Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2491
Hei! Jeg er en gutt på 21 år som studerer heltid og jobber deltid. Jeg bor i et kollektiv hvor jeg betaler husleie innen den 1. Hver måned. Faktura sendes som regel ut noen dager før. Jeg mangler 5.000kr for å betale husleien og jeg får heller ingen lønn før 10. Neste måned.

Jeg er helt fersk på alt som har med kredittkort og lån å gjøre og er dermed veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem. Så langt jeg vet har jeg ingen betalingsanmerkninger, men det har hendt et par ganger at jeg har glemt mindre fakturaer og fått advarselsbrev. Èn gang gikk det til (inkasso?) og den opprinnelige regningen ble ganske mye dyrere. Jeg er diagnostisert med ADHD og har hørt at dette kan påvirke lån, men mer har jeg ikke hørt så om noen kan oppklare dette for meg så ville jeg ha blitt veldig glad.

Av verdisaker eier jeg ingenting av betydning eller som kan selges.

Er det noe annet jeg kan prøve meg på for å få penger raskt uten å måtte igjennom banken? (Ja, vet jeg kan spørre venner om å låne men vil helst unngå det. Småjobber tar jeg gjerne på meg så skal høre litt rundt hos de jeg kjenner i det minste.)

Er åpen for alle tips, setter utrolig stor pris på gode svar. =)
Du tar kontakt med utleier og forklarer situasjonen, jeg er sikker på at de vil gå med på at du betaler 10. neste måned. Og om de ikke går med på det, så er jeg usikker på om ti dager på overskudd er nok til å få deg kastet ut, men lovverket her kjenner jeg aldeles dårlig.

Det er i hvert fall idiotisk å ta opp noe som helst av kreditt for en liten sum av 5000 kr. Det burde du ikke anse som et alternativ en gang. Om du er 5 tusen på etterskudd nå, hvordan har du tenkt til å komme deg 5 tusen på forskudd? For det er det du må til slutt, fremfor å ha et dyrt kredittlån som akkumulerer rente.

Ironisk nok er det de med dårlig råd som ønsker å ta opp kreditt, men som samtidig er de menneskene som sist burde ta opp kreditt. Perioder med dårlig råd forekommer sjeldent alene, og når snøballen først ruller så ruller den godt og da er det kjipt å ha dårlig råd.
Sist endret av pmprsrgr; 25. februar 2020 kl. 23:38.
Ha selv mastercard fra dnb(er gratis, ville ikke ha det, men fikk kastet det etter meg) der det ikke trekkes renter før den 15 hver måned. Bruker du penger etter den femtende har du en måned å betale tilbake før rentene starter(altså rentene starter den 15 hver måned, betaler du innen dette er det ingen renter.)

Såfremt du ikke har betalingsanmerkninger har ikke inkasso noe å si, såvidt jeg vet. Ingen som spør deg om adhd for mastercard.
Sist endret av Roaccu; 26. februar 2020 kl. 00:05.
Du kan enkelt bestille kredittkort i nettbanken (jeg ville heller ikke ha det, og skrev det i søknaden på ungdomspakken som bemerkning, men fikk det kastet etter meg likevel)

Set er ingen andre enn deg og psykiateren (og fastlege osv) din som vet du har ADHD og det er ikke noe som er relevant eller du skal oppgi.
Sist endret av Picard; 26. februar 2020 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ser du helst vil unngå å låne fra venner, men dette er faktisk det beste alternative ditt om du har mulighet.

Låne av venner/familie er mer eller mindre gratis.

Ta kun opp kreditt fra bank i form av lån eller kort om du er sikker på at du kan betale ned alt neste måned (de fleste opererer vel med 30-45dager rentefritt), hvis ikke så renter det seg fort.
Det er ikke noe kult å betale på den ene månedsleia i 3-6 måneder framover.
Rentefritak gjelder ikke alltid ved uttak av kontanter.
Uansett så er 10 dager med rente lite, men har du disiplin til å betale ned med en gang du får lønn ?