uansett ikke til å merke noe av minnet så lenge du ikke spiller over flere skjermer som jeg nevnte tidligere.
Vis hele sitatet...
Det jeg da lurer på er: Får du tilsammen 6GB? Kan du dokumentere dette i tilfelle?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Nei, han får ikke 6GB vram.

Han får kun nyttegjort seg av 2GB siden begge kortene må laste de samme teksturene til minnet.
(Og det går fint å mikse 2GB og 4GB kort, men langt ifra å anbefale.)
Sist endret av CHillZoNE; 20. februar 2013 kl. 13:03.
Trådstarter
5 0
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Nei, han får ikke 6GB vram.

Han får kun nyttegjort seg av 2GB siden begge kortene må laste de samme teksturene til minnet.
(Og det går fint å mikse 2GB og 4GB kort, men langt ifra å anbefale.)
Vis hele sitatet...
Da går jeg for ett til av nøyaktig det samme jeg har.
400 kr spart!

Takker for hjelp.
Og her er dokumentasjon
Jeg skulle ønske jeg hadde erfaring med å koble sammen SLI-kort med varierende minne, men jeg har aldri deltatt i noe så jalla.
Tror fortsatt ikke på at personene i denne tråden har greid det, de har ikke gitt noe bevis enda. (Printscreen av Nvidia-kontrollpanel hadde vært mindt i blinken)
Det kan godt hende at SLI-systemer i dag automagisk henstiller seg til forskjellige minnestørrelser, men så lenge jeg ikke finner dette i skriveriene til Nvidia, så tror jeg ikke noe på det.
I dag står det at man må fitte rundt med dette "Coolbits" for å matche minne, og at Nvidia anbefaler -ikke- å bruke dette.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
snip
Vis hele sitatet...
Jeg viste ikke om coolbits en gang, har satt opp kort i forskjellige minnestørrelser, og hittil har det vært plug and play...
Sist endret av CHillZoNE; 20. februar 2013 kl. 13:50.
har du to kort i sli med 2 gb minne så har du 2 giga byte minne totalt! har du 2gb og 4 gb så har du fortsatt 2 gb totalt.

begge korta må ha dei same teksturpakkene lastet på kortet for å kunne rendre dei i lag.
Da regner jeg med at du har vært i kontrollpanelet og slått på SLI?
Et screenshot er alt jeg ber om, enten har dere riktig, eller så lærer jeg noe nytt
Sist endret av Rolsen Royce; 20. februar 2013 kl. 14:00.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Jeg får ikke gitt deg noen screenshot, siden jeg kjører identiske kort i SLI.
Men min erfaring tilsier at det skal gå utmerket.
(og ja, selvfølgelig slo jeg på SLI)
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Har du bildebevis av dette?
Brukte du coolbits? Kanskje du kan fortelle litt om dette programmet?
Vis hele sitatet...
Kan godt laste opp en Screenshot hvis du absolutt må ha det.
Må først komme meg hjem.

Og nei, har aldri hørt om coolbits en gang.
Jeg hadde GTX 680 2GB og det begynte å feile litt, så da fikk jeg et 680 4GB av jobben for å ha mens jeg venter på nytt kort av komplett, så da satt jeg lik så godt dette i SLI mens jeg venter.

Ingen problemer. Hvis du har problemer med dette så gjør du noe feil.
Det er bare plug and play.

Du vil ikke få utnyttet 4GB vram. Du vil bare ha vram fra det laveste kortet. Men du får kraften fra begge kortene (så godt som det kan gjøres).
Sist endret av Nikon01; 20. februar 2013 kl. 14:23.