Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 7512
Jeg har nettop brukket ryggen, og lever på Pinex Forte om dagen. Så kom problemet i går, at jeg begynte å hikke noe utrolig mye. Tre halvtimes hikkeperioder på kvelden er ikke akkurat behagelig for ryggen.

Jeg har hørt mange kjerringråd og er desperat! Jeg vil ikke hikke mer!

Hvordan blir man kvitt hikke?
Jeg har mye sykdomslære i mine studier, og der står det mye om at hikke kan være et tegn på sykdom. Dette bør du få sjekket! Det er ikke bestandig at hikke er så uskyldig.
Hold pusten så lenge du klarer! Funker bra på meg hvertfall
Få en person til å gi deg 5 kroner for hvert "hikk". Funker fett. Altså, overtal en kompis til å gi deg 5 kr. hver gang du hikker. Da blir du sittende å håpe på at du hikker mer. Det bruker å stoppe da for meg!
Få noen til å skremme deg skikkelig. er kansje litt vanskelig å bli skremt viss du ber noen om å gjøre det, men viss du på en eller annen måte klarer det bruker det å funke med meg!
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Sitat av aisLos
Jeg har mye sykdomslære i mine studier, og der står det mye om at hikke kan være et tegn på sykdom. Dette bør du få sjekket! Det er ikke bestandig at hikke er så uskyldig.
Vis hele sitatet...
Et tegn på sykdom? Hvilke type sykdommer?

Jeg har jo gått på mye morfin og tabeletter i det siste. Kan det virke inn? Det er jo vanvittig med giftstoffer.
Jeg pleier å trekke pusten, holde den og svelge mange ganger(mer enn 4-5 ganger blir vanskelig). Er ikke helt sikker på hvorfor det funker, men tror det har noe med trykk på mellomgulvet å gjøre.
OBS: Det skal være vanskelig å svelge mange ganger! Hvis du slipper inn litt luft for å gjøre det lettere er det hele bortkastet.

En annen metode er å puste inn og fortsette å gjøre dette hele tiden. Nesten som å hyperventilere, bare at du _IKKE_ skal puste ut. Etterhvert blir dette helt jævlig, og jeg har blitt fortalt at følelsen er noe tilsvarende hva folk med KOLS har. Hold på så lenge du klarer.

Begge fungerer på meg, og jeg ville si at disse har en god effekt siden de faktisk gjør noe med mellomgulvet(grunnen til hikke?). Har hørt om at du kan spise en skje med bringebærsyltetøy, men det er vel bare bs?

God bedring!
Sist endret av hedningen; 12. mai 2006 kl. 18:33.
Drikke endel melk, helst rett fra kartongen, hjelper for meg. Har også hørt at hikking er psykisk, kanskje det er noe idet. At du rett å slett må finne din egen vei å bli kvitt hikken. Prøv litt forskjellig.
Drikk vann eller noe fra motsatt side av koppen av det du vanlig drikke fra. Funker av og til.
Pleier å ta en dyp pust, og holde pusten til jeg blir rød i trynet... Eller, gjør noe som får deg på 100% andre tanker...
jeg pleier og holde hode under kaldt rendene vann. det funker fett.
Det som funker med en gang på meg er å trekkepusten så langt inn jeg kan, så puste fort ut. Da forsvinner hikken med en gang!

Edit: 200 poster
Er ikke hikke krampe i lungene eller noe? Drikk fort eller trekk pusten dypt inn. Det hjelper.
Min metode for og få folk til og slutte og hikke er og si at "om du hikker en gang til skal du få 5000,- spenn av meg"

Har aldri hørt noen hikke etter jeg har sagt det til noen.
Sitat av hedning*
Har hørt om at du kan spise en skje med bringebærsyltetøy, men det er vel bare bs?
Vis hele sitatet...
Jeg kan skrive under på at syltetøy funker!
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Haha. Eid!

Hva med å gå... Ehm. Jeg mener, ringe fastlegen din å spørre?
Sitat av G-Name
Få noen til å skremme deg skikkelig. er kansje litt vanskelig å bli skremt viss du ber noen om å gjøre det, men viss du på en eller annen måte klarer det bruker det å funke med meg!
Vis hele sitatet...
Det gjør vel at du skvetter, og det er vel ikke så smertefritt for ryggen. Vertfall var det ikke det til meg da jeg brak armen å skulle se en hælvettes til grøsser.
Det meste funker vel bare man tror nok på det.
Så Sabbi? Noe som funka? Er du kvitt hikken?
En ting som fungerer på alle om du får det til:
Hikke er egentlig en muskelkrampe.

Hold pusten mens du drikker vann i noen sekunder
Man kjenner da at man strekker en muskel i halsen. (ca ved adamseplet)
Når denne blir strukket og holdt et par sekunder vil den bli normal igjen.

Har aldri vert borti at dette ikke funker.
Sitat av Atle
En ting som fungerer på alle om du får det til:
Hikke er egentlig en muskelkrampe.

Hold pusten mens du drikker vann i noen sekunder
Man kjenner da at man strekker en muskel i halsen. (ca ved adamseplet)
Når denne blir strukket og holdt et par sekunder vil den bli normal igjen.

Har aldri vert borti at dette ikke funker.
Vis hele sitatet...
Det er vel noe av det samme som jeg nevnte tidligere. Holde pusten og svelge så mye man kan..
Jeg klarer å gjøre det du beskrev der..
Edit: Jeg kjenner at det strekker seg litt..
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Sitat av empty_other
Så Sabbi? Noe som funka? Er du kvitt hikken?
Vis hele sitatet...
Ja faktisk etter den kvelden før jeg skrev posten, så hikken borte. Men det var helt et levende gehenna for ryggen den kvelden jeg hadde hikka. Som noen nevnte er det nok tegn på at det var enten sykdom eller psyken som gjor at det varte så lenge, og at jeg fikk det flere ganger.

Men takk for alle svar. Jeg tror faktisk noen av disse rådene hadde hjulpet.

Som jeg alltid har sagt: Når hikken er på det verste, da er det greit å ha nFF

edit:ah, helsikken. Er det noen som har råd mot nysing. Gjør gravskauens vondt å nyse!
Sist endret av Sabbi; 14. mai 2006 kl. 15:03.
Sitat av Atle
En ting som fungerer på alle om du får det til:
Hikke er egentlig en muskelkrampe.

Hold pusten mens du drikker vann i noen sekunder
Man kjenner da at man strekker en muskel i halsen. (ca ved adamseplet)
Når denne blir strukket og holdt et par sekunder vil den bli normal igjen.

Har aldri vert borti at dette ikke funker.
Vis hele sitatet...
Hikke er jo kontradiafragma i mellomgulvet, så hvordan kan det ha med en muskel i halsen å gjøre?
Stå på hodet mens du svelger en eller annen form for væske -
Funker alltid for meg.
Sitat av meinhold
Stå på hodet mens du svelger en eller annen form for væske -
Funker alltid for meg.
Vis hele sitatet...
Vil tro at dette har 100% med psyken å gjøre, men det er jo ett fett! Så lenge det virker..
Sitat av Sabbi
Som jeg alltid har sagt: Når hikken er på det verste, da er det greit å ha nFF

edit:ah, helsikken. Er det noen som har råd mot nysing. Gjør gravskauens vondt å nyse!
Vis hele sitatet...
Forsøk å trykke nesetippen lett oppover, evt. røre på nesen på en eller annen måte(det siste kan desverre føre til mer nysing hvis du er uheldig)
God bedring
Såvidt jeg vet er hikke en krampe i en lukkemuskel som befinner seg i magen. Dette pleier å ordne seg ved å drikke litt vann og avslapping.

Kan hende jeg tar feil ang årsaken.

*edit*
Jeg tok feil.

Sakset fra helsenett:

Hvorfor hikker man?
Hikke skyldes en irritasjon av pustenerven, den nerven som styrer mellomgulvet. Vi vet at kald drikke, å spise fort og mye og det å bli skremt kan starte et hikkeanfall. Forgiftninger, særlig alkohol kan gi også hikke. I enkelte tilfeller skyldes hikke sykdommer i magen eller hjernen.

Er hikke farlig?

Hikke er ikke farlig, men det kan være svært ubehagelig og til tider også pinlig.

Hvor lenge kan man hikke?
I Guinness rekordbok er det omtalt en mann som hikket i 69 år. Anfallet startet mens han var opptatt med griseslaktning. Det var umulig å helbrede han, men han hadde to koner og fikk åtte barn. Han hikket 40 ganger i minuttet inntil han døde 97 år gammel. Så lenge er det heldigvis ikke vanlig å hikke.

Hva gjør jeg for å få det til å gå over?

De fleste gode råd hjelper. For eksempel holde pusten i et minutt eller mer, samtidig som du drikker et glass vann, eller bare å svelge tre ganger mens du holder pusten. Det kan også hjelpe å bli skremt eller puste i en plastpose.

Skal man gå til lege med hikke?
Hvis hikken ikke lar seg stanse med vanlige råd og varer i dagevis, kan man søke råd hos lege for å utelukke sykdom som årsak til hikken. Legen kan forsøke behandling med beroligende medikamenter.
Sist endret av catolh; 14. mai 2006 kl. 16:27.
Sitat av Sabbi
ah, helsikken. Er det noen som har råd mot nysing. Gjør gravskauens vondt å nyse!
Vis hele sitatet...
Pleier bare å holde for nesa når jeg kjenner nyset komme. Ikke bare et lett trykk, men et ordentlig grep.
pust dypt inn, vent til du hikker og etter du har hikket, så puster du ut og holder pusten til neste hikk er forbi, osv... det funker KJAPT for meg
Det som ofte funker er å si Hypernevrokistiskediafragmakontravibrasjona uten stopp. Gjerne mange ganger. Skulle det ikke funke så kan du trøste deg med at du har lært deg et morsomt ord for hikke
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Sitat av ch0izz
Hvorfor hikker man?
Forgiftninger, særlig alkohol kan gi også hikke.
Vis hele sitatet...
Vel der fikk jeg vertfall svar på hvorfor jeg hikket.

Oksidyn, oksinorm(vet ikke om de skrives sånn), paracetamol og kodein.
Ikke le nå: men en ting som får deg på andre tanker er faktisk å ta takk i kølla og sette igang med gutte ting.
Når jeg har hikke, bruker jeg som oftest å spise en teskje bringebærsyltetøy, og hikken vil da vanligvis gå over. Noen ganger funker dette dog ikke.

Noen ganger når jeg får hikke, hikker jeg så kraftig at jeg får vondt av det i hjerte-/lungeregionen.

Om alt annet feiler, stikk fingrene i halsen så du får ett tomt oppstøt (om du skjønner hva jeg mener).
Sitat av ch0izz
Hvor lenge kan man hikke?
I Guinness rekordbok er det omtalt en mann som hikket i 69 år. Anfallet startet mens han var opptatt med griseslaktning. Det var umulig å helbrede han, men han hadde to koner og fikk åtte barn. Han hikket 40 ganger i minuttet inntil han døde 97 år gammel. Så lenge er det heldigvis ikke vanlig å hikke.
[b]
Vis hele sitatet...
Nei, tror han stoppet å hikke helt uforklarlig en morgen. Samme mann som jeg har lest om, husker at han slaktet griser da det startet.
Sitat av ch0izz
Han hikket 40 ganger i minuttet inntil han døde 97 år gammel.
Vis hele sitatet...
Holy crap! 40 ganger i minuttet? Er det riktig? litt oftere enn annenhvert sekund?! Åssen fikk han tid til å snakke, sove, spise, eller for den sags skyld puste? Sikker på at det ikke er 40 ganger timen?

Sitat av Sabbi
edit:ah, helsikken. Er det noen som har råd mot nysing. Gjør gravskauens vondt å nyse!
Vis hele sitatet...
Spørs åssen type nysing. Er det den derre krypende tingen som du kjenner kommer (og noen ganger forsvinner igjen), kan du gjenta høyt for deg selv "Atsjo! Atsjo!". Det stopper den 95% av gangene. Allerginysing og støvnysing klarer jeg derimot aldri å stoppe. Eller forkjølelsesnysing. Kanskje nedjustere krafta på den ved å puste ut, men slipper du ut for mye luft, får du bare vondt.
Min måte som alltid funker på meg:

pust ut så godt du kan, og drikk masse vann, hvis du hikker når du drikker, var du nok for sløv med å puste ut. da må du gjøre det en gang til, hvis du gjør dette, og du ikke hikker når du drikker det glasset med vann, så mister du hikka ; )
For å bli kvitt nysing røsker du bare ut noen nesehår med en pinsett
jeg hadde hikke i 14 dager i strekk...gikk til lege og fikk medisiner som funka i 20 minutter og deretter var det på`n igjen....stoppa till slutt når jeg drakk vann av gæli side ab glasset
heh....

Alt jeg trenger å gjøre er å ta tre dype rolige pust....
Har hørt flere som dette funker for også
Sitat av hedning*
Jeg pleier å trekke pusten, holde den og svelge mange ganger(mer enn 4-5 ganger blir vanskelig). Er ikke helt sikker på hvorfor det funker, men tror det har noe med trykk på mellomgulvet å gjøre.
OBS: Det skal være vanskelig å svelge mange ganger! Hvis du slipper inn litt luft for å gjøre det lettere er det hele bortkastet.
Vis hele sitatet...
Dette funker på meg og.. Hvis du ikke skjønner hva han mener er det som når folk skal 'rape på kommando' 'fake rap' (kall det hva du vil).. Har du en kamerat som kan dette, spør han
▼ ... flere år senere ... ▼
Ser at dette er en ganske gammel tråd, men:

Et råd mot nysing som har fungert 100% av gangene jeg har prøvd det (ihvertfall når nysen kommer snikende), er å presse tommelfingerneglen ganske hardt mot tuppen av lillefingeren (på samme hånd).


Edit: Grunnen til at jeg fant denne tråden var at jeg plutselig fikk en utrolig kraftig hikke. Kan ikke huske å ha hatt så kraftig før, men så fant jeg tråden, og prøvde denne metoden:

Sitat av hedningen Vis innlegg
Jeg pleier å trekke pusten, holde den og svelge mange ganger(mer enn 4-5 ganger blir vanskelig). Er ikke helt sikker på hvorfor det funker, men tror det har noe med trykk på mellomgulvet å gjøre.
OBS: Det skal være vanskelig å svelge mange ganger! Hvis du slipper inn litt luft for å gjøre det lettere er det hele bortkastet.
Vis hele sitatet...
Og det fungerte utmerket!
Sist endret av Newbottle; 7. juli 2009 kl. 04:15.
Sitat av tomiz Vis innlegg
Min metode for og få folk til og slutte og hikke er og si at "om du hikker en gang til skal du få 5000,- spenn av meg"

Har aldri hørt noen hikke etter jeg har sagt det til noen.
Vis hele sitatet...
hahaha xD litt risky?
Legg deg på ryggen (hvis du kan) å hold pusten så lenge du klarer, da bruker hikken min å gå vekk..
Jeg tror han har blitt kvitt hikken nå...
Håper virkelig han har blitt kvitt den nå jah..
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg tror han har blitt kvitt hikken nå...
Vis hele sitatet...
Og så? Hva er vitsen med å klage på at folk kommer med råd mot hikke?
Selv om trådstarter ble kvitt hikken, er det da mange andre som også har fått og kan få hjelp i denne tråden.
Vil bare si at jeg så tråd tittelen tidligere i dag. Nå i kveld har jeg hatt et par pils, og fikk en plagsom hikke uten ende. Kom så på denne tråden, leste første side og forsøkte holde-pusten-og-svelge metoden.

Den fungerte utmerket! Takk!
Vet ikke om dette er nevnt, men en skje med bringebær syltetøy er garantert effekt. En sterk smak for halsen som legger seg som et "beskyttende" lag. Snakker av egen erfaring, da jeg ofte før fikk lange hikke anfall og prøvde _alt_

Alle andre kjerringråd er i mine øyne bare crap.
Puste inn i en papirpose funker, jeg pleier å ta et dypt trekk og holde pusten i 1-2 min.