Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6622
Velkommen til alle nye brukere her på nFF.

Her har vi over 500.000 innlegg som ved flere anledninger blir lest av mange av brukerne her på nFF.

Og ved den anledningen vil jeg introdusere dere for vår søke funksjon her på nFF.
Den kan komme til nytte for deg ved ditt opphold her.



http://home.no/ttib/nFF_dump/soek.JPG


Som du ser på bildet over, så ser du hvor du kan finne søke knappen.

1. Her er selve knappen for og få opp søke menyen.
2. Her kan du søke på hva det er du leter etter.
3. Om du vet mer nøyaktig hva det er du leter etter kan du gå her.

Håper det er litt til nytte
Sist endret av ivioyner; 28. mars 2006 kl. 17:59.
Hahahahaha... :P Kan like godt kalle tråden; "Alle n00bs; les dette".
tomiz's Avatar
Trådstarter
Sitat av FrittTheBandit
Hahahahaha... :P Kan like godt kalle tråden; "Alle n00bs; les dette".
Vis hele sitatet...
Sånn at du ikke vil lese den?
Så var det hva man skal skrive der da, tror det heller er der folk sliter...
Så hva med å heller klistre en av de mange postene med søketips?
Sitat av FrittTheBandit
Hahahahaha... :P Kan like godt kalle tråden; "Alle n00bs; les dette".
Vis hele sitatet...
Noobs? Noob betyr jo Nybegynner så kanskje du bør les den?
tomiz's Avatar
Trådstarter
Folk vet vel hva de leter etter? Og med en illustrert guide blir det vel litt lettere for folk?
Ser mange gode søketips i sub kategorier under emner ja. Men om man har muligheten til og lese og se først er det kanskje mulighet for at søke funksjonen blir benyttet?
Sitat av FrittTheBandit
Hahahahaha... :P Kan like godt kalle tråden; "Alle n00bs; les dette".
Vis hele sitatet...
Kan jo også hete "Den store ord delingstråden"
Kan det være en ide å starte en tråd om hvordan å bruke søkemotorer mest mulig effektivt?

Tenker på kommandoer i f.eks. google som: define:<søkeord>
Sitat av svaagan
Kan det være en ide å starte en tråd om hvordan å bruke søkemotorer mest mulig effektivt?

Tenker på kommandoer i f.eks. google som: define:<søkeord>
Vis hele sitatet...

Det er allerede en tråd om dette. Ganske ironisk du skulle spørre om dette i en tråd som omhandler søking. Irony strikes again.
Hvor står denne tråden du snakker om da *irony strikes one more time* (dumdumdumdumdumdum)
tenkte du skjønnte ironien i forrige posten min...hehe, vanskelig å få fram i tekst
Nå har ikke jeg lest igjennom tråden om du linket til, men i følge tittelen så handler tråden om søketips for Google. Det svaagen lurte på hva om noen kunne starte en tråd for søketips med forumets søkemotor.

Altså om det går an å bruke +, -, "", etc.

EDIT: Jada, da dreit jeg på leggen
Greit nok, søkefunksjonen er kos. Mange poster av samme tema er grellt, men man må ikke alltid være så alvorlig på at denne regelen skal opprettholdes. Det er jo trossalt mange tråder som er utdaterte.
Sitat av gæærn
Det er jo trossalt mange tråder som er utdaterte.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så gæærnt det han sier, mange ganger finner jeg/blir henvist til tidligere poster som inneholder mange døde linker og/eller infomasjon som ikke lenger stemmer helt.
Men enkelte ganger er det bra at dere henviser til søk sånn som f.eks de to postene som jeg syns jeg ser flere ganger i måneden:
Brannrevfavorittene mine er borte!
Hovedkortet mitt finner ikke s-ata(n) disken min?
Men er det over et år siden det ble skrevet noe om noe noen spørr om er det jo kjekt med fersk infomasjon
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva var det med orddeling i topic? :P
Skjønner ikke problemet at noen starter en ny tråd som er allerede tatt. Med mindre om det er tatt opp hver eneste dag/uke - som jeg ikke har lagt merke til enda...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
litt enig med marsboer egentlig. det blir mer et informasjonsarkiv enn et forum dersom man må søke seg frem til alt mulig. går seff an å henvende noen til en tidligere post også, dersom man ikke finner helt det man leter etter

Blaster2k: orddeling der nei? Den store søketråden? stemmer 400% det, gutten min
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Det er ikke snakk om at man skal søke seg fram til "alt mulig", men man skal søke seg fram til ting det er svart på tidligere. Jeg tror dessuten at det for forholdsvis nye brukere ofte kan virke som om dette problemet ikke er så stort, men når man har vært medlem en stund merker man fort at visse ting går igjen gang etter gang. For å ta et eksempel: Her vil en lære seg HTML - eller mer presist; han ville ha adressa til ei side. Dersom man bruker "HTML" som søkeord, vil man lett finne det man leter etter, f.eks. i denne tråden, som kommer som resultat nr 27 (nr 2 på side 2). Et annet tema som ofte går igjen i fra juli og utover høsten er fleinsopp, hvordan den ser ut og hvor den vokser.

Legg merke til at det ikke oppfordres til at nye brukere ikke skal få muligheten til å stille spørsmålene de har, men dersom spørsmålene er besvart fra før, er det ingen grunn til at de skal besvares igjen dersom svaret er det samme. Jeg vil også hevde at dersom folk hadde vært flinkere til å søke ville forumet vært mye mer oversiktelig, på den måten at det da kanskje ville blitt færre tråder som omhandlet samme tema. Et nytt eksempel: Det finnes mange tråder om hvilket program som er det beste for å lage hjemmesider. Ærlig talt; hvor mange tråder trenger man egentlig om dette? Hvis noen lurer på hvilke program de skal bruke, er det ikke værre enn å søke opp en av de tidligere trådene, og dersom man har et spørsmål som ikke er besvart der, men som går på akkurat samme tema, er det ingenting som sier at vedkommende må starte en ny tråd framfor å dra fram den gamle igjen.
Jeg ville satt pris på en guide til hvordan man bruker søkemotoren. Hvis jeg søker etter noe, så er er det stort sett ingen eller for mange treff. Jeg veit ikke om jeg er den flinkeste til å sjekke grundig før jeg poster tråder, men jeg prøver ihvertfall å søke.

Kansje det skulle lages en sticky på hvordan søkemotoren her funker. Ikke bare for de nye, men for alles del.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Skjønner ikke poenget med denne tråden. De fleste her på forumet vil jeg tru vet hvor man skal trykke for å komme til søkknappen. Problemet ligger i at de fleste ikke gidder, eller mangler kunnskaper for å velge ut søkeord osv, ikke finne søkeknappen.
Så for å svare på sin siste kommentar, denne poster er ikke til noen nytte mener nå jeg.
Sist endret av RayMonk; 26. mai 2006 kl. 15:16.
Å søke effektivt på nett er faktisk en kunst =)

sjekk ut www.searchlores.org
Men, tenkte litt (skjelden vare), er det i det heletatt mulig å la de som registrerer seg, bli tvingt til å lese denne tråden? Altså noe alá;
'Jeg aksepterer disse betingelsene og lest har tråden Den store søketråden'?
Så slipper vi muligens noen reposter?
Jeg vil heller si at noe av problematikken ligger i det jeg skal prøve å forklare nå:

Jeg søker etter "nybegynner hasj".

Ok, da får jeg opp en liste med tråder. Mange kan være ganske så relevante for min del, men kanskje den viktigste tråden som kunne hjulpet akkurat meg blir utelukket fordi ordene "hasj" og "nybegynner" aldri nevnes i den tråden, ordet hasj fremkommer ikke en eneste gang, det fremkommer som ordet "jonas", "brunt", "mekk" eller "noe helt annet som er "synonymer på hasj"".
Og nybegynner skrives garantert n00b. Hvem skal gjette seg frem til det hele tiden?

You get the point? For å få mer relevante treff på et søk burde man kanskje nevne "ordentelige" ord minst én gang i en tråd.
Dette tror jeg ville skape færre tråder, og raskere svar.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Syntes det er ganske kjekt. Noen var sikkert ikke klar over dette. Selv om jeg merket det 1 min etter at jeg logget meg inn på nFF for første gang.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
åjaaaa!! Så det er DET den "søk"knappen er til!!!:P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Viktig info for "noobs" Det blir altfor mange unødvendige tråder.
Lær seg å søk!:P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
aha.. sånn man bruker søk..=P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av thomasf
Blaster2k: orddeling der nei? Den store søketråden? stemmer 400% det, gutten min
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er traadtittel det vises til. Heller innholdet.
Men saa syns jeg det blir for dumt aa paapeke enhver skrivefeil paa et forum som dette. Selv om det er utrolig mange av de, og de gjentas om og om igjen.. Ingen er perfekte, vettu.
Men naa skal vi ikke ta alle bak en kam, heller! xD
Å skjære alle over en kam heter det =)
Sitat av mentalmelt
Å skjære alle over en kam heter det =)
Vis hele sitatet...
vet:P
Har sett en del fiffige versjoner av den paa forum..
Aha, du visste det.. Morsom du

La merke til at Den store søketråden ikke har en eneste link til søkefunksjonen. Synes da den bør ha det i tillegg til en slik flott guide, så vær så god: SØK!
Sitat av Jellow
Men saa syns jeg det blir for dumt aa paapeke enhver skrivefeil paa et forum som dette.
Vis hele sitatet...

Men det er helt greit å dra opp en gammel tråd for å si det
Det er nydelig, vi trenger å dra opp denne så folk forstår hvordan man skal bruke et forum.
For mindel hadde det hvert greit og hatt denne på startsiden, slik at man måtte trykke godskjent, for så å komme inne på selve forumet. Fortsatt 2-3 poster sikkert hver eneste dag som blir slettet fordi man ikke søker. (Om ikke fler.)