Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 5860
http://www.rbnett.no/nyheter/article329826.ece

Hva er deres mening ang. hennes ønske om å stoppe skjenkingen klokken 23.00? Hun sier at dette vil gi trygghet i byene, men hvilken forskjell vil det egentlig gi? Min mening er jo å ha det som i andre land, der de aldri stenger, og det fungerer jo.
Og hva er det med den norske stat og behandle oss som noen jævla barnehageunger? Vi klarer da for faen å passe på oss selv.
Sist endret av Neutralizer; 15. april 2011 kl. 15:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det at alkohol koster samfunnet milliarder i året i form av tapte arbeidsdager, vold og sjukdom tyder jo faktisk på at alt for mange ikkje er i stand til å ta vare på seg sjølv i møte med alkohol.
Har ikke noe imot fult alkoholstopp på utesteder,ser sjeldent at alkoholen bringer glede...
Ettersom dette ikke kommer til å sje med det første,tror jeg at en minsking av åpningstid vil minske flatfyll og vold.
det er et fåtall som flyr rundt å bruker vold og ikke klarer å drikke, strengere straffer og mere synlig politi i gatene, ellers er det merkelig at ikke utestende har åpent så lenge dem vil, da slipper mann store mengder som skal hjem sammtidlig!
Det å stenge alle utesteder samtidig er jo det som fører til uroen i byene. Taxi-køer (pirat eller ei), køer på gatekjøkkener og at så mye folk blir samlet på en plass skaper en del kaos og bråk i gatene. Alkoholen er skyldig i dette, men jeg vil ikke legge all skylden i rusmiddelet. Et stor antall folk stikker jo på nachspiel uansett, så hva hadde vært forskjellen på å hatt et utested åpent til f.eks. 05.00-06.00?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Det å stenge alle utesteder samtidig er jo det som fører til uroen i byene. Taxi-køer (pirat eller ei), køer på gatekjøkkener og at så mye folk blir samlet på en plass skaper en del kaos og bråk i gatene. Alkoholen er skyldig i dette, men jeg vil ikke legge all skylden i rusmiddelet. Et stor antall folk stikker jo på nachspiel uansett, så hva hadde vært forskjellen på å hatt et utested åpent til f.eks. 05.00-06.00?
Vis hele sitatet...
Folk ville hatt 7 timer ekstra på å slurpe i seg ufyselige mengder mer alkohol...
Dette her er jo en stigmatiseringssak, straffe alle for den feilen et fåtall gjør.
Mer politi og hardere straffer, eventuelt bare foby enkeltpersonene som er rasshøl gang på gang og kunne kjøpe alkohol. Veldig vanskelig i praksis men kanskje vi kan få inn noe scanning av fingeravtrykk som kobles opp mot en database som sier "ja" eller "nei" ettersom hvordan din status er.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Det å stenge alle utesteder samtidig er jo det som fører til uroen i byene. Taxi-køer (pirat eller ei), køer på gatekjøkkener og at så mye folk blir samlet på en plass skaper en del kaos og bråk i gatene. Alkoholen er skyldig i dette, men jeg vil ikke legge all skylden i rusmiddelet. Et stor antall folk stikker jo på nachspiel uansett, så hva hadde vært forskjellen på å hatt et utested åpent til f.eks. 05.00-06.00?
Vis hele sitatet...
det blir ikke like store mengder med folk som rusler hjem på engang, igjen så er det et fåtall som bråker og lager kaos hver eneste helg, strengere straffer osv hadde lagt en demper på dette..., at vi skattebetalere ikke skal kunne ta oss en fest, lengre en til 2300 om kvelden blir for dumt, stort sett er det innvandrere som flyr rundt å bråker, staten har tatt dem inn i landet og staten for fikse opp i problemet, uten å la det gå ut over alle sammen

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Dette her er jo en stigmatiseringssak, straffe alle for den feilen et fåtall gjør.
Mer politi og hardere straffer, eventuelt bare foby enkeltpersonene som er rasshøl gang på gang og kunne kjøpe alkohol. Veldig vanskelig i praksis men kanskje vi kan få inn noe scanning av fingeravtrykk som kobles opp mot en database som sier "ja" eller "nei" ettersom hvordan din status er.
Vis hele sitatet...
Forslag som hørtes bra ut
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg bor i Irland for tiden. Folkene her nede er kongene av "etter jobb pilsen"

Hvis man tar seg noen øl etter jobb så er det forventet at du klarer å komme deg på jobb dagen etter. Hvis du mot all formodning ikke skulle klare det. Blir det sett ganske ned på etter min erfaring. Derfor har de en drikkekultur der man får utløp for behovet av alkohol i løpet av uken. I stedet for å leve for "helgefylla" Dette fører igjen til at folk for et mer avslappet forhold til alkohol.

Personlig tror jeg det norske folk har et holdningsproblem i forhold til alkohol. Når jeg er på byen her nede sammen med mine norske kollegaer så drikker vi oss fra sans og samling hver bidige gang. Jeg er sikker på at vi drikker 5 øl for hver øl en ire drikker. Det handler om holdning utelukkende..

Jeg ser heller for meg at bartendere setter en begrensing på mengden folk drikker fremfor at staten skal bestemme hvor lenge vi får drikke.

men det er nå meg..
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Folk ville hatt 7 timer ekstra på å slurpe i seg ufyselige mengder mer alkohol...
Vis hele sitatet...
De 7 timene får man brukt til drikking uansett. Stenger det tidligere, så vil man enkelt nok begynne å drikke tidligere på dagen.
Hvis utestedene hadde vært åpne døgnet rundt ville voldstilfellene sunket. Det meste av volden skjer ved stengetid, i taxikøer, matkøer, nachspiel osv. Hadde utestedene vært døgnåpne hadde folk kommet å gått som de ville på kvelden og vi hadde sluppet massive folkemengder som henger på nærmeste bensinstasjon/(random køplass) å fyrer opp til kamp.

Når utesteder stenger tidlig som de gjør i dag forsvinner kanskje noe av volden fra sentrum, men det er mange som blir grisebanket på nachspiel osv, hvor politiet er milevis unna. Men hey! Politiet får iallefall pyntet på statistikken.
Sist endret av Jaso; 15. april 2011 kl. 16:16.
Sitat av caperno Vis innlegg
De 7 timene får man brukt til drikking uansett. Stenger det tidligere, så vil man enkelt nok begynne å drikke tidligere på dagen.
Vis hele sitatet...
Hmm..

Jeg er kanskje sær, men jeg skjønner ikke hva som er så kult med å dra ut på byen å drikke seg full, enten man drikker der. Eller kommer veldig beruset.

Det ser liksom ikke ut som man har det nå godt, jeg har kun vært full på byen en gang, syntes ikke det var spesielt moro ;P
Mye hyggeligere å dra ut i skauen med telt,gode venner,fiskestang og et par lommelærker med whiskey.
Men igjen, er vell bare jeg som er sær ;P

Jeg vet dette ikke var et spesielt godt svar til deg: Caperno,men det er fordi jeg ikke har ett. Skjønner meg bare ikke helt på utelivet...
Sist endret av ZELDUR; 15. april 2011 kl. 16:19.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det at alkohol koster samfunnet milliarder i året i form av tapte arbeidsdager, vold og sjukdom tyder jo faktisk på at alt for mange ikkje er i stand til å ta vare på seg sjølv i møte med alkohol.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men folket vil ha brød og sirkus. Tenker det blir opptøyer dersom staten tar sirkuset fra folket.
Alle utgiftene staten har med alkoholproblemer burde bli dekket av inntektene staten for fra alkohol vi kjøper. Jeg lurer på hvordan forholdet mellom inntekt/utgift grunnet alkohol er !
Hvordan tror dere det hadde sett ut her i Norge dersom utestedene hadde stengt klokken 23.00? Utestedene taper jo stort økonomisk på dette. Denne dama har jo ikke peiling på hva hun snakker om. Ingenting er perfekt her i verden, og litt bråk på byen må man bare regne med.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Hmm..

Jeg er kanskje sær, men jeg skjønner ikke hva som er så kult med å dra ut på byen å drikke seg full, enten man drikker der. Eller kommer veldig beruset.

Det ser liksom ikke ut som man har det nå godt, jeg har kun vært full på byen en gang, syntes ikke det var spesielt moro ;P
Mye hyggeligere å dra ut i skauen med telt,gode venner,fiskestang og et par lommelærker med whiskey.
Men igjen, er vell bare jeg som er sær ;P

Jeg vet dette ikke var et spesielt godt svar til deg: Caperno,men det er fordi jeg ikke har ett. Skjønner meg bare ikke helt på utelivet...
Vis hele sitatet...
Hehe, du er ikke sær, og jeg er helt enig med deg. Jeg drikker selv veldig sjeldent - sist var nyttårsaften. Men, jeg er likevel overbevist at den restriktive lovgivningen når det kommer til åpningstider, samt den høye prisen på alkohol, bidrar til denne ganske så rølpete drikkekulturen som vi har her i Norge. Dersom utestedene kunne stenge når de ønsket det selv, så hadde folk dratt hjem på forskjellige tidspunkt. Man måtte selvsagt fremdeles slått hardt ned på overskjenking - gjerne enda hardere, men jeg tror virkelig vi hadde sett færre voldstilfeller dersom det hadde blitt åpnet for at utestedene selv bestemmer åpningstidene.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Hvordan tror dere det hadde sett ut her i Norge dersom utestedene hadde stengt klokken 23.00? Utestedene taper jo stort økonomisk på dette. Denne dama har jo ikke peiling på hva hun snakker om. Ingenting er perfekt her i verden, og litt bråk på byen må man bare regne med.
Vis hele sitatet...
Problemet er at vi ikke burde regne med litt bråk på byen.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Hmm..

Jeg er kanskje sær, men jeg skjønner ikke hva som er så kult med å dra ut på byen å drikke seg full, enten man drikker der. Eller kommer veldig beruset.
Vis hele sitatet...
Møter nye mennesker, noe du ikke gjør ute i skogen med noen kamerater og lommerlerka (selv om det er koselig det å)

EDIT: Innlegg 100
Sist endret av Madxoc; 15. april 2011 kl. 18:18.
Det og tvinge masse fulle mennesker ut av en bar, på samme tidspunkt er jo og be om bråk!
Sist endret av Shellshock; 15. april 2011 kl. 18:22.
Sitat av caperno Vis innlegg
De 7 timene får man brukt til drikking uansett. Stenger det tidligere, så vil man enkelt nok begynne å drikke tidligere på dagen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller at det vil føre til mer ukontrollert drikking av typen 'bøtte nedpå med shots før baren stenger'.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Folk ville hatt 7 timer ekstra på å slurpe i seg ufyselige mengder mer alkohol...
Vis hele sitatet...
Da er det jo utestedene som er problemet. I Norge blir folk overskjenket hver helg. Hadde man holdt seg til reglene hadde ikke folk blitt så fulle som di blir.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
http://www.rbnett.no/nyheter/article329826.ece

Hva er deres mening ang. hennes ønske om å stoppe skjenkingen klokken 23.00?
Vis hele sitatet...
Jeg er negativ til dette forslaget.
Hovedsaklig fordi at dersom dette innføres vil jeg med stor sannsynlighet aldri mer møte på et individ av det motsatte kjønn som er beruset nok til å bli med meg hjem for å ha pervers og meningsløs sex.

Nei, for å være helt ærlig så tror jeg dessverre at dette vil føre til at mange fler vil "bøtte nedpå" slik som det har blitt nevnt før i tråden.
Ihvertfall i løpet av overgangsfasen fra nåværende skjenkepraksis og frem til vi har klart å justere på drikkevanene våre.

Det høres muligens idiotisk ut, men jeg har lagt merke til at veldig mange personer må prøve og feile i flere år før de klarer å kontrollere alkoholinntaket sitt på en noenlunde akseptabel måte som ikke medfører oppkast og alle de andre pinlige følgene av alkohol.

Personlig håper jeg på at vi får lov til å ha de skjenketidene vi har per dags dato.
Det er veldig mange andre områder Staten kan ta tak i fremfor å bli enda mer restriktive i forhold til skjenkepolitikken.
Ser dette helt greit, MEN jeg vil ikke at utestedene skal stenge da. Man trenger da kke alkohol for og kose seg?

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Personlig håper jeg på at vi får lov til å ha de skjenketidene vi har per dags dato.
Det er veldig mange andre områder Staten kan ta tak i fremfor å bli enda mer restriktive i forhold til skjenkepolitikken.
Vis hele sitatet...
Ebig, gjør som de gjør i Svergie, du får ikke kjøpt mer om d er full!
Det er bare Norge som har politkere som kommer opp med så latterlige forslag som det her.
Det her kommer ikke til og gjennomføres.
snart får vi vel portforbud og innetider også.. fortsetter norge i denne retningen flytter jeg kjapt til et annet land.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
snart får vi vel portforbud og innetider også.. fortsetter norge i denne retningen flytter jeg kjapt til et annet land.
Vis hele sitatet...
Enig. Barnehagen er vi ferdig med for lenge siden!
Kanskje dette ikke får noen særlig effekt på mengden folk drikker i det hele tatt, at de tørste kommer til og samles i større grad privat uten bytur?
Riktig nok unngår man en god del trøbbel i byene.

Personlig tenker jeg mest på at dette legger en demper på kosen det er å sitte på ett fint utested en sommernatt med servering av drikke til midt på natten.
Hva i allverden er usunt med det?

Det som er usunt i dag, som jeg ser er kun holdningen til stort sett bare "begynnerne" å jeg tror ikke dette er veien og gå.
Hva sikter de til? Folk som drikker alt for mye eller vold og problemer etter stengetid?
Stenge utestedene når folk pleier å dra ut? høres helt latterlig ut spør du meg. Vil sikkert bare føre til "tidlige" nachspiel, det tviler jeg på at naboene liker som igjen vil føre til at politiet må kjøre rundt i bydelene for å stoppe fester. Da er det bedre å ha "alle" samlet i sentrum..

Som nevnt tidligere burde de hatt sjenking til kl 06.00. Da får folk gå når de vil i stedet for at alle blir presset inn i de samme taxi- og matkøene på likt..
Sitat av UB3R Vis innlegg
Ser dette helt greit, MEN jeg vil ikke at utestedene skal stenge da. Man trenger da kke alkohol for og kose seg?
Vis hele sitatet...
Mulig du ikke trenger det men kan garantere deg 100% at hvis dette blir gjennomført så kommer utestedene til og kaste ut folk klokken 23.30, enkelt og greit fordi de tjener ikke penger overhodet etter 23.00.

I tillegg slutter nok nattklubber og eksistere.
Noen folk jobber hardt og da er det digg å kunne gå ut og ha det kult med å drikke litt! Det er mange av oss som greier å gå ut, være rimelig pussa og samtidig være kul mot andre! Det er ikke i alkoholmengden\skjenketider det ligger, det er holdninga hos den enkelte.

Voksne folk greier å oppføre seg. Samtidig er det mange ungdom som prøver å finne ut av seg sjøl og da kan det bli vanskelig å kontrollere hvordan man oppfører seg med for mye alkohol. Det er helt vanlig.

Så har du alle kriminelle da, som går på byen for å lage bråk. De kunne gjerne vært forbudt alkohol.

Nei, skjønner ikke poenget med å stenge byen så tidlig. Folk som jobber og vil ut og hygge seg skal ikke bli straffa fordi noen enkelte ikke klarer å oppføre seg.
> implying
sqrt's Avatar
I utgangspunktet er jeg litt for liberal til hva jeg tidvis har godt av, så dette utsagnet er noe jeg umiddelbart ville kastet stein etter og slengt på et bål. Dessverre er alkohol og alkoholrelaterte skader en vedvarende kostnad for samfunnet; være seg i form av lavere arbeidsproduktivitet, opptatte sykehusplasser, politiutrykkinger, el.

Uheldigvis tror jeg at det å innføre et skjenkeforbud etter klokken elleve ikke vil medføre altfor store endringer, og at det i verste fall vil få større negative konsekvenser enn positive. Det er likevel ikke å si at en løsning ikke er ønskelig, men jeg mener det blir litt blåøyd å forvente at et fullstendig skjenkestopp etter et vilkårlig klokkeslett skal løse noe.

Jeg mener det er mer snakk om et holdning- og kulturproblem, enn et spørsmål om tilgjengelighet. Helgefyll virker ikke som bare er akseptert i mange kretser, men også forventet.
Sist endret av sqrt; 15. april 2011 kl. 23:07.
Rimelig artig at det er utlendinger og ungdommer som får skylden for alt bråket på byen, da jeg etter 4 år i utebransjen gang på gang opplever at det er menneskene som drikker 1 gang i året som lager mest bråk og kvalme, nemlig julebordsgjester. Og det gjelder kvinnene i like stor grad.
Og om de skulle ha skjenkestopp klokken 23 fordi det koster samfunnet mye penger ville det vært mye bedre å forby tobakk.
Virker som om at norske politikere er livredde for at folk skal kunne ta egne besluttninger! ikke nok med at de skal kontrollere hva vi bruker penger på /gjør i utlandet, men nå blir det stadig strengere regler innenlands! hvor vil dette ende?
Bare det at KRF stiller seg kritisk til forslaget sier jo sitt............... Ellers mener jeg at utestedene bør ha åpent til ca kl 5.
Ikke det at jeg har noe behov for å være ute på byn så lenge, men jeg tror at det vil minimere volden i taxi og kebab køene når folk har muligheten til å gå når de er lei.
Nå er det slik at alle skal ut samtidig i taxi/kebab køene og slik blir det bråk av.
Hadde nettopp et vorspiel hvor folk hylte nedpå alkoholen sin pga siste buss til byn gikk kl 24 og med tanke på at øl serveringen stenger kl 2:30 så var det om å drikke billigst og mest mulig før vi skulle dra til byn....

Turen hjem ble jo det samme som vanlig... stå 2 timer i taxi kø før vi bestemmer oss for å ta en pirat drosje siden det er den eneste muligheten til å komme seg hjem på før solen står opp.......

Er jo like fascinerende hver gang en politiker (som forbinder en by tur med, et glass vin og en bedre middag) Skal utale seg på vegne av mannen i gaten! Møkka kjerring!!!!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Bare det at KRF stiller seg kritisk til forslaget sier jo sitt............... Ellers mener jeg at utestedene bør ha åpent til ca kl 5.
Ikke det at jeg har noe behov for å være ute på byn så lenge, men jeg tror at det vil minimere volden i taxi og kebab køene når folk har muligheten til å gå når de er lei.
Vis hele sitatet...
Til gjengjeld vil sannsynlegvis ein del drikke meir, og en kan vel regne med at det vil komme meir alkoholrelaterte skader som følge av det...
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Er jo like fascinerende hver gang en politiker (som forbinder en by tur med, et glass vin og en bedre middag) Skal utale seg på vegne av mannen i gaten! Møkka kjerring!!!!!
Vis hele sitatet...
Du antar at politikere kommer med utsagn uten å ha kunnskap. Det skjer nok av og til, men når det gjeld alkohol har vi jo Statens institutt for rusmiddelforsking, som gir eit rimeleg godt innblikk i drikkevaner. I tillegg har vi politiet sin statistikk over når vold skjer, så eg tipper en kan få et langt betre bilde ved å sjå på det...

Forøvrig er det barnslig og idiotisk av deg å anta at ho ikkje har kunnskap, for å deretter klage over at ho uttaler seg på vegne av folket (det gjer ho vel ikkje, ho kjem med eit utspel til debatt), for å deretter runde av med ei nedsettjande setning der du presterer å rote til språket rimelig bra.

Sitat av Shellshock Vis innlegg
Virker som om at norske politikere er livredde for at folk skal kunne ta egne besluttninger! ikke nok med at de skal kontrollere hva vi bruker penger på /gjør i utlandet, men nå blir det stadig strengere regler innenlands! hvor vil dette ende?
Vis hele sitatet...
For det første så er ikkje norske politikarar så jævla reguleringskåte. Da bør du virkelig prøve en del andre land... Noreg har eit rimeleg enkelt lovverk, som er skreve slik at vanlege folk kan lese det utan alt for mykje problemer.

Og dette er heller ikkje ei regelendring. Det er eit innspel til ein debatt. Da er det kanskje fornuftig å ta den debatten, og ikkje klage på at vi bur i eit jævla molboland?
Syns dette forslaget er rimelig tåpelig, og det vil ha store negative konsekvenser for det kulturelle livet i byene om det innføres. Enten man liker det eller ikke, så er alkohol en del av kulturlivet i Norge (og resten av Europa). Det er ikke bare utagerende fyll og vold på byen (jeg veit ikke med dere, men jeg har aldri vært i en slåsskamp her i Oslo etter at jeg flytta hit, privatfester på bygda derimot...), det er også mange som har det hyggelig over noen pils, gode konserter og bra dansegulv. Alt dette vil bli relativt kjipt om man må drikke brus etter kl. 11, og utestedene vil stå ovenfor enorme økonomiske tap, noe som igjen vil resultere i et dårligere uteliv.

Tenk på turister som kommer til Norge, om ikke regelverket vårt virker absurd nok fra før av, må de jo tro vi er en gjeng med mormonere om de ikke kan ta seg en pils etter kl. 11.

Ikke misforstå meg, jeg har ingenting til overs for norsk helgefyllkultur og alt det fører med seg, men jeg mener at majoriteten av voksne mennesker i byene takler å ta noen pils ute etter kl. 2300, og dette er faktisk en stor del av bylivet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Til gjengjeld vil sannsynlegvis ein del drikke meir, og en kan vel regne med at det vil komme meir alkoholrelaterte skader som følge av det...
Vis hele sitatet...
Kan godt være, poenget er å få sluset folket hjem i puljer isteden for å slippe alle løs samtidig.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du antar at politikere kommer med utsagn uten å ha kunnskap. Det skjer nok av og til, men når det gjeld alkohol har vi jo Statens institutt for rusmiddelforsking, som gir eit rimeleg godt innblikk i drikkevaner. I tillegg har vi politiet sin statistikk over når vold skjer, så eg tipper en kan få et langt betre bilde ved å sjå på det...

Forøvrig er det barnslig og idiotisk av deg å anta at ho ikkje har kunnskap, for å deretter klage over at ho uttaler seg på vegne av folket (det gjer ho vel ikkje, ho kjem med eit utspel til debatt), for å deretter runde av med ei nedsettjande setning der du presterer å rote til språket rimelig bra.
Vis hele sitatet...
Om du ser på Tv Norge sin Dokumentarserien "politiet" så kan man ved flere anledninger høre Politiets frustrasjon over at alt stenger samtidig.

Og når Anne Grete Strøm Eriksen lirer fra seg et så idiotisk utsagn som:

"- Jeg ville synes det var kjempefint hvis kommunene hadde sluttet å skjenke klokken 23 og heller hadde variert sine skjenketider i forbindelse med festivaler, eller hadde variasjon på hverdag og helg, sa statsråden som har ansvaret for skjenketidene her i landet."

Så blir det bare for dumt!



Sitat av slashdot Vis innlegg
For det første så er ikkje norske politikarar så jævla reguleringskåte. Da bør du virkelig prøve en del andre land... Noreg har eit rimeleg enkelt lovverk, som er skreve slik at vanlege folk kan lese det utan alt for mykje problemer.

Og dette er heller ikkje ei regelendring. Det er eit innspel til ein debatt. Da er det kanskje fornuftig å ta den debatten, og ikkje klage på at vi bur i eit jævla molboland?
Vis hele sitatet...
Er det noe Norske politikere er så er det nettopp det og være regulerings kåte.
Og det er mange andre land som også har mildere regler når det kommer til alkohol. Så her skjønner jeg ikke hva du vil fram til....
Det er Norge det er snakk om ikke Dubai.

Ei har jeg sagt noe om at dette var en regelendring.....
Men en lite gjennomtenkt frase og lire fra seg.

Drikke kulturen i Norge er helt på tryne og det tror jeg har mye med de idiotiske stengetidene som er blitt innført oppigjennom tidene.
Og stenge alt som heter puber og utesteder kl 3:00 hjalp ikke, så la oss prøve og stenge kl 2:00 istedet?!
Som om det å flytte problemet en time tilbake skulle hjelpe......
Var aldri et problem i Bergen å få seg en taxi når natt klubbene stengte i 04:00-05:00 tiden for et par år tilbake.
Da var pub folket allerede kommet seg hjem i køyene sine.
Å det meste gikk rimelig rolig for seg.
Folk i Norge er bortskjemte, det er der problemet ligger. Det har ikke noe med reguleringskåthet å gjøre, det har noe med at alkohol faktisk er et samfunnsmessig problem, i stor grad. Alkohol er et rusmiddel som hos veldig mange konsumenter forandrer personligheten betydelig. Norsk drikkekultur består av å drikke sjelden, men vanvittig mye og ringvirkningene av det ser man i utbredt grad på legevakta på fredager og lørdagene, og på glattcellene i politidistriktene rundt om, og for ikke å snakke om alt som er urapportert. Det finnes selvfølgelig mange som behersker rusmiddlet bra, men en drita full person er ikke kul å ha med å gjøre uansett hvordan man vrir og vender på det. Å jeg mener det at når vår drikkekultur skaper så mye dritt som den gjør, så må det "avstraffes kollektivt". Det er synd for de som takler det, men det finnes for mange som ikke takler alkohol.
Work, eat, sleep, repeat.

Slik vil politikerene at vi skal ha det.
Bra sagt. Blinde, stiffrike perfeksjonister som vil vi skal leve som roboter, helt uten tid til å blåse litt ut og slippe unna den grå hverdagen. Spør du meg skulle ikke gamle kjerringer som hun der helseministeren fått lov å vært politiker, hun har grodd fast i 50-tallssamfunnet og vet nada om hvordan majoriteten av Norges befolkning vil leve.

Tviler på at det kommer i gjennom, men hvis det gjør det skal jeg kolonisere Mars og åpne utesteder som har åpent 24/7
Ser det er noen her som skriver at de som står bak vold og kvalme på byen er som regel ungdommene. Den påstanden kan jeg avkrefte. Jeg har vært medarrangør på litt av hvert, og de oppi 40-50-60årene lager minst like mye kvalme. Det å ha "evnen" til å drikke alkohol på forsvarlig vis handler slettes ikke noe om erfaring, men om personlighet. Alle blir komplette idioter i fylla, men de kan rangeres etter hvem som er mer idiot enn andre. Ta deg en tur på byen som edru, så skal du se hvor fort lei du blir.

Og som Slashdot sier at helseministeren/staten har tilgang på statistikk og fakta som står på papiret. Et slikt lovforslag er et godt tegn på at ikke alt kan hentes fra tall og faktasetninger. Men at enkelte ting må oppleves i praksis for å se hvor problemet virkelig ligger. At hu sitter og leser sidevis med fakta og statistikk på kontoret hennes og kommer med et så absurd forslag, hadde ikke forundret meg. Hun er ikke så veldig populær blant "Romsdalingene", akkurat.
Eg tror faktisk eg hadde holdt meg mer edru hadde skjenketidene blitt utvidet, no sitter man jo og ser på klokka og er nesten redd for å ikke rekke en siste dram i baren.. Hadde servering og uteservering vert lengre åpent er eg sikker på at folk hadde slappet litt mer av og ikke drukket mest muligt på minst mulig tid.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Rimelig artig at det er utlendinger og ungdommer som får skylden for alt bråket på byen, da jeg etter 4 år i utebransjen gang på gang opplever at det er menneskene som drikker 1 gang i året som lager mest bråk og kvalme, nemlig julebordsgjester. Og det gjelder kvinnene i like stor grad.
Og om de skulle ha skjenkestopp klokken 23 fordi det koster samfunnet mye penger ville det vært mye bedre å forby tobakk.
Vis hele sitatet...
merkelig sted du har jobbet.. som har julebordsgjester hver helg!
hvis du virkelig har jobbet på et utested vet du godt at innvandrere står for mesteparten av utelivsbråk, jeg kjenner mange dørvakter og dem "siler" ut innvandrene pga dem er et stort problem på utestedene, dessverre går dette ut over dem som er ordentlige også...
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
merkelig sted du har jobbet.. som har julebordsgjester hver helg!
hvis du virkelig har jobbet på et utested vet du godt at innvandrere står for mesteparten av utelivsbråk, jeg kjenner mange dørvakter og dem "siler" ut innvandrene pga dem er et stort problem på utestedene, dessverre går dette ut over dem som er ordentlige også...
Vis hele sitatet...
Jeg kan bekrefte dette, selv om det ikke alltid er tilfelle. Mange av de har stort behov for å vise seg frem og sette seg i respekt.
Folk slutter å dra på byen og begynner å feste hjemme istedet(som fører til mye senere festing), blir vanskelig for enkelte å bli kjent med nye folk(da tenker jeg helst på de som er sjenerte), de få utestedene som fortsatt klarer å holde seg i drift blir svindyre å komme inn på og folk vil nok snike med seg drikke inn.

Hvor mye frihet tror dere virkelig det norske folk er villig til å ofre for å få et "perfekt samfunn"(kommunistisk). Plutselig tråkker politikerne over en veldig diffus grense og vi kan ende opp med protester.

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hvis du virkelig har jobbet på et utested vet du godt at innvandrere står for mesteparten av utelivsbråk, jeg kjenner mange dørvakter og dem "siler" ut innvandrene pga dem er et stort problem på utestedene, dessverre går dette ut over dem som er ordentlige også...
Vis hele sitatet...
Leste dette nå og må si meg uenig. Min erfaring tilsier at "norske" er et større problem. Har bare havnet i trøbbel med dem og ofte på grunn av trivielle ting som at jeg stakk av med jenta en prøvde seg på, på utestedet e.l..
Jeg forsto med en gang at dette var ei dame fra AP sitt utspill. Som en tidligere i tråden sa:
Work, eat, sleep & repeat. Det er AP i et nøtteskall og fungerer selvsagt meget godt om det hadde vært slik (tenk alle pengene man kunne dyttet i oljekassa daaaa)
Off blir lei hele greia.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
merkelig sted du har jobbet.. som har julebordsgjester hver helg!
hvis du virkelig har jobbet på et utested vet du godt at innvandrere står for mesteparten av utelivsbråk, jeg kjenner mange dørvakter og dem "siler" ut innvandrene pga dem er et stort problem på utestedene, dessverre går dette ut over dem som er ordentlige også...
Vis hele sitatet...
Dette antar jeg avhenger fra by til by. Her hvor jeg bor er det som regel lokalheltene rusa på steroider som står for kvalmen. Innvandrerne som lager bråk må jo ha lært det av noen, og jeg vil legge skylden på de fantastiske nordmennene.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Dette antar jeg avhenger fra by til by. Her hvor jeg bor er det som regel lokalheltene rusa på steroider som står for kvalmen. Innvandrerne som lager bråk må jo ha lært det av noen, og jeg vil legge skylden på de fantastiske nordmennene.
Vis hele sitatet...
Dem kan nok mye mere om vold en nordmenn... ellers hadde dem jo ikke søkt tilflukt i norge..., en fin løsning hadde hvert å kastet ut av landet utlendinger som bråker på byen eller i det hele tatt begår kriminelle handlinger, strengere straffer til nordmenn , og mere politi i gatene, i stede for å komme med tåplige løsninger som straffer alle, kan dem heller straffe dem få som bråker hardt!..
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
merkelig sted du har jobbet.. som har julebordsgjester hver helg!
hvis du virkelig har jobbet på et utested vet du godt at innvandrere står for mesteparten av utelivsbråk, jeg kjenner mange dørvakter og dem "siler" ut innvandrene pga dem er et stort problem på utestedene, dessverre går dette ut over dem som er ordentlige også...
Vis hele sitatet...
Hvor skriver jeg at det er julebord hver helg??
At utlendinger siles ut i køen har nok mer å gjøre med at de ikke bruker penger, i tilegg til at de "tar seg til rette" blandt jentene.