Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5001
Rent hypotetisk, selfølgelig;

Hvis "Arne" skulle kjøre bil, i hashrus, ville politiet ved mistanke ta en blodprøve\urinprøve og indra sertfikatet med en saftig bot på toppen på grunnlag denne blodprøven\urinprøven. Sant? Det er vel og bra.

MEN hvis "Arne" skulle ha røyket litt noen dager _før_ han var ute og kjørte bil ville det fortsatt vært THC å finne i blodet, selv om han selfølgelig ikke lenger var påvirket.

Hvis politiet skulle stoppet "Arne" da, og på grunn av at "Arne" ser sløv ut til vanlig, OG har ikke sovet skikkelig på flere dager.
Politiet har mistenker han for å være påvirket, tar en blodprøve\urinprøve og finnet THC i blodet.


Kan de på grunnlag av prøven påvise når han røyket sist?
Kan de se på prøvene at han _har_ røyket for noen dager siden, og er ikke denne dagen påvirket av noe somhelst?
Og i værste fall gi han sanksjoner for å ha vært påvirket, men kan ikke indra førerkort da "Arne" faktisk ikke har kjørt bil i påvirket tilstand.

Eller vil de ikke se på prøven når han sist røyket og kunne inndra førerkortet selv om "Arne" ikke var påvirket på tidspunktet han kjørte bil?


Fant ingenting om akkuratt dette i forumet, noen som vet?
Sist endret av vipr; 5. juli 2004 kl. 13:19.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har flere kompiser som kjører bil fjern.. men de har selv en grense på hvor fjern de kan være før de dropper bilkjøringa...

Hva som skjer er jo helt avhengig av den snuten som stopper deg.
Hørt om flere tilfeller at man har blitt stoppa men snuten har ikke lagt merke til noe..
vipr's Avatar
Trådstarter
Ja, selfølgelig. Men hva sier loven?

Jeg har selv en streng policy om at jeg ikke kjører bil uansett hvis jeg er påvirket av noe som helst.

Selv om jeg fint hadde klart uten problem og kjøre så kan det være akkuratt det lille ekstra sekundet du har på reaksjonsevnen når du er påvirket som gjør at du akkuratt ikke klarer å stoppe før, feks lille Lise på 5 år med rosa sykkel.

Dette er av prinsipp og ikke hvor fin du enn måtte føle deg.


Men det var ikke det jeg lurte på, jeg lurte på om en kan miste sertfikatet selv om en ikke er påvirket på gitte tidspunkt, men røykte dagen før. Om de kan se på prøvene hvor lenge siden du røykte?
det er vel ikke noe bevis på å finne rester i blodet for det fastsetter ingen bestemt tid, men jeg tror de kan ta urinprøva da finner de ut om du har røyket hasj samme dag....(rett meg hvis jeg har feil men det er hva jeg har hørt)
Politiet kan beslaglegge sertifikatet dersom de finner ut at en person ikke er skikket til å kjøre, det være seg om en er trøtt, ruset, syk, kranglet med kjærringa eller at de på annen måte generelt ikke føler for at den stoppede personen er i stand til å føre et motorisert kjøretøy i henhold til trafikkbestemmelsene.
I kjøretøyforskriftene og veitrafikkloven står det at en fører skal være "aktpågivende og varsom" og i tillegg i generelt god form og ikke påvirket av rus eller psykiske lidelser som kan innvirke på kjøringen i negativ art.

Sånn, det var loven, personlig har jeg mistet slektninger pga idioter av noen dritsekker som gjør andre ting enn å konsentrere seg om kjøringen. Om da noen i omgangskretsen min skulle finne på sånne ting som hasj- eller fyllekjøring, så hadde jeg skambanket de så jævlig at de ikke skulle være i stand til å kjøre hverken rullestol eller barnevogn på svært lenge!!
tror ikke de kan fastsette nøyaktig dato, men de kan nok angi en ca dato etter hvor sterke sporene i kroppen er.
tror jeg da
All besittelse/salg av hasj er ulovlig i Norge...
Tror det sitter i kroppen i 70 dager..

Så det JEG ville trodd hvis de hadde funnet ut at "Arne" hadde hasjet, er at det hadde blitt kanskje litt mer enn inndragelse av sertifikat og bot.. Eller tar jeg helt feil?
jOkKeJacKaL: Som du sier, all besittelse/salg er ulovelig. Bruk er derimot ikke ulovelig.

vipr: Vanskelig spørsmål. Du kan vel spørre en politimann neste gang du ser en.

edit: Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg trodde at bruk ikke var ulovelig, men det er det altså.
Sist endret av Laurentius; 19. juli 2004 kl. 22:47.
Opprinnelig postet av vipr
Rent hypotetisk, selfølgelig;

Hvis "Arne" skulle kjøre bil, i hashrus, ville politiet ved mistanke ta en blodprøve\urinprøve og indra sertfikatet med en saftig bot på toppen på grunnlag denne blodprøven\urinprøven. Sant? Det er vel og bra.
Vis hele sitatet...
Reint hypotetisk, er det her snakk om Arne Belinda?

Sjørøverpapegøya?
Dette burde ikke være noe problem, men snuten har fått et nytt verktøy i kampen mot hasrøykera, nemlig en sak du blåser i som viser om du har røykt de siste dagene, er du synnlig beruset skal du ikke se bort fra at de tar blod prøve å konsentrasjon i blodet vil være avgjørende... alle kompisee mine som er blitt tatt og testet har slått ut på cannabis, men som eg husker er det ikke skjedd mye anna en en bot på 2500- som er relativt vanli,,

Btw, det er bevist at folk kjører tryggere i hasj rus,,......
Så lenge blod/urinprøver er positive vil jeg anta at de kan dømme "Arne" selv om det er flere dager siden han røyka. De kan jo argumentere med at så lenge det er i blodet er han påvirket!
Lucif3r:
Er det mulig å få se en kilde til disse bevisene?

Regner med at man kanskje vil kjøre litt roligere og mere forsiktig, men så vil vel reaksjonstiden bli ganske mye tregere også?

Når det gjelder Arne så tror jeg politiet må ha bevis for at han faktisk er påvirket under kjøringen.
"Du er uskyldig intill det motsatte er bevist."
Opprinnelig postet av zwifty
"Du er uskyldig intill det motsatte er bevist."
Vis hele sitatet...
Akkurat som jeg skulle sagt det selv Uten den ekstra l'en da
er det like strengt når det gjelder moped kjøring?
jeg og en kammrat ble stoppa.. han satt bakpå meg uten hjelm, men polisen spurte bare om vi hadde drukket (svarte nei), snakket med snille politimannen vi, han merka ikke at vi var ganske så fjerne... slapp unna med en advarsel..
litt offtopic, men historier er litt gøy på fredags kvelden...
▼ ... over en uke senere ... ▼
En gang da den fiktive karakteren "Jan Roger" kjørte bil i hasjrus, ble han stoppet i en politikontroll mindre enn 50 meter fra huset sitt, da han var på vei hjem. Kjære herr politikonstabel mente at "Jan Roger" hadde inntatt illegale narkotikumpreparater pga han så litt sløv ut og hadde røde øyne. Mistanken ble ytterligere forsterket da "Jan Roger" begynte med et "jeg ville aldri finne på å kjøre bil i hasjrus"-foredrag som etter hvert bare ble drøyere og drøyere. "Jan Roger" innrømmet å ha røykt hasj tidligere på dagen, men hevdet at han ikke var særlig påvirket lengre, og mente at han var fullt i stand til å føre motorisert kjøretøy. Da det ble funnet "hasjpipe som fremdeles var varm" (som politkonstabelen så fint formulerte det) i baklommen til "Jan Roger," måtte bilen parkeres, og "Jan Roger" fikk lov til å sitte på i politibilen bort til politistasjonen for å ta blodprøve. Det var litt stas, men samtidig litt skummelt.

Etter en del venting på glattcelle, dukket endelig legen opp og tok blodprøve. Han tok også andre tester, som å spørre "Jan Roger" om hvilken dag og dato det var, diverse regnestykker, samt at han måtte stå på en fot og hoppe osv.. Dette syntes "Jan Roger" var litt festlig.. Og utifra disse testene konkluderte legen med at "Jan Roger" var lettere beruset.

Førerkortet til "Jan Roger" ble "midlertidig beslaglagt" inntil de hadde fått resultatet på blodprøvene. "Jan Roger" hørte ingenting fra politiet på lenge angående resultatet. Det var først da han en dag var ute og kjørte, og ble stoppet av politiet (igjen), at han fant ut at han hadde førerkort igjen, da de sjekket det opp i systemet sitt. Først 1 1/2 måned etter den hendelsen fikk "Jan Roger" et brev at politiet der det stod at resultatet på blodprøven var negativt.

Den dagen "Jan Roger" hadde kjørt bil i hasjrus og ble stoppet av politiet, hadde han røykt hasj med jevne mellomrom store deler av dagen. Han røykte senest en "hasjsigarett" ca. 10 minutter før han ble stoppet av politiet. Blodprøven ble vel tatt ca. èn time etter at han sist røykte. Men dette slo altså ikke ut på blodprøven. "Jan Roger" ble selv noe forundret over dette, men var selvfølgelig fornøyd med resultatet..

Men, THC kan spores i blodet kun noen timer etter man sist røyket. I urinen derimot kan det spores alt i fra noen uker, til kanskje et par måneder, avhengig av hvor mye/ofte man røyker og diverse andre faktorer. Men man kan ikke ved urinprøve påvise når "Arne" sist røykte, så en eventuell positiv urinprøve vil ikke være grunnlag nok til å inndra førerkortet. Og i og med at "Arne" røykte litt noen dager før han var ute og kjørte bil, vil man ikke finne spor av THC ved en blodprøve, og dermed vil ikke førerkortet bli inndratt. Men, førerkortet kan jo alltids bli "midlertidig beslaglagt," noe som kan være kjedelig nok med tanke på politiets lange saksbehandlingstid...

Så det beste er nok alltid å holde seg på rett side av loven, og ikke holde på med narkotika eller andre ulovligheter.
Opprinnelig postet av Lucif3r

Btw, det er bevist at folk kjører tryggere i hasj rus,,......
Vis hele sitatet...
Stemmer. Jeg kjørte noen kompiser hjem etter en heller høy aften og jeg satt klistra til frontruta i 20 km/t. De som satt på holdt fast i det som fantes. Skeve som vi var føltes det som om vi kjørte 5 ganger så fort og holdt derfor veldig lav fartsgrense.

Hadde en politibil sett oss hadde de nok stoppa oss pga den lave farten og således tatt oss inn.

Men vi var i det minste forholdsvis trygge :P
Biler som kjører sakte er minst like farlige som biler som kjører for fort på motorveien. Var vitne til en stygg nestenulykke da en eldre dame råkjørte på E6 i totale 35 km/t! Hun var hardcore.
Vet det er ett par dager siden denne var aktiv, men jeg må rette litt på ett par utsagn..

jOkKeJacKaL:
Hasj kan spores i kroppen opp til ca en mnd etter du har sluttet å røyke jevnlig. Et engangstilfelle kan spores i mellom 1 og 3 dager etter..

Laurentius:
Bruk av hasj er ulovlig under norsk lov, og straffen ved første gangs overtredelse er en bot og en prikk på rullebladet.

Vagabond og IvI:
Greit at man kjører forsiktig osv, men ikke ligg mer enn 5 under fartsgrensa. Dette er farlig for både deg selv og de rundt deg siden det skaper unødvendige forbikjøringer

shenlong:
Ett lite problem er at de mest sannsynlig vil dømme deg for kjøring under hasjrus selv om det likegodt kan ha vært en uke siden.
vipr's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Orgazmus
Vet det er ett par dager siden denne var aktiv, men jeg må rette litt på ett par utsagn..
*
*
shenlong:
Ett lite problem er at de mest sannsynlig vil dømme deg for kjøring under hasjrus selv om det likegodt kan ha vært en uke siden.
Vis hele sitatet...
Det var egentlig det jeg lurte på, takker
Dårlig er det uansett.

Men hvis de ikke kan bevise at du røyket samme dagen du kjørte, hvis prøvene ikke er nøyaktige nok til å påvise når du røykte sist så er det vel litt for tynnt til å holde i retten?
Hvis du kverrulerer og drar det til retten, that is
Enig med vipr der. Man er uskyldig helt til det motsatte er bevist, og viss ikke boldprøvene er mer nøyaktige enn 1-2 uker, så holder ikke det i retten . Garantert.
Opprinnelig postet av Orgazmus

Vagabond og IvI:
Greit at man kjører forsiktig osv, men ikke ligg mer enn 5 under fartsgrensa. Dette er farlig for både deg selv og de rundt deg siden det skaper unødvendige forbikjøringer
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri skrevet noe annet? Å kjøre for fort eller for sakte er begge farlige på motorveien
Opprinnelig postet av vikingen
Politiet kan beslaglegge sertifikatet dersom de finner ut at en person ikke er skikket til å kjøre, det være seg om en er trøtt, ruset, syk, kranglet med kjærringa eller at de på annen måte generelt ikke føler for at den stoppede personen er i stand til å føre et motorisert kjøretøy i henhold til trafikkbestemmelsene.
I kjøretøyforskriftene og veitrafikkloven står det at en fører skal være "aktpågivende og varsom" og i tillegg i generelt god form og ikke påvirket av rus eller psykiske lidelser som kan innvirke på kjøringen i negativ art.

Sånn, det var loven, personlig har jeg mistet slektninger pga idioter av noen dritsekker som gjør andre ting enn å konsentrere seg om kjøringen. Om da noen i omgangskretsen min skulle finne på sånne ting som hasj- eller fyllekjøring, så hadde jeg skambanket de så jævlig at de ikke skulle være i stand til å kjøre hverken rullestol eller barnevogn på svært lenge!!
Vis hele sitatet...
Om du mener hasj-kjøring / fylle-kjøring .. Eller generelt Hasj på første der.. hvis det var generelt hasj så :

-----------------------------------------------------------------------
Ikke dømm hasj eller det som naturen står nær. Gud vet hvorfor det er her. Det er personene du skal dømme og hva de misbruker. Ikke ta alt under en kam. Eller en bås. Please ! Naturen har vært der lenge før oss.
Mc-weed:

Politiet kan beslaglegge førerkortet *uansett* grunn om de føler for det, hasj/narko/alko/kava-rus, eller om du ser generelt sløv ut.

Ellers; jeg har ikke noe imot hverken hasj eller marihuana, bare de som kjører "under influence" som det så populært heter i "buske-landet".
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvis du blir stoppet en vanlig natt, og må blåse for at politiet skal se at du ikke er beruset. Hvis du da har røyket 24 timer før, vil det da slå ut på blåseapparatet? eller tar det kanskje bare alkohol?
Nei d gjør ikke det! Vist du klarer å snakke å oppføre deg så sir poletiet ingenting... Har vert stein og hatt røde øyner når jeg ble stoppet av poletiet.. De hadde ikke noe å ta meg for ;P

btw. De tok stoppeklokke testen og lyste som ett helvette inn i øynene mine..
Å kjøre bil i hasjrus er en særegen opplevelse. For å si det rett ut var det dritfett. Men farlig, trodde veien svingte når den gikk rett fram, så folk som ikke var der osv...ekstra morro var det å tråkke litt ekstra hardt på gassen, og kanskje presse bilen opp i 60 Km/h. Da føles det som om man kjører i 160. Hvertfall slik jeg følte det da. :P

Nå skal det sies at jeg mista lappen p.ga kjøring med promille.

Så dagens moral er; ALDRI, ALDRI kjør i noe som helst påvirket tilstand. Om du så har tatt en sipp hostesaft med rød varseltrekan, hold deg hjemme!
Jeg tror heller dagens moral er ikke kjør bil når du er påvirket..... Men er du hasj-knarkis å nesten sluttet å kjenne hasj rusen/røyker hasj som d skulle vert røyk.. Jo greit du kan få kjøre i påvirket tilstand når du aldri har gjort noe annet..
Opprinnelig postet av Orgazmus
Vet det er ett par dager siden denne var aktiv, men jeg må rette litt på ett par utsagn..
*
*
shenlong:
Ett lite problem er at de mest sannsynlig vil dømme deg for kjøring under hasjrus selv om det likegodt kan ha vært en uke siden.
Vis hele sitatet...
De kan ikke dømme deg for kjøring i hasjrus om de ikke har noen bevis for at du er ruset. Om de finner det sannsynlig at du er rusa på hasj blir man som oftest dratt inn, slengt på glattcelle og kjørt en del tester på. Mulig tungetesten er forholdsvis ny men dette er en test som antageligvis sporer spor etter thc på tungen, slik at man kan fastsette om det har blitt røyket hasj innenfor en tidsramme (på 6timer?).
Jeg synes man bare kan gi beng i å kjøre bil i påvirket tilstand. Greit nok at man utsetter seg selv for fare, men hva med eventuelle andre som kan bli skadet fordi en fjærn fyr sitter bak rattet og mener han kjører like bra som Solberg brødrene tilsammen! Og hvis du stoppet fortjener du å ende opp med permanent inndragelse av lappen!
En kamerat av mista lappen samtidig som han fikk en bot for "oppbevaring av utstyr"(et par bonger eller noe slikt).
Grunnen til at han mista lappen var fordi hans "generelle edrulighet" var for dårlig. Det vil si at politiet var bevisst på at han brukte for mye dop til å kunne kjøre bil.
Han ble altså ikke tatt for å kjøre i rusa tilstand.

Så du trenger ikke bli stoppa for rusa for å miste lappen. De har hjemmel for det uansett hvis de vet at du røyker for mye.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du får jo ikke prikk på rullebladet for og bli tatt med en 1èr ? bare forenkla forelegg?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
ceriall: Jo, det kommer på rullebladet. Og man får forelegg, ikke forenklet forelegg, men det har vel i det siste vært snakk om at det skal bli slik...
▼ ... over et år senere ... ▼
Det er mange som kjører bil selv om de røyker daglig. Man er vel kanskje ikke skikket til å kjøre bil når man røyker hver dag. Tror politiet kan ta fra deg førerkortet om han mistenker at du røyker hver dag eller har problemer med hasjrøyking. For man er jo konstant bakfjern når man røyker hver dag. Iallefall noe sløvet.. Selv om man blir vant til tilstanden så er man nok likevel ikke skikket til å kjøre bil..
Vet om noen som har mistet lappen og må avgi rene urinprøver for å få den tilbake.
Men blir du tatt for å kjøre i hasjrus så tror jeg ikke det er noe særlig værre enn å bli tatt for å kjøre etter en halvliter eller to.. For man er ikke sååå ruset i hasjrus, iallefall ikke i en lettere hasjrus enn i en alkoholrus når man er drita full..
Men tror uansett man kan få problemer med å beholde førerkortet pga mangel på edruelighet..
Noen som har erfart noe annet?
Jeg vet selvsagt om nok av folk som røyker daglig og kjører bil likevel. De blir ikke tatt, men de KAN bli det..
ja får forelegg for 1'er ja. Det fikk jeg blodig erfare.
Driver å tar lappen i disse dager, eneste som gjenstår er teori og oppkjøringa.
Kan dette utsette lappen?
Kap. Snus, tviler på det kan det. har ingenting med kjøringa å gjøre.
Sitat av knekken
Kap. Snus, tviler på det kan det. har ingenting med kjøringa å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det har jo det da.
Hvertfall for ungdommer i barnevernet. De må gi urinprøve før de får bil selvom de ikke kan kjøre før de er 18 og ute.
Kan godt hende dette skjer hvis man blir tatt av politiet. For tror ikke de lar noen fortsette på lappen hvis de ruser seg en del og kjører. Er altfor farlig og tror det blir gjort noe med det hvis man blir tatt med noe greier.
Men vet ikke helt sikkert.
hva om du blir tatt med ei flaske sprit en gang?
det er på god vei det samme..
Sitat av knekken
hva om du blir tatt med ei flaske sprit en gang?
det er på god vei det samme..
Vis hele sitatet...
Sprit går greit vil jeg tro.Bare du ikke har drukket da.

Men tror det er helt andre regler for narkotika.
hehee =) er litt småfjern nå da... men jeg er vel mer fjern i bilen enn jeg er edru, så det ordner seg nok lille venn =)
Det stod en sak om dette i lokalavisen for litt siden, hvor en dame havnet i en ulykke dagen etter hun hadde røyka. Selv om hun hadde små mengder THC i blodet konkluderte retten med at dette ikke hadde noe å si for ulykken, så vidt jeg husker.
Kjedelige facts...

Politiet kan foreta et midlertidig beslag av førerkortet ved misstanke om at sjåføren ikke er skikket til å kjøre.
Politiet kan også gjøre det hvis sjåføren prøver å undra seg kontroll.
Politiet kan faktisk beslaglegge førerkortet ditt om du har tatt en halvliter eller et blås for mye og sjangler litt på gata også.

Edruelighet er visst stikkordet der.

Forresten, en fyr jeg kjenner påstår at han "Skjører shom en gud" i fylla...
Sitat av Ice-B
Politiet kan faktisk beslaglegge førerkortet ditt om du har tatt en halvliter eller et blås for mye og sjangler litt på gata også.
Vis hele sitatet...
Hørtes litt drøyt ut. Kan de gjøre det selv om du bor 100 meter unna også?